Gamle rige mænd kører for stærkt...
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-05-07 12:57

"En stor pengepung og en stor bil giver trang til at trykke speederen
i bund. Det er især unge ledere og mellemledere mellem 25 og 39 år,
der kører meget stærkt og er ligeglade med fartbøder, viser
Færdselssikker­hedskommisionens nye handlings­plan, ifølge dagens
udgave af metroXpress."

"Cheferne husker næsten altid sikker­hedsselen, men derudover
overtræder de ofte færdselsreglerne, har ofte været indblandet i
ulykker, og kører hurtigt uanset vejtypen."

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6997054.html

Det er jo det jeg altid har sagt - det er de gamle mænd i store biler
der kører stærkt og ikke kun de 18-25 årige som jo plejer at få
skylden. Iflg. Rådet for Større Færdselssikkerheds informa­tionschef,
Karina Petersen, er de rige chefer ligeglade med de materielle skader,
de har nemlig råd til at få bilen repareret.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-05-07 17:46

On May 22, 3:29 pm, Møller <e...@get2net.dk> wrote:

> Hermed har Hr. Strisen leveret bevis på, at alle over 25 år er gamle.

Og hr. Møller har leveret bevis for at han hverken kan læse eller
skrive særlig godt...

Hvor godt syns du selv det går?

Fra : Jakob

Dato : 22-05-07 20:38

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Og hr. Møller har leveret bevis for at han hverken kan læse eller
>skrive særlig godt...
>
>Hvor godt syns du selv det går?

Han er nok ved at blive gammel, så pas på derude ;)

Fra : N/A

Dato : 22-05-07 20:38

Fra : Mogens

Dato : 22-05-07 20:51

> [...]
> Karina Petersen, er de rige chefer ligeglade med de materielle skader,
> de har nemlig råd til at få bilen repareret.

So what?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-05-07 08:23

On 22 Maj, 21:51, "Mogens" <j...@jow.dk> wrote:
> So what?

Ja så er det jo blot bevist at det altså ikke altid er de "unge
farlige billister" der kører råddent - husk det næste gang du (og
andre) giver dem skylden for alt mellem himmel og jord.

Fra : Leonard

Dato : 23-05-07 10:16

On 23 May 2007 00:23:11 -0700, Henrik Stidsen wrote:

> Ja så er det jo blot bevist at det altså ikke altid er de "unge
> farlige billister" der kører råddent - husk det næste gang du (og
> andre) giver dem skylden for alt mellem himmel og jord.

Det er nu stadig de unge bilister, der er implicerede i de fleste og
værste ulykker.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges

Fra : Mogens

Dato : 24-05-07 05:11

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er nu stadig de unge bilister, der er implicerede i de fleste og
> værste ulykker.

Som Martin skriver - se på forsikringspriserne. Der er nok
en grund til, at de dyreste er for de unge mennesker...

Fra : Niels Pein

Dato : 23-05-07 17:23

Det er altså ikke hastighedsoverskridelser der forklarer hvorfor unge oftere
kører galt?
--
Mvh. Niels
(ældre end "Gamle mænd" i en alder af 43 - wow. )

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-05-07 08:33

On 24 Maj, 06:10, "Mogens" <j...@jow.dk> wrote:

> Som Martin skriver - se på forsikringspriserne. Der er nok
> en grund til, at de dyreste er for de unge mennesker...

Tjaa, det er jo ikke kun for unge den er dyr - det er for nye
billister generelt. En 35 årig der køber sin første bil bliver også
præsenteret for en voldsom præmie.

Fra : Jakob

Dato : 24-05-07 14:32

> [...]
>
>Tjaa, det er jo ikke kun for unge den er dyr - det er for nye
>billister generelt. En 35 årig der køber sin første bil bliver også

Ja, men ikke nærheden af hvad en 20årig skal give. Normalt går grænsen ved
25år, derunder skal man også betale dobbelt selvrisiko.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-05-07 14:47

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> wrote in

> Ja, men ikke n‘rheden af hvad en 20†rig skal give. Normalt g†r gr‘nsen
> ved 25†r, derunder skal man ogs† betale dobbelt selvrisiko.

Grænsen er vist rykket til 28 i en del selskaber - ja, de presser
naturligvis citronen så meget de kan. Grunden til det er dyrere er at de
sætter et ungdomstillæg på. For min forsikring talte det ca. 8500kr -
fjernet pga. kørekursus. Men en 40 årig der køber sin første bil starter jo
også på laveste trin og det er jo der det er dyrt. Dvs, uden ungdomstillæg
skulle min forsikring koste 14-15.000kr/år - og det uanset alder. Den
koster 12.500 pga. det efterhånden mange gange nævnte kørekursus hvor det
eneste jeg reelt lærte var at det er træls at sidde i kørestol fordi man
har kørt råddent og så fik jeg prøvet et par bremseøvelser som gav noget
opmærksomhed på hvordan vægt og regnvejr påvirker bremseevnen. Om det har
gjort mig til en bedre billist? officielt, ja, meget, nu giver jeg jo
overskud hos Alka. I praksis - ikke noget målbart. Jeg har mine teorier om
hvorfor Alkas statistikker siger at dem der tager kurset giver overskud
selvom de får det billigere.

Det med dobbelt selvrisiko er vist kun når man som gammel låner sin bil ud
til en ung og uansvarlig billist. Sådan en regel er der svjv ikke i min
forsikring.

Fra : Martin Bak

Dato : 24-05-07 17:11

> [...]
>
> Grænsen er vist rykket til 28 i en del selskaber - ja, de presser
> naturligvis citronen så meget de kan. Grunden til det er dyrere er at de

Svaret er rett.
Og nu til spørgsmålet til 64.000 kr:

Hvorfor sætter de et ungdomstillæg på?

Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-07 08:41

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Svaret er rett.
> Og nu til sp›rgsm†let til 64.000 kr:

Jeg sender kontonummer til at indsætte præmien på til din email... ?

> Hvorfor s‘tter de et ungdomstill‘g p†?

Fordi de kan og fordi de har nogle tal de mener viser at unge er dårlige
billister. Men er unge mennesker reelt så meget dårligere billister at
præmien skal være 150% af hvad en 35 årig skal betale selvom den 24
årige har kørt bil i flere år end den 35 årige?

Alkas reklamemateriale i forbindelse med kørekurset Respekt for fart
siger: Unge betaler op til 7 gange mere i forsikringspræmie
end den "voksne elitebilist". Alligevel har de så mange uheld at der
tabes penge på at forsikre unge mennesker.

De unge der har gennemført kurset har:
- Halvt så mange uheld som andre unge
- 80% færre skadeudgifter.

---------------

Jeg tror det er primært markedsføringsgejl. I en tidligere
informationsfolder oplyser Alka at de taber penge på unge billister -
beløbet angives i udgift pr indbetalt 100kr - men de tjener penge på dem
der har taget kurset - beløbet angives her i udgift pr indbetalt 76kr
(eller deromkring). Hvorfor bruger man ikke samme beløb som
udgangspunkt? Kort sagt, noget tyder på at de manipulerer tallene som
det passer dem - ikke at de snyder med dem eller ændrer på dem, bare at
de manipulerer dem så de ser ud så det passer bedst ind i
forsikringsselskabets foretningsplan om at tjene flest mulige penge.

Derudover er jeg ret sikker på at dem der tager kurset er dem der
alligevel ville have givet overskud for Alka.

Jeg håber forsikringerne en dag indser at deres måde at fastsætte præmie
på er dybt uretfærdig og at der findes andre måder at gøre det på som er
meget bedre - og som vil være mere trafiksikkerhedsskabende. Man kunne
f.eks. sige at nye billister betaler en høj præmie - f.eks. 20.000kr/år
- og efter f.eks. 2 år får de 30.000kr tilbage HVIS de ikke har lavet
skader. Laver de bonusbelastende skader ryger bonussen. Måske ikke det
hele på en gang, men f.eks. 15.000 første gang, 10.000 anden gang og de
sidste 5.000 tredje gang. Det vil give enhver ny billist en gulerod at
køre efter. Derudover kunne man jo indføre et system som i svjh England
hvor bøder for f.eks. at køre råddent giver præmieforhøjelse. Det vil
nok kræve noget lovændring men det ville være en fantastisk ide som
sandsynligvis også vil give sikrere trafik.

Fra : alexbo

Dato : 25-05-07 09:44

> [...]

> hele på en gang, men f.eks. 15.000 første gang, 10.000 anden gang og de
> sidste 5.000 tredje gang. Det vil give enhver ny billist en gulerod at

Der har været mange forslag fremme om at gøre tingene anderledes, men jeg
har endnu ikke set et regnestykke der både giver billigere præmier og
alligevel hænger sammen.

Jeg har tidligere sendt nedenstående regnestykke,og vil da gerne se andre
forslag, der kan gøre det billigere for nybilister der kører skadefri.

1.000 nybilister der betaler 20.000 kr i præmie. ialt 20.000.000 kr.
100 nybilister der hver laver en skade til 200.000 kr. ialt 20.000.000 kr.

Hvordan sikrer vi så at de 900 nybilister der ingen skader laver får en
lavere præmie.
man kunne forestille sig en årsbonus, hvor man får penge tilbage.
Lad os prøve med 5.000 kr i bonus.
900 der skal have 5.000 kr ialt 4.500.000 kr
det vil sige at der skal opkræves 24.500.000 kr.
Det vil blive 24.500 kr i præmie til hver.
Så vi ender med 1.000 nybilister med 24.500 kr. i præmie.
900 får 5.000 kr retur.
100 får ingen bonus.

Hvis det for alvor skal blive billigere for de skadefri, skal de være så få
at det er usandsynligt.
Hvis der kun er 200 skadefri, vil de kunne spare 4.000 kr. med det samme
udgangspunkt.
Men det skulle indebære at 80% af nybilister laver skader hvert år.

Man kan lege med tallene på mange måder, men man ender altid med at de
skadefri betaler for skadevolderne, og det er også ideen i forsikring.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-07 10:17

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in news:4656a245$0$21924$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> Man kan lege med tallene p† mange m†der, men man ender altid med at de
> skadefri betaler for skadevolderne, og det er ogs† ideen i forsikring.

Helt sikkert - men "kampen" går jo sådan set på hvem det er der skal betale
for de andres skader. Vi er nogen der syns det er urimeligt fordelt og
selvfølgelig syns jeg det er urimeligt i og med jeg er en af dem der er
endt med at skulle betale rigtig meget uden at få noget retur. Jeg har
endda så stort et bonustab at jeg kun kan bruge min kasko ved totalskade
eller hvis det er modpartens regning...

Fra : Martin Bak

Dato : 25-05-07 10:35

> [...]
> selvfølgelig syns jeg det er urimeligt i og med jeg er en af dem der er
> endt med at skulle betale rigtig meget uden at få noget retur.

Vi er mange der har betalt rigtig meget uden at have fået noget retur. Jeg
har ikke belastet min forsikring med nogetsomhelst andet end indbetalinger i
over 20 år. Faktisk har jeg aldrig nogensinde anmeldt en skade. Hverken til
bil, hus, tyveri, indbo, ulykke, hund, bedriftsansvar eller nogensomhelst
andre forsikringer. Det bliver til ganske mange penge i alt over årene. Jeg
har altså finacieret skader og forsikringssvindel begået af allemulige
andre.

Martin

Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-07 11:03

> Vi er mange der har betalt rigtig meget uden at have f†et noget retur.
> Jeg har ikke belastet min forsikring med nogetsomhelst andet end
> indbetalinger i over 20 †r. Faktisk har jeg aldrig nogensinde anmeldt
> en skade. Hverken til bil, hus, tyveri, indbo, ulykke, hund,
> bedriftsansvar eller nogensomhelst andre forsikringer. Det bliver til
> ganske mange penge i alt over †rene. Jeg har alts† finacieret skader
> og forsikringssvindel beg†et af allemulige andre.

Jamen så er vi jo næsten i samme båd - jeg har kørt en enkelt skade gennem
systemet, modpartens fejl, modpartens regning = gratis for Alka. Jeg er
bare træt af at min forsikring skal koste mig ca. 6½% af min udbetalte løn
- og jeg får endda næsten 50% rabat (på forsikringen, ikke på lønnen).

Man kunne jo evt. sige at præmierne faldt langsommere men startede lavere -
så vi unge også har en mulighed for at betale dem uden at gå fallit.

Fra : alexbo

Dato : 25-05-07 10:52

"Henrik Stidsen" skrev

> [...]
> endt med at skulle betale rigtig meget uden at få noget retur. Jeg har
> endda så stort et bonustab at jeg kun kan bruge min kasko ved totalskade

Forsikringsselskaberne bruger netop bonussen til at gøre det billigere for
de skadefri, jeg har svært ved at se et mere retfærdigt system.

Jeg har set forslag hvor alle starter billigt og skadevolderne stiger meget,
men dels er der så ikke penge til at betale skaderne, dels har skadevolderne
ikke råd til forsikring og dropper ud.

Forestil dig at vi starter et nyt selskab, Ny Alliance, hvor nybilister kan
forsikres billigt, og stil så et regnskab op om hvordan det kan lade sig
gøre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-05-07 11:50

> Forsikringsselskaberne bruger netop bonussen til at g›re det billigere
> for de skadefri, jeg har sv‘rt ved at se et mere retf‘rdigt system.

Bonustab er nok også det forkerte ord selvom det svjh var det Alka selv
kaldte det. Det er præmiestigning - de bruger ikke det med at udbetale
bonus.

> Forestil dig at vi starter et nyt selskab, Ny Alliance, hvor
> nybilister kan forsikres billigt, og stil s† et regnskab op om hvordan
> det kan lade sig g›re.

Jeg tror jeg ville satse på overskudsdeling og at præmien starter lavere og
falder langsommere. Men det kræver jo at alle selskaber følger med...

Fra : alexbo

Dato : 25-05-07 12:29

"Henrik Stidsen" skrev

> Jeg tror jeg ville satse på overskudsdeling og at præmien starter lavere
> og
> falder langsommere. Men det kræver jo at alle selskaber følger med...

Du kan godt selv se hvor diffust det lyder, ikke noget konkret bare nogle
ønsker.

Jeg kan heller ikke se hvad andre selskaber har med vores selskab at gøre,
hvis vi kan lave et selskab der tiltrækker nybilister og kan få det til at
løbe rundt, kan de andre selskaber da rende os.

Vi har 1000 forsikringtagere.
Hvor mange af dem laver skader?
Hvad koster skaderne?
Hvordan skal vi fordele præmierne, både det første år og de kommende?
Hvos stor en selvrisiko skal der være, og hvor stor kan den være, den skal
jo også kunne betales.

Vi skal så regne med at hvis en bilist stiger mere end 50% over startpræmien
dropper han ud af selskabet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-05-07 09:41

> Du kan godt selv se hvor diffust det lyder, ikke noget konkret bare
> nogle ›nsker.

Nu er jeg ikke lige den store økonom, har heller ikke en uddannelse som
revisor eller lign.

> Jeg kan heller ikke se hvad andre selskaber har med vores selskab at
> g›re, hvis vi kan lave et selskab der tiltr‘kker nybilister og kan f†
> det til at l›be rundt, kan de andre selskaber da rende os.

Problemet vil være at hvis ikke de andre selskaber følger en nogenlunde
identisk model vil kunderne skifte så snart de andre selskaber bliver
billigere. Det sker allerede i dag hvor f.eks. Alka har 2 år mellem
deres præmiefald og andre selskaber kun har 1 år mellem.

> Vi har 1000 forsikringtagere.
> Hvor mange af dem laver skader?
> Hvad koster skaderne?

Ingen anelse.

> Hvordan skal vi fordele pr‘mierne, b†de det f›rste †r og de kommende?
> Hvos stor en selvrisiko skal der v‘re, og hvor stor kan den v‘re, den
> skal jo ogs† kunne betales.

Det er helt forkert, selvrisiko er blot en måde at sænke betalingen på.
Mange kører rundt med en selvrisiko på både 10 og 15.000kr for at få
præmien så langt ned at den an betales. Vi kan operere med en selvrisiko
på 50.000 og der vil stadig være kunder hvis præmien er lav nok.

> Vi skal s† regne med at hvis en bilist stiger mere end 50% over
> startpr‘mien dropper han ud af selskabet.

Hvis jeg laver en skade stiger min præmie med ca. 56% og der går 2 år
før den falder.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-05-07 08:44

On 23 Maj, 18:23, "Niels Pein" <forn...@efternavn.dk> wrote:
> Det er altså ikke hastighedsoverskridelser der forklarer hvorfor unge oftere
> kører galt?

Sådan som jeg forstår artiklen kører de gamle også galt - men de har
råd til at betale reperationen udenom forsikringen. Så med mindre
modparten forlanger det går gennem forsikringen så opdager
forsikringen aldrig uheldet og den gamle bliver elitebillist...

Fra : Martin Bak

Dato : 24-05-07 08:51

> [...]

modparten forlanger det går gennem forsikringen så opdager
forsikringen aldrig uheldet og den gamle bliver elitebillist...

-----------

Hvilket vel er rimeligt? Han har jo ikke belastet selskabet.

Martin

Ps. Kunne du ikke gøre et eller andet så der kommer "citationsmærker" når
man svarer dine indlæg?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-05-07 09:04

On 24 Maj, 09:50, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> Hvilket vel er rimeligt? Han har jo ikke belastet selskabet.

Rimelig - både og - det er selvfølgelig rimeligt nok at en når han
selv betaler så påvirker det ikke hans forsikring. Men det er absolut
ikke rimeligt set i forhold til de statistikker vi andre bliver banket
med hvor unge eller nye billister bliver brændemærket som vanvittige
billister med sindsygt mange skader og de gamle mænd i dyre biler er
englebillister der aldrig laver noget galt. Det er sådan noget jeg er
træt af.

> Ps. Kunne du ikke gøre et eller andet så der kommer "citationsmærker" når
> man svarer dine indlæg?

Problemet er at Google Groups insisterer på at bruge quoted-printable.
Jeg har gjort dem opmærksom på at OE ikke kan finde ud af det, de har
også set eksempler på problemet men de har åbenbart valgt ikke at gøre
noget ved det. De har nok også for travlt for tiden med at fixe deres
elendige nye interface...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-05-07 07:26

On 24 Maj, 18:10, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:

> Svaret er rett.
> Og nu til spørgsmålet til 64.000 kr:
>
> Hvorfor sætter de et ungdomstillæg på?

Spørger du fordi du ikke kender svaret eller fordi du mener at HS tror
noget andet ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk