Tak til Armand !
Fra : Kent Nielsen

Dato : 17-05-07 20:33

Hej
Jeg så trolden i dag, han stod i en ventrekurve, ude i grøften, så kom jeg
til at tænke på Armands lille trick med at kigge efter troldens makker
længere ude i svinget, det hjalp sku!

Mvh
Kent, der i dag var tæt på at tjekke offroad egenskaber på en FZR
ti-hundrede.

Fra : tp

Dato : 17-05-07 22:06

> [...]
> Jeg så trolden i dag, han stod i en ventrekurve, ude i grøften, så kom jeg
> til at tænke på Armands lille trick med at kigge efter troldens makker

Godt du klarede den !!! Kan fortælle dig at det er enormt pinligt at grave
en mc ud af en pløjemark efterfulgt af en masse bilers (som man lige har
overhalet) hovedrysten :-/

Kan du uddybe Armands tricks?

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-05-07 22:26

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Kan du uddybe Armands tricks?

Jep.
Kig ikke der hvor du frygter at ende, kig der hvor du gerne vil hen!
Man kører meget ofte derhen hvor man kigger.

Rittig

Fra : Morten Dahl

Dato : 17-05-07 22:42

"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message

> Godt du klarede den !!! Kan fortælle dig at det er enormt pinligt at
> grave en mc ud af en pløjemark efterfulgt af en masse bilers (som man lige
> har overhalet) hovedrysten :-/
>
> Kan du uddybe Armands tricks?

Nu har jeg aldrig hørt den med trolden før, men jeg har nydt mange stunder
sammen med Kim Armand, og som fuldstændig grøn motorcyklist bankede han en
aften ind i hovedet på mig (sammen med en del øl) ALTID KIG IND I SVINGET du
kører derhen hvor du kigger

Tricket er egentlig ikke noget trick, men noget elementært der efter min
mening burde undervises i til kørekort teori (ligesom meget andet tilpasset
dagens fartevner for mc)

Kommer du for hurtigt ind i et sving, så lad for gudskyld være med at kigge
efter det sted du ikke ønsker at ramme, kig efter den hvide stribe inderst i
svinget, så kører du nemlig derhen, og kommer sikkert ud af svinget! (99%
garanti)

Er du gadekører, og følger rådet, så er chancerne 100%, den sidste % er
tillagt RR kørere der går alt for sent på bremsen, de kender deres maskines
formåen, og ved godt de er rendt tør for talent på dette tidspunkt :)

Der er det tilladt at kigge efter det sted du helst vil ramme :)

--

Morten Dahl

Tit rendt tør for talent, og måtte erkende at en sådan fejlvudering altid
betales med knogler

Fra : Armand

Dato : 18-05-07 01:36

"Morten Dahl" <Morten@dahl.mail.XX> skrev i en meddelelse

> [...]
> tidspunkt :)
> Der er det tilladt at kigge efter det sted du helst vil ramme :)

Jup!
Det er i psyken at kernen i "trolden" skal findes:
- Har i aldrig lagt mærke til at dét ene vejtræ i en blød kurves yderkant
altid bærer mære af at være påkørt selvom der er 1000 andre muligheder for
afkørsel hvis føre/evner/hastighed ikke rækker?
- Hvad med den sten man forsøger at undgå at køre over i en kurve, men som
man rammer med en præcision der er en kirurg værdig?

Man styrer mere med næsen end man umiddelbart vil tro muligt!

På min ugentlige tjans med den lokale RR-ungdom hænder det tit at en
urutineret regner sig for at være spidset af, af en af de hårdere hunde der
overhalede udenom; men oftest er hændelsesforløbet lige stik modsat: Den
overhalede bliver nervøs over den tætte og hurtige overhaling og fokuserer
på den overhalende - Og trækker ("trækkes"!) ud i den overhalende!

Det er mig til stor tilfredsstillelse at Kent klarede skærene v.h.a. det
lille trick, der, som Morten også konstanterer, er totalt overset i
køreundervisningen pg forøvrigt ofte en ligeså stor AHA-oplevelse for
forældre som unger når historien om trolden forklares!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-07 09:40

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> køreundervisningen pg forøvrigt ofte en ligeså stor AHA-oplevelse for
> forældre som unger når historien om trolden forklares!

Hey Armand, og andre.

Jeg tog mig MC kort sidste år på Tveens køreskole i slangerup, nordsjælland,
og der fortæller han faktisk om netop det med at kigge derhen hvor man skal,
og kører efter det. Så på nogen køreskoler er det faktisk med i
undervisningen ;)

og så et spørgsmål, hvorfor dælen kalder i det "trolden" ?? *forvirret*

//Rasmus

Fra : Armand

Dato : 18-05-07 10:02

"Rasmus T. Houdam" <VirtuniXmail.dk> skrev i en meddelelse

>.............................. og så et spørgsmål, hvorfor dælen kalder i
>det "trolden" ?? *forvirret*

Trolden er min "opfindelse", som er ganske effektiv til at beskrive
fænomænet overfor de unge mennesker jeg har med at gøre ugentligt i det
kommunale RR-projekt! Oftest ønsker de mest af alt at jeg ville holde min
kæft og bare lukke dem ud på banen igen, så komplicerede sager skal
forklares kortfattet og i interessant form.
Derfor: "Har du hørt at vi har trolde her på banen? De sidder og skjuler sig
rundt i alle yderkurverne og hvis man kigger dérud under kørsel risikerer
man at få øje på én, og sker det er man ude at skide for de har store
hypnotiske kræfter og suuuger dig mod sig! Du tror vel ikke på trolde, vel?
Nej, men det forholder sig alligevel akkurat som jeg lige har sagt . . . .
Det er bare inde i hovedet at tingene foregår og motorcyklen styrer altså
den vej som næsen peger - Så kig indand i kurven ( Kent! Den med længere
frem er bevisligt god nok, men du har ikke lyttet med i timen!) og lad for
guds skyld være med at kigge på yderkanten, og da slet ikke hvis du føler at
det går for hurtigt eller du er i problemer!"
Den sjove part er når ungerne komer ind med motorcyklen fyldt med græstørv
og med et skævt grin indrømmer at de vitterligt "så trolden"

--
Armand.

Fra : EK

Dato : 19-05-07 01:18

KLIP> >
> Trolden er min "opfindelse",
KLIP

> Armand.

Hej Armand,
ja den med trolden er også ny for mig, men ellers er jeg helt enig med dig i
læresætningen: " se derhen, hvor du vil have maskinen til at køre hen". Den
gør det sgu !
Det er gammel lærdom, men alligevel kan man sommetider stadig overraskes
positivt over, hvor effektivt det er.
Når køreren fokuserer for meget på ydersiden af et sving og måske oven i
købet begynder at blive nervøs for, om maskinen efterhånden er ved at opnå
en hældningsgrad, så den smutter væk - ja så er ulykken næsten
forprogammeret.
En MC kan jo lægges betydeligt længere ned end de fleste tror, uden at der
sker en udskridning (hvis ellers der ikke ligger løs sand og lignende i
svinget).
Jeg tror desværre ikke, at ret mange køreskoler lærer eleverne nok om dette
forhold og heller ikke om ideallinier.
Jeg møder mange, der ser medlidende på mig, når jeg prøver at forklare,
hvordan man kommer hurtigt og sikkert gennem svingene (jeg elsker det) - det
kunne tyde på, at det bestemt ikke er almen viden.

Mvh
Erik

Fra : Dr. Enduro

Dato : 19-05-07 08:14

Misforstå mig ikke, jeg synes Armands råd er fint. Men får man ikke kun
brug for det, hvis man i forvejen er gået for tæt på limit?

Den gyldne regel for motorcyklister er: Kør altid tæt på limit - minus
20 %. Så er der mulighed for at reagere, hvis noget uforudset skulle
ske: Svinget er smallere end man troede, der ligger noget på kørebanen,
en bil trækker ud fra sidevejen eller lignende.

Dem, der altid kører lige på limit, er dem, der dør af småfejlene, både
egne og andres!

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-05-07 08:20

Dr. Enduro skrev:

> [...]
> en bil trækker ud fra sidevejen eller lignende.
>
> Dem, der altid kører lige på limit, er dem, der dør af småfejlene, både

næ!

Det gælder under alle forhold, og du kan jo teste det.
Find en snoet, ikke volsomt befærdet, og gerne af dig kendt vej
Kør "ruten" igennem
Start nu ruten forfra, i et overskueligt, men rineligt skarpt sving,
fokuserer du på en genstand i det fjerneste vejside (en km pæl, eller
lignende) se nu om du kan køre gennem svinget og holde en god linie..
Du vil opleve at du trækker ud i din bane.
Afbryd forsøget inden det går galt

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-07 08:50

On Sat, 19 May 2007 09:13:44 +0200, Dr. Enduro wrote:

> Dem, der altid kører lige på limit, er dem, der dør af småfejlene, både
> egne og andres!

Nej, det tror jeg faktisk ikke er tilfældet, de som kører frækt er også dem
der får evnen til at reagere på selv umulige forhold. Det er os andre
forsigtige, der går i panik når forholdene bliver "umulige". Jeg er selv
ved at udforske løse sten/sand/jord i sving, selvfølgelig på steder jeg
kender, og derved lære hvor "lidt/meget" det faktisk betyder, og hvor meget
greb der stadig er i asfalten. Det jeg har lært indtil nu er, at forhjulet
forsvinder ikke bare som jeg troede, det giver nogle ryk i cyklen når at
den får godt bid igen, men det er ikke noget problem, og lidt drift fra
baghjulet er såmænd heller ikke umuligt at styre.

Jeg håber så at _når_ jeg engang, uventet, ryger ind i grusproblematikken,
så forsøger jeg i det mindste at styre igennem svinget i stedet for blot
panik at fortsætte lige ud. Og skulle det værste ske, så ryger jeg
alligevel af, men med en antydning af valg af hvorhen.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Armand

Dato : 19-05-07 18:58

meddelelse news:1at934pradmqu.1m1sdc07emx69$.dlg@40tude.net...

> [...]
> panik at fortsætte lige ud. Og skulle det værste ske, så ryger jeg
> alligevel af, men med en antydning af valg af hvorhen.

Skader efter et regulært styrt på asfalt er alt andet lige også mere
æresbevarende end skader opstået efter at man mid i et sving kørte i
grøften/skoven/et træ

--
Armand.

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 23-05-07 08:04

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> panik at fortsætte lige ud. Og skulle det værste ske, så ryger jeg
> alligevel af, men med en antydning af valg af hvorhen.

Det er en rigtig god ide. jeg er også selv ved at få afprøvet grænser
mht grus af samme grund...

Prøvede for ikke så lang tid siden at skulle køre gennem et sving med
grus med mere fart end jeg kunne lide. Den bagved kørende (en Johnny
Brian i en Golf 2) havde åbenbart ikke tænkt sig at bremse ned da jeg
gjorde det... Det gik heldigvis godt og det er min opfattelse at jeg
trods alt var langt fra grænsen, men det satte nogle tanker i gang. Det
er sundt at kunne styre gennem noget grus ik et sving... Så jeg
forsøger også lidt nu og har også oplevet den fornemmelse at cyklen får
fat igen og at der rent faktisk skal mere til end jeg lige havde troet.
Det er selvfølgelig en balancegang hvor langt man skal gå...

--
http://www.dfmc.dk/?id=672
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14646

Fra : Armand

Dato : 19-05-07 18:56

"Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Svinget er smallere end man troede, der ligger noget på kørebanen, en bil
> trækker ud fra sidevejen eller lignende.

Ikke desto mindre er der talrige eksempler på at folks private limit's ikke
er tilstrækkelige. At vide at man ikke må kigge efter trolden kan redde
mange der forskrækkes over et eller andet i en kurve, for at "køre sig selv
i grøften"

--
Armand.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 20-05-07 00:27

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke er tilstrækkelige. At vide at man ikke må kigge efter trolden kan
> redde mange der forskrækkes over et eller andet i en kurve, for at "køre

Jeg er helt enig, Kim, i at trolden findes i det uønskede område... Måske er
jeg blevet alt for præget af de skinhellige svenskere, men noget afr moralen
ligger vel i at lade være med at køre for stærkt, så man stadig har mulighed
for at reagere og rette ind??

--
Jørgen
Uforbederlig Triumph- og tidligere Honda-kører!!!

Fra : Dr. Enduro

Dato : 20-05-07 08:07

Jørgen Winther skrev:

> [...]
> ligger vel i at lade være med at køre for stærkt, så man stadig har mulighed

Yes sir, my point.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-07 09:24

On Sun, 20 May 2007 01:27:27 +0200, Jørgen Winther wrote:

> [...]
> ligger vel i at lade være med at køre for stærkt, så man stadig har mulighed

Som jeg oplever det, så har det intet med fart at gøre, om det så foregår i
skridtgang, så fanger trolden. Prøv selv den med en sten på en
parkeringsplads, se på stenen, og kør udenom, hastigheden er uden
betydning.

Derfor siger jeg, at de som kører tættere på grænserne typisk også har
erfaringen til at slippe godt fra det uventede. Kun træning, træning, og
atter træning gør dig i stand til at ignorere trolden.

I de situationer hvor jeg eksempelvis føler mig presset, der vil Kai blot
køre indenom uden at være i nærheden af nogen grænse. Det er mit materiel
heller ikke, _jeg_ er, men det har ikke noget med fart at gøre, det er kun
fordi at jeg ikke øver mig nok.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-05-07 14:47

Orla Pedersen skrev:
> [...]

> heller ikke, _jeg_ er, men det har ikke noget med fart at gøre, det er kun

Nem'li!

Og så kan det i øvrigt vist ikke udtrykkes mere klart

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 23-05-07 08:04

EK <downloading@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> hvordan man kommer hurtigt og sikkert gennem svingene (jeg elsker det) - det
> kunne tyde på, at det bestemt ikke er almen viden.

Nej, det er bestemt ikke almen viden. Da jeg kom ud fra køreskolen med
pappet vidste jeg ikke en ryle om ideal linjer. Det var en rigtig god
opdragelse at køre bag kæresten og ligge sig i hans spor. Det er
underligt at skolerne ikke gør mere ud af det med linjer... Det kan godt
anbefales begyndere at finde et par mere erfarne mcister at køre bag til
start...

Mvh
Anna

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 23-05-07 08:04

Armand <kim-armand@mail.dk> wrote:

> [...]
> Den sjove part er når ungerne komer ind med motorcyklen fyldt med græstørv
> og med et skævt grin indrømmer at de vitterligt "så trolden"

Armand - kendte godt teorien om ikke at kikek udad, me ikke den med
trolden. En rigtig god måde at minde sig selv om det på Tak for
det...

/Anna

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 19-05-07 21:31

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> [...]
> mange der forskrækkes over et eller andet i en kurve, for at "køre sig selv

Nogle gange kan ens' "limit" blive spist på 0,5 af andre trafikanter:
f.eks af en modkørende gul HT bus ½meter inde i ens egen vognbane

Jeg priser mig stadig lykkelig for at jeg valgte at køre med rigtig
god margin (læs: hele MC'en + mig lå indenfor egen vognbane + jeg
havde gode marginer) da jeg kom op mod det venstre/højre sving, hvor
HT bussen pludselig dukkede op bag træerne.
Havde jeg ikke gjort det, var jeg blevet et hovede kortere

Men tilbage til sporet: "trolden" gælder i alle sving, hver eneste dag!

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Dr. Enduro

Dato : 20-05-07 08:06

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> Nogle gange kan ens' "limit" blive spist på 0,5 af andre trafikanter:
> f.eks af en modkørende gul HT bus ½meter inde i ens egen vognbane

Det er netop min pointe: Ens limit bliver ikke spist op af andre, men
udgøres af, at man tager højde for den slags uforudsete ting. Dvs, at
man ikke kører et uoverskueligt sving så hårdt som overhovedet muligt
(hvilket kan lade sig gøre i alle de tilfælde, hvor der ikke kommer
andre faktorer til), men at man netop sparer en slags "reserve" op til,
at man lige kan lægge sig lidt længere ned, hvis der skulle komme
modkørende biler, traktorer eller HT-busser.

Hvis det derfor går galt, bare fordi der kommer en modkørende bus, er
ens limit ikke blevet spist op, men man har simpelt hen kørt for tæt på
limit og har ikke haft reserver nok. Du har tydeligvis haft det
overblik, der skal til for at kende limit og så at holde sig et stykke
fra det, det er i mine øjne det, der udgør en god motorcyklist (og igen,
det har ikke noget at gøre med Armands råd, som jeg fortsat synes er godt).

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 20-05-07 09:33

On Sun, 20 May 2007 09:06:20 +0200, "Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk>
wrote:

>men at man netop sparer en slags "reserve" op til,
>at man lige kan lægge sig lidt længere ned, hvis der skulle komme
>modkørende biler, traktorer eller HT-busser.

Det lyder jo flot på papiret, men hvor stor skal den "reserve" være?
Hvad hvis det havde været en mejetærsker i stedet for en bus?

Hvis man skal kunne reagere på alt, skal man efterlade mc'en og gå i
stedet; men det er jo ikke det vi vil, vel?

Fra : Dr. Enduro

Dato : 20-05-07 10:24

Per K. Nielsen skrev:

> Det lyder jo flot på papiret, men hvor stor skal den "reserve" være?

You'll learn, young friend...

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 20-05-07 15:30

On Sun, 20 May 2007 11:23:44 +0200, "Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk>
wrote:

>You'll learn, young friend...

Tak for at du kalder mig ung, men du glemte nu at tage stilling til
min pointe om at det er naivt at tro at man til enhver tid kan have en
"reserve" der er stor nok til at undgå ulykker i en uventet situation.

Det ligger jo ligesom i begrebet "uventet situation".

Fra : Dr. Enduro

Dato : 21-05-07 06:20

Per K. Nielsen skrev:

> [...]
> "reserve" der er stor nok til at undgå ulykker i en uventet situation.
>
> Det ligger jo ligesom i begrebet "uventet situation".

Jeg tog nok mest stilling til dit argument om, at man med min
indstilling lige så godt kunne lade cyklen stå og gå i stedet, jeg
troede ikke, du gad diskutere seriøst.

Jeg siger ikke, at man altid kan køre med en reserve, der holder i
enhver situation. Der kan opstå situationer, der er så ekseptionelle, at
man umuligt kan tage højde for dem, f.eks. at dækket springer eller at
der står en talebaner med en billet til paradis bag det næste sving.
Men når det er sagt, så forulykker rigtig mange mennesker i situationer,
som godt nok opstår pludseligt, men som ikke kan betegnes som uventede,
med mindre man netop kører for tæt på limit: modkørende trafik,
krydsende fodgængere, eller bare det at svinget er smallere end man
havde troet. Sagt med andre ord: Den slags skal man altid regne med.
Hvis jeg kører i et sving og lægger cyklen så meget ned, at fodhvilerne
skraber asfalten, så siger det nærmest sig selv, at der ikke er meget
rum til at reagere i, hvis noget uventet skulle dukke op. Så derfor
beholder jeg en reserve, så jeg altid kan gå lidt længere ned eller i
det mindste har en chance for at undvige. Det samme med et sving: Hvis
det er meget snævert og kørebanen så smal, at der ikke er plads til en
modkørende traktor og mig, jamen, så regner jeg da med, at der kommer en
traktor, og ser mig for, indtil jeg kan se, der er fri bane.
Det er, hvad jeg vil kalde at holde på en reserve. Man kan, som du
siger, aldrig være sikker på, hvor limit lige nøjagtigt ligger, men man
kan være stensikker på en ting: Hvis man hele tiden kører lige på limit,
så kommer man på et tidspunkt til at ligge over det...

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Orla Pedersen

Dato : 21-05-07 07:12

Dr. Enduro wrote:

> [...]
> kan være stensikker på en ting: Hvis man hele tiden kører lige på limit,
> så kommer man på et tidspunkt til at ligge over det...

Og det er der at vi snakker fuldstændig forbi hinanden. Jeg holder stadig
på at langt de fleste afkørsler slet ikke handler om "limit", men netop om
trolden. Derfor skal man hele tiden "behandle" det fenomen at hjernen slår
fra. Og dét har intet med det fysiske "limit" at gøre, de færreste er
nogensinde nær det.

mvh
Orla

Fra : EK

Dato : 20-05-07 23:40

Dr. Enduro <gætselv@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:f2os1c$r0b$1@news01.versatel.de...

> [...]
> fra det, det er i mine øjne det, der udgør en god motorcyklist (og igen,
> det har ikke noget at gøre med Armands råd, som jeg fortsat synes er

Rådet om at se derhen, hvor man vil have maskinen skal køre hen, har ikke
kun effekt når man kører stærkt i svingene, så jeg synes diskussionen er
kørt lidt af sporet.
Også når du ikke kører på "det yderste", vil du få en langt roligere og mere
afslappet kørsel igennem sving, når du bruger det udmærkede råd.
Kørere, der ikke kender eller træner i at bruge rådet om at fokusere på det
punkt, hvor man vil hen, har en tendens til at vippe maskinen op og ned i
sving efterhånden som de kører igennem svinget - nogen kan endda finde på at
lukke for gassen (eller endnu værre bremse) i svinget.
Jeg opfodrer ikke til at køre på det yderste, men det er godt at træne
svingkørsel i overskuelige sving og det gør man bedst ved at bruge det gode
råd og så efterhånden øge hastigheden.
Erik

Fra : Allan Bojesen

Dato : 21-05-07 20:05

"EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg opfodrer ikke til at køre på det yderste, men det er godt at træne
> svingkørsel i overskuelige sving og det gør man bedst ved at bruge det
gode
> råd og så efterhånden øge hastigheden.

Et rigtig godt sted at udføre denne træning omkring Århus er
"motorvejskrydset" (kløveret).
Her er der mulighed for 4 - 5 km næsten uafbrudt svingkørsel - uden
modkørende trafik.

Mange hilsner
Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 22-05-07 23:44

"Allan Bojesen" <allan@nospamdkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "motorvejskrydset" (kløveret).
> Her er der mulighed for 4 - 5 km næsten uafbrudt svingkørsel - uden

Tjaeh :-/
Esbjergmotorvejens tilslutning ved Kolding er lidt af det samme og derfor
selvsagt populær ud fra samme indstilling - Men til dato har den to
motorcyklisters liv på samvittigheden, for der ér altså ikke plads til at
kikse med den fart som de relativt store kurver kan gennemkøres med =

Men dét er jo hele limit-debatten om igen!

Personligt synes jeg at rigtigt mange halter sig gennem rundkørsler, selvom
netop disses antal og generelle overskuelighed gør det simpelt at
eksperimenter med anderledes angrebsvinkel og skiftende sigte-punkter!
Forøvrigt:
Måske at troldens kusine i inderkurverne i virkeligheden er en mc-fe?
Jeg ansøger ihvertfald lige om TM på dén

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 22-05-07 23:53

On Wed, 23 May 2007 00:44:16 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

>Personligt synes jeg at rigtigt mange halter sig gennem rundkørsler, selvom
>netop disses antal og generelle overskuelighed gør det simpelt at
>eksperimenter med anderledes angrebsvinkel og skiftende sigte-punkter!

One word - Diesel.....

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Armand

Dato : 23-05-07 00:35

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> One word - Diesel.....

Jeg taler om linier og sigtepunkter (á "feen") og ikke fart!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-05-07 20:43

"EK" <downloading@webspeed.dk> writes:

> Også når du ikke kører på "det yderste", vil du få en langt roligere og mere
> afslappet kørsel igennem sving, når du bruger det udmærkede råd.

Fuldstændig enig - glemte bare at gøre opmærksom på det.

Mine norske MC kursus venner havde mottoet: "Sikrere på vej -
hurtigere på bane".

Kai

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-05-07 20:50

"Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk> writes:

> Det er netop min pointe: Ens limit bliver ikke spist op af andre, men
> udgøres af, at man tager højde for den slags uforudsete ting.

OK. Husk at kaste nøglen ud af skabet efter du har låst dig selv
inde.

Jeg har en ven som blev klippet af en lastvogn som skar svinget af ind
igennem hans vognbane - der havde den eneste hjælp været til at undgå
ulykken at være synsk og ikke været netop dér på det tidspunkt.

Kai

Fra : Dr. Enduro

Dato : 22-05-07 07:19

> [...]
> igennem hans vognbane - der havde den eneste hjælp været til at undgå
> ulykken at være synsk og ikke været netop dér på det tidspunkt.

Og? Puds brillerne og læs hvad jeg skriver lidt længere oppe:

Fra : Armand

Dato : 22-05-07 23:49

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> igennem hans vognbane - der havde den eneste hjælp været til at undgå
> ulykken at være synsk og ikke været netop dér på det tidspunkt.

Nix!
Han skulle blot have racet løs fra det øjeblik han kørte hjemmefra, og
derved have passeret svinget inden den modkørende lastbil ankom

--
Armand.
(galgenhumor er på en måde lærerig morskab)

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-05-07 20:30

> [...]

> Han skulle blot have racet løs fra det øjeblik han kørte hjemmefra, og
> derved have passeret svinget inden den modkørende lastbil ankom

Udfra princippet om at jo kortere tid man tilbringer på vejene, jo
mindre sandsynlighed er der for at blive indblandet i en ulykke?

*LOL*

Kai

Fra : Emil

Dato : 21-05-07 20:35

On May 17, 11:05 pm, "tp" <skods...@yahoo.com> wrote:
> Kan du uddybe Armands tricks?

Dette er et prima ekspempel på en der har set trolden. Ikke nok med at
han ikke kan få øjnene væk, han har også taget "døds grebet" på
bremsen. Bremsen bliver ikke sluppet før han holder helt stille, eller
han er væltet. Jeg vil tro at han kunne være kommet igennem svinget
ved at have brugt Armands lille trolde triks.

http://frodonifinger.dk/Race/Ringdj2/37-styrt/index.html

Mvh.

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-07 21:31

On 21 May 2007 12:34:45 -0700, Emil wrote:

> Dette er et prima ekspempel på en der har set trolden. Ikke nok med at
> han ikke kan få øjnene væk, han har også taget "døds grebet" på
> bremsen.

Og trolden havde taget fast plads der, efter asfalten at dømme.....

Fra : Bongo

Dato : 21-05-07 21:58

Og en til: http://www.bike.dk/content/2026/

Fra : Armand

Dato : 22-05-07 23:51

"Emil" <sofushansen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> han ikke kan få øjnene væk, han har også taget "døds grebet" på
> bremsen. Bremsen bliver ikke sluppet før han holder helt stille, eller

Ohh
Dét er nok den mindst ærefulde high-sider jeg nogensinde har set

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-05-07 09:53

> [...]

> selvom netop disses antal og generelle overskuelighed gør det
> simpelt at eksperimenter med anderledes angrebsvinkel og skiftende

Jeg kører ret tøset gennem rundkørslerne efter at have mødt dieselolie
alt for mange gange. Så sent som for en uge siden var forhjulet ved at
smutte i en rundkørsel pga. diesel :-/
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R