|
| Tændingsindstilling på en Ford 2.9 Fra : Claus Espeholt |
Dato : 01-05-07 09:01 |
|
Kan der gives et par gode råd om tændingsindstillingen på en Sierra 2.9 ?
Jeg har købt den som 2.3 og så efterfølgende lagt en 2.9 motor i bilen.
Ifølge Haynes
skal tændingen ikke indstilles; og hvis den skal indstilles, så skal et Ford
værksted gøre det - man kan ikke selv gøre det. Nu har motoren været
adskilt og der er behov for at indstille tændingen. Sidst jeg var hos Ford
så det meget tilfældigt ud hvad de foretog sig, så spørgsmålet er om man
selv kan gøre det med et strotoskop og så justere efter mærket ud for
remskiven ?
Eller skal man gøre det på den hårde måde (som jeg har gjort det ved
veteranbiler), dvs. måle accelerationstiderne fra 60 - 100 (eller noget i
den stil) ???
--
Venligst / Viele Grüße / Kind regards
Claus Espeholt
claus@espeholt.dk
| |
Tom (01-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 01-05-07 19:07 |
|
"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> wrote in message
news:4636f398$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Kan der gives et par gode råd om tændingsindstillingen på en Sierra 2.9 ?
> Jeg har købt den som 2.3 og så efterfølgende lagt en 2.9 motor i bilen.
> Ifølge Haynes
> skal tændingen ikke indstilles; og hvis den skal indstilles, så skal et
> Ford
> værksted gøre det - man kan ikke selv gøre det. Nu har motoren været
> adskilt og der er behov for at indstille tændingen. Sidst jeg var hos Ford
> så det meget tilfældigt ud hvad de foretog sig, så spørgsmålet er om man
> selv kan gøre det med et strotoskop og så justere efter mærket ud for
> remskiven ?
> Eller skal man gøre det på den hårde måde (som jeg har gjort det ved
> veteranbiler), dvs. måle accelerationstiderne fra 60 - 100 (eller noget i
> den stil) ???
Du kan fint måle med et stroboskop. Det har et værksted også gjort på min
første Sierra 1.6 for en million år siden.
--
Tom
| |
Claus Espeholt (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Claus Espeholt |
Dato : 02-05-07 07:55 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:463781d9$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> wrote in message
> news:4636f398$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Kan der gives et par gode råd om tændingsindstillingen på en Sierra 2.9 ?
>> Jeg har købt den som 2.3 og så efterfølgende lagt en 2.9 motor i bilen.
>> Ifølge Haynes
>> skal tændingen ikke indstilles; og hvis den skal indstilles, så skal et
>> Ford
>> værksted gøre det - man kan ikke selv gøre det. Nu har motoren været
>> adskilt og der er behov for at indstille tændingen. Sidst jeg var hos
>> Ford
>> så det meget tilfældigt ud hvad de foretog sig, så spørgsmålet er om man
>> selv kan gøre det med et strotoskop og så justere efter mærket ud for
>> remskiven ?
>> Eller skal man gøre det på den hårde måde (som jeg har gjort det ved
>> veteranbiler), dvs. måle accelerationstiderne fra 60 - 100 (eller noget i
>> den stil) ???
>
> Du kan fint måle med et stroboskop. Det har et værksted også gjort på min
> første Sierra 1.6 for en million år siden.
>
> --
> Tom
>
Tak for det, men havde din Sierra 1.6 ikke almindelig gammeldags
tændingsjustering. Den her jeg taler om har EFI-IV ??
Venligst
Claus
| |
Tom (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 02-05-07 18:56 |
|
"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> wrote in message
news:463835b3$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:463781d9$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> wrote in message
>> news:4636f398$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> Kan der gives et par gode råd om tændingsindstillingen på en Sierra 2.9
>>> ?
>>> Jeg har købt den som 2.3 og så efterfølgende lagt en 2.9 motor i bilen.
>>> Ifølge Haynes
>>> skal tændingen ikke indstilles; og hvis den skal indstilles, så skal et
>>> Ford
>>> værksted gøre det - man kan ikke selv gøre det. Nu har motoren været
>>> adskilt og der er behov for at indstille tændingen. Sidst jeg var hos
>>> Ford
>>> så det meget tilfældigt ud hvad de foretog sig, så spørgsmålet er om man
>>> selv kan gøre det med et strotoskop og så justere efter mærket ud for
>>> remskiven ?
>>> Eller skal man gøre det på den hårde måde (som jeg har gjort det ved
>>> veteranbiler), dvs. måle accelerationstiderne fra 60 - 100 (eller noget
>>> i
>>> den stil) ???
>>
>> Du kan fint måle med et stroboskop. Det har et værksted også gjort på min
>> første Sierra 1.6 for en million år siden.
>>
>> --
>> Tom
>>
> Tak for det, men havde din Sierra 1.6 ikke almindelig gammeldags
> tændingsjustering. Den her jeg taler om har EFI-IV ??
øhhh EFI er Electronic Fuel Injection. ALLE (bnezin) Sierra'er har
elektronisk tænding i flg. en gammel Ford brochure. Det skulle endda være
noget så avanceret som "laser justeret" ab fabrik og vedligeholdelsesfrit
--
Tom
| |
Brian (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 02-05-07 19:09 |
|
Tom wrote:
> øhhh EFI er Electronic Fuel Injection. ALLE (bnezin) Sierra'er har
> elektronisk tænding i flg. en gammel Ford brochure. Det skulle endda
> være noget så avanceret som "laser justeret" ab fabrik og
> vedligeholdelsesfrit
Ligger der ikke en bette forskel i Electronic Fuel Injection og elektronisk
tænding ?
Sierra findes da også med karburator...
/Brian
| |
Tom (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 02-05-07 19:24 |
|
"Brian" <nej@tak.du> wrote in message
news:4638d3b2$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Tom wrote:
>
>> øhhh EFI er Electronic Fuel Injection. ALLE (bnezin) Sierra'er har
>> elektronisk tænding i flg. en gammel Ford brochure. Det skulle endda
>> være noget så avanceret som "laser justeret" ab fabrik og
>> vedligeholdelsesfrit
>
> Ligger der ikke en bette forskel i Electronic Fuel Injection og
> elektronisk tænding ?
Netop som jeg skriver
> Sierra findes da også med karburator...
Ja og jeg taler om ALLE Sierra'er med benzinmotor har i flg Ford elektronisk
tænding som igen ikke har noget med EFI at gøre andet end at de får vacum
"signal" fra indsugningen.
--
Tom
| |
Brian (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 02-05-07 19:27 |
|
Tom wrote:
> Ja og jeg taler om ALLE Sierra'er med benzinmotor har i flg Ford
> elektronisk tænding som igen ikke har noget med EFI at gøre andet end
> at de får vacum "signal" fra indsugningen.
Fint nok, jeg fik læst dit skriv bagvendt :)
/Brian
| |
Ukendt (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-05-07 21:09 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4638d744$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ja og jeg taler om ALLE Sierra'er med benzinmotor har i flg Ford
> elektronisk tænding som igen ikke har noget med EFI at gøre andet end at
> de får vacum "signal" fra indsugningen.
hvordn elektronisk ?
Alle har vel en tændspole, selvom det næppe
er det du mener...osv..
| |
Tom (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 02-05-07 21:27 |
|
"Egue" <-> wrote in message
news:4638efba$0$14027$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:4638d744$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Ja og jeg taler om ALLE Sierra'er med benzinmotor har i flg Ford
>> elektronisk tænding som igen ikke har noget med EFI at gøre andet end at
>> de får vacum "signal" fra indsugningen.
>
> hvordn elektronisk ?
> Alle har vel en tændspole, selvom det næppe
> er det du mener...osv..
....at der ikke længere er platiner, men et elektronisk kredsløb der afgør
hvornår der skal tændes.
--
Tom
| |
Ukendt (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-05-07 21:57 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message
news:4638f40e$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Egue" <-> wrote in message
> news:4638efba$0$14027$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> > "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> > news:4638d744$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> >> Ja og jeg taler om ALLE Sierra'er med benzinmotor har i flg Ford
> >> elektronisk tænding som igen ikke har noget med EFI at gøre andet end
at
> >> de får vacum "signal" fra indsugningen.
Kan man sådan uden videre smække en 2.9 l i i stedt for en 2.3 l ?
Og så i en Sierra.
Møller
| |
Claus Espeholt (03-05-2007)
| Kommentar Fra : Claus Espeholt |
Dato : 03-05-07 13:27 |
|
Nej
2,3 yder 114 HK - og 2,9 150 HK, men jeg byttede motor i forbindelse med
betaling af registreringsafgift - bilen kommer fra Schweiz.
Venligst / Viele Grüße / Kind regards
Claus Espeholt
> Kan man sådan uden videre smække en 2.9 l i i stedt for en 2.3 l ?
> Og så i en Sierra.
>
> Møller
>
>
>
| |
Martin Johansen [600~ (03-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 03-05-07 15:40 |
|
"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i meddelelsen
news:4639d51a$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Nej
> 2,3 yder 114 HK - og 2,9 150 HK,
Dvs. den passer ikke ned i hullet.
Skal man lave en masse om?
| |
Uffe Bærentsen (03-05-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 03-05-07 19:29 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:4639f44d$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i meddelelsen
> news:4639d51a$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Nej
>> 2,3 yder 114 HK - og 2,9 150 HK,
>
> Dvs. den passer ikke ned i hullet.
Den passer.
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Martin Johansen [600~ (03-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 03-05-07 22:01 |
|
> Den passer.
Okay han svarede bare nej...
| |
Uffe Bærentsen (05-05-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 05-05-07 22:22 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:463a4d9b$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den passer.
>
> Okay han svarede bare nej...
Mekanisk passer den i hullet.
Elektrisk er en helt anden sag, som Claus jo har svaret på
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Martin Johansen [600~ (05-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 05-05-07 22:28 |
|
> Mekanisk passer den i hullet.
Ja :)
> Elektrisk er en helt anden sag, som Claus jo har svaret på
Der var vel ingen der havde sagt det skulle være let
| |
Claus Espeholt (04-05-2007)
| Kommentar Fra : Claus Espeholt |
Dato : 04-05-07 09:24 |
|
-
>> 2,3 yder 114 HK - og 2,9 150 HK,
>
> Dvs. den passer ikke ned i hullet.
>
> Skal man lave en masse om?
Både 2,8 og 2,9 kan erstatte en 2,3 V6, men ledningsmæssigt er det meget
lettere med en 2,8 (elektronisk indsprøjtning) idet kun 5 ledninger skal
flyttes. En 2,8 med mekanisk indsprøjning vil formodentlig være lige så let
at flytte.
Med en 2,9 skal hele hovedledningssystemet fornys - og det er svært. Desuden
skal udblæsningssystemet laves om.
Alle 3 motorer yder fra 146 - 150 hk.
mvh
claus
| |
Ukendt (02-05-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-05-07 21:07 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4638d0ce$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> øhhh EFI er Electronic Fuel Injection. ALLE (bnezin) Sierra'er har
> elektronisk tænding i flg. en gammel Ford brochure. Det skulle endda være
> noget så avanceret som "laser justeret" ab fabrik og vedligeholdelsesfrit
sjovt du nævner det..skulle lige til at nævne det i dit tidligere indlæg.
Det står også i min manual, det med 'laser justeret'..hvad det så indebærer.
| |
Claus Espeholt (03-05-2007)
| Kommentar Fra : Claus Espeholt |
Dato : 03-05-07 13:32 |
|
>>>
>>> "Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> wrote in message
>>> news:4636f398$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>> Kan der gives et par gode råd om tændingsindstillingen på en Sierra 2.9
>>>> ?
>>>> Jeg har købt den som 2.3 og så efterfølgende lagt en 2.9 motor i bilen.
>>>> Ifølge Haynes
>>>> skal tændingen ikke indstilles; og hvis den skal indstilles, så skal et
>>>> Ford
>>>> værksted gøre det - man kan ikke selv gøre det. Nu har motoren været
>>>> adskilt og der er behov for at indstille tændingen. Sidst jeg var hos
>>>> Ford
>>>> så det meget tilfældigt ud hvad de foretog sig, så spørgsmålet er om
>>>> man
>>>> selv kan gøre det med et strotoskop og så justere efter mærket ud for
>>>> remskiven ?
>>>> Eller skal man gøre det på den hårde måde (som jeg har gjort det ved
>>>> veteranbiler), dvs. måle accelerationstiderne fra 60 - 100 (eller noget
>>>> i
>>>> den stil) ???
>>>
>>> Du kan fint måle med et stroboskop. Det har et værksted også gjort på
>>> min første Sierra 1.6 for en million år siden.
>>>
>>> --
>>> Tom
>>>
>> Tak for det, men havde din Sierra 1.6 ikke almindelig gammeldags
>> tændingsjustering. Den her jeg taler om har EFI-IV ??
>
> øhhh EFI er Electronic Fuel Injection. ALLE (bnezin) Sierra'er har
> elektronisk tænding i flg. en gammel Ford brochure. Det skulle endda være
> noget så avanceret som "laser justeret" ab fabrik og vedligeholdelsesfrit
>
> --
> Tom
Vi taler ikke om et elektronisk tændingssystem (uden platiner). Der er et
elektronisk motorstyringssystem EFI-IV - og i forbindelse med det har Haynes
skrevet at man skal få Ford til at finindstille tændingen. For de tidligere
systemer kan man selv gøre det - men spørgsmålet er om man i realiteten også
selv kan gøre det med det mere avancerede system ?
mvh
Claus
| |
Tom (03-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 03-05-07 16:12 |
|
"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> wrote in message
news:4639d63e$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>
>>>>
>>>> "Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> wrote in message
>>>> news:4636f398$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>>>> Kan der gives et par gode råd om tændingsindstillingen på en Sierra
>>>>> 2.9 ?
>>>>> Jeg har købt den som 2.3 og så efterfølgende lagt en 2.9 motor i
>>>>> bilen. Ifølge Haynes
>>>>> skal tændingen ikke indstilles; og hvis den skal indstilles, så skal
>>>>> et Ford
>>>>> værksted gøre det - man kan ikke selv gøre det. Nu har motoren været
>>>>> adskilt og der er behov for at indstille tændingen. Sidst jeg var hos
>>>>> Ford
>>>>> så det meget tilfældigt ud hvad de foretog sig, så spørgsmålet er om
>>>>> man
>>>>> selv kan gøre det med et strotoskop og så justere efter mærket ud for
>>>>> remskiven ?
>>>>> Eller skal man gøre det på den hårde måde (som jeg har gjort det ved
>>>>> veteranbiler), dvs. måle accelerationstiderne fra 60 - 100 (eller
>>>>> noget i
>>>>> den stil) ???
>>>>
>>>> Du kan fint måle med et stroboskop. Det har et værksted også gjort på
>>>> min første Sierra 1.6 for en million år siden.
>>>>
>>>> --
>>>> Tom
>>>>
>>> Tak for det, men havde din Sierra 1.6 ikke almindelig gammeldags
>>> tændingsjustering. Den her jeg taler om har EFI-IV ??
>>
>> øhhh EFI er Electronic Fuel Injection. ALLE (bnezin) Sierra'er har
>> elektronisk tænding i flg. en gammel Ford brochure. Det skulle endda være
>> noget så avanceret som "laser justeret" ab fabrik og vedligeholdelsesfrit
>>
>> --
>> Tom
>
> Vi taler ikke om et elektronisk tændingssystem (uden platiner). Der er et
> elektronisk motorstyringssystem EFI-IV - og i forbindelse med det har
> Haynes skrevet at man skal få Ford til at finindstille tændingen. For de
> tidligere systemer kan man selv gøre det - men spørgsmålet er om man i
> realiteten også selv kan gøre det med det mere avancerede system ?
Jeg kan huske at jeg selv fik stillet så meget på tændingsindstillingen ved
strømfordeleren at jeg måtte luske bilen ud til en mekaniker med stroboskop.
Han fik den til at gå rigtig godt igen. Det var da jeg skiftede motor fra
1.6 til 2.0 og skulle flytte nogen at komponenterne med over at det gik
galt. Selve tændingsenheden ESC (Electronic Sparc Control) var en luftkølet
blackbox som sad i motorrummet med et par ledninger og en slange til
vacumføleren. Boksen skulle der ikke pilles ved.
Jeg tror ikke det system er så avanceret som haynes og ford vil gøre det
til. Det er stadig med det oldgamle princip med en strømfordeler og
rotor....så det er både elektronisk og mekanisk. Men ok, jeg kender så ikke
2.9 motoren.
Jeg tror hvis jeg var dig ville jeg justere den så godt som muligt med
stroboskop og så prøve at høre godt efter om den evt. tændingsbanker under
hård belastning. Det er heller ikke mit indtryk at Ford gør så meget ud af
elektronikken samt justering af denne.
--
Tom
| |
|
|