Kia sorento erfaringer
Fra : joppe

Dato : 03-05-07 20:47

Mon nogen kan bidrage med lidt erfaringer til ovenstående i 2,5 diesel
udgave. Tænker på en med et par år på bagen.

Er godt klar over den er lidt tørstig, man hvordan er den ved pæn
pendler kørsel
på landevej (km/l) som den primært skal bruges til. Er den desuden
behagelig som pendler bil (40km dagligt) .

Desuden skal den også trække en 2000kg+ bådtrailer op af vandet men
formoder det går snildt i reduktions gear.

Er den ellers problemfri, og rimelig at servicere?

På forhånd tak,
Jesper

Fra : Mogens

Dato : 04-05-07 07:08

"joppe" <jesperbjerregaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er den ellers problemfri, og rimelig at servicere?

På dette link kan læse resultatet af en brugerundersøgelse desangående.
www.fdm.dk/public/nyheder/netmotor/rastepladsen/2007/Autoindex2007.htm?RSS

Det er en omfattende undersøgelse, der måler bilejernes tilfredshed med
de forskellige bilmærker. Følgende parametre er målepunkter hos ejerne:
- vurdering af selve bilen
- oplevelsen hos forhandleren
- behandlingen på værkstedet
- loyaliteten til bilmærket.
I bunden er Kia gået yderligere tilbage og fastholder sidstepladsen

Fra : Mogens

Dato : 04-05-07 15:51

> nu var det ikke loyalitet og service mm. jeg spurgte på

Denne test er såmænd blot udtryk for de nuværende skandinaviske
ejers vurdering af selve bilen !!
Men det vil selvfølgelig være fuldstændig vanvittig at lytte til dem,
ligesom det fact, at Kia i bunden er gået yderligere tilbage og fast-
holder sidstepladsen, ikke er værd at lytte til. Gosh...

Fra : Tom

Dato : 04-05-07 17:23

"Mogens" <jow@jow.dk> wrote in message
> [...]
> ligesom det fact, at Kia i bunden er gået yderligere tilbage og fast-
> holder sidstepladsen, ikke er værd at lytte til. Gosh...

hehe, ja det kan være hård læsning for nogen at se deres elskede bil ikke
rangerer på toppen i listen, så må det være listen og menneskene bag, der er
noget galt med

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 04-05-07 17:33

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> hehe, ja det kan være hård læsning for nogen at se deres elskede bil ikke
> rangerer på toppen i listen, så må det være listen og menneskene bag, der
> er noget galt med

Joppe havde gjort sit valg, inden han skrev - derfor falder dommen
dobbelt så hård. Det bliver hans problem - ville blot hjælpe...

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-05-07 17:31

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligesom det fact, at Kia i bunden er gået yderligere tilbage og fast-
> holder sidstepladsen, ikke er værd at lytte til. Gosh...

Hvordan set listen ud ift. ADAC's årlige undersøgelse ?
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-05-07 17:30

> [...]
> - behandlingen på værkstedet
> - loyaliteten til bilmærket.
> I bunden er Kia gået yderligere tilbage og fastholder sidstepladsen

Hvordan ser undersøgelsen så ud hvis man isolerer de 4 enkeltelementer ?
Jeg kan ikke forestille mig at KIA ejeren har den samme grad af
loyalitet overfor mærket som eksempelvis BMW,Mercedes og Saab ejere har,
dels fordi dem der kører KIA som regel ikke har den store interesse i
biler og dels går efter det billigste tilbud.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-05-07 18:08

> Hvordan ser undersøgelsen så ud hvis man isolerer de 4 enkeltelementer ?

Det vil isolere sig sådan, at man generelt er ret utilfredse med
forhandleren, kvaliteten på bilerne er i blandt toppen og man er ikke
specielt mærkeloyal.

Fra : Rasmus Bojsen

Dato : 04-05-07 08:27

joppe wrote:
> [...]
> formoder det går snildt i reduktions gear.
>
> Er den ellers problemfri, og rimelig at servicere?

Vi havde sådan en på arbejde, den kørte ca. 90.000 om året, næsten hele
tiden med 2-3 tons på krogen. Ham der kørte den var ganske tilfreds, den
gik selvfølgelig ikke så langt på literen med det den skulle slæbe, men
mener trods alt det var omkring 9-10 generelt.

Han havde ikke de store problemer med den, tror kun den fik ny kobling
en gang inden den blev solgt (270.000 km)

Fra : joppe

Dato : 04-05-07 12:19

nu var det ikke loyalitet og service mm. jeg spurgte på, men ellers
tak for tippet. Kender google, men har ikke ikke rigtig ku finde nogen
"brugtbil test"

Det var en sorento.
Kan man man ramme 12km/l ved pæn kørsel...
Er der nogen ting man skal være opmærksomme på som koster kassen i
reservedele.
Skifter selv olie, filter og den almindelige service men det var mere
om der skavanker eks gearkasse topstykke, reduktionsgear eller lign
der kan vælte budgettet.

En kobling på 270kkm når der slæbes meget virker ikke skræmmende.
Har den forresten spær på bagtøj evt elektronisk da en bådrampe kan
være fedtet...

Fra : Peter T

Dato : 06-05-07 02:13

Hej Joppe

Jeg har snart kørt 100.000 i min Sorento og jeg har intet og beklage mig
over - det er ikke en VW Touareg, men det er også lidt anden pris. Men
generelt så synes jeg nu kvaliteten er helt i orden - omend træ-wannabe
panelerne i kabinen er noget man lige skal sluge.

Der har ikke været nogle problemer med den ud over det sædvanlige service,
hvilket heller ikke har kostet en bondegaard. Har ikke selv udført den
endnu, men det skulle være sådan rimeligt og gå til.

Jeg har selv en +2ton bådtrailer på krogen og det klarer den perfekt. Ved
almindelig kørsel trækker den på baghjulene og slår automatisk 4x4 til hvis
det er nødvendigt. Ellers kan man sætte den i reduktion med spær - praktisk
når rampen er glat.

Økonomisk er den ikke ligefrem, min sidste måling (dog kun over 300km med
80% bykørsel) sagde ligeomkring 10km/l - hvilket jo egentligt ikke er så
dårligt for så tung en bil i byen..

Jeg har været til sydfrankrig i den et par gange, både om vinteren og
sommeren og den er mindst ligeså behagelig som min tidligere Passat (98'er)
at køre langt i.

Et enkelt råd skulle være og skift orginal dækkene Kumho - blandt venner
"Cum-Ho". De gør det sgutte særligt godt. Kig evt. her
http://sorentosite.com - der kan du få svar på stortset hvad som helst om
Sorentoen.

Mvh
Peter T

Fra : joppe

Dato : 04-05-07 17:15

Mogens nu du ikke kan bidrage med noget om en sorento kan du så ikke
køre dig en tur i din Yaris. Du kan så under turen undre dig over
nogen kører i Kia, Fiat Peugeot og Citroen, vel ca 50% af de biler du
ser på din tur og gruble over hvorfor de er 20% mindre tilfredse end
dig

Fra : Mogens

Dato : 04-05-07 17:32

>Mogens nu du ikke kan bidrage med noget om en sorento kan du så ikke
>køre dig en tur i din Yaris.

Det er så det sidste, jeg får købt mig

> Du kan så under turen undre dig over nogen kører i Kia, Fiat, Peugeot
> og Citroen, vel ca 50% af de biler du ser på din tur og gruble over hvor-
> for de er 20% mindre tilfredse end dig

Der er inegn grund til at gøre samme fejl som andre - det var blot pointen.
Held og lykke med dit valg - du vil få brug for det !

Fra : Mogens

Dato : 04-05-07 20:23

> [...]

> formoder det går snildt i reduktions gear.
> Er den ellers problemfri, og rimelig at servicere?

Her er en 5-siders norsk biltest af den -
www.dinside.no/php/art.php?id=91769

Konklusjon
Koreanerne viser for tiden frem mange nye interessante biler, og Kia Sorento
er
så absolutt en av disse. Som dere har kunnet lese i denne testen finnes det
flere
gode grunner til å like bilen, men den ble på ingen måte noen ny favoritt.

Fra : HN

Dato : 05-05-07 08:10

[...]

Her er der et par ny test:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/59E9AB9A-0555-4B34-9124-3CCCA1EF4B46/0/4445.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/E9668A97-0072-418D-B32F-7B16C1E3EC68/0/4851.pdf

Mvh
Thomas

Fra : joppe

Dato : 06-05-07 09:54

Hej Peter mfl,
Tak for svarerne. De to svar med konkrete informationer giver i min
statestik 100% tilfredshed, så det er ikke så ringe endda

Næste punkt er hvad forsikringen kræver for en sådan.
Alka ville ha extrapris og satelitovervågning på en rav4, men da var
jeg smuttet...

Hvis jeg ryger på den kommer der nok en boks på til at gi den 20%
flere hypper og Nm men ikke mindst længere på literen. På min
nuværende bil får jeg over 100km mere på en tankfuld eller godt 10%
men det
vigtiste er moteren opleves meget mere "villig".

Jesper

Fra : Peter T

Dato : 06-05-07 21:58

Hej igen

Min er forsikret gennem Ingeniør foreningen, så jeg slipper rimeligt
billigt - ingen GPS eller specialbil her.

Jeg har ingen erfaring med tuningsboksene, men jeg vil da meget gerne høre
nogle erfaringer hvis du smider sådan en i en Sorento.

Peter