Turbo "data"
Fra : TL

Dato : 09-05-07 16:03

Når man læser om en turbo's "tekniske specifikationer", står der fx:

Trim:
A/R kompressor=0,48
A/R turbine=0,60

Kan nogen fortælle mig, hvad disse udtryk dækker over eller henvise til en
hjemmeside, som forklarer det? Jeg har ikke selv kunnet finde noget på
nettet......

Thomas

Fra : Anders Thorup

Dato : 09-05-07 18:45

"TL" <Thomas.Larsen_FJERN_@uni-c.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan nogen fortælle mig, hvad disse udtryk dækker over eller henvise til en
> hjemmeside, som forklarer det? Jeg har ikke selv kunnet finde noget på

Så vidt jeg ved er det tal for mængden af "luft" der flyttes ved en
omdrejning af skovlhjulet, på henholdsvis kompressor
siden(indsugnings-siden) og på turbine siden(udstødnings-siden). Vil tro at
enheden på tallene er kubikfod, dvs. at der skal passere 0,60kubikfod luft
igennem udstødningsdelen for at drive turboen 1 omgang, og det giver så et
indtag af 0,48kubikfod luft i indsugningen.

Jeg vil ikke lægge "hovedet på blokken" for ovenstående information, men det
er et kvalificeret gæt!

MVH
Anders Thorup

Fra : Brian Sørup

Dato : 09-05-07 19:11

www.turbobygarrett.com har det du skal bruge i FAQ'en
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Anders Thorup

Dato : 09-05-07 19:27

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in message

> "TL" <Thomas.Larsen_FJERN_@uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Efter at have læst på ovenstående rigtigt gode link, kan jeg se at det svar
jeg har givet tidligere i tråden er fuldstændig forkert, og bør derfor
ignoreres...

Man bliver klogere hver dag

MVH
Anders

Fra : Brian Sørup

Dato : 09-05-07 19:36

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
svar
> jeg har givet tidligere i tråden er fuldstændig forkert, og bør derfor

Er det ikke dejligt ?

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.