P-afgift ved ulovlig parkering?
Fra : Bruno

Dato : 13-05-07 15:36

Jeg troede ikke de private p-vagter kunne udstede afgifter til et
ulovligt parkeret køretøj, men en af mine venner har lige fået en hilsen
for en parkeret motorcykel. Holder den?

Det skal lige siges hun ikke holdt i vejen og kun havde stillet cyklen
på fortovet, da der ikke var plads i Motorcykel båsene.

Mvh
Bruno

Fra : Dak

Dato : 13-05-07 16:19

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> wrote in message
> Jeg troede ikke de private p-vagter kunne udstede afgifter til et ulovligt
> parkeret køretøj, men en af mine venner har lige fået en hilsen for en
> parkeret motorcykel. Holder den?

Jo det er parkering kbh som også står for f.eks. bøder når der er store
arrangementer og folk holder oppe på græsplæner osv.

Men hvis det f.eks. er lige undenfor en europark eller lign. område så
afhænger det af om hvorvidt området cyklen står på tilhører det
kontrollerede område. Men som regel så giver de ikke bøder på
tidsregistreret områder. Så motorcyklen kan parkeres f.eks. i 2-3-osv.
timers parkeringszoner uden restriktioner.

> Det skal lige siges hun ikke holdt i vejen og kun havde stillet cyklen på
> fortovet, da der ikke var plads i Motorcykel båsene.

Ja nu er det sådan at motorcyklen jo ikke må holde efter parkering kbh's
regler på fortovet mere. før i tiden så måtte man godt holde dig sålænge at
der måtte komme en dobbeltbarnevogn forbi. Men reglen blev vidst ændret, er
dog ikke helt sikker. Noget med at de fleste vagter stadigvæk går efter
reglen men på papiret så kan de give bøde hvis de har lysten. Så er det dem
logisk nok som skal give bøde hvis du bryder parkerings kbh's regler. Det er
kun hvis hun holdte ulovligt i henhold med færdselsloven at politiet kunne
give bøde. F.eks. hvis hun parkerede den foran en port på fortorvet,
nødsporet, motorvejsbro, jernbaneskinner osv.

Men som Mc'list så burde hun også vide at man risikere en bøde når man
parkerer på fortorvet.

Men parkerings reglerne er forskelligt fra kommune til kommune. Så hun skal
tjekke den enkelte kommunes regler hvis det var på offentligt fortov. Hvis
det var et helt privat så tjek det enkelte selskabs regler samt hvad type
område det var den var parkeret. Og hvis det var nabodrengen som har
kopieret en seddel han selv fik forleden og bare ændret konto nummeret til
hans eget, ja så må du selv bestemme.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Henning

Dato : 13-05-07 16:53

>kun hvis hun holdte ulovligt i henhold med færdselsloven at politiet kunne
>give bøde. F.eks. hvis hun parkerede den foran en port på fortorvet,

P-vagter fik udvidet deres teritorie for et par år siden - nu må de
også tage alle de ulovlige parkeringer Foran porte,
dobbeltparkeringer osv.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 13-05-07 20:19

> Jeg troede ikke de private p-vagter kunne udstede afgifter til et ulovligt
> parkeret køretøj, men en af mine venner har lige fået en hilsen for en
> parkeret motorcykel. Holder den?

Det vil jeg da mene. En motorcykel skal parkeres som en bil, medmindre andet
er skiltet

> Det skal lige siges hun ikke holdt i vejen og kun havde stillet cyklen på
> fortovet, da der ikke var plads i Motorcykel båsene.

Den har intet at lave på fortovet.

Troels

Fra : Bruno

Dato : 13-05-07 22:11

Troels Plougmann-Olsen wrote:

> Det vil jeg da mene. En motorcykel skal parkeres som en bil, medmindre
> andet er skiltet

Klart. Ikke desto mindre kender jeg steder i Kbh hvor man ser i gennem
fingre med motorcykler på fortovet, det er selvfølgelig, ligesom i dette
tilfælge, et fortov der nærmest er en lille plads og cyklerne holder
således ikke i vejen.

> Den har intet at lave på fortovet.

Spørgsmålet var ikke om hvorvidt det var lovligt at parkere på fortovet,
men om de private p-vagter skal blande sig i den slags. Det var på et
tidspunkt sådan at parkerede man sin bil ulovligt, så kunne man få en
bøde af politiet mens p-vagterne ikke kunne røre en da man jo ikke var
på en parkeringsplads.

Mvh
Bruno

Fra : alexbo

Dato : 13-05-07 22:28

"Bruno" skrev
> Jeg troede ikke de private p-vagter kunne udstede afgifter til et ulovligt
> parkeret køretøj, men en af mine venner har lige fået en hilsen for en
> parkeret motorcykel. Holder den?

En kommunal P-vagt kan godt, og en privat kan hvis det er skiltet at området
er underlagt privat kontrol.

mvh
Alex Christensen

Fra : claus b. p.

Dato : 14-05-07 09:23

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Bruno" skrev
>
> En kommunal P-vagt kan godt, og en privat kan hvis det er skiltet at
> området er underlagt privat kontrol.

Desværre tror de private P-selskaber at de kan udstede P-afgifter på linje
med politiet og kommunale P-vagter. Det kan de ikke. Desværre er det normalt
nemmere at slippe afsted med at slå en P-vagt ihjel, end at slippe for en
P-afgift fra diverse dubiøse private P-selskaber. Jf. fx. tv
udsendelse forleden. De truer med afgifter og gebyrer og Ribers og
retssager, til folk kommer krybende med pengene.

Hov, - idé: Hvad med at lade bz-erne fra Jagtvejens ungdomshus besætte en
P-plads overvåget af EuroPark... Så kunne de lære det!

/Claus

Fra : alexbo

Dato : 14-05-07 11:11

"claus b. p." skrev

> Desværre tror de private P-selskaber at de kan udstede P-afgifter på linje
> med politiet og kommunale P-vagter.

Det er dog forfærdeligt,
men jeg kan nu ikke rigtig se hvorfor du sender det som svar på mit indlæg.

mvh
Alex Christensen

Fra : claus b. p.

Dato : 14-05-07 16:15

> "claus b. p." skrev

> Det er dog forfærdeligt,
> men jeg kan nu ikke rigtig se hvorfor du sender det som svar på mit
> indlæg.

Det forekom mig at være en slags uddybende kommentar i forlængelse af dit
indlæg. Det var ikke specielt rettet mod dig! For at uddybe det
yderligere, så skriver du "hvis det er skiltet at området er underlagt
privat kontrol". Det er ikke i sig selv nok. Det skal være specifikt
beskrevet hvad det er man "aftaler" for at det er juridisk gyldigt i forhold
til aftaleloven. P-selskaberne kan altså ikke udstede afgifter for
overtrædelse af færdselsloven, parkering foran port osv. med mindre der står
fx. "Parkering kun tilladt inden for afmærkede felter." Normalt står der kun
noget om tidsbegrænsning, - derfor er det udelukkende det de kan udstede
gebyrer for. Desværre, som jeg før nævnte, er det kun ganske få der orker at
tage sagen helt til landsretten.

/Claus

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-05-07 13:16

Bruno wrote:
> [...]
>
> Det skal lige siges hun ikke holdt i vejen og kun havde stillet cyklen
> på fortovet, da der ikke var plads i Motorcykel båsene.

Der er en del der ikke kender reglerne for MC - sikkert også nogle
parkeringsvagter. Man må _ikke_ parkere sin MC i en P-bås (§2) :
http://www.parkering.dk/p-service/love-og-regler/bekendtgoerelser/bekendtgoerelse-om-standsning-og-parkering-i-koebenhavn/

Man må heller ikke parkere på fortove :
http://www.parkering.dk/p-service/motorcykler/ - men der bliver set
gennem fingre med det.. underlig lovgivning.

Eneste sted MC-ister med sikkerhed kan undgå en P-bøde i KBH er de ca.
120(!) pladser der er angivet i PDF'en. Jeg tvivler dog på at den er
retvisende - det er ikke et prioriteret område.

Det eneste rigtige i din vens situation er at klage over bøden. Der er
masser af andre der har fået medhold.

--
vh
Torben

Fra : Troels Hansen

Dato : 17-05-07 10:42

Torben Scheel skrev:

> Man må heller ikke parkere på fortove :
> http://www.parkering.dk/p-service/motorcykler/ - men der bliver set
> gennem fingre med det.. underlig lovgivning.

Sjovt nok skriver P kbh også:
Parkering · Københavns praksis er således at pålægge motorcykler
afgifter for parkering på fortove, med mindre parkeringen ikke hindrer
tilgængeligheden for fodgængeres passage og den øvrige færdsel.