Bedste navigations program?
Fra : Mr J..

Dato : 16-05-07 12:10

Hejsa Alle

Hvad er det bedste navigations program til storebælts området?

sådan nyborg/korsør/næstved/femø området..

Mvh
Morten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-05-07 17:10

Hej Morten,

Det er et svært spørgsmål at besvare, du nævner både ordene
navigationsprogram og område. De to ting behøves ikke at have
noget med hinanden at gøre bortset fra at
navigationsprogrammerne ikke accepterer alle former for
kortformater.
Desuden er/vil din omgivende instrumenterings formåen kunne have
indflydelse på valget af navigationsprogram. Har du instrumenter
og hvilket "sprog" taler de.
Hvad er dine forventninger til navigationsprogrammet og hvilken
baggrund/maritim uddannelse har du.
Hvilken type båd sejler du, er det en cat som uden besvær kan
selje helt op på stranden eller en det en dybgående kølbåd.
Hvad har du ar plads ombord, og hvad er mulighederne for
strømforsyning.
Har du tænkt på en PDA/kortplotter/PC, ja der er mange
muligheder at vælge ud fra dit spørgsmål.

Du kan nok se at jeg fisker lidt mere efter basale oplysninger
som kan lægges til grund for en mere specifik anvisning.

Det er altid let at skyde fra hoften men det kan være nødvendigt
at kende lidt mere til baggrunden for spørgsmålet og
pengepungens størrelse er heller ikke uvæsentligt.

Du kan i kortstyringsprogrammer få alt lige fra DLS til
raffinerede programmer, hvor skal niveauet lægges?

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-05-07 17:33

Mr J.. forklarede:
> Hejsa Alle
>
> Hvad er det bedste navigations program til storebælts området?
>
> sådan nyborg/korsør/næstved/femø området..

Kort 143 og 160 + måske kort 164
(nåhh ja, og så lidt erfaring, duelighedsbevis og sund fornuft)

PS Undskyld, men kunne ikke lade være.
(Der skal også være plads til lidt sjov)

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-07 23:26

> Hvad er det bedste navigations program til storebælts området?
>
> sådan nyborg/korsør/næstved/femø området..

Ja ok det var ikke mange oplysninger jeg gav sorry..

Det er til PC eller PDA, har intet udstyr i båden, men en GPS til pc/pda.
Det er en 16fod Shakespeare Mustang, og den stikker ikke særligt dybt, mit
bud er max 40cm..

Jeg har snart speedbådsbevis, og skal kun bruge det til at se hvor jeg er
henne og self hvor dybt der er, men eller ikke noget raket videnskab, bare
lige til når man skal sejle til femø eller nyborg eller korsør eller ligende
fra Næstved..

Er vi ude i det levende søkort eller ligende?? er det godt nok til mine
sparsomme krav..?

Mvh
Morten

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-05-07 09:28

Hej Morten,

Med de oplysninger kan du klare dig med DLS.
Det viser med en pil hvor du er på kortet, kortet angiver
tillige dybden på stedet. Du kan opfatte det som et PC spil hvor
du styre båden og følge dens bevægelser på kortet.
DLS er et planlægnings- og oplevelsesprogram som kan give dig
forskellige oplysninger medens du "sejler" i kortet.

Skal du anvende lidt af den smule navigation du har lært i
forbindelse med erhvervelse af Speedbådskørekortet så skal du
købe f.eks. den tyske BSB søkortserie over området og lægge
kortene ind i navigationsprogrammet "SeaClear". Programmet kan
du downloade herfra: http://www.sping.com/seaclear/ du kan
indlægge dansk sprogede tekstfelter om du finder det mere
behageligt. Prgrammet giver dig blandt mage muligheder bl.a.
mulighed for at udføre pejlinger i kortet og for på en meget
enkelt måde at lave ruteplanlægning. Efterhånden som du anvender
programmet finder du ud af de mange funktioner der findes og det
vil måske inspirere dig til at købe en fartmåler og en
dybdemåler eller måske en lille AIS modtager der hjælper med at
se store skibes kurser og fart m.m. In AIS modtager kan være til
stor hjælp i Storebælt især i lidt usigtbart vejr.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-07 14:02

Hej Harding

Mange tak for dit gode svar, jeg vil finde mig DLS, er der en pda version
mon..

Mvh
Morten

Fra : christian

Dato : 18-05-07 01:53

DLS kommer ikke i PDA version, men findes søkort og program til PDA fra
c-map (C-emap)

Prøv at se her

http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?cPath=261_326&products_id=1764

MVH

Christian

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 18-05-07 09:19

maptech har også en PDA version
(http://www.nv-verlag.de/elektro_programme.htm) men desværrer har de lige
valgt at opdele kortene således at du skal købe 2 sæt for at dække det
nævnte område. - så det bliver næsten dobbelt så dyrt som det levende
søkort.

Bjarke