|
| Må bilen trille af sted i frigear? Fra : Carsten Andersen |
Dato : 02-05-07 07:53 |
|
Hej,
Efter Rabatten's udsendelse om øko-kørsel, skulle det også prøves i
Octaviaen (1,9 tdi combi). Udnytte landskabet, koble ud og lade bilen trille
ned af bakkerne i frigear - lige præcis det med frigear siger en kollega så
at det er ikke godt for gearkassen, er der hold i det, og er der andet i
øko-kørsel der er skadeligt for bilen?
Det virker ellers fint, kørt 263 km på 2 dage på både landevej motorvej og
by, boardcomputeren sagde 26,36 km/l - reelt blev det til 24,2 km/l (19,5 -
21 normalt) uden at sløve trafikken mere end jeg plejer.
mvh
Carsten Andersen
| |
Kim Frederiksen (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Kim Frederiksen |
Dato : 02-05-07 08:00 |
|
Carsten Andersen wrote:
>...uden at sløve trafikken mere end jeg plejer.
hehe
/Kim
| |
Mr J.. (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Mr J.. |
Dato : 02-05-07 08:41 |
|
> Efter Rabatten's udsendelse om øko-kørsel, skulle det også prøves i
> Octaviaen (1,9 tdi combi). Udnytte landskabet, koble ud og lade bilen
> trille ned af bakkerne i frigear -
Det må da gi bedre og bare koble ud, så skal hjulene ikke trække gearkassen
rundt
Mvh
Morten
| |
Mr J.. (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Mr J.. |
Dato : 02-05-07 11:42 |
|
> Det må da gi bedre og bare koble ud, så skal hjulene ikke trække
> gearkassen rundt
sikke noget vås jeg fik skrevet
Mvh
Morten
| |
Ukendt (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-05-07 09:21 |
|
"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> wrote in message
news:133gda7qplip6fc@corp.supernews.com...
> Hej,
>
> Efter Rabatten's udsendelse om øko-kørsel, skulle det også prøves i
> Octaviaen (1,9 tdi combi). Udnytte landskabet, koble ud og lade bilen
trille
> ned af bakkerne i frigear - lige præcis det med frigear siger en kollega
så
> at det er ikke godt for gearkassen, er der hold i det, og er der andet i
> øko-kørsel der er skadeligt for bilen?
Hvis du kører i frigear uden at røre koblingen: ingen problemer, mon din
konditorven ikke mener at det kan være usundt at bruge motorbremse, der har
han også uret
Alle gerarhjul løber altid rundt uanset om den er i gear eller ej blot den
er tilkoblet
> Det virker ellers fint, kørt 263 km på 2 dage på både landevej motorvej og
> by, boardcomputeren sagde 26,36 km/l - reelt blev det til 24,2 km/l
(19,5 -
> 21 normalt) uden at sløve trafikken mere end jeg plejer.
Det kan også være slemt nok
--
Møller
"Bag enhver mand står der en kvinde med himmelvendte øjne"
| |
Uffe Bærentsen (03-05-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 03-05-07 09:11 |
|
"Møller" <eamzget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:463849e9$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> wrote in message
> news:133gda7qplip6fc@corp.supernews.com...
>> Hej,
>>
>> Efter Rabatten's udsendelse om øko-kørsel, skulle det også prøves i
>> Octaviaen (1,9 tdi combi). Udnytte landskabet, koble ud og lade bilen
> trille
>> ned af bakkerne i frigear - lige præcis det med frigear siger en kollega
> så
>> at det er ikke godt for gearkassen, er der hold i det, og er der andet i
>> øko-kørsel der er skadeligt for bilen?
>
> Hvis du kører i frigear uden at røre koblingen: ingen problemer, mon din
> konditorven ikke mener at det kan være usundt at bruge motorbremse, der
> har
> han også uret
> Alle gerarhjul løber altid rundt uanset om den er i gear eller ej blot den
> er tilkoblet
>
>
>
>> Det virker ellers fint, kørt 263 km på 2 dage på både landevej motorvej
>> og
>> by, boardcomputeren sagde 26,36 km/l - reelt blev det til 24,2 km/l
> (19,5 -
>> 21 normalt) uden at sløve trafikken mere end jeg plejer.
>
> Det kan også være slemt nok
Kender du da Carsten?
> "Bag enhver mand står der en kvinde med himmelvendte øjne"
Dén tror jeg på
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Kong Gulerod (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Kong Gulerod |
Dato : 02-05-07 11:07 |
|
lige præcis det med frigear siger en kollega så
| at det er ikke godt for gearkassen, er der hold i det, og er der andet i
|
Gearkassen er jo ALTID forbundet til hjulene,-der vil altid være noget som
fiser rundt inde i den (det er jo derfor den er fyldt med olie), når man
kobler ud så er det jo forbindelsen til motoren du tager væk, det er lidt
det samme når du sætter den i frigear, meget simpelt forklaret så de
tandhjul 'frakoblet' på den aksel koblingen er 'forbundet' til,
motor-kobling vil snurre en aksel i gearkassen, da den ikke er forbundet pga
frigear, vil hjulene og det der er koblet til så også snurre med en anden
hastighed inde i gearkassen...det betyder ikke noget, og jeg vil enddag mene
at det slider MINDRE, pga der ikke er belastning på nogle dele af
gearkassen.
| |
Carsten Andersen (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Carsten Andersen |
Dato : 02-05-07 15:46 |
|
"Kong Gulerod" <avalid@(hasd)dsf.dr> skrev i en meddelelse
news:f19nsn$1r2n$1@newsbin.cybercity.dk...
> lige præcis det med frigear siger en kollega så
> | at det er ikke godt for gearkassen, er der hold i det, og er der andet i
> |
>
>
> Gearkassen er jo ALTID forbundet til hjulene,-der vil altid være noget som
> fiser rundt inde i den (det er jo derfor den er fyldt med olie), når man
> kobler ud så er det jo forbindelsen til motoren du tager væk, det er lidt
> det samme når du sætter den i frigear, meget simpelt forklaret så de
> tandhjul 'frakoblet' på den aksel koblingen er 'forbundet' til,
> motor-kobling vil snurre en aksel i gearkassen, da den ikke er forbundet
> pga
> frigear, vil hjulene og det der er koblet til så også snurre med en anden
> hastighed inde i gearkassen...det betyder ikke noget, og jeg vil enddag
> mene
> at det slider MINDRE, pga der ikke er belastning på nogle dele af
> gearkassen.
>
>
Hej,
Jeg syntes jo også at det lød lidt langt ude, men når man ikke selv har
forstand på mekaniske dele som gearkasse kan man blive bragt i tvivl.
Godt med klare svar at gå efter.
Carsten Andersen
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-05-07 16:12 |
|
Carsten Andersen skriver:
>
> Efter Rabatten's udsendelse om øko-kørsel, skulle det også prøves i
> Octaviaen (1,9 tdi combi). Udnytte landskabet, koble ud og lade bilen trille
> ned af bakkerne i frigear
Hvordan kan du holde ud atil at køre med sådan en svingende hastighed ?
> - lige præcis det med frigear siger en kollega så
> at det er ikke godt for gearkassen, er der hold i det, og er der andet i
> øko-kørsel der er skadeligt for bilen?
Den tager ingen skade.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Carsten Andersen (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Carsten Andersen |
Dato : 02-05-07 20:45 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4638AA58.F0CE8B91@du.kan.finde.den...
> Carsten Andersen skriver:
>>
>> Efter Rabatten's udsendelse om øko-kørsel, skulle det også prøves i
>> Octaviaen (1,9 tdi combi). Udnytte landskabet, koble ud og lade bilen
>> trille
>> ned af bakkerne i frigear
>
> Hvordan kan du holde ud atil at køre med sådan en svingende hastighed ?
>
Der gik sport i det et par dage, men det er ikke noget jeg har lyst til som
livsstil.
Carsten Andersen
| |
TheTransporter (03-05-2007)
| Kommentar Fra : TheTransporter |
Dato : 03-05-07 05:32 |
|
On Wed, 2 May 2007 08:52:55 +0200, "Carsten Andersen"
<dublinx@yahoo.dk> wrote:
>Hej,
>
>Efter Rabatten's udsendelse om øko-kørsel, skulle det også prøves i
>Octaviaen (1,9 tdi combi). Udnytte landskabet, koble ud og lade bilen trille
>ned af bakkerne i frigear - lige præcis det med frigear siger en kollega så
>at det er ikke godt for gearkassen, er der hold i det, og er der andet i
>øko-kørsel der er skadeligt for bilen?
>Det virker ellers fint, kørt 263 km på 2 dage på både landevej motorvej og
>by, boardcomputeren sagde 26,36 km/l - reelt blev det til 24,2 km/l (19,5 -
>21 normalt) uden at sløve trafikken mere end jeg plejer.
Du sparer dog noget mere ved bare at lade bilen motorbremse da din
motor ikke bruger benzin/diesel når at den snurer med mere end 1500
rpm ubelastet.
---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
| |
Michael Rasmussen (03-05-2007)
| Kommentar Fra : Michael Rasmussen |
Dato : 03-05-07 07:45 |
|
TheTransporter skrev:
> Du sparer dog noget mere ved bare at lade bilen motorbremse da din
> motor ikke bruger benzin/diesel når at den snurer med mere end 1500
> rpm ubelastet.
Det sagde de godt nok også i Rabatten, men det undrer mig nu en del
hvordan det er muligt. Der blev helt specifikt sagt, at på nyere biler
lukkes der af for brændstoftilførelsen når man motorbremser, men hvordan
kan motoren så blive ved med at køre, hvis den ikke får brændstof?
Nok et dumt spørgsmål, men burde motoren ikke gå i stå? Kan nogen
forklare logikken bag dette?
Og hvad præcist skal man ligge i "nyere biler", er det biler under
f.eks. 5 år, eller er det de helt nye biler i dag?
--
Michael Rasmussen
------------------------------------------------------------------------
»If you don't fail at least 90 percent of the time,
you're not aiming high enough«, Alan Kay.
| |
Peter Dalgaard (03-05-2007)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 03-05-07 08:48 |
|
Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> writes:
> TheTransporter skrev:
>
>> Du sparer dog noget mere ved bare at lade bilen motorbremse da din
>> motor ikke bruger benzin/diesel når at den snurer med mere end 1500
>> rpm ubelastet.
>
> Det sagde de godt nok også i Rabatten, men det undrer mig nu en del
> hvordan det er muligt. Der blev helt specifikt sagt, at på nyere biler
> lukkes der af for brændstoftilførelsen når man motorbremser, men
> hvordan kan motoren så blive ved med at køre, hvis den ikke får
> brændstof?
>
> Nok et dumt spørgsmål, men burde motoren ikke gå i stå? Kan nogen
> forklare logikken bag dette?
Hjulene tvinger motoren rundt gennem gearkassen. Så snart der kommer
benzin til så starter den igen.
Er der i øvrigt nogen tommelfingerregler for hvor brutalt man bør
motorbremse? Fx. når man skifter ned ved byskilte.
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-05-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-05-07 16:44 |
|
Peter Dalgaard skriver:
>
> Er der i øvrigt nogen tommelfingerregler for hvor brutalt man bør
> motorbremse? Fx. når man skifter ned ved byskilte.
Man starter med at motorbremse i høj gear i tilpas afstand til at man
rammer 50 km/t når man rammer byskiltet. Det må være det optimale
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Lars Holst (03-05-2007)
| Kommentar Fra : Lars Holst |
Dato : 03-05-07 10:23 |
|
TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> said in
news:pcpi335ufqerf8qjg53rvkabs74q0rkgnv@4ax.com:
> On Wed, 2 May 2007 08:52:55 +0200, "Carsten Andersen"
> <dublinx@yahoo.dk> wrote:
>
>>Hej,
>>
>>Efter Rabatten's udsendelse om øko-kørsel, skulle det også prøves i
>>Octaviaen (1,9 tdi combi). Udnytte landskabet, koble ud og lade bilen
>>trille ned af bakkerne i frigear - lige præcis det med frigear siger
>>en kollega så at det er ikke godt for gearkassen, er der hold i det,
>>og er der andet i øko-kørsel der er skadeligt for bilen?
>>Det virker ellers fint, kørt 263 km på 2 dage på både landevej
>>motorvej og by, boardcomputeren sagde 26,36 km/l - reelt blev det til
>>24,2 km/l (19,5 - 21 normalt) uden at sløve trafikken mere end jeg
>>plejer.
>
> Du sparer dog noget mere ved bare at lade bilen motorbremse da din
> motor ikke bruger benzin/diesel når at den snurer med mere end 1500
> rpm ubelastet.
>
> ---
> Mvh
> TheTransporter
> 1996 Nissan Almera 1,6 SR
> 2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
Det er ikke korrekt.
I og med at motoren nedbremser din hastighed så vil der tidsmæssigt være
kortere til du igen skal aktivere motorens trækkraft end hvis du triller
i frigear eller udkoblet.
Her undlader jeg at kommentere på hvorvidt det er sundt for maskinen
eller ej på den ene eller anden måde.
I Alfa Romeo 156 manualen står der dog at man skal undgå at lade bilen
trille i frigear.
Det skyldes muligvis at der er forøget slidtage i gearhjulene ved en
sådan gerning.
--
Lars Holst
| |
SG (03-05-2007)
| Kommentar Fra : SG |
Dato : 03-05-07 18:59 |
|
TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i
news:pcpi335ufqerf8qjg53rvkabs74q0rkgnv@4ax.com:
> Du sparer dog noget mere ved bare at lade bilen motorbremse da din
> motor ikke bruger benzin/diesel når at den snurer med mere end 1500
> rpm ubelastet.
Det kommer an på forholdene.
På vej hjem fra arbejde har jeg 3-4 bakker af 500-1000m varighed, hvor det
bedste faktisk er at koble ud.
Bakkerne passer sådan, at hvis jeg kører 90 frem til bakken begynder at
hælde nedad og derefter kobler ud, kan jeg køre de ca 1 km i udkoblet
tilstand. Når jeg når foden af bakken kører jeg stadig omkring de 90 km/t,
og når jeg så begynder at tabe fart kobler jeg motoren ind igen.
Hvis jeg havde motorbremset i stedet, ville jeg tabe fart nedad bakken til
ulempe for de bagvedkørende, og efter få hundrede meter ville jeg blive
nødt til at koble motoren ind igen for at få sat farten op. Det vil jeg
klart bruge mere brændstof på, og min kørsel vil tilmed være meget
generende for de bagvedkørende.
-SG
| |
TheTransporter (04-05-2007)
| Kommentar Fra : TheTransporter |
Dato : 04-05-07 15:16 |
|
On 03 May 2007 17:58:36 GMT, SG <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com>
wrote:
>TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i
>news:pcpi335ufqerf8qjg53rvkabs74q0rkgnv@4ax.com:
>
>> Du sparer dog noget mere ved bare at lade bilen motorbremse da din
>> motor ikke bruger benzin/diesel når at den snurer med mere end 1500
>> rpm ubelastet.
>
>Det kommer an på forholdene.
>
>På vej hjem fra arbejde har jeg 3-4 bakker af 500-1000m varighed, hvor det
>bedste faktisk er at koble ud.
>
>Bakkerne passer sådan, at hvis jeg kører 90 frem til bakken begynder at
>hælde nedad og derefter kobler ud, kan jeg køre de ca 1 km i udkoblet
>tilstand. Når jeg når foden af bakken kører jeg stadig omkring de 90 km/t,
>og når jeg så begynder at tabe fart kobler jeg motoren ind igen.
>
>Hvis jeg havde motorbremset i stedet, ville jeg tabe fart nedad bakken til
>ulempe for de bagvedkørende, og efter få hundrede meter ville jeg blive
>nødt til at koble motoren ind igen for at få sat farten op. Det vil jeg
>klart bruge mere brændstof på, og min kørsel vil tilmed være meget
>generende for de bagvedkørende.
Tja når jeg ligger og kører rundt i taxaen, så kan jeg snildt trille
pænt langt før at jeg skal til at give gas. Jeg har prøvet at ramme
horsensbakken med ca 90 Km/t og så bare have ladet taxaen motorbremse
hele vejen og jeg nåede faktisk så langt som til nørretorv før at jeg
mere eller mindre holdt stille. Men den oplysning er nok mest nyttig
for dem der bor i Vejle da de ved hvor langt det stykke er :P
---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
| |
Henrik Stidsen (04-05-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 04-05-07 16:01 |
|
TheTransporter used his keyboard to write :
> Tja når jeg ligger og kører rundt i taxaen, så kan jeg snildt trille
> pænt langt før at jeg skal til at give gas. Jeg har prøvet at ramme
> horsensbakken med ca 90 Km/t og så bare have ladet taxaen motorbremse
> hele vejen og jeg nåede faktisk så langt som til nørretorv før at jeg
> mere eller mindre holdt stille. Men den oplysning er nok mest nyttig
> for dem der bor i Vejle da de ved hvor langt det stykke er :P
Det må have været udenfor myldretiden ;)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
TheTransporter (05-05-2007)
| Kommentar Fra : TheTransporter |
Dato : 05-05-07 16:03 |
|
On Fri, 04 May 2007 17:00:51 +0200, Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:
>TheTransporter used his keyboard to write :
>> Tja når jeg ligger og kører rundt i taxaen, så kan jeg snildt trille
>> pænt langt før at jeg skal til at give gas. Jeg har prøvet at ramme
>> horsensbakken med ca 90 Km/t og så bare have ladet taxaen motorbremse
>> hele vejen og jeg nåede faktisk så langt som til nørretorv før at jeg
>> mere eller mindre holdt stille. Men den oplysning er nok mest nyttig
>> for dem der bor i Vejle da de ved hvor langt det stykke er :P
>
>Det må have været udenfor myldretiden ;)
Ganske rigtigt ;). Skal ikke mere end 1- 2 andre biler til for at
ødelægge det :(. Men kl 4-5 om morgenen på en hverdags aften er vejle
en drøm at kører i :D. Bare en skam at det bliver til et helvede ca 12
timer senere på grund af det arbejde på broen.
---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
| |
TheTransporter (04-05-2007)
| Kommentar Fra : TheTransporter |
Dato : 04-05-07 15:20 |
|
On 03 May 2007 17:58:36 GMT, SG <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com>
wrote:
>TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i
>news:pcpi335ufqerf8qjg53rvkabs74q0rkgnv@4ax.com:
>
>> Du sparer dog noget mere ved bare at lade bilen motorbremse da din
>> motor ikke bruger benzin/diesel når at den snurer med mere end 1500
>> rpm ubelastet.
>
>Det kommer an på forholdene.
>
>På vej hjem fra arbejde har jeg 3-4 bakker af 500-1000m varighed, hvor det
>bedste faktisk er at koble ud.
>
>Bakkerne passer sådan, at hvis jeg kører 90 frem til bakken begynder at
>hælde nedad og derefter kobler ud, kan jeg køre de ca 1 km i udkoblet
>tilstand. Når jeg når foden af bakken kører jeg stadig omkring de 90 km/t,
>og når jeg så begynder at tabe fart kobler jeg motoren ind igen.
>
>Hvis jeg havde motorbremset i stedet, ville jeg tabe fart nedad bakken til
>ulempe for de bagvedkørende, og efter få hundrede meter ville jeg blive
>nødt til at koble motoren ind igen for at få sat farten op. Det vil jeg
>klart bruge mere brændstof på, og min kørsel vil tilmed være meget
>generende for de bagvedkørende.
Hvis du kun lige kan holde din fart ned af bakken i frigear så er det
immervk ikke nogle særligt stejle bakker. For alle de gange jeg har
praktiseret det "trick" så er der sket det at bilen ihvertfald er
begyndt at accelerer medmindre bakken næsten var helt flad.
---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)
| |
SG (04-05-2007)
| Kommentar Fra : SG |
Dato : 04-05-07 20:10 |
|
TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i
news:n3gm33tcnk9ovaq1bvikd2r39cmlcn5fb5@4ax.com:
> On 03 May 2007 17:58:36 GMT, SG <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com>
> wrote:
>
>>TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i
>>news:pcpi335ufqerf8qjg53rvkabs74q0rkgnv@4ax.com:
>
> Hvis du kun lige kan holde din fart ned af bakken i frigear så er det
> immervk ikke nogle særligt stejle bakker. For alle de gange jeg har
> praktiseret det "trick" så er der sket det at bilen ihvertfald er
> begyndt at accelerer medmindre bakken næsten var helt flad.
>
Nu skrev jeg jo ikke noget om, at bakkerne var stejle, men at de "passede".
-SG
| |
Henrik Stidsen (04-05-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 04-05-07 16:01 |
|
SG explained :
> Bakkerne passer sådan, at hvis jeg kører 90 frem til bakken begynder at
> hælde nedad og derefter kobler ud, kan jeg køre de ca 1 km i udkoblet
> tilstand. Når jeg når foden af bakken kører jeg stadig omkring de 90 km/t,
> og når jeg så begynder at tabe fart kobler jeg motoren ind igen.
> Hvis jeg havde motorbremset i stedet, ville jeg tabe fart nedad bakken til
> ulempe for de bagvedkørende, og efter få hundrede meter ville jeg blive
> nødt til at koble motoren ind igen for at få sat farten op. Det vil jeg
> klart bruge mere brændstof på, og min kørsel vil tilmed være meget
> generende for de bagvedkørende.
Har du prøvet at skifte et gear op? (hvis ikke du kører i højest gear
allerede)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
SG (04-05-2007)
| Kommentar Fra : SG |
Dato : 04-05-07 20:12 |
|
Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev i
news:mn.23fd7d754f9e224a.34878@news.hs235.dk:
>
> Har du prøvet at skifte et gear op? (hvis ikke du kører i højest gear
> allerede)
>
Ja, hvis jeg motorbremser i højeste (5.) gear på "mine" bakker, så taber
jeg langsomt fart.
| |
Henrik Stidsen (04-05-2007)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 04-05-07 21:15 |
|
SG pretended :
>> Har du prøvet at skifte et gear op? (hvis ikke du kører i højest gear
>> allerede)
> Ja, hvis jeg motorbremser i højeste (5.) gear på "mine" bakker, så taber
> jeg langsomt fart.
Så er der da vist ikke meget bakke over det ;)
--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
| |
SG (05-05-2007)
| Kommentar Fra : SG |
Dato : 05-05-07 12:30 |
|
Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev i
news:mn.25377d751e9b72e6.34878@news.hs235.dk:
> Så er der da vist ikke meget bakke over det ;)
Nu kommer det jo an på meget mere end bakkens hældning...
Typen af motor, gearing (i 5. gear, ja), aerodynamik, bilens kontruktion,
vægt, dæk, vejforhold, vejrforhold mv.
| |
Klaus D. Mikkelsen (04-05-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 04-05-07 21:51 |
| | |
Per Henneberg Kriste~ (04-05-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 04-05-07 08:38 |
|
TheTransporter wrote:
> Du sparer dog noget mere ved bare at lade bilen motorbremse
Forkert. Det er billigst at lade bilen løbe farten af i frigear uanset at
den bruger energi på at gå i tomgang.
> da din
> motor ikke bruger benzin/diesel når at den snurer med mere end 1500
> rpm ubelastet.
1.500 omdrejninger? Jeg kan se på min forbrugsmåler at når jeg slipper
speederen i høj gear skal jeg så tæt på tomgang som overhovedet tænkeligt
før den begynder at bruge brændstof.
Omvendt er jeg overbevist om at min 94 Mondeo havde det samme punkt lidt
over 4.000 omdrejninger, hvor man kunne mærke den fik et ekstra skub når man
kom ned over det omdrejningstal ved speederslip (mærkes bedst ved ned ad
bakke og i lavt gear).
--
Per, Esbjerg
| |
|
|