Re: støt ofre for spøgelsesbilisten...
Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 23-05-07 12:27

On 23 Maj, 13:03, "Kim Frederiksen" <k...@the-coffeeshop.dk> wrote:
> Hvis der blev uddelt fartbøder på steder hvor det gør en forskel om der
> køres hurtigere end det tilladte, ville troværdigheden være lidt højere.
Og det skal du og en flok retsskafne mennesker så afgøre eller hur'?
Det kunne da være interessant at vide hvad du mener "gør en forskel"?

> Indtil da, er det blot endnu en statsdrevet pengemaskine (som støttes af
> Rådet for større færdselssikkerhed).
Sikkert, men bliv du da bare i den tro. Prøv at regn lidt på tingene,
så vil du sikkert finde ud af at det så absolut ikke er en
pengemaskine, men derimod en "udgiftsnedsætter". Kig evt. på
statistikkerne på www.politi.dk, her kan man se at der er mellem 6000
og 8000 tilskadekomne i trafikken om året (ud af dem bliver 300-400
dræbt). Hvad tror du det koster det offentlige system at "behandle"
alle disse mennesker? Det er vel et dokumenteret faktum at for høj
fart er skyld i personskader, eller hur'? Antallet af bøder i
forbindelse med overtrædelser af færdselsloven er heller ikke
imponerende, det kan umuligt give et overskud når man kigger på den
politimæssige indsats der ligges i inddrivelsen.

/Thomas

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 23-05-07 12:43

Thomas Lykkeberg wrote:

> Og det skal du og en flok retsskafne mennesker så afgøre eller hur'?
> Det kunne da være interessant at vide hvad du mener "gør en forskel"?

Hold nu op... du ved udemærket godt hvor man typisk møder en fotovogn...
ellers synes jeg du skulle kigge noget bedre efter. Det kan godt være der er
enkelte undtagelser, men jeg har endnu ikke set en fotovogn ved f.eks. en
skole... politiet viser ganske vidst lige ansigt den første skoledag, men så
er det bal også forbi, for der er sgu ikke penge nok i det. Ydermere har jeg
to eksempler på betjente der, uafhængigt af hinanden, har udtalt at de
sætter fotovognene der hvor hastighedsgrænserne ikke stemmer overens med de
faktiske forhold. Jeg ser det selv gang på gang på gang og jeg tvivler på
fremgangsmåden er ret meget anderledes andre steder. Du efterlyser steder
hvor jeg mener det gør en forskel at holde farten nede: Foran skoler, i
områder med generelt dårlig oversigt, lige foran bakker, ved kryds med
dårlig oversigt og i bymidter, hvor cyklister, gående og bilister er
sammenblandet kunne være udemærkede forslag.

> [...]
> imponerende, det kan umuligt give et overskud når man kigger på den
> politimæssige indsats der ligges i inddrivelsen.

For det første vil intet antal af fotovogne nedbringe antallet af
trafikdræbte væsentligt, da det ikke er farten der er årsagen til ulykker,
men uopmærksomhed og generelt hjernedød kørsel. Dernæst er det meget brugt
at anvende pensionerede betjente i pengemaskinerne for at holde belastningen
af mandskabet nede. Jeg er ikke i tvivl om at det koster samfundet mange
penge at behandle tilskadekomne, jeg har aldrig påstået andet. Nu tillader
jeg mig i øvrigt at mene at 300 trafikdræbte (hvor tragisk det end er), er
ret pænt, trafikmængden taget i betragtning. Man kan altid hævde at selv én
dræbt er for meget, men så skal man nok snarere overveje om vi overhovedet
skal have lov at køre bil.

--
mvh.
Kim Frederiksen

Alkohol i din rødvin, koffein i din kaff' - og smøgerne er fyldt med
tobak! Skal du ikk' ha' en livsforsikring? (Revoltage)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-05-07 21:15

Thomas Lykkeberg skrev:
> [...]
> imponerende, det kan umuligt give et overskud når man kigger på den
> politimæssige indsats der ligges i inddrivelsen.

Og så skøjter man lige så let hen over det faktum at hvis der blev holdt
ordentlig afstand var hastigheden mindre relevant.

Så vil nogen sikkert sige "Jamen der findes ulykker hvor afstand ikke
betyder noget". Jo men hvis bilisterne blev tvunget til at holde bedre
afstand ville de også blive tvunget til at orientere sig længere frem
end til forenden af deres bil.

Sjovt nok kan det ikke vække interesse at hvor måske 10% af bilisterne
kører så meget for stærkt at det skæpper i kassen, kører måske 90% af
bilisterne så tæt at det kunne give klip i kortet (og skæppe i kassen) -
hvis der blev kontrolleret for det.

--
MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun