Ny bilo - Fiat Stilo?
Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 01-05-07 12:41

Hej gruppe

Vi er kommende førstegangsejere og har op til 130.000 at købe os en brugt
bil for, men koster den 100.000 er det slet ikke noget problem ;)

Vores kriterier er:
- Max fem år gammel (2002+)
- Høj komfort og sikkerhed
- Godt udstyrsniveau (el-ruder, centrallås osv.)
- Mellemklasse eller større (Picanto, Aygo el. lign. ikke interessant)

Vi skal bruge den til at pendle på arbejde (15 km landevej + 60 km motorvej
dagligt) + det løse til indkøb, familiebesøg osv. dvs. 20-30.000 km/år.

Umiddelbart ser Fiat Stilo interessant ud, fordi man her får ret meget bil
for pengene, fx. en 1,8 5-dørs fra 2002, kørt 95kkm til 100kkr - eller en
1,9 diesel 5-dørs fra 2002 med 125kkm på bagen til 120kkr.

Jeg har dog læst en del skidt om dem, bl.a. her i gruppen. Er det bare
automatisk no-go at vælge sådan en eller? Vil det være bedre at gi' lidt
mere og så få en nyere model hvor de værste børnesygdomme er fjernet? Eller
skal man bare sikre sig at service er overholdt og så ikke tænke så meget
over Fiats ry og rygte?

Hvad vil ellers være interessant at kigge på ift. vores ønsker?

Vh Kim

Fra : Kaas

Dato : 01-05-07 14:00

Ville finde en Skoda Fabia 1,9Tdi til omkring de 130000.-

1. den går rimelig langt på literen
2. forsikringen er til at betale
3. du får en god del bil for pengene

Fra : Brian

Dato : 01-05-07 14:11

Kim Søvsø Pedersen wrote:

> [...]
> Jeg har dog læst en del skidt om dem, bl.a. her i gruppen. Er det bare
> automatisk no-go at vælge sådan en eller?

Kvaliteten er uhyggelig forskellig på dem, så enten kan du være uheldig at
få en der aldrig slår en skid forkert, eller en der er bygget en Mandag
inden morgenkaffen.

Jeg har en Stilo i omgangskredsen som der aldrig er noget med, men blinkende
lamper er altså ikke unormalt på nogle af dem.

Hvis jeg skulle købe en brugt bil der er lidt berygtet, ville jeg finde en
hvor _alle_ værkstedsregninger er gemt - så kan man danne sig et indtryk af,
om det er en Mandagsmodel eller ej.

/Brian

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-05-07 14:17

> [...]
> hvor _alle_ værkstedsregninger er gemt - så kan man danne sig et indtryk

Hvilken klog sælger ville vise alle regninger, således at man kan se det
er en mandags model???
Jeg vil nu sige at de laver mandagsmodeller det meste af ugen.
Jeg ville gøre som Kaas foreslår og gå efter en Skoda. Skoda fra
nyere tid er jo at sidestille med en VW. Pånær pris og emblem.

Fra : Brian

Dato : 01-05-07 14:27

Andersen [3650] wrote:

> Hvilken klog sælger ville vise alle regninger, således at man kan se
> det er en mandags model???

Nææ, men så er det jo bare ikke den man skal købe

> Jeg vil nu sige at de laver mandagsmodeller det meste af ugen.
> Jeg ville gøre som Kaas foreslår og gå efter en Skoda. Skoda fra
> nyere tid er jo at sidestille med en VW. Pånær pris og emblem.

Jeg kender et par Skoda ejere der er ked at af få deres bil sidestillet med
en VW

Fabia har langtfra samme komfort som en Stilo, men ellers er den da helt
klart et alternativ.

/Brian

Fra : Kent

Dato : 01-05-07 14:49

> Andersen [3650] wrote:

<klip>

> Fabia har langtfra samme komfort som en Stilo......

<klip>

Som med så meget andet, er der i høj grad også delte meninger
om dén påstand .

Kent.

Fra : Brian

Dato : 01-05-07 15:04

Kent wrote:

> Som med så meget andet, er der i høj grad også delte meninger
> om dén påstand .

Klart - du kører jo Fabia

/Brian

Fra : Kent

Dato : 01-05-07 16:19

> Klart - du kører jo Fabia
>
> /Brian

Ja - men har prøvet en Stilo - og foretrækker Fabia'en.

Kent.

Fra : Anders Majland

Dato : 01-05-07 16:16

> Som med så meget andet, er der i høj grad også delte meninger
> om dén påstand .

Vi var ude og køre i en stilo diesel som led i "markedsundersøgelsen".
Pladsmæssigt er den en halv klasse større end en fabia kombi (dvs som en 307
eller opel new astra wagon) men komfortmæssigt føltes den bestemt ikke bedre
end fabia'en.

Jeg solgte fabia'en privat for 100.000kr. Det var en 2004'er med den lille
økonmiske 1,2'er med 64hk og den havde da gået 69000km

Så Kim, tag og kig på en fabia. Hvis bagsædepladsen er tilstrækkelig så der
imho meget bil for pengene. Vi skiftede den kun ud for at få mere plads og
derfor droppede vi både stilo, 307, astra mf. De var kun lidt større ...

Men hvis du kigger stilo så kig også på en ny hos
http://www.lindholmbiler.dk/ De har importeret nogle "overgemte" som de
sælger til ganske fine priser - Ihvertfald bør du sammenholde prisen på en
brugt med en ny på tilbud. Hvis ikke andet kan det da bruges til at presse
prisen på den brugte ...

Fra : Andersen [3650]

Dato : 01-05-07 14:46

> Nææ, men så er det jo bare ikke den man skal købe

Du kan da på ingen måde se om der mangler regninger
eller ej. Hvis ejer holder kaje, aner du intet om de 117
regninger der ligger inde i hans skuffe. Derfor kan du da
heller ikke sige at så er det bare ikke den man skal købe.

Fra : Brian

Dato : 01-05-07 15:03

Andersen [3650] wrote:

> [...]
> regninger der ligger inde i hans skuffe. Derfor kan du da
> heller ikke sige at så er det bare ikke den man skal købe.

Det kan jeg sagtens, har du en 5 år gammel bil hvor der ikke er lavet andet
end at skifte olie, bliver der nok holdt noget tilbage.

Samtidig bruger de fleste et aut. værksted til en helt ny bil, de første par
år. De registrerer jo alle værkstedsbesøg, så er det ikke sværere end at
besøge et Fiat værksted, og bede om at få de oplysninger.

Det er jo altid en vurdering, men man kan sagtens danne sig et indtryk

/Brian

Fra : Morten

Dato : 01-05-07 15:16

Vores fiat stilo 1,6 har været på værsted 8 gange bare her i år . og så
kommer service oveni . Defekt føler defekt vacum et eller andet knækket
forfjeder defekt tændspole fejl i computeren løse forbindelser i ledningsnet
knækket forfjeder i den anden side igen Havde heldighvis fået lavet en
opdatering så forhjulet ikke kunne blokere samt næste tændspole defekt og nu
er der bestilt 2 nye tændspoler så bliver alle 4 skiftet og i søndags var
der problemer med en ustabil benzinføler ,bliver skiftet om 14 dage, men
bilen hopper som en kænguru der er også fejl meldinger med sprungne pære
Vi er bare glade for at vi ikke selv skal betale

hvis man ser bort fra mandagsbilen ville det være en meget fin bil .2 i en
varebil / personbil

Mvh Morten

Fra : KASO

Dato : 01-05-07 21:02

> [...]
> km/år.
> Hvad vil ellers være interessant at kigge på ift. vores ønsker?

Et bud ville være en Mégane 1.6 16V. Højere sikkerhed end Fiat'en,
velkørende og komfortabel - og en nøjsom motor der virker markant kraftigere
end man skulle forvente. Vi har Coupé-versionen, der efter 8 år/110.000km
har haft få fejl og vi har været meget tilfredse. Design og kabine er ikke
specielt spændende, men en god og regulær bil til prisen. Check at den har
fået supplerende rustbeskyttelse - den er ikke slem til at ruste, men det
kan forekomme, når den bliver tilstrækkelig gl.

Alternativt er en Peugeot 306 af de sidste årgange til at få for en rimelig
pris - og den er kendt for at være en stabil og slidstærk bil med god
rustbeskyttelse.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-05-07 22:12

"Kim Søvsø Pedersen" skriver:

> Hvad vil ellers være interessant at kigge på ift. vores ønsker?

<http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=634801724&source=1>

<http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=218300846&source=1>

<http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=277601738&source=1>

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kaas

Dato : 02-05-07 07:25

> <http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=634801724&source=1>

> [...]

Alle samme fine biler, men der mangler bare et regnestykke.

Benzin 95 - 10.5kr/l
Diesel - 8,5kr/l jfn. den tank jeg kørte forbi i morges

Opel Astra 1,6 16V Comfort 5d - 30000km ~ 23333 kr.
Seat Leon 1,6 Stella 5d - 30000km ~ 21724 kr.
Toyota Corolla 1,4 Terra 5d - 30000km ~ 21140 kr.

Set i forhold til denne:

http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=85802&source=2
Skoda Fabia 1,9 5d. TDi Comfort Combi PD - 30000km ~ 12500 kr.

Jeg ved godt at ovenstående biler måske ikke er helt de samme, men man bør
lave regnestykket, for det giver jo næsten 10000.- mere i hånden om året.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-07 12:38

Kaas skriver:

> Jeg ved godt at ovenstående biler måske ikke er helt de samme, men man bør
> lave regnestykket, for det giver jo næsten 10000.- mere i hånden om året.

Så lav regnestykket med en Lupo.

Lav derefter alle regnestykker med 20kkm/år og put så grøn ejerafgift,
prisen på bilen, service/vedligehold og værditabet ind. Så er det slet
ikke så slemt.

For de ekstra penge får man noget mere plads.

Fra : Kaas

Dato : 02-05-07 13:18

> Så lav regnestykket med en Lupo.

Har en Lupo og har lavet regnestykket mod en af min kollegaers Alfa 158,
hvilket giver mig 35000.- mere i forhold til og for mig er en besparelse på
35000.- = køreglæde

> Lav derefter alle regnestykker med 20kkm/år og put så grøn ejerafgift,
> prisen på bilen, service/vedligehold og værditabet ind. Så er det slet
> ikke så slemt.

Ændre ikke ved at jeg synes at skodaen er det bedste køb, også ved "kun"
20000km årligt

> For de ekstra penge får man noget mere plads.

En smule mere plads, begrænset til nærmest ikke eksisterende, men det kommer
helt at på hvordan man vil bruge bilen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-07 13:26

Kaas skriver:

> Har en Lupo og har lavet regnestykket mod en af min kollegaers Alfa 158,
> hvilket giver mig 35000.- mere i forhold til og for mig er en besparelse på
> 35000.- = køreglæde

Og for Alfisten er pengene givet godt ud i køreglæde.

> En smule mere plads, begrænset til nærmest ikke eksisterende, men det kommer
> helt at på hvordan man vil bruge bilen.

Jeg har kørt lidt i de forskellige biler og Fabia'en er da en sød bil,
men den er altså mindre end de 3 andre jeg kom op med, hvis jeg skal
vurdere pladsen.

Men hvor finder du en 1,9 fra 2002 eller senere til under 130kkr, hvis
du ikke vil købe privat ?

Fra : Kaas

Dato : 02-05-07 14:39

> Og for Alfisten er pengene givet godt ud i køreglæde.

Køreglæde kan købes for dyrt, er i hvert fald glad for at jeg ikke skal
betale for service og reservedele på en alfa.

> Jeg har kørt lidt i de forskellige biler og Fabia'en er da en sød bil,
> men den er altså mindre end de 3 andre jeg kom op med, hvis jeg skal
> vurdere pladsen.

Men som tidligere skrevet, så afhænger det af hvordan bilen skal bruges. Vi
klarer os til daglig med en lupo, vi har endda kørt til frankrig i den, men
vi har hellere ikke behovet for at slæbe barnevogn og andet udstyr med over
alt

> Men hvor finder du en 1,9 fra 2002 eller senere til under 130kkr, hvis
> du ikke vil købe privat ?

http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=85802&source=2

Er dog privat, men et kig i servicebogen og et kontrolbesøg på værkstedet og
måske en FDM attest og en smule sund fornuft, kan vel fortælle om det er et
godt køb.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-05-07 15:49

> http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=85802&source=2

Når en forhandler skal tjene 20-30kkr på sådan en ville jeg også købe
privat. Det er stadig så ny en bil at en der ikke bør være noget at komme
efter. Og en FDM attest er jo småpenge i den sammenhæng ...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-05-07 16:10

Kaas skriver:

> Køreglæde kan købes for dyrt, er i hvert fald glad for at jeg ikke skal
> betale for service og reservedele på en alfa.

Enig.

> [...]
> vi har hellere ikke behovet for at slæbe barnevogn og andet udstyr med over

Enig.

> Er dog privat, men et kig i servicebogen og et kontrolbesøg på værkstedet og
> måske en FDM attest og en smule sund fornuft, kan vel fortælle om det er et
> godt køb.

Måske, det kommer jo an på, hvor meget man tror på sig selv og hvor
mange penge man vil smide efter værkstedsbesøg/FDM attest på en bil man
ikke har købt.

Specielt som førstegangskøber af en bil.