60% af alle ulykker........
Fra : Lars Holst

Dato : 06-05-07 18:58

Ifølge en undersøgelse, udarbejdet af Rådet for større færdelssikkerhed -
aka René Duracell, står 13% af unge trafikanter mellem 18 og 24 år for 60%
af alle trafikulykker.

Hvorfor gøres det så ikke vanskelligere for denne gruppe at bestå
køreprøven og beholde kørekortet?

Hvorfor indføres der ikke lovpligtig intensiv, måske årlig, køreuddannelses
opfølgning med stopprøver de første 5-6 år efter man har erhvervet
kørekortet og efterfølgende opfølgning med graduerede stopprøver hver 10.
år?

Det vil da have langt større betydning end fartregulering påviseligt
nogensinde har haft.

--
Lars Holst

Fra : Tom

Dato : 06-05-07 19:15

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> år?
>
> Det vil da have langt større betydning end fartregulering påviseligt

Jeg tror vi skal passe på med det her statestik. Læg mærke til du skriver
trafikulykker og ikke og bilister

--
Tom

Fra : Anders Majland

Dato : 06-05-07 19:46

> Hvorfor gøres det så ikke vanskelligere for denne gruppe at bestå
> køreprøven og beholde kørekortet?

Fordi der er meget stor forkel på at kunne køre ordenligt og så at gøre det

Et tragisk eksempel
http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/Vesthimmerland/2007/05/05/05065823.htm

Ligegyldig hvor mange kørekurser, foredrag med trafikofre osv du kaster i
hovedet på "de unge" vil der være nogen der kører over evne ...

Det eneste der dur er en holdningsændring og det tager lang tid ...

Da farfar var dreng var det en smule sejt at kunne navigere en brændert
hjem, men selv idag er der nogen grupper af unge der praler med deres
spritkørsel.

I fredags sad jeg tæt på en flok ved løvel banen nord for viborg. De fleste
drak tæt, men jeg håber da at de havde ædru chauffører nok til de skulle
hjem ... Men der røg nogle historier igennem luften - og også om spritkørsel
som ham der en tidlig morgen blev stoppet af en patrulje pga nedslidte dæk
og slap med en bøde for det, selvom han havde drukket tæt hele natten ...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-05-07 19:51

Lars Holst wrote:

> [...]
> mellem 18 og 24 år for 60% af alle trafikulykker.
>
> Hvorfor gøres det så ikke vanskelligere for denne gruppe at bestå

Det er gjort - de første 3 år må de kun få 2 klip - så ryger kortet.

> [...]
> køreuddannelses opfølgning med stopprøver de første 5-6 år efter man
> har erhvervet kørekortet og efterfølgende opfølgning med graduerede

Hvad hjælper det? Man kan sagtens køre ordentligt i den halve time en
køreprøve varer.

> Det vil da have langt større betydning end fartregulering påviseligt
> nogensinde har haft.

Nej :)

--
Per, Esbjerg

Fra : tp

Dato : 06-05-07 20:32

> Det er gjort - de første 3 år må de kun få 2 klip - så ryger kortet.

Jeg må tilstå at jeg er en af de typer der køre lidt for hurtig, både på
landevej og motorvej. lad os bare sige 130 hvor der står 110 og 90 på
landevejen. Det har jeg gjort siden jeg fik kørekort i .. puha vel snart 15
år siden. Jeg kører 60.000km/årligt, dvs ca 900.000km siden kørekortet.
Jeg er ALDRIG blevet stoppet af en hvid bil/mc. Jeg har kørt både i Århus
og KBH.

Min pointe (udover at jeg jo er en skidt billist :-/ ) er - at deres klip
er nul og niks værd! Fik man klip når man var ulovlig, skulle man nok rette
ind, men da dette tydligvis ikke er tilfældet, nåh jah, så skidt da med at
jeg glemte at sænke farten da den det blev til 110kmt zone på motorvejen.
Chansen for at blive stoppet er noget nær nul, og chansen for at blive
stoppet tre gange på to år. Hmm, hvis jeg tror på den, så kan jeg jo lige
så godt spille lotto

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-07 21:45

tp skriver:

> Chansen for at blive stoppet er noget nær nul, og chansen for at blive
> stoppet tre gange på to år. Hmm, hvis jeg tror på den, så kan jeg jo lige
> så godt spille lotto

Har 2 kollegaer der kører på "sidste klip", de tænker sig lidt om når de
er på vejen!

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : ShutEye

Dato : 07-05-07 07:23

<klip>
> Det er gjort - de første 3 år må de kun få 2 klip - så ryger kortet.

Den klausul er ikke aldersbetinget!
<klip>

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-05-07 11:20

ShutEye wrote:
> <klip>
>
> Den klausul er ikke aldersbetinget!

2 klip og kortet ryger svjh (det har jo ikke med mig at gøre :)) ubetinget.
Altså gå hjem for at læse på lektien! For de ældre årgange er det 3 klip og
det er betinget. Altså køre hjem og læse på lektien.

--
Per, Esbjerg

Fra : ShutEye

Dato : 07-05-07 12:57

> 2 klip og kortet ryger svjh (det har jo ikke med mig at gøre :))
> ubetinget. Altså gå hjem for at læse på lektien! For de ældre årgange er
> det 3 klip og det er betinget. Altså køre hjem og læse på lektien.

Tak for det venlige svar (!)
Det er de første 3 år man har kørekort man kun har to klip.
Ligegyldigt hvor gammel du er når du tager kortet.

Fra : ShutEye

Dato : 07-05-07 13:04

> Tak for det venlige svar (!)
> Det er de første 3 år man har kørekort man kun har to klip.
> Ligegyldigt hvor gammel du er når du tager kortet.

Hmm læste lige dit svar igen, det var jo venligt nok :)

Men altså http://www.sikkertrafik.dk/2d163e80/base/2d173e80

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-05-07 20:05

ShutEye wrote:

>>> 2 klip og kortet ryger svjh (det har jo ikke med mig at gøre :))

> Hmm læste lige dit svar igen, det var jo venligt nok :)

Og jeg skulle lige til at undskylde, da jeg læste mit eget svar. Men ok -
mangler nok en smiley til sidst. Den kommer her :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Houmark

Dato : 06-05-07 21:06

Lars Holst wrote:
> [...]
> mellem 18 og 24 år for 60% af alle trafikulykker.
>
> Hvorfor gøres det så ikke vanskelligere for denne gruppe at bestå

Hmm hvordan var den nu.. Statistik er som en god gammeldags lygtepæl - den
er god at læne sig op af, men den oplyser kun en lille del..?

Synes det er svært med det statistik. Man skal jo f.eks. vide hvor mange km
de unge kører, for at kunne regne ud, om de er repræsenteret med et større
antal, fordi de opholder sig og kører langt mere end ældre personer.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : sorensen

Dato : 07-05-07 07:05

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de unge kører, for at kunne regne ud, om de er repræsenteret med et større
> antal, fordi de opholder sig og kører langt mere end ældre personer.

Korrekt. Man skal også tænke på at man først rigtig lærer at kører over
mange år (og nogle lærer det aldrig).
Så i sagens natur vil der være flere uheld blandt unge , da de jo samler
erfaring.

Men som min kørerlærer sagde at dem der påstår de er perfekte bilister er de
farligste, for man bliver aldrig færdig med at lære at køre bil.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-05-07 11:22

Anders Houmark wrote:

> [...]
> mange km de unge kører, for at kunne regne ud, om de er repræsenteret
> med et større antal, fordi de opholder sig og kører langt mere end

Og hvorfor er de unges ulykker så større end de ældres?

Det kan jo have noget med hastigheden at gøre ;)
--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-07 01:48

Lars Holst wrote:
> [...]
> stopprøver hver 10. år?
>
> Det vil da have langt større betydning end fartregulering påviseligt

Man kan vel også bare sætte aldersgrænsen op til 25 år

Fra : Bjarne

Dato : 07-05-07 08:38

Lars Holst skrev:
> [...]
> år?
>
> Det vil da have langt større betydning end fartregulering påviseligt

Ifølge de undersøgelser, som jeg indtil nu har hørt om, er det de unge
mænd mellem 18 og 24, som laver uforholdsmæssigt mange ulykker.

Det har længe undret mig, at gruppen af unge kvinder skal straffes for
den adfærd, som mange unge mænd har.

Hjerneforskere har ikke kunnet påvise forskelle, som skulle betyde, at
unge mænd ikke rent teknisk kan lære at køre bil; ergo må problemet
antageligt skyldes, at unge mænd ofte har andre holdninger til sikkerhed.

Det mest rimelige var måske, at de unge mænd fik påbud om at køre med en
eller anden form for GPS-overvågning eller fartskriver.
Det ville være vanskeligt at bortforklare, at man kan holde en
gennemsnitsfart på f.eks. 100 km/t, hvor der ikke er motorvej.

Bjarne

Fra : Peter Frost

Dato : 07-05-07 11:20

Lars Holst skrev:
> Ifølge en undersøgelse, udarbejdet af Rådet for større
> rdelssikkerhed -
> aka René Duracell, står 13% af unge trafikanter mellem 18 og 24 år for 60%
> af alle trafikulykker.

Virkeligheden set fra en 23 årigs synspunkt:

Fredag formiddag er kursen sat til Slagelse, via 21 og E20. I Vallensbæk
viser skiltet KØ 2100 M, derfor smutter man af ved Høje Taastrup og ind over
landet og ned igen ved Greve, her køre man så i kø i godt 65 minutter, og
nyder i øvrigt sit automatgear og klima :) Efter vejarbejdet undre mig sig
så over, at man stadig køre i kø... ca 800 meter længere fremme møder man så
et styk familie fiat, der har kryllet sig sammen om bagenden på lastvogn fra
Anders Andreasen, der holdt meget langt ude mod grøften i nødsporet... At
dømme på bilen, og det baggage der nu var tilbage i vraget, var der her tale
om en familie... Men der er vel en 18 årig der har lavet en hasaderet
overhaling, som har gjort han har mistet herredømmet...

Lige som det også er de unges skyld at der er så mange der mener de skal ha
lov til at køre og drikke...

Ligsom det sikkert også er de unges skyld, at man Søndag igen holdt i KØ på
E20 ved Ringsted, her havde et par på en vel 30-40 haft deres PSA spand ude
og se om midterværnet nu også var af et materiale der kunne holde en bil...

Ja, mange unge køre over evne, og jeg er ikke en engel ! Men foreskellen er
at de fleste unge samtidig fokusere 110 % på at køre bilen, og tænke lidt
længere end til hvem der laver mad, og klipper hækken... De fleste unge
læner sig ikke bare tilbage med svaret, jeg er elitebilist !

-Peter

Fra : Leonard

Dato : 07-05-07 11:40

On Mon, 7 May 2007 12:20:15 +0200, Peter Frost wrote:

> [...]
> længere end til hvem der laver mad, og klipper hækken... De fleste unge
> læner sig ikke bare tilbage med svaret, jeg er elitebilist !

Hvis de unge mænd (som du er en del af) er så gode til at køre bil,
hvorfor er de så overrepræsenteret i ulykkesstatistikken?

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : Peter Frost

Dato : 07-05-07 12:36

Leonard skrev:
> Hvis de unge mænd (som du er en del af) er så gode til at køre bil,
> hvorfor er de så overrepræsenteret i ulykkesstatistikken?

Fordi en ældre kvinde ikke overholdt sin vigepligt ?

Nej, det tror jeg nu heller ikke de er... Der findes mange der køre som hul
i jorden ! Og det er nok de 13% der her er tale om... men jeg er sikker på
man kunne lave en statistik der siger at 98 % af alle ulykker skyldes
middelaldrene bilister, der har glemt hvad der egentlig står i færdselsloven
:) En statisik siger vel de man vil ha den til... ;)

-Peter

Fra : Brian

Dato : 07-05-07 16:08

Leonard wrote:

> Hvis de unge mænd (som du er en del af) er så gode til at køre bil,
> hvorfor er de så overrepræsenteret i ulykkesstatistikken?

Tjaa, hvad definerer så en ulykke ?

Den anden dag hørte jeg en statistik (tror det var i Go' aften Danmark) der
sagde at aldersgruppen 18-24 står for 20% af alle dødsulykker. Det tal synes
jeg ikke er videre skræmmende - eller hvad ?

/Brian

Fra : Leonard

Dato : 07-05-07 18:34

On Mon, 7 May 2007 17:08:11 +0200, Brian wrote:

> Tjaa, hvad definerer så en ulykke ?

Det må du læse i statistikken om.

> Den anden dag hørte jeg en statistik (tror det var i Go' aften Danmark) der
> sagde at aldersgruppen 18-24 står for 20% af alle dødsulykker. Det tal synes
> jeg ikke er videre skræmmende - eller hvad ?

18-24 er et interval på 7 år
25-31
32-38
39-45
45-51
52-58
59-65
Der er altså 8 intervaller fra 18 år og til pensionsalderen, så der er
kun 12,5% til hvert interval, hvis det skulle være ligeligt fordelt.
Da den første gruppe har taget de 20% er der kun 11,4% tilbage til hver
af den adnre grupper, og så har vi lige glemt alle de gamle over 65, der
jo også tager et par ulykker, selvom det ikke er mange.
Dvs. at de unge næsten står for dobbelt så mange dødsulykker som de
øvrige intervaller.

OK, dette er ikke helt videnskabeligt, for der mangler noget om
hvormange bilister, der faktisk er i hvert interval, men jeg synes nu
det ser slemt nok ud.

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : Brian

Dato : 07-05-07 18:58

Leonard wrote:

> Det må du læse i statistikken om.

Ja, men pointen var at uden vi ved det, kan man ikke sige noget som helst om
statistikken.

> OK, dette er ikke helt videnskabeligt, for der mangler noget om
> hvormange bilister, der faktisk er i hvert interval, men jeg synes nu
> det ser slemt nok ud.

Helt enig, det var heller ikke for at tage unge bilister i forsvar - selv om
jeg kun er 26. Men følger man pressen, skulle man tro at tallet var _meget_
højere.

/Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-05-07 11:40

On 7 Maj, 12:20, "Peter Frost" <peterfr...@cph-metronet.dk> wrote:

> [...]
> om en familie... Men der er vel en 18 årig der har lavet en hasaderet
> overhaling, som har gjort han har mistet herredømmet...

Næ....Det er sikkert en lastbilchauffør som har forsøgt at læse kort,
snakke i mobil, spise og pille næse mens han kører.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-05-07 13:37

On 7 Maj, 13:36, "Peter Frost" <peterfr...@cph-metronet.dk> wrote:

> [...]
> middelaldrene bilister, der har glemt hvad der egentlig står i færdselsloven
> :) En statisik siger vel de man vil ha den til... ;)

Godt du husker :)'erne for du gør da vist statistik værre end det er.