Bundmaling af båd
Fra : Preben

Dato : 14-05-07 18:56

Hej

Mine forældre har en lille motorbåd og har nu været i vandet 3 somre.
Det er nu tid til en ny gang bundmaling og jeg har som den venlige sjæl
jeg er tilbudt at give den en omgang.

Men hvilke forberedelser skal der foretages og hvordan. Jeg har aldrig
prøvet at bundmale før, men en gang skal jo være den første.

Flere steder er bundmalingen helt væk i små prikker med en diameter på
et par mm.

Hvor meget skal der slibes (eller skal det helt undlades eftersom
eksisterende bundmaling er begyndt at forsvinde)?
Skal bunden primes før der males? Og med hvad?

Jeg har tænkt mig at anvende BioLocus Coatzyme bundmaling eftersom der
skulle være lovende egenskaber i dette års udgave og at det selvfølgelig
er rigtig godt for miljøet i forhold til den gængse kobberholdige type.

Mvh / Preben

Fra : SørenH

Dato : 16-05-07 19:36

Preben skrev:
> [...]
> skulle være lovende egenskaber i dette års udgave og at det selvfølgelig
> er rigtig godt for miljøet i forhold til den gængse kobberholdige type.

Det kræver nok en vurdering på stedet af een som er mere vant til at
bundbehandle en du er p.t.!
Er skrogmaterialet feks. træ, jern, aluminium eller glasfiber, for hver
type kræver forskellig primer og bundmaling ?
Hvis glasfiber, er de "små prikker" evt. osmose ??
Hvad er den bundet med før? Det har indflydelse på hvad der kan
overmales med osv. osv.

Du bør finde en (eller flere) sejlere i den havn hvor båden ligger og få
en vennevurdering og et par gode råd.
Desuden kan du med fordel læse Hempels "Den lille søstærke 2007" som du
kan finde her:
http://www.hempel.com/Internet/IneDKC.nsf/vDOC/05A1F1EE8C8D76A3C12572450051E2ED?OpenDocument
Selvom den er skrevet af Hempel for at promovere egne produkter er der
megen grundlæggende nyttig info.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Preben

Dato : 17-05-07 17:03

Hej

> [...]
> Hvis glasfiber, er de "små prikker" evt. osmose ??
> Hvad er den bundet med før? Det har indflydelse på hvad der kan

Ja, nu har jeg fundet lidt info hist og her, men det er sq svært at
blive klog på.

Det er en glasfiber båd.

Hvad der er malet med før tør jeg ikke sige. Den blev købt bundmalet ved
et bådfirma.

Nu er jeg begyndt at fjerne bundmalingen med brun sæbe under plastik et
par dage. Det lader til at virke. Det er ikke så "farligt" som den
kemiske malingfjerner som mange anbefaler og det lader til at virke.

Det næste jeg skal finde ud af er dog om primeren (den er grå i dette
tilfælde) har taget skade. Men nu skal den først og fremmest lige renses
af først.

Jeg vil tage et par nærfotos her lørdag når jeg har fået fjernet resten
af bundmalingen. Så er det også lettere at se om det er selve bunden der
er synlig eller det er malingrester.

> Du bør finde en (eller flere) sejlere i den havn hvor båden ligger og få
> en vennevurdering og et par gode råd.

Den står lige udenfor døren på en trailer.

Tak.

Mvh / Preben

Fra : Preben

Dato : 18-05-07 07:09

I øvrigt kom jeg til at tænke på.
Ved selve opklodsningen/støttepunkterne af både kan jeg jo ikke prime
eller male på området.

Hvad gør andre her?

Båden står på en trailer (traileren er hævet lidt fra jorden med fire
donkrafte), så det er muligt at flytte båden lidt bagud!

Jeg havde pt. tænkt mig at rense bunden helt rent - også under
støttepunkterne og derefter prime 2 gange og male bundmaling hvor det er
muligt.

Så skal det tørre i 24 timer og derefter flytte båden lidt bagud og så
prime 2 gange på de gamle støttepunkter.
Og herefter male igen.

Problemet er så om jeg skal lade primeren gå lidt ud over bundmalingen
når de to støttepunkter skal males?

Mvh / Preben