Octavia 2001 startproblemer ved varm motor
Fra : K

Dato : 02-05-07 16:50

Hej

jeg har nu oplevet et par gange, at jeg ikke lige umiddelbart har
kunnet starte bilen, hvis den er varm, og jeg kun lige har haft den
slukket 2 min. Jeg skal blive ved med at holde tændingen på, og til
sidst kommer den så i gang. Det kan så godt lugte lidt af benzin
efterfølgende.

Nogen gode forslag til hvad det kan være?

/K.

Fra : Brian

Dato : 02-05-07 16:52

K wrote:
> [...]
> sidst kommer den så i gang. Det kan så godt lugte lidt af benzin
> efterfølgende.
>
> Nogen gode forslag til hvad det kan være?

Det er som regl en temp.føler der laver det nummer. Den sidder skruet ind i
motoren og måler på kølevandet, og giver netop den fejl.

/Brian

Fra : Jens Andersen

Dato : 02-05-07 19:51

> Det er som regl en temp.føler der laver det nummer. Den sidder skruet ind
> i motoren og måler på kølevandet, og giver netop den fejl.
>
> /Brian

Sidder den ikke med en plastiklås i en O ring?
Jens

Fra : Brian

Dato : 02-05-07 20:30

Jens Andersen wrote:

> Sidder den ikke med en plastiklås i en O ring?
> Jens

Aner det ikke, spørgeren har ikke nævnt hvilken Octavia det drejer sig om.

Fra : K

Dato : 03-05-07 11:45

On 2 Maj, 21:29, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Aner det ikke, spørgeren har ikke nævnt hvilken Octavia det drejer sig om.

Det er en 1,6 GLX 75 HK

Er sådan en føler noget den alm mand kan skifte?

/Kennet

Fra : Brian

Dato : 03-05-07 20:55

K wrote:

> Det er en 1,6 GLX 75 HK
>
> Er sådan en føler noget den alm mand kan skifte?

Ja, det er sådan set bare at skrue den ud, og sætte en ny i. Du mister
sikkert lidt kølevand når du løsner den, så lad være med at gøre det med
varm motor, og husk at efterfylde.

Den sidder som regel på højre side af motoren, og burde være til at finde da
den sidder direkte ind i motoren, og der som sagt pisser vand ud når du
løsner den.

/Brian

Fra : K

Dato : 03-05-07 11:47

Ved ikke lige om mit svar kommer 2 gange, min browser gik lige kold :-
(

Men det er en 1,6 GLX 75 HK Benzin

/Kennet

Fra : K

Dato : 03-05-07 21:10

On 3 Maj, 21:54, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> [...]
> den sidder direkte ind i motoren, og der som sagt pisser vand ud når du

OK, den må jeg lige prøve at se om jeg kan finde i weekenden. Går ud
fra det er på højre side af blokken??

/Kennet

Fra : Brian

Dato : 03-05-07 21:37

K wrote:
> OK, den må jeg lige prøve at se om jeg kan finde i weekenden. Går ud
> fra det er på højre side af blokken??

Ja, på højre side - samme side som rattet, når du står foran bilen

Hvis du har et ohm meter, kan du evt. prøve at sætte det til, og så lade
motoren stå og køre sig varm. I kold tilstand er der normalt 5-6Kohm, som så
skal falde lineært til 100-300Ohm, når den er varm.

Fra : K

Dato : 04-05-07 09:06

On 3 Maj, 22:36, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> [...]
> motoren stå og køre sig varm. I kold tilstand er der normalt 5-6Kohm, som så
> skal falde lineært til 100-300Ohm, når den er varm.

Nu er jeg jo slet ikke mekaniker, så jeg prøver lige på en anden
måde

Er det den her jeg har taget billede af: http://home1.stofanet.dk/scanelectrical/octavia1.htm

/Kennet

Fra : Brian

Dato : 04-05-07 09:25

K wrote:

> Nu er jeg jo slet ikke mekaniker, så jeg prøver lige på en anden
> måde
>
> Er det den her jeg har taget billede af:
> http://home1.stofanet.dk/scanelectrical/octavia1.htm

Jeg har lidt svært ved at finde rundt i billedet, men jeg tror ikke det er
den. Den du skal finde, sidder strittende horisontalt ud fra motoren. Den du
har fat i der, ser ud til at sidde på gearkassen.

/Brian

Fra : K

Dato : 04-05-07 19:36

> [...]
> den. Den du skal finde, sidder strittende horisontalt ud fra motoren. Den du
> har fat i der, ser ud til at sidde på gearkassen.

Jeg synes heller ikke det skulle kunne passe, men kan ikke rigtig
finde andre steder. Sad og kiggede på T-hansen's side efter et
billede, og kan ikke rigtig finde noget der ligner deres billede af en
temp.måler

/Kennet

Fra : Brian

Dato : 04-05-07 20:03

K wrote:

> [...]
> finde andre steder. Sad og kiggede på T-hansen's side efter et
> billede, og kan ikke rigtig finde noget der ligner deres billede af en

Du kan sikkert finde den ved www.hovwdiaudi.dk så. Ellers må du tage et
oversigt billede af motoren eller højre side, så er der nok nogen med samme
motor der kan pege den ud.

Hvis der sidder noget termostat værk der til høre, kan den såmænd også sidde
skruet ned der - den skal bare sidde et sted, hvor den kan få fat i
kølevandet.

De har forøvrigt ofte en gul, blå, eller anden farve, så den skiller sig
lidt ud.

/Brian

Fra : K

Dato : 21-05-07 19:36

Lige lidt tilbagemelding.

Jeg har skiftet temp måler nu, og det virkede.

Mange tak for hjælpen.

Fra : Brian

Dato : 21-05-07 20:08

K wrote:
> Lige lidt tilbagemelding.

Fint, det er en stor mangel her i gruppen!

> Jeg har skiftet temp måler nu, og det virkede.

Skønt, men det er nu også en klassiker

> Mange tak for hjælpen.

Glad for at kunne hjælpe...

/Brian