Opel Astra "hakker" og sætter ud under kør~
Fra : Jakob Harder

Dato : 20-05-07 22:33

Jeg har en Opel Astra 1.6 (fra 2001) som de seneste uger med mellemrum (der
kan gå dage med lange ture imellem eller det kan ske 3 gange på den samme 10
km tur) giver sig til "at hakke" under kørsel. Til tider ender det med, at
motoren sætter ud og jeg må starte igen.

Det er selvsagt noget irriterende - selv om den altid starter igen uden
problemer - og derfor leder jeg efter fejlen og håber på jeres hjælp.

Det sker under alm. kørsle, jeg kan ikke finde system i at det f.x. er ved
sejtræk, accelaration, kold motor eller lignende. Tændrøerne er lige
skiftet, men det hjalp altså ikke.

Jeg googlede lidt efter tilsvarende fejl og fandt et bud på en lignende
fejl, der kunne skyldes defekt lambda-sonde. Men hvorfor er fejlen så kun
med lange mellemrum. Passer symptomerne? Og kan jeg selv teste om det er det
eller noget andet?

Håber I kan hjælpe mig
Jakob

Fra : Anders Thorup

Dato : 21-05-07 06:44

"Jakob Harder" <jharder@mail.dk> wrote in message
> [...]
> med lange mellemrum. Passer symptomerne? Og kan jeg selv teste om det er

Jeg havde en gang en Audi der gjorde noget lignende, og der blev
lambdasonden skiftet og problemet var løst. Men hvis jeg var dig vil jeg
finde en eller anden med adgang til en Tech2 tester, og få udlæst om der er
gemt nogen fejlkoder. Det kan give en indikation på hvad bilens egen
styrecomputer mener der er galt.

MVH
Anders

Fra : Jakob Harder

Dato : 22-05-07 07:34

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> wrote in message
> [...]
> finde en eller anden med adgang til en Tech2 tester, og få udlæst om der
> er gemt nogen fejlkoder. Det kan give en indikation på hvad bilens egen

Der er ingen lagrede fejlkoder, så den udlæsning blev jeg ikke meget klogere
af.

Vil I anbefale at forsøge med et skift af lambda-sonden alligevel eller
ville det have resulteret i lagrede fejlkoder i styrecomputeren?

vh
Jakob

Fra : Anders Thorup

Dato : 22-05-07 14:48

> [...]
>
> Vil I anbefale at forsøge med et skift af lambda-sonden alligevel eller
> ville det have resulteret i lagrede fejlkoder i styrecomputeren?

Hvis lambdasonden ikke dur, vil det give en fejlkode, så den tror jeg godt
kan udelukkes.
Tech2 er temmelig avanceret, så hvis den er koblet til med motoren kørende
kunne i måske se om der er nogle værdier på nogen af sensorerne der viser et
eller andet forkert. Det kræver selvfølgelig at motoren skaber sig når
testeren er koblet til.

Periodiske fejl kan desværre være noget forb.... lo.. at fejlsøge.

Det kan med din beskrivelse være mange ting der går galt, og jeg tør ikke
lige umiddelbart komme med flere gæt.

MVH
Anders

Fra : Jakob Harder

Dato : 22-05-07 19:34

> [...]
>
> Periodiske fejl kan desværre være noget forb.... lo.. at fejlsøge.
>
> Det kan med din beskrivelse være mange ting der går galt, og jeg tør ikke

Tak for forsøget. Desværre er fejlen ret sjælden (vel i gennemsnit en gang
pr. times kørsel), så vi kommer nok til at vente længe med motoren kørende.

Hvis nogle andre har forslag er I meget velkomne. (Har også prøvet at hælde
kaburatorsprit på i dag - så må vi se om det hjælper.)

vh
Jakob

Fra : claus b. p.

Dato : 21-05-07 14:14

> [...]
> samme 10 km tur) giver sig til "at hakke" under kørsel. Til tider ender
> det med, at motoren sætter ud og jeg må starte igen.

Check lige at der er lidt ventilation i tankdækslet, så der ikke kommer
undertryk i tanken. Tag evt. tankdækslet af når du har problemet, og se om
det gør en forskel.
Prøv at hælde noget karburatorsprit på tanken, det kunne evt. være der
ligger kondensvand i bunden af tanken som af og til bliver suget op.
Benzinmotorer kører rigtig dårligt på vand.

/Claus

Fra : Tom

Dato : 21-05-07 16:02

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> undertryk i tanken. Tag evt. tankdækslet af når du har problemet, og se om

Hvis der ikke var ventilation gennem tankdækslet, så ville tanken flække når
man har tømt en hel tankfuld. Desuden er det meget normalt at der er vacum i
tanken efter en lang køretur.

--
Tom

Fra : Jakob Harder

Dato : 11-06-07 22:01

Har nu kørt godt 1000 km uden problemer. Om det var den ½ lister
kaburatorsprit eller den kurerede sig selv ved jeg ikke, men tak for jeres
forslag.