Hjemmemekaniker
Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 15-05-07 17:21

Da jeg nu har anskaffet mig en Honda CB 500, vil jeg gerne have
mulighed for at "rode" lidt med den selv. Spørgsmålet er så, hvad man
bør have af udstyr for at kunne rode med den sikkert, forsvarligt og
ordentligt?

Jeg har selvfølgelig bestilt en værkstedshåndbog, så jeg er mere
interesseret i at vide, hvilket værktøj og eventuelle stands man bør
anskaffe sig for at have fornuftige vilkår, når man starter som
"hjemmemekaniker" ?

Mvh.
Jeppe

Fra : Grunnet

Dato : 15-05-07 17:42

jbplum@gmail.com skrev:
> [...]
> interesseret i at vide, hvilket værktøj og eventuelle stands man bør
> anskaffe sig for at have fornuftige vilkår, når man starter som

Hammer og mejsel skal du sjældent bruge (har dog været nødt til det en gang
for at løsne en oliefilterbolt)

Et / et par gode topnøglesæt (små og store toppe) - køb dem med indvendig
sekskant da de er ikke så tilbøjelige som dem med stjerne til at ødelægge
genstridige bolthoveder så de bliver runde.
Tændrørsnøgle
Stjerne-/gaffel nøgler
Gode skruetrækkere
Søgerblade
Multimeter
Alt afhænger selvfølgelig af hvor meget du vil lave selv, men med
ovenstående kommer du langt.

Til almindelige serviceopgaver kan man sagtens klare sig uden lift.
Hvis din cykel ikke har centralstøttefod kan det være en god ide med en
baghjulsløfter

--
Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor, men Intet om
MC)

Fra : Armand

Dato : 16-05-07 20:30

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i en meddelelse
> jbplum@gmail.com skrev:
>>
> Et / et par gode topnøglesæt (små og store toppe) - køb dem med indvendig
> sekskant.................

á stjerneform!

> .......da de er ikke så tilbøjelige som dem med stjerne til at ødelægge
> genstridige bolthoveder så de bliver runde.

Fordi dé træder på fladen af sekskanten og ikke kanten!

--
Armand.

Fra : tp

Dato : 15-05-07 17:44

[...]

fastnøgler og et topnøglesæt + en momentnøgle, så er du godt kørende.
Bemærk : Køb IKKE de billige. Bid i det sure æble og betal det kvalitet
koster, ellers kommer det til at koste sved og tårer og dyre regninger for
ødelagte bolte mv..

Alt specielværktøjet bruger du sjældent, så prøv at låne dig frem. En
oliefilternøgle til din maskine er dog et must...

Fra : Armand

Dato : 16-05-07 20:46

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> .....................Bid i det sure æble og betal det kvalitet koster,
> ellers kommer det til at koste sved og tårer og dyre regninger for
> ødelagte bolte mv..

Jeg finder lige lejlighed til at gentage mig selv á et citat fra en leder i
et engelsk MC-blad:
"Det billigste værktøj vil ofte vise sig at være det dyreste" :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 23-05-07 00:50

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i et engelsk MC-blad:
> "Det billigste værktøj vil ofte vise sig at være det dyreste" :-|

Jeg har i dag netop fået en reklame for noget der hedder nettobuild.dk ind
af døren.
Hvis man dårligt har noget værktøj overhovedet, kan man tage skridtet fuldt
ud med det komplette Bahco-sæt med såvel 1/4" og 1/2" # -sæt samt såvel
gaffel/ring -nøgler og ledtop-nøgler - Pris: 1120,- kr incl. moms (dog med
forbehold for ekspedition og fragtudgifter, som jeg ikke har undersøgt
nærmere)

Link:
www.nettobuild.dk vare#: 55106307154

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-05-07 07:09

Armand skrev:

> Link:
> www.nettobuild.dk vare#: 55106307154

Oplagt gave til Fars dag!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jbw

Dato : 16-05-07 08:22

On 15 Maj, 18:20, jbp...@gmail.com wrote:
> [...]
> interesseret i at vide, hvilket værktøj og eventuelle stands man bør
> anskaffe sig for at have fornuftige vilkår, når man starter som

En MC lift! Det er skønt at kunne sætte sig på en stol / kasse ved
siden af Mc'en, istedet for at ligge på knæ altid

Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 16-05-07 14:54

Næste spørgsmål.

Hvad er kvalitetsværktøj (mærker?), og hvor kan det købes?

Jeppe

Fra : Peter Z

Dato : 16-05-07 15:12

<jbplum@gmail.com> skrev i meddelelsen
Næste spørgsmål.

Hvad er kvalitetsværktøj (mærker?), og hvor kan det købes?

Jeppe
barco er godt

f.eks hos harald nyborg

Fra : Armand

Dato : 16-05-07 20:44

"Peter Z" <pzn2730@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> barco er godt

Barco?
Fabrikken grundlagdes af Hr. Berndt August Hjorth og firmaet var et
"aktiebolag" - Derfor B.A.H.Co -> Bahco!

Jeg stod for et par år siden med en svensknøgle i hånden. Den var markant
anderledes eller gammeldags og for at få klarlagt om det blot var noget
kinakram (har i nogensinde prøvet at arbejde med en "kopi"-svensknøgle med
modsat gevind i snekken?) nærlæste jeg det indstøbte i skaftet: "B A Hjorth
& co. Aktiebolaget". Selvom jeg ikke er langfingret på mine arbejdspladser
ærgrer jeg mig selv den dag i da over at jeg ikke listede den gamle
afskrevne svensknøgle ned i lommen :-|

/
Armand.

Fra : Harald Blaatand

Dato : 17-05-07 14:56

"Armand" <kim-armand@mail.dk> wrote in message

> [...]
> arbejdspladser ærgrer jeg mig selv den dag i da over at jeg ikke listede
> den gamle afskrevne svensknøgle ned i lommen :-|

Amerikanske "svensknøgler" kan også være "omvendte"

Mvh

Steen

Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 16-05-07 21:00

> fastnøgler og et topnøglesæt + en momentnøgle, så er du godt kørende.

Hvad er "fastnøgler" ?

Jeppe

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-05-07 23:26

jbplum@gmail.com skrev:

> Hvad er "fastnøgler" ?

Ring-/gaffelnøgler
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

begin 666 smile.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$!`````+^_O___`````"'Y! $```$`+ `````/``\```(N
MC V9QY$"X6(@6GGJO0!)+3RA$XDA:&Y6JGXMIX$K%G,8^2EE]G:4?&ID%+Y#
#`0`[
`
end

Fra : Armand

Dato : 17-05-07 10:03

> Ring-/gaffelnøgler

Hvilket jeg forstår som den kombinerede slags - Men ret beset er det såvel
ring-nøgler som gaffel-nøgler, der alle har fast gab i modsætning til
skiftenøgler(svensknøgler).

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-05-07 10:05

Armand skrev:

> Hvilket jeg forstår som den kombinerede slags

Jup!

> - Men ret beset er det
> såvel ring-nøgler som gaffel-nøgler

Jeps!

>, der alle har fast gab i
> modsætning til skiftenøgler(svensknøgler).

Uha - svensknøgler er til at pille vandhaner af med!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Armand

Dato : 17-05-07 16:15

> Uha - svensknøgler er til at pille vandhaner af med!

Jup; men ikke desto mindre er det et fortræffeligt værktøj sådan lige at
have i lommen

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-05-07 17:27

Armand skrev:

> Jup; men ikke desto mindre er det et fortræffeligt værktøj sådan lige
> at have i lommen

Ja, hvis der ikke er noen der kigger! (så kan man godt banke et søm i med
den (adderk))
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Grunnet

Dato : 17-05-07 18:26

Hans Paulin (6310) skrev:

> Ja, hvis der ikke er noen der kigger! (så kan man godt banke et søm i
> med den (adderk))

Nå er du en af dem
Står du måske på en tom ølkasse og banker skruer i med en svensknøgle ???

--
Hilsen Steen (der er meget glad hans 4 Bahco-nøgler i forskellige størrelser
4-6-8 og 10")

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-05-07 20:24

Grunnet skrev:

> Står du måske på en tom ølkasse og banker skruer i med en svensknøgle
> ???

"tom" ?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Grunnet

Dato : 19-05-07 14:24

Hans Paulin (6310) skrev:

> "tom" ?

Du har vel tømt den inden du slår skruerne i
/Steen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-05-07 15:53

Grunnet skrev:

> Du har vel tømt den inden du slår skruerne i

LOL
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jbplum@gmail.com