Påhængsmotor til langfart?
Fra : Mads Bo Falk

Dato : 19-05-07 22:25

Jeg er den meget tilfredse ejer af en Polaris Drabant 26 med udenbordsmotor.
Jeg overvejer, i løbet af de næste par år, at udvide min tur-horisont til
først Skotland og siden Caribien. Er der nogen, som har erfaringer med
udenbordsmotor i forbindelse med oceansejlads?
Jeg er klar over begrænsningerne ifb. strøm ombord, brændstofforbrug og type
mv., men der er jo også nogle fordele, først og fremmest pris, og så den
gode plads inden i båden. Men fungerer det i praksis at have motoren
siddende udenbords i hårdt vejr på Biscayen? Har nogen prøvet det?

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-07 14:42

Jeg har ikke prøvet det i Biscayen, men "kun" oppe i Kattegat i en Bianca 28
med en Johnson "hængende bagpå" i en foran for tværs i over 10 m/sek. ...

Det var nok til, at jeg bestemt ikke ville fortsætte på den måde - heller
ikke ned i Biscayen ...

Jeg mener at hverken båd, motor - eller for den sags skyld besætningen - har
godt af det ... Men jeg er nok også en kylling ... ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : john

Dato : 20-05-07 20:31

> [...]
> den gode plads inden i båden. Men fungerer det i praksis at have motoren
> siddende udenbords i hårdt vejr på Biscayen? Har nogen prøvet det?

Hej Mads

Det kommer jo fuldstændig an på hvad du mener med "om det fungerer"??

Jeg vil stille modspørgsmålet - hvad er det den skal fungere til??

Er du hardcore sejler, så kan du jo sejle jorden rundt uden motor - det er
der mange der har gjort, og hvis påhængsmotoren kun skal bruges til lidt
havnesejlads i fladt vand, så er den såmænd OK, men skal den bruges til at
forcere en snæver indsejling i dårligt vejr og med modstrøm, eller hjælpe
dig til at holde højde fri af en ubehagelig kyst til læ i dårligt vejr, så
glem det.

Alenen den lodrette afstand fra motoren og til skruen sætter en meget
kontant begrænsning for hvor store bølger en påhængsmotor overhovedet kan
fungere i, hvis skruen skal holdes i vandet, og motoren ikke drukne.

Jeg har set påhængsmotorer drukne i det sydsfynsek øhav i dårligt vejr, og
folk der har forsøgt at komme ind til Grenå i Lor... vejr for en
påhængsmotor, og det var nærmest med livet som indsats.

Derudover er der jo de ulemper som du selv er inde på, men derudover, så
skal du tænke på brandfare fra de store mængder benzin du skal have ombord
til en "tørstig" påhængsmotor.

Jeg vil til enhver tid satse på en lille driftsikker indebords diesel.

Den er dyr, men har i forhold til ph.motoren kun fordele.

hilsen John

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-05-07 20:38

Jeg tror ikke det væsentligste problem er om motoren er funktionel i de
egne. Jeg tror det største problem bliver at beslaget til motoren vil bukke
under af metaltræthed og motoren vil pludselig knække af og gå til bunds.

Når man se hvor kraftige rør der er på vindror og tænker på hvor tit de ikke
kan står distancen.... Og så sammenligner med det "dingleri" som en
udenbordsmotor jo er .... Det ville jeg ikke satse på.

Så skal man i hvertfald hive motoren ind i båden på alle de lange stræk,
norsøen, biscayen, altanten osv ... Men ville man ikke blive irriteret over
det ?? For ikke at tale om risikoen for at noget går galt og man taber den

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-07 21:29

Enig. Det ville også være min primære bekymring - og Mads fremhæver jo
som en af fordelene, den gode plads, det giver ... Så derfor ville jeg
ikke foreslå at lægge motoren sikkert under dørken ... Men indrømmet:
Jeg ville ikke selv turde sejle rundt med en udenbordsmotor hængende
uden på en Drabant 26 i hårdt vejr ... End ikke i Skagerak ... Nu kender
jeg selvfølgelig ikke den konkrete installation, men min værftsmonterede
installation havde det meget svært i hård modsø ... Der skete ikke
noget, men jeg tror ikke beslaget/hækken ville have holdt til "langfart"
med en motor hængende agterude ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:4650a38b$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : ThomasB

Dato : 21-05-07 11:11

> [...]
> den gode plads inden i båden. Men fungerer det i praksis at have motoren
> siddende udenbords i hårdt vejr på Biscayen? Har nogen prøvet det?

Nej, det fungerer ikke i hårdt vejr. Motoren vil højst sandsynligt komme
under vand.

Fra : Poul

Dato : 24-05-07 12:30

> [...]
> den gode plads inden i båden. Men fungerer det i praksis at have motoren
> siddende udenbords i hårdt vejr på Biscayen? Har nogen prøvet det?

Jeg faldt lige over denne side, det er om tur på langfart med påhængsmotor.
http://www.ritaolesen.dk/trojka/index.htm

Hilsen Poul H

Fra : wod

Dato : 25-05-07 11:22

On 24 Maj, 13:30, "Poul" <nevermind...@hotmail.com> wrote:

> Jeg faldt lige over denne side, det er om tur på langfart med påhængsmotor.http://www.ritaolesen.dk/trojka/index.htm
>
> Hilsen Poul H

Rigtigt spændende læsning.... Hardcore tur med minimalistisk udstyr og
komfort... Er ikke sikker på jeg ville gøre noget lign... Det får jo
min Bianca 27 med 20 hk diesel til at fremstå som en oceankrydser

Sørgelig slutning på historien... men heldigvis tog John sin
jordomsejling inden det var for sent... Tanker går til hele hans
familie.

Nogen som ved om John nogensinde fik et svar fra Hr. Møller ?

Mvh
/Frank

Fra : wod

Dato : 25-05-07 12:09

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 20-06-07 22:09

Fantastisk beretning, tak for linket. Så er det jo bare om at komme ud over
stepperne!
Jeg noterer mig dog, at John må afmontere sin påhængsmotor for at få plads
til vindroret. Min motor vejer 40 kg., så det er lidt svært at forestille
sig i grov sø...

VH
Mads Bo