overlæs
Fra : karsten & Pia

Dato : 21-05-07 18:16

Hvordan man regner overlæs ud på en campingvogn med bil.
Vi har diskuteret hvordan man udregner overlæs på trailere og campingvogne
og håber at finde hjælp til fælgende.

Mit tilfælde

Bil
egenvægt 1225
totalvægt 1750 kg
max påhængsvægt 1100

Campingvogn
egenvægt 975
totalvægt 1300 kg

Jeg må altså max køre med 125 kg i campingvognen.

Hvis campingvognen vejer 1150 kg går jeg udfra - at overvægten bliver
beregnet 50*100/1100= 4,5 % Udfra bilens max påhængstotal med bremser
eller...

Hvad hvis jeg bliver stoppet af politiet og campingvognen vejer 1350 kg og
bilen 1725 kg her bliver totalvægten overskredet på påhængsvægten på bilen
og campingvognen, men ikke totalvægten på bilen. Bliver det så summeret
sammen hvad hele vogntoget vejer og sammenholdt med den summerede
totalvægt.
Altså lovlig ( 1300+1750=3050)----- faktisk vægt (1350+1725=3075) overlæs på
25 kg = 1 %. eller....

overlæs på trækket på 1350-1100=250 + campingvogn 1350 - 1300 = 50 kg altså
ialt summeret 300 kg svarende til 23 % udfra totalvægten på campingvognen,
eller 27 % udfra totalvægten på trækket på bilen.

Forviringen er total.

hilsen karsten

Fra : Tom

Dato : 21-05-07 22:40

"karsten & Pia" <xx@£.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> altså ialt summeret 300 kg svarende til 23 % udfra totalvægten på
> campingvognen, eller 27 % udfra totalvægten på trækket på bilen.

Jeg spurgte en campingvognsforhandler engang da jeg havde min Sierra. Jeg
spurgte også til hvor meget overlæs jeg måtte have osv osv. Hans svar var
egentlig ret simpelt. "Du må ikke have overvægt/læs".
Det betød at INGEN af de tal der står til både bil og campingvogn må
overskrides med så meget som bare et enkelt Kg.

Ud fra hvad du skriver så må din bil ikke trække mere end 1100 Kg og derfor
må du ikke fylde mere end 125 Kg i campingvognen. Dit eksempel med at hvis
campingvognen vejer 1150 Kg, ja det giver jo så sige selv. Så må du slet
ikke køre med den.

Som jeg fik det fortalt så må ingen af tallene overskrides, så det sætter jo
sine begrænsinger for hvor meget hver del i vogntoget må medbringe og også
den samlede vægt for vogntoget.

Jeg har ikke læst lovgivning, men det var som sagt hvad forhandleren
skråsikkert kunne fortælle mig.

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-05-07 15:25

Tom wrote:

> Jeg spurgte en campingvognsforhandler engang da jeg havde min Sierra.
> Jeg spurgte også til hvor meget overlæs jeg måtte have osv osv. Hans
> svar var egentlig ret simpelt. "Du må ikke have overvægt/læs".

Det er et ret simpelt svar - det passer heller ikke. Politiet akcepterer 7%
overlæs, og det gælder både i Danmark og i Tyskland.

> Det betød at INGEN af de tal der står til både bil og campingvogn må
> overskrides med så meget som bare et enkelt Kg.

Bob bob :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-05-07 18:12

Sierra.

> Det er et ret simpelt svar - det passer heller ikke. Politiet
akcepterer 7%
> overlæs, og det gælder både i Danmark og i Tyskland.

De 7% gælder kun ved såkaldte løsvarer, hvis du læsser brændsel i sække
aller andet gods du kender vægten på er grænsen 0%
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : alexbo

Dato : 22-05-07 18:47

"Brian Sørup" skrev

> De 7% gælder kun ved såkaldte løsvarer, hvis du læsser brændsel i sække
> aller andet gods du kender vægten på er grænsen 0%

Cirkulæreskrivelse om overvægt.
Tiltale for kørsel med overlæs bør rejses efter følgende retningslinier:

1. Tiltale rejses, hvis det tilladte akseltryk overskrides med mere en 7
procent. Selvom overskridelsen ikke overstiger 7 procent, rejses tiltale
endvidere, hvis det tilladte akseltryk for enkeltaksler overskrides med mere
end 500 kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : karsten & Pia

Dato : 22-05-07 19:45

Jo tak, men hvor stor et overlæs er der i mit første indlæg. Og spar
moralsnakken, jeg ved godt hvad jeg må køre med, men ikke hvordan man
beregner overvægt og sanktioner.

hilsen karsten

Fra : alexbo

Dato : 22-05-07 20:04

"karsten & Pia" skrev

> Jo tak, men hvor stor et overlæs er der i mit første indlæg. Og spar
> moralsnakken, jeg ved godt hvad jeg må køre med, men ikke hvordan man
> beregner overvægt og sanktioner.

Hva'ba, moralsnak!
Jeg har citeret det relevante cirkulære ang. accepteret overlæs intet andet.
Og nu gider jeg da ikke finde andet frem om overlæs.

mvh
Alex Christensen

Fra : karsten & Pia

Dato : 23-05-07 05:10

undskyld, det var Tom jeg refererede til.

Fra : Tom

Dato : 23-05-07 18:00

> undskyld, det var Tom jeg refererede til.

Jeg jeg forstår så heller ikke lige hvad det er der går galt. Jeg skriver et
svar til dig på det jeg engang har fået oplyst og så begynder du med noget
med "moral". Hvis det er mig du hentyder til, så kan du for min skyld køre
med hvad du vil.

Jeg skriver endda til sidst at jeg ikke kender lovgivningen men det er hvad
jeg har fået oplyst.

--
Tom

Fra : karsten & Pia

Dato : 23-05-07 19:54

Joo, jeg ville lukke eventuelle indlæg såsom, reglerne er lavet på grund af
trafiksikkerhed, vægt kontra nedbremsning og så videre. Som jeg skrev jeg
ved godt hvor mange kg jeg må læsse. Men nu har vi ikke lige en verifiseret
brovægt lige i nabolaget så kom vi til at diskutere hvordan overlæs bliver
udregnet, hvis man kommer til at fylde for meget i vognen.
Jeg beklager hvis nogen føler sig trådt på.
De 7 % har jeg hørt før, men 7 % af hvad.
hilsen karsten

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-05-07 22:34

Inden alle river hovedet af hinanden vil jeg prøve at vende tilbage til det
oprindelige indlæg:

--------------Ja

[...]

-----Nej.

Der er ikke noget, som hedder totalvægt på påhængsvægten. Det hedder tilladt
påhængsvægt (for lige at få begreberne på plads)

Når man ser på totalvægt, så er det hvert køretøj for sig. Man summerer ikke
de 2 sammen, når man ser på overvægt problematikken. Der er så
problematikken vedr. samlet vægt på over 3500 kg, men det er som
udgangspunkt et spørgsmål om kørekortforhold og ikke overvægt.

Der er lidt logik i, at man ikke må summere 2 totalvægte, idet man jo så i
princippet kunne overskride totalvægten på campingvognen med 400 kg og så
trække 400 kg fra, hvis bilens faktiske totalvægt på det pgl. tidspunkt var
de 400 kg under tilladt totalvægt. Det vil jo give 0 i overvægt og derved
var det gratis at køre med 400 kg overvægt på campingvognen.

overlæs på trækket på 1350-1100=250 + campingvogn 1350 - 1300 = 50 kg altså
ialt summeret 300 kg svarende til 23 % udfra totalvægten på campingvognen,
eller 27 % udfra totalvægten på trækket på bilen.

-----Her må man heller ikke summere på den måde.

Overvægt udregnes for hvert køretøj.

I ovenstående tilfælde er der altså tale om 2 overtrædelser. Campingvognen
har et overlæs på 1350-1300 kg=50 kg. (knap 4%).

Tilladt påhængsvægt på bilen overskrides med 1350-1100kg= 250 kg (23%)

De 4 % vil man ikke blive straffet for, men de 23% vil kunne udløse en
straf.

Hvis man nu legede videre med tallene, således at campingvognens overlæs
f.eks. var på 10% (over de magiske 7%) ville det i sig selv være strafbart.

I færdselsloven er det blevet således, at man normalt summerer alle
overtrædelser og giver en samlet bøde. Jeg er ikke klar over, om man også
gør det, når det er inden for samme område (overlæs), men det mener jeg
faktisk, at man gør. (Det er jo heller ikke usædvanligt, at en lastbil har
overlæs på både forvogn og hænger og disse 2 bøder lægges så sammen)Men så
summerer man ikke % for de 2 overtrædelser. Man regner bødebeløbet ud for
hver forseelse og lægger så disse bødebeløb sammen til en samlet bøde.

Forviringen er total.

Jeg håber så, at ovenstående har givet lidt mere klarhed over
problematikken.

Kurt

begin 666 clip_image001.gif
M1TE&.#EA"P`+`'<`,2'^&E-O9G1W87)E.B!-:6-R;W-O9G0@3V9F:6-E`"'Y