Sammenstød Bil mod bil contra Bil mod mur
Fra : vimmer@ofir.dk

Dato : 23-05-07 12:42

Hej

Har ikke arbejdet idag, hele dagen gik med at diskutere med chefen og
hans søn om hvilket der er størst kraft i.

Hvor sker størst skade, hvis 2 biler mødes frontalt begge med 80 km/t.
eller hvis en bil med 80 km/t møder en mur.

Håber nogen kan give et overbevisende svar, har prøvet at google, og
checke NCAP's hjemmeside.

opfølgning til dk.fritid.bil.

på forhånd tak

Kenneth

Fra : Jakob

Dato : 23-05-07 12:45

<vimmer@ofir.dk> skrev i en meddelelse
<
<bla bla bla

Min personlige overbevising siger at mødet mod muren er værst. Da denne er
massiv og ikke deformeres.

Men godt spørgsmål. Håber nogen har et godt svar.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-05-07 12:45

vimmer@ofir.dk skrev:

> Hvor sker størst skade, hvis 2 biler mødes frontalt begge med 80 km/t.
> eller hvis en bil med 80 km/t møder en mur.

Søg lidt tilbage - det er blevet diskuteret til hudløshed i denne gruppe
(dfb) for et par dage siden
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : alexbo

Dato : 23-05-07 12:57

<vimmer@ofir.dk> skrev

>Hvor sker størst skade, hvis 2 biler mødes frontalt begge med 80 km/t.
>eller hvis en bil med 80 km/t møder en mur.

Det var et rigtigt godt spørgsmål vi ikke har haft de sidste 7-8 timer.

Men du kan starte med at køre begge biler ind i muren fra hver sin side.
Gøre muren tyndere og tyndere og til sidst fjerne den, der er ingen forskel.
Om bilerne bliver klasket op af en mur eller hinanden ændrer ikke noget.
Du kan forestille dig en ultratynd mur lige hvor bilerne mødes, ingen af
bilerne kommer over på den anden bils side.

Man kan jo prøve at klappe, dels med begge hænder dels i bordet, der er
ingen forskel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bruno

Dato : 23-05-07 16:24

alexbo wrote:
> [...]
> bilerne kommer over på den anden bils side.
>
> Man kan jo prøve at klappe, dels med begge hænder dels i bordet, der er

Hvis dem i den ene bil ikke har sele på så kunne man i den anden bil
blive udsat for at de kom flyvende ind gennem forruden, men ellers er
det interresante om de to biler er ens og om der sidder noget i
motorrummet som er forskudt til siden.

Mvh
Bruno

Fra : Kaas

Dato : 23-05-07 13:08

> Hvor sker størst skade, hvis 2 biler mødes frontalt begge med 80 km/t.
> eller hvis en bil med 80 km/t møder en mur.

Hvis bilerne vejer det samme, så foretræker jeg muren.

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 23-05-07 13:15

vimmer@ofir.dk writes:

> [...]
> eller hvis en bil med 80 km/t møder en mur.
>
> Håber nogen kan give et overbevisende svar, har prøvet at google, og

Hvis vi antager, at to frontalt kolliderende biler er ens, så vil
deres sammenstødspunkt ikke rykke sig fra sammenstødets begyndelse til
dets slut. For hvis punktet rykkede sig, vil situationen ikke være
symmetrisk, hvilket var vores antagelse. Derfor svarer sammenstødet
for hver bil til at støde ind i en fast barriere, og skaderne på begge
biler er den samme, som hvis de hver især stødte ind i en urokkelig
mur.

Hvis den ene bil er tungere end den anden, så vil sammenstødspunktet
flytte sig (i retning mod den lette bil) efter sammenstøddet starter.
Derfor får den letteste bil en større ændring af sin hastighed end,
hvis den stødte ind i en mur, og derfor tager den mere skade. Den
tungere bil vil til gengæld tage mindre skade.

Man kan altså argumentere for, at tunge biler er sikrere end lette
biler, men det gælder kun for dem, der er inde i de tunge biler. For
folk udenfor er tunge biler farligere end lette biler. Så det er
sikkerhedsmæssigt egoistisk at køre i en tung bil.

Og det gælder også kun ved sammenstød med bevægelige eller
deformerbare objekter. For sammenstød med ubevægelige og rigide
objekter (masssive mure, store træer osv.) er forskellen i sikkerhed
(for passagerne) ikke direkte en funktion af bilens masse.

   Torben

Fra : LR

Dato : 23-05-07 19:39

> [...]
> for hver bil til at støde ind i en fast barriere, og skaderne på begge
> biler er den samme, som hvis de hver især stødte ind i en urokkelig

Yup, helt enig :)

> [...]
> hvis den stødte ind i en mur, og derfor tager den mere skade. Den
> tungere bil vil til gengæld tage mindre skade.

Et andet sjovt problem: Hvis en personbil på 1500 kg og en lastbil på 15000
kg støder frontalt sammen, hvornår sker der så mest skade på personbilen:

a) hvis personbilen står stille og lastbilen kører med 100 km/t
b) hvis personbilen kører med 100 km/t og lastbilen står stille
c) hvis begge kører 50 km/t

Bare antag, at vejbanen er perfekt glat således at begge biler kan
skride/glide frit.

Mvh

Lasse

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-05-07 21:51

"LR" <fsdfsd@afdafsd.ds> skrev i en meddelelse
> [...]
> a) hvis personbilen står stille og lastbilen kører med 100 km/t
> b) hvis personbilen kører med 100 km/t og lastbilen står stille

Ekin = ½mv^2, dvs massen * 0,5 * hastigheden * hastigheden.

a) Ekin = 7500*100*100 = 75 mio
b) Ekin = 750*100*100 = 7,5 mio
c) Ekin = 750*50*50 + 7500*50*50 = 20,625 mio

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-05-07 06:04

> Ekin = ½mv^2, dvs massen * 0,5 * hastigheden * hastigheden.

Dette siger ikke noget om, hvornår bilen udsættes for mest skade.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-07 10:03

Uffe Kousgaard skriver:

> Dette siger ikke noget om, hvornår bilen udsættes for mest skade.

Jo, læs tallene.

Når lastbilen kører 100 er der en kæmpe bevægelsesenergi der skal
afsættes i bilen. Dermed bliver den kvast mest.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-07 10:38

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Når lastbilen kører 100 er der en kæmpe bevægelsesenergi der skal
> afsættes i bilen. Dermed bliver den kvast mest.

1.

Vi sætter de to biler op på et løbebånd. Derefter sætter vi
lastbilen til at holde stille og bilen til at køre 100 km/h imod
lastbilen. Løbebåndet sættes nu til at bevæge sig imod bilens
køreretning med 50 km/h.

Hvorved adskiller den situation sig fra at begge biler kører mod
hinanden med 50 km/h på jorden?

Hvis begge biler kører med samme fart samme vej, f.eks. 200 km/h,
så er der en enorm bevægelsesenergi - set i forhold til jorden -
men den indbyrdes fart er 0, og derfor skal den enorme energi
slet ikke udveksles (mellem de to biler).

Krydspostet til: <news:dk.videnskab>,<news:dk.fritid.bil>

Krydspostet til: <news:dk.videnskab>,<news:dk.fritid.bil>

--
Bertel

Fra : none

Dato : 24-05-07 11:17

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> køreretning med 50 km/h.
>
> Hvorved adskiller den situation sig fra at begge biler kører mod
I den sidste situation vil lastbilen umiddelbart efter sammenstødet være
i besiddelse af en stor kinetisk energi, der skal afsættes som friktion
til omgivelserne, og herunder til den lille bil. Dette gølder ikke for
sammenstødssituationen på båndet.
mvh
jhp

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-07 11:24

Bertel Lund Hansen skriver:

> [...]
> lastbilen til at holde stille og bilen til at køre 100 km/h imod
> lastbilen. Løbebåndet sættes nu til at bevæge sig imod bilens

Så har du 50/50 situationen

> Hvorved adskiller den situation sig fra at begge biler kører mod
> hinanden med 50 km/h på jorden?

Det gør den ikke. For nu bevæger lastbilen sig med 50 km/t.

> [...]
> men den indbyrdes fart er 0, og derfor skal den enorme energi
> slet ikke udveksles (mellem de to biler).

Nu var der også tale om 2 der kørte imod hinanden.

Fra : none

Dato : 24-05-07 12:15

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Bertel Lund Hansen skriver:
>
> Så har du 50/50 situationen
Nej, for "ulykken" sker jo på løbebåndet, så det er en 100/0 situation.
Og denne er, som du selv tidligere, rigtigt har konstateret, forskellig
fra 50/50 situationen. Undrer mig over al den forvirring!
De to begivenheder har forskellig konsekvens.
mvh
jhp

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-05-07 00:08

> [...]
> køreretning med 50 km/h.
> Hvorved adskiller den situation sig fra at begge biler kører mod

Den adskiller sig vel ikke?
Noget har accelereret en tung masse i retning mod dig, og du bevæger dig
imod massen.

Fra : N/A

Dato : 24-05-07 13:15

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-07 13:15

Møller skriver:

> Hvilken bil?

Lasse skriver i

Citat begynd:
[...]

Citat slut

Den bil (altså personbil og ikke lastbil)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-05-07 06:06

"LR" <fsdfsd@afdafsd.ds> wrote in message

> [...]
> c) hvis begge kører 50 km/t
>
> Bare antag, at vejbanen er perfekt glat således at begge biler kan

Forskellen i hastighed er 100 km/t i alle 3 tilfælde, så omfanget af skader
vil være det samme. Man skal blot glemme alt om, at der tilfældigvis er en
vej og en jordklode nedenunder køretøjerne. Så skulle det være ret nemt at
gennemskue.

Hilsen
Uffe

Fra : alexbo

Dato : 24-05-07 08:42

"Uffe Kousgaard" skrev

> Forskellen i hastighed er 100 km/t i alle 3 tilfælde, så omfanget af
> skader vil være det samme.

Du kan overveje om der er nogen forskel på at trille en tennisbold ind i en
bovlingkugle, eller trille en bovlingkugle ind i en tennisbold.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-07 10:41

alexbo skrev:

> Du kan overveje om der er nogen forskel på at trille en tennisbold ind i en
> bovlingkugle, eller trille en bovlingkugle ind i en tennisbold.

Det har jeg nu overvejet, og der er ingen forskel hvis man ser på
forholdet mellem kuglerne og de 'skader' som tennisbolden bliver
udsat for.

Derimod vil det se forskelligt ud for en betragter der står fast
på jorden. Ikke hvad skaderne angår, men hvad kuglernes
bevægelsesretning angår.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-05-07 11:41

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

> Derimod vil det se forskelligt ud for en betragter der står fast
> på jorden. Ikke hvad skaderne angår, men hvad kuglernes
> bevægelsesretning angår.

Altså observatørens bevægelse i forhold til kuglernes massemidtpunkt?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : N/A

Dato : 24-05-07 10:48

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-07 10:48

Møller skrev:

> Sov lige på den og kom igen.

> Hvad vil du så helst komme i klemme mellem:

> En mur og en lastbil, eller en mur og en barnevogn.

Der er ikke tale om at vi udskifter lastvognen med et andet
objekt, og der er ikke tale om at vi presser en bil op mod en
mur. Den indbyrdes hastighed - og intet andet (ved givne biler) -
afgør hvor store skader der opstår.

Tænk f.eks. på at hvis vi svæver i rummet stille i forhold til
solen, så er en stillestående lastbils fart i Danmark ca. 1000
km/h. Hvad bliver der dog af den enorme bevægelsesenergi ved
sammenstødet?

Fra : none

Dato : 24-05-07 12:24

Bertel Lund Hansen wrote:
> Den indbyrdes hastighed - og intet andet (ved givne biler) -
> afgør hvor store skader der opstår
Du har foret kisten?
mvh
jhp

..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-07 13:28

Bertel Lund Hansen skriver:

> [...]
> objekt, og der er ikke tale om at vi presser en bil op mod en
> mur. Den indbyrdes hastighed - og intet andet (ved givne biler) -

Overvej en supertanker og en træjolle.

Sejl træjollen med 10 km/t ind i supertankeren. Hvor stor vil skaden på
hhv supertanker og træjolle blive ?

Sejl supertankeren med 10 km/t ind i træjollen. Hvor stor vil skaden på
hhv træjolle og supertanker blive ?

> [...]
> solen, så er en stillestående lastbils fart i Danmark ca. 1000
> km/h. Hvad bliver der dog af den enorme bevægelsesenergi ved

Jordens tyngdekraft overskygger det totalt.

> Krydspostet til: <news:dk.videnskab>,<news:dk.fritid.bil>

DUMT !
Der er vel ingen grund til ligefrem at videnskabeligt bevise at du tager
så grueligt fejl ?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-05-07 13:48

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> Overvej en supertanker og en træjolle.

I LR's eksempel er vejbanen perfekt glat og uden friktion. Det kan man ikke
sige om havet, der omgiver dine både og derfor du'r sammenligningen ikke.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-07 14:10

Uffe Kousgaard skriver:

> I LR's eksempel er vejbanen perfekt glat og uden friktion. Det kan man ikke
> sige om havet, der omgiver dine både og derfor du'r sammenligningen ikke.

DOH !
My mistake.

Men bevægelsesenergien i supertankeren vil stadigvæk skulle afsættes i
jollen (omend de var fritsvævende i rummet)

Fra : N/A

Dato : 24-05-07 13:51

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-05-07 13:51

Møller skrev:

> Masserne har ingen indflydelse.

Jeg skrev "ved givne biler" netop af den grund. I det øjeblik de
to biler er valgt, og deres masse derved er givet, så er det kun
deres indbyrdes hastighed (i den foreliggende type eksperiment)
der afgør hvor stor skaden bliver.

> Tak for det, det hjælper jo en hel del på forståelsen

Hvis det kniber med at læse dansk, kan jeg godt forstå at det
glipper.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 24-05-07 15:53

"Møller" <eamz@get2net.dk> wrote in message

> Kan du se det for dig ;.)

Jeg kan i alle fald se, at du beskriver en helt anden situation, som intet
har med LR's oprindelige scenario at gøre.

Hilsen
Uffe

Fra : Erling Nansen

Dato : 23-05-07 13:26

[...]

Hvor stor er hastighedsændringen, og hvor hurtigt foregår den?
Hvis man går ud fra, at den mur, man kører ind i overhovedet ikke lader sig
rokke,
og hvis du har to ens biler (samme vægt og hastighed) der stopper hinanden,
er resultatet det samme, idet i begge tilfælde ændrer man hastighed fra
f.eks. 80 km/t til nul på mindre end køretøjets længde.

Erling

Fra : Lars Holst

Dato : 23-05-07 17:41

vimmer@ofir.dk said in news:1179920504.670029.78210
> [...]

> eller hvis en bil med 80 km/t møder en mur.
>
> Håber nogen kan give et overbevisende svar, har prøvet at google, og

Hvis to biler hver med 80 km/t støder sammen er den individuelle kraft hver
krop oplever større end hvis man kører ind i en mur med 80 km/t.
Er det en mustensmur kører bilen igennem muren men er det en tyk betonmur
er det ikke sikkert at der sker større skade på muren.

--
Lars Holst

Fra : Thomas

Dato : 23-05-07 18:29

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Er det en mustensmur kører bilen igennem muren men er det en tyk betonmur
> er det ikke sikkert at der sker større skade på muren.

nope

det er jeg blevet belært om ikke passer

Mvh

Thomas

Fra : N/A

Dato : 23-05-07 19:02

Fra : Thomas

Dato : 23-05-07 19:02

> Det da pokkers, som den bliver ved.
>
> Det er retardationsstrækningen der er afgørende
>
> 1. hvis to ens biler støder sammen vil skaden på personer i bilen være lig
> med skaden de ville få hvis de enkeltvis køre ind i en ueftergivelig mur
> alt andet lig.

Yup...... hvis man ser på 2 biler , der kører ind i en mur... men
vel ikke hvis vi ser på TO biler der støder sammen, kontra ÉN bil der
støder ind i en mur.... så vil skaderne da kun være ½ så store, som hvis TO
biler stødte ind i en mur............ ergo må 2 x 80 km/t gøre større
skade, end 1 x 80 km/t........ her bliver kun én bil totalskadet,
hvorimod, 2 biler ville blive totalskadet, hvis , 2 biler ramte muren ! ?

Mvh

Thomas

(undskyld jeg bliver ved...... jeg skal nok stoppe, hvis jeg endelig
fatter det.... eller får ret )

Fra : N/A

Dato : 23-05-07 19:28

Fra : Thomas

Dato : 23-05-07 19:28

> [...]
> Påvirkningen af den enkelte bi er ens under pkt. 1. og pkt. 2.
>
> Bliv du bare ved, du skal nok komme til at forstå det. For ret får du
> ikke, da du ikke har det.
>
> Det er ikke et ægteskab: konen får ret, selvom hun ikke har det, bare for
> husfredens skyld
>
> Nu kan du tænke lidt over det medens jeg skal ud og høre på nattergale, de
> er begyndt af synge af fuld hals hver dag. (stopper først til Sct.
> Hans.)Ja de synger også om dagen selvom de fleste mener at det kun er om
> natten, men det er nok den eneste der også synger om natten

Hehe

Ja, som skrevet tidligere.... jeg er íkke ude på ballade.... jeg
forsøger virkelig at forstå........ og jeg forstår også fint, når den går
på 2 ens biler, i samme hastighed... så kan jeg sagtens se det for
mig,....... skaden på hver bil, må absolut svare til en uflyttelig mur....
altså hvis det er 2 ens biler. Men skaden på bil B1 og B1 må tilsammen
være mindre, hvis B2 har kørt 110 og B2 37 km/t end, hvis begge har kørt 110
km/t ???

Mvh

Thomas

Fra : Lars Holst

Dato : 23-05-07 19:38

Møller <eamz@get2net.dk> said in

> [...]
> først til Sct. Hans.)Ja de synger også om dagen selvom de fleste mener
> at det kun er om natten, men det er nok den eneste der også synger om

Chancen for at der sker deformationer af karossen er større hvis de to
biler med hver 80 km/t kører ind i hinanden end hvis de hver især kører
ind i en ikke eftergivende mur med 80 km/t.

Jo mere deformation af karosseriet, jo større chance for personskade.

Kun i teorien kan man argumentere for at hvis bilerne er ens, lige tunge,
med samme antal ensvejende passagerer, samme mængde bagage placeret ens
og de rammer hinanden 100% symetrisk vil skaderne være lig med skaderne
ved at pløje ind i en ikke eftergivende mur.

Praksis er anderledes.

--
Lars Holst

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 23-05-07 23:48

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse > Jo mere
deformation af karosseriet, jo større chance for personskade.

> --
> Lars Holst

Det er jo ikke helt rigtigt. Hvis nu man forstillede sig at bilen ikke
deformerede, ville køreren sikkert ikke overleve. Det er vel derfor der er
noget der hedder deformations zoner.

Bjarne

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 23-05-07 19:25

Lars Holst wrote:
> [...]
> Er det en mustensmur kører bilen igennem muren men er det en tyk betonmur
> er det ikke sikkert at der sker større skade på muren.

Hvad er den "individuelle kraft". Den har jeg aldrig hørt om. ;)

Hvis bilerne er ens, er der altså ingen forskel på en mur og et frontalt
sammenstød med samme fart.

-Thomas Jørgensen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-07 07:47

vimmer@ofir.dk wrote:
> Hej
>
> Har ikke arbejdet idag, hele dagen gik med at diskutere med chefen og
> hans søn om hvilket der er størst kraft i.

Hvis man lagde alt det unødvendige quotning ind i deformationszonen, som
visse diskussionsdeltagere i denne tråd ikke har gidet slette, så er der
rigelig deformationszone til at der slet ikke sker nogen skade på bilerne.

--
Per, Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 27-05-07 08:48

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-05-07 08:48

Møller wrote:

> Og så er der vel replymarkeringer hos dig, så en garvet rotte kan vel
> godt baske ned i bunden og vær ligeglad med resten, medens de der har
> brug for det har hele den væsentlige historie samlet på sidste indlæg
> og kan slette foregående indlæg.

Jeg kunne sagtens baske ned i bunden, men blev besværliggjort af det pga. en
godt indpakket svær at pakke ud Dürum-rulle med kebab i den ene hånd og
tastaturet i den anden (forkerte) hånd.

Og når der så kommer en flok msg. med en flok dovne skriverka´le som kun
tænker på sig selv, så ryger jeg i tastaturet (efter at rullen var spist).

--
Per, Esbjerg

Fra : Møller

Dato : 27-05-07 10:25

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Møller wrote: med en flok dovne skriverka´le som kun tænker på sig selv,

Den er unfair, jeg tænker netop på andre, så de har mulighed for bare at
have lidt at kontinuiteten tilbage

så ryger jeg i tastaturet (efter at rullen var spist).

Det var da godt det ikke var rullen og colaen

Møller