Lindenborg Supercross
Fra : Claus Rittig

Dato : 04-07-01 23:09

Hejsa!

Her i aften var jeg nede i Lindenborg igen, og det er HULEME sjovt, er det!
Nu er vi ved at få styr på hoppene, og det begynder at blive rutine - dvs.
jeg er ikke ved at skide i bukserne hvergang, mere.

Billeder under samme topic i dk.binaer.motor

NU vil jeg i seng og drømme om flyveture og perfekte landinger, og prøve at
glemme den nær-døds-oplevelse jeg havde på et af de sværeste hop.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-07-01 00:04

> [...]
at
> glemme den nær-døds-oplevelse jeg havde på et af de sværeste hop.

Men inden jeg smutter, vil jeg lige fortælle hvorfor det er så svært, det
der supercross.

På plateau-hop (også kaldet kassehop) som er på de fleste motocross baner
skal man også hoppe op ad opkørslen (rampen) og lande ned ad nedkørslen for
at få optimal fart i cyklen. Sådan er hop i motocross idag, de kræver
øvelse. Man prøver - nå, man nåede kun 5 meter før man landede, og hoppet er
10 meter langt, på den igen. Så når man 8 meter hen, men det er jo stadig
for lidt. Der sker ikke noget ved at lande "for kort", man slår sig ikke,
men man laver endnu et lille kluntet hop ud over nedkørslen, og det tager
tid, så det går en del hurtigere for dem som kan få længden til at passe.
Man bliver ved med at prøve, til længden passer. Sådan er det ikke i
supercross, for der er ikke plateau-hop, men dobbelt-hop - dvs. en rampe og
en nedkørsel, men der er ikke noget mellem de to, så hvis man lander for
kort er man sikker på at slå sig alvorligt. Lander man alt for kort, så
lander man i hullet mellem de to "hop" (rampen og nedkørslen), og det gør
alvorligt ondt! (Thomas trykkede styret ned i tanken, og fik ømme håndled og
en blå fod). Kommer man næsten langt nok, lander man ned i en opkørsel, og
det gør VIRKELIG ondt! Kommer man for langt, rammer man forbi nedkøralen, og
det gør også ondt, men det dør man dog ikke af. Eller med andre ord: Længden
SKAL bare passe!

Og da der ikke er et jord-plateau mellem rampe og nedkørsel er man høøøøjt
oppe i luften, og det giver en sjov kildren i maven.
På den ca. 500m lange bane er der 8 hop og 4 oplagte sving (stejlkurver). 3
af hoppene kommer lige efter hinanden, så der ikke er tid til et gearskift
eller en korrektion, det sidste er ret højt og nedkørslen er meget stejl og
ret svær at ramme - det var her jeg gik bagover i luften, jeg var sikker på
at detteher ville gøre alvorligt ondt, men jeg fik reddet landingen. Men jeg
har ingen anelse om hvordan.

Passer farten med hoplængden, så skal afstanden nok passe ved landingen, men
det er ikke nok. Cyklen skal også vende rigtigt. Med neutral gas (jævn fart)
beskriver cyklen en pæn bue og vender sikkert fint. Motorbremser man det
mindste (fx. ved at komme til at slippe gassen FØR baghjulet har forladt
rampen) så tipper cyklen forover, og det kan blive grimt. Giver man gas i
afsættet (accelererer) vil cyklen let gå bagover i luften, og det kommer jeg
let til, fordi jeg har svært ved at finde precis den rette hastighed, og
derfor sætter af og giver gas for at få noget mere højde. Giver man gas i
luften, rejser cyklen sig meget voldsomt op, og man risikerer at gå bagover
i luften.

Nå, når man har lært at styre det hele, så er supercross nu meget sjovt, men
det bliver aldrig min levevej, dertil er mine forplantningsorganer for små.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-07-01 13:23

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev:
[snip: Forskellige måder at udøve masochisme ]
Sejt Det må være skægt, men det lyder da til at man godt kan blive lidt
lys i stemmen af at øve de der hop
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-07-01 22:09

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> [snip: Forskellige måder at udøve masochisme ]
> Sejt Det må være skægt, men det lyder da til at man godt kan blive

Ja, det er sket for et par stykker. Den ene ser vi vist ikke igen.

På en eller anden måde er det noget helt andet end at køre motocross, der er
ikke den samme kamp om at få fart på cyklen - det handler kun om at ramme
nedkørslerne precist og få rytme i cyklen.

Rittig
(Som smutter i grusgraven i morgen til noget enduro-træning)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-07-01 15:00

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev:

> lidt
>
> Ja, det er sket for et par stykker. Den ene ser vi vist ikke igen.

Hvor galt gik det ham?

> [...]
> ikke den samme kamp om at få fart på cyklen - det handler kun om at ramme
> nedkørslerne precist og få rytme i cyklen.

Ok Jeg tror godt jeg kan se hvad du mener

> Rittig
> (Som smutter i grusgraven i morgen til noget enduro-træning)

Viel spass

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-07-01 17:24

> Hvor galt gik det ham?

Arh, ikke så galt. Han slog sig, og måtte ømme sig et kvarters tid. Men
efterfølgende var han blevet bange for hoppene, og kom ikke over nogen. Nu
har han sat cyklen til salg.

> Viel spass

Ja, det var det. Men det var ret varmt, og stakkels Thomas syntes pludselig
han skulle bøje sit bagstel med skulderen, så hans kraveben knak. Det er
sguda de underligste ting folk finder på...

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-07-01 23:52

> [...]
> efterfølgende var han blevet bange for hoppene, og kom ikke over nogen. Nu

Ærgerligt, men nok alligevel forståeligt :-/

Det må man da nok sige =
Ufarligt er det da vist ikke
--
mvh Jes Vestervang