Diesel
Fra : Leif Christensen

Dato : 20-05-07 12:17

Tak for svarene.
Nu har jeg så et nyt spørgsmål da jeg aldrig har ejet en dieselbil. Nogle
mener at man med en diesel i højere grad skal undlade at køre småture hvor
motoren ikke bliver ordentlig varm. Er der nogle her som har en mening om
det.
De bedste hilsener, Leif.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-07 12:29

Leif Christensen wrote:
> [...]
> Nogle mener at man med en diesel i højere grad skal undlade at køre
> småture hvor motoren ikke bliver ordentlig varm. Er der nogle her som

Det gælder alle biler!

Man skal køre med lave omdrejninger, når motoren er kold, det forlænger
levetiden betydeligt. Og selvfølgelig forlænger det levetiden på motoren at
der hovedsageligt køres lange ture.

Men spørgsmålene er om det er mens du har bilen motoren går død fordi den
har kørt korte ture - eller om det er dig der går død først af samme grund.

Bevægelse forlænger livet :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-05-07 13:38

> [...]
> motoren ikke bliver ordentlig varm. Er der nogle her som har en mening om

Det betyder nok ikke det store, bilen er som regel skrot inden motoren er
kaput.
Det man skal bide mærke i er, at en diesel er længe om at give varme i
kabenen, med mindre den har tilskudsvarmer.

Mvh Niels

Fra : Kent

Dato : 20-05-07 15:20

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det man skal bide mærke i er, at en diesel er længe om at give varme i
> kabenen, med mindre den har tilskudsvarmer.

Såvidt jeg ved har de fleste diesel-biler i dag tilskudsvarmer, så det
bliver
nok ikke noget problem. Vores Fabia Combi 1,9 TDI fra 2006 har det fx.
Der bliver meget hurtigt varmt i kabinen.

Kent.

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 20-05-07 15:52

Jeg tror du har ret Kent. Alle dieselbiler har nok næsten idag en
tilskudsvarmer, i vores Volvo V70 D5 kan den endda styres med tidsur, så
bilen er varm når jeg kommer til den om morgenen. Eller hvis jeg kører en
kort tur til bageren, så lader jeg tilskudsvarmeren køre mens jeg står i kø,
og bilen er typisk driftvarm når jeg kommer ud til den. Og det er efter jeg
kun har kørt 3-4 kilometer inden.

Mvh.
Nicolai

Fra : Kent

Dato : 20-05-07 16:17

"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kø, og bilen er typisk driftvarm når jeg kommer ud til den. Og det er
> efter jeg kun har kørt 3-4 kilometer inden.

Det er ikke en tilskudsvarmer, men derimod en motor/kabinevarmer - som
ikke findes i mange biler som standard.

Kent.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-05-07 16:32

> Det er ikke en tilskudsvarmer, men derimod en motor/kabinevarmer - som
> ikke findes i mange biler som standard.
>
> Kent.

Er forskellen på de to ikke bare en vandpumpe og en timer?

Mvh Niels

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 20-05-07 16:47

Så tager Kent grueligt fejl.

Når jeg siger jeg har en tilskudsvarmer i min volvo, så er det det. Den er
så smart indrettet i en volvo V70 at man kan omfigurere softwaren, så det
også bliver en motor/kabinevarmer, motorens vandkammer i en D5 er så stort
at den uden tilskudsvarmeren slet ikke kan blive driftvarm.

Grunden til at du nok tager fejl Kent er at der bestemt ikke er mange
dieselbiler der løfter denne opgave uden at få lagt hardware ind.

Fra : Kent

Dato : 20-05-07 18:47

> [...]
>
> Grunden til at du nok tager fejl Kent er at der bestemt ikke er mange
> dieselbiler der løfter denne opgave uden at få lagt hardware ind.

Jeg tager ikke fejl, da der med "tilskudsvarmer" menes en elektrisk
varmer, der starter samtidigt med tændingen på mange diesel-biler, fordi
disse
ikke er i stand til at varme kabinen op hurtigt nok. Dette skyldes deres
store effektivitet, og derfor kører de også langt på literen.

Man kan opgradere en tilskudsvarmer, så den bliver en motor/kabinevarmer,
men så kan den IKKE betegnes som en tilskudsvarmer længere!

Kent.

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 20-05-07 19:46

Når Volvo har monteret et oliefyr i deres D5 biler, er den fra fabrikken
benævnt tilskudsvarmer, læs - IKKE elektrisk. Den er dieseldrevet som
motoren i bilen, og den starter automatisk op når bilen startes fra kold, og
der ellers er visse klimamæssige forudsætninger for start.

Når man så ønsker en egentlig styring af bilens oliefyr opdateres softwaren,
og vupti, du har et tidsstyret oliefyr, der endda varmer kabinen op.

Kent du kender nok alligevel ikke til alle bilers beskaffenhed.

Fra : Kent

Dato : 20-05-07 22:01

> [...]
> kabinen op.
>
> Kent du kender nok alligevel ikke til alle bilers beskaffenhed.

I dit første indlæg skriver du:

[...]

Ovenstående er en beskrivelse på en motor/kabinevarmer, og IKKE en
tilskudsvarmer.

Det er ikke noget med at kende alle bilers beskaffenhed - men derimod
en definition af, hvad en tilskudsvarmer er! Opgraderer du en tilskudsvarmer
software- eller hardwaremæssigt, har du en motor/kabinevarmer.

Med lad os da høre, hvad fx en mekaniker her fra gruppen tænker på,
når han hører/læser ordet "tilskudsvarmer".........

Kent.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 21-05-07 15:14

> [...]
> ikke er i stand til at varme kabinen op hurtigt nok. Dette skyldes deres
> store effektivitet, og derfor kører de også langt på literen.

Det elvarmelegeme hvad varmer det op, luften gennem blæseren eller
kølevandet?
Når jeg tænker på det benzinfyr jeg har i min så er det på 5kW og skal man
lave tilsvarende med el og 12 volt er det 400 ampere, hvor søren skaffer man
det fra. Med 5 kW tager det vel 20 minutter at varme en kold bil op der står
stille.

Mvh Niels

Fra : TheTransporter

Dato : 23-05-07 13:21

On Sun, 20 May 2007 17:16:39 +0200, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

>"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>

>Det er ikke en tilskudsvarmer, men derimod en motor/kabinevarmer - som
>ikke findes i mange biler som standard.

OT:

Sådanne brændstofsfyr stinker dælme noget under drift :(

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : Søren LH

Dato : 20-05-07 17:58

"Leif Christensen" <oz8gw@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> motoren ikke bliver ordentlig varm. Er der nogle her som har en mening om

Jeg ved at det tidligere var gift for en dieselbil at køre korte ture. Jeg
har hørt om en VVS'ers Hiace, hvor motoren stod af ved 80.000 km. Olien var
tyk som magarine, og altså ikke meget bevendt som smøremiddel. Så kørte man
kun småture var det vigtigt at skifte olie meget tit. Det var i 80'erne.

Nogle siger at med dagens teknik og olietyper er det ikke sådan, om det er
rigtigt ved jeg ikke.

Mvh
Søren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-07 20:31

Søren LH wrote:

> [...]
> 80.000 km. Olien var tyk som magarine, og altså ikke meget bevendt
> som smøremiddel. Så kørte man kun småture var det vigtigt at skifte

Jeg har hørt om Golf II, der blev brugt ved forsvaret. Hvis der var nogen
der kørte korte ture var det dem. Og de holdt mange km.

Men der blev selvfølgelig også serviceret regelmæssigt :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-05-07 23:03

Søren LH wrote:

> [...]
> olie meget tit. Det var i 80'erne.
>
> Nogle siger at med dagens teknik og olietyper er det ikke sådan, om

Et andet problem ved HiAce dengang, var faktisk at sæddet skulle vippes op
for at tjecke oliestanden/fylde olie på.
Den besværlighed var det ikke alle der i første omgang ville leve med, så
der blev indimellem kørt med alt for lav oliestand.
En blinkende olielampe blev ikke altid taget alvorligt, og det medførte
naturligvis nogle motorhaverier på mange af de håndværkerbiler der kørte på
"spjæld".

Jeg har hørt historierne for ofte til at tro at det har været tilfældigt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-07 08:42

Leif Christensen wrote:
> [...]
> Nogle mener at man med en diesel i højere grad skal undlade at køre
> småture hvor motoren ikke bliver ordentlig varm. Er der nogle her som

Bla bla bla en masse palaver om tilskudsvarmere, som dit spørgsmål slet ikke
gik på.

Så jeg får da lyst til at tilføje - min Golf III kan være 20+ km om at komme
op på 90 grader, men fra kold til ruden er afdugget skal der ikke mange km
til, selv om der ikke er tilskudsvarme.

Og /før/ når temperaturen er oppe på normal, måler jeg over 100 grader ud af
luftdyserne. Men det kan selvfølgelig være en fejl ved termometeret, som
ellers godt kan måle 100 grader i en kogende gryde vand :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Holst

Dato : 21-05-07 10:45

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> said in

> [...]
> ud af luftdyserne. Men det kan selvfølgelig være en fejl ved
> termometeret, som ellers godt kan måle 100 grader i en kogende gryde

Hvis du måler over 100 grader ud af luftdyserne ind i kabinen, så er den
Golf da lidt af et mordvåben.
3. grads forbrændinger må være et dagligdagsproblem i den familie.

--
Lars Holst

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-05-07 15:31

Lars Holst wrote:

> Hvis du måler over 100 grader ud af luftdyserne ind i kabinen, så er
> den Golf da lidt af et mordvåben.
> 3. grads forbrændinger må være et dagligdagsproblem i den familie.

Jeg har læst om en eller anden bil der blev sendt på gaden med en
vandtemperaturmåler der viste over 100 grader - men da kunderne klagede over
dette, så begyndte man at lave bilen med en temperaturmåler, der viste en
mere forventelig temperatur. Om det er en and, aner jeg ikke.

Men 100 grader ud af dysen bliver hurtigt koldt i en kold bil, og når bilen
er varmet op, så skal man nok få skruet ned :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Thorup

Dato : 22-05-07 15:43

> [...]
> Golf da lidt af et mordvåben.
> 3. grads forbrændinger må være et dagligdagsproblem i den familie.

Øhh, man bliver da ikke forbrændt af 100grader varm luft. Jeg har da ofte
været i en sauna som er et godt stykke over 100 grader varm, og jeg er da
ikke blevet forbrændt endnu, og da slet 3.grads.
Luft har en tilstrækkelig lav massefylde til at 100grader varm luft ikke
brænder. Prøv at stikke hånden i en 200grader varm ovn. Der bliver du heller
ikke forbrændt(ihvertfald ikke lige med det samme).

Stikker du derimod hånden i en gryde med kogende vand vil du hurtigt blive
forbrændt, men det er fordi vandets massefylde er meget højere end luftens
og derfor kan overfører varmeenergien til din hud langt hurtigere.

Nå, det var en smule fysik.

MVH
Anders

Fra : Lars Holst

Dato : 22-05-07 19:18

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> said in

> [...]
> blive forbrændt, men det er fordi vandets massefylde er meget højere
> end luftens og derfor kan overfører varmeenergien til din hud langt

Accepteret.

--
Lars Holst

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-05-07 22:34

Anders Thorup skrev:
> [...]
> forbrændt, men det er fordi vandets massefylde er meget højere end luftens
> og derfor kan overfører varmeenergien til din hud langt hurtigere.

Man kan også stikke fingeren i flydende bly (over 327 grd) uden at
brænde sig.

(Frarådes hvis man ikke kender de omstændigheder der skal være opfyldt
for at det lader sig gøre.)

--
MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-06-07 04:39

Finn Guldmann wrote:

> Man kan også stikke fingeren i flydende bly (over 327 grd) uden at
> brænde sig.

Det skal være en andens finger? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-06-07 23:14

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Det skal være en andens finger? :)

Nej, det var det de rigtige blytækkere gjorde for at finde ud af om
blyet havde den rette temperatur.

Jeg har set det gjort, men altid holdt mig fra selv at prøve.

Fra : Brian

Dato : 21-05-07 16:38

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Så jeg får da lyst til at tilføje - min Golf III kan være 20+ km om
> at komme op på 90 grader, men fra kold til ruden er afdugget skal der
> ikke mange km til, selv om der ikke er tilskudsvarme.

Er du sikker på at der ikke er en fattigrøvsudgave af en tilskudsvarmer ?

I min potte, er der i vandbeholderen noget der mistænkeligt minder om et
varmelegeme, og der er lidt kraftigt kabel omkring, sammen med en
sikringsholder.

Jeg har aldrig gidet måle på det, så jeg er ikke sikker.

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-05-07 15:29

Brian wrote:

> Er du sikker på at der ikke er en fattigrøvsudgave af en
> tilskudsvarmer ?

Jeg har haft emnet bragt op her, svaret var negativ ;)

> I min potte, er der i vandbeholderen noget der mistænkeligt minder om
> et varmelegeme, og der er lidt kraftigt kabel omkring, sammen med en
> sikringsholder.

I vandbeholderen? Dumt sted at have en varmer med alt det plastik omkring -
især fordi når motoren begynder at miste vand vil varmeren varme plastiken
op, ødelægge den og dermed ødelægge muligheden for "bare" at hælde vand på
motoren igen :)

> Jeg har aldrig gidet måle på det, så jeg er ikke sikker.

Jeg er sikker, fordi jeg har spurgt her :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 22-05-07 15:39

> [...]

> omkring - især fordi når motoren begynder at miste vand vil varmeren
> varme plastiken op, ødelægge den og dermed ødelægge muligheden for

Som udgangspunkt gåt man vel ikke udfra at at motoren smider alt vandet.

Forøvigt kan jeg heller ikke forestille mig, at et evt. varmeelement, vil
køre konstant

> Jeg er sikker, fordi jeg har spurgt her :)

Du har umådelig tiltro til gruppen

Jeg tror nu at jeg lige vil prøve at kigge engang, når jeg keder mig
tilstrækkeligt. Jeg kan ikke se hvad der ellers kan bruge strøm, i
vandbeholderen.

/Brian

Fra : TheTransporter

Dato : 23-05-07 13:23

On Mon, 21 May 2007 09:42:13 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Så jeg får da lyst til at tilføje - min Golf III kan være 20+ km om at komme
>op på 90 grader, men fra kold til ruden er afdugget skal der ikke mange km
>til, selv om der ikke er tilskudsvarme.

Tager ca min bil 5 km så er den faktisk driftsvarm samtidigt med at
der er dejligt varmt inde i kabinen

---

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-05-07 10:40

TheTransporter wrote:

> Tager ca min bil 5 km så er den faktisk driftsvarm samtidigt med at
> der er dejligt varmt inde i kabinen

Glemte så lige at skrive at jeg i mange tilfælde ikke har overtøj på i bilen
:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 24-05-07 10:54

On Thu, 24 May 2007 11:39:48 +0200, Per Henneberg Kristensen wrote:

> Glemte så lige at skrive at jeg i mange tilfælde ikke har overtøj på i bilen

Så det er altså din kropsvarme, der varmer den op

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges

Fra : ShutEye

Dato : 24-05-07 14:00

> Så det er altså din kropsvarme, der varmer den op

Biogasanlæg i bilen? Smart!

Fra : ShutEye

Dato : 24-05-07 14:00

> Tager ca min bil 5 km så er den faktisk driftsvarm samtidigt med at
> der er dejligt varmt inde i kabinen

Driftsvarm?
Vandet eller olien?
Eller bare så der kommer varme til dig?

Fra : Kent

Dato : 24-05-07 15:29

"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse

> Tager ca min bil 5 km så er den faktisk driftsvarm samtidigt med at
> der er dejligt varmt inde i kabinen
>

> ---

Sådan er det også med vores. Jeg vil sige MAX 5 km., så er motoren oppe på
90 grader, og der en en god varme i kabinen.

Kent
Skoda Fabia Combi 1,9 TDI, årg. 2006.