Er det normalt???
Fra : Lars Holst

Dato : 13-05-07 15:24

Jeg kommer ned på båden og ser at mine fald er bundet ud til mellemvantene.

Den line der er brugt til dette formål er skåret af vores flagline.

Bådshagen er taget af og smidt på tofterne i cockpittet.

Jeg tager straks linen af mellemvantene igen.

Jeg bliver opmærksom på at mange både i vores nærhed slår betydelig mere på
masten end vores båd gør.

Jeg bliver endvidere opmærksom på at det der slår ikke er fald men
kabelføring på indersiden af masten.

Jeg tænker at det også gør sig gældende for mange andre både.

Er det normalt at folk bare går ombord på andres både for at vandalisere
flagline og binde ens fald ud til siden bare fordi vedkommende har dårlige
nerver og ikke tåler denne hyggelige havnelyd når blæsevejret gør at
masterne bliver pisket lidt af diverse kabler og fald på forskellige både?

Min holdning er at hvis man ikke kan tåle den lyd af piskesmæld fra
ledningsføring på indersiden af masten eller fald på ydersiden af masten,
så skal man ligge for svaj eller holde sig fra havne i det hele taget.

--
Lars Holst

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 13-05-07 15:45

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ledningsføring på indersiden af masten eller fald på ydersiden af masten,
> så skal man ligge for svaj eller holde sig fra havne i det hele taget.

Jeg ville sige at det er normalt at klapresikre sine fald mest muligt inden
man forlader båden, hvis man en enkelt gang skulle glemme det, så kunne jeg
godt finde på at gøre det for dig, dog uden på nogen måde at ødelægge noget.

Mine elever glemmer det jævnligt, indtil de selv har været på tur og
overnattet i deres egne både, efterfølgende husker de det som regelt, og i
gamle dage hvor vi delte bro med "almindelige" bådejere skete det da også at
naboen/genboen, lige ordende det for os, men på en måde så der selvfølgelig
ingen skade skete.

Min kære faders drabant, har endog beslag på salingen til netop at
klapresikre faldene i.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Lars Holst

Dato : 13-05-07 16:14

"Martin Rise Christensen" <martin.slet.dette.nu@rise.dk> said in

> [...]
> der selvfølgelig ingen skade skete.
>
> Min kære faders drabant, har endog beslag på salingen til netop at

Vi har en fender hængende i faldøjet på masten til samme formål. Den er
normalt bundet ned langs masten til nederste masteklampe. Hvis vi husker
det, og det gør vi næsten altid, så sætter vi den i klemme under faldene.
Bedre løsning end alle de bolværksmatrosagtige snoreløsninger.

Men til meget lidt nytte er det dog at klapsikre faldene, da det oftest
er intern ledningsføring i masten der forårsager piskesmældende på
masten. Det gør sig vist gældende i alle både.

Her er der tale om en der har _skåret_ af vores _flagline_ for at bruge
det til at klapsikre noget der alligevel overdøves dels af nabobådenes
klapren og dels af interne mastekabelførings klapren.

Min holdning er uforandret.
Har man dårlige nerver og ikke tåler denne lyd, så æd nogle
benzodiazepiner eller smut ud af havnemiljøerne.

Hvis jeg havde været ombord havde jeg kølhalet vedkommende og brugt ham
som vimpel i salingen.

--
Lars Holst

Fra : Ole Pagh

Dato : 13-05-07 17:33

Lars Holst:

> [...]
> er intern ledningsføring i masten der forårsager piskesmældende på
> masten. Det gør sig vist gældende i alle både.

I hårdt vejr er det ikke inden i masten piskesmældene kommer fra. Det
er fra utilstrækkeligt 'klap' sikrede fald.

> Her er der tale om en der har _skåret_ af vores _flagline_ for at bruge
> det til at klapsikre noget der alligevel overdøves dels af nabobådenes
> klapren og dels af interne mastekabelførings klapren.

Det er helt uacceptabelt at ødelægge eller afmontere en fremmed båds
liner eller fald for at klapsikre i hårdt vejr.
Jeg har flere gange bundet nogle fald op på nabobådene med mine egne
liner og så efterfølgende talt med bådejeren om problemet.
Det har altid været god forståelse for.
Det er såmænd også sket at mine fald har været flyttet fordi vinden nu
lige kom fra et dumt hjørne og den sikring jeg lavede ikke var
tilstrækkelig.

> Min holdning er uforandret.
> Har man dårlige nerver og ikke tåler denne lyd, så æd nogle
> benzodiazepiner eller smut ud af havnemiljøerne.

Det er til gengæld en kedelig holdning og tone du her udviser. Godt at
du ikke er min nabobåd.

> Hvis jeg havde været ombord havde jeg kølhalet vedkommende og brugt ham
> som vimpel i salingen.

Godt at du afsluttede med en 'smiley'

Forleden da det var hård blæst og kraftig højvande i havnen,
observerede jeg at en nærliggende båds helt nye forfortøjning gned op
ad en af de firkantede træpæle der bærer broen og var godt i gang med
at blive skamfilet.

Jeg tog en stump plasticslange (min egen) og satte ind på fortøjningen,
så denne var beskyttet.
Jeg håber da ikke han overfalder og kølhaler mig når han ser at hans
fårtøjning er reddet og båden reddet fra at drive over i nabobåden.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Rochy Nielsen

Dato : 13-05-07 17:38

mener det er en uhyggelig holdning at have Lars
mvh Alstrup

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 13-05-07 17:47

Jamen dog... så er det da godt vi ikke ligger side om side.
Det er alm. høflighed at sikre alle fald. Står der så en Bavaria og hyler i
masten eller en ledning og klapper i masten, så er der jo heller ingen der
brokker sig.

Men ok.. det er ikke ligefrem elegant gjort på din båd.
Hvis jeg endeligt gør det, så bliver de vippet en tur rundt om salingen og
strammet let op.

> Men til meget lidt nytte er det dog at klapsikre faldene, da det oftest
> er intern ledningsføring i masten der forårsager piskesmældende på
> masten. Det gør sig vist gældende i alle både.

Men det du tror er en ledning, er i 95% af tilfællende et storfald.

> Hvis jeg havde været ombord havde jeg kølhalet vedkommende og brugt ham
> som vimpel i salingen.

Du skulle hellere gi' ham et kursus... og udvise godt sømandsskab ved at
lade han give kvajebajer

-Leon

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 13-05-07 20:54

> Men til meget lidt nytte er det dog at klapsikre faldene, da det oftest
> er intern ledningsføring i masten der forårsager piskesmældende på
> masten. Det gør sig vist gældende i alle både.

Stort set - idet vore både ikke har kabelføring

> Her er der tale om en der har _skåret_ af vores _flagline_ for at bruge
> det til at klapsikre noget der alligevel overdøves dels af nabobådenes
> klapren og dels af interne mastekabelførings klapren.

Ganske enig - man skærer ikke i noget, man kan sende den uden om vantene -
man ødelægger ikke - det er hærværk og bestemt bolværksmatros agtigt.

> Min holdning er uforandret.
> Har man dårlige nerver og ikke tåler denne lyd, så æd nogle
> benzodiazepiner eller smut ud af havnemiljøerne.

For så vidt enig - men man kan jo altid prøve at nedbringe generne mest
muligt.

> Hvis jeg havde været ombord havde jeg kølhalet vedkommende og brugt ham
> som vimpel i salingen.

Helt enig - hvis man ødelægger andre folks ejendom, så er det altid godt at
få renset bundet.

> --
> Lars Holst

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 14-05-07 12:04

Lars du er helt galt på den. Hvis det er således du behandler og tænker på
dem der ligger rundt om dig, så kan jeg godt forstå de er gået til
yderligheder.

Måske det var dig der skulle smutte ud af havne miljøerne. Meget tyder på du
står ganske alene med dit synspunkt (bortset fra at der ikke skulle være
skåret af din flagline.

Jeg sætter ikke mine fald på masten men enten uden om sallingen eller
fæstner dem i borde. Så er der ikke noget der klaprer. Og glemmer jeg et, så
ser jeg hellere mine naboer fikser det pænt end sidder og tænker griumme
tanker om mig.

Bjarke

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> "Martin Rise Christensen" <martin.slet.dette.nu@rise.dk> said in

snip

Fra : Lars Kristensen

Dato : 14-05-07 14:59

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
> ser jeg hellere mine naboer fikser det pænt end sidder og tænker griumme

Helt enig, Bjarke.
Hvis en pæn hentydning til ejermanden ikke hjælper på hans indstilling
og han fortsætter, ville jeg dog kunne finde på at binde hans fald ud
med fiskeline (min egen selvfølgelig) i en tilpas højde til at det er
besværligt at få af.

Hvis ens kabler banker inde i masten, ville jeg da blive sindsyg af at
høre på det en hel nat. Jeg ville da hurtigst muligt finde en løsning på
det problem. Der er intet det banker på min mast når jeg er i havn og
jeg forventer at andre sørger for det samme. Det kan jo smutte ind i
mellem og der er det fint hvis naboen hjælper en med lige at føre faldet
uden om topvantet og så er det klaret.

Jeg mener Lars' holdning er yderst egoistisk og arrogant. Jeg kender kun
meget få der finder sig i klaprende fald, men absolut ingen der nyder lyden.
Den generelle måde at opføre sig på i havne er da helt klart, at man
skal være til så lidt gene og ulempe for andre som det overhoved er muligt.

- Lars

Fra : Lars Holst

Dato : 14-05-07 20:32

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> said in

> [...]
> nyder lyden. Den generelle måde at opføre sig på i havne er da helt
> klart, at man skal være til så lidt gene og ulempe for andre som det

Måske du egner dig bedre til at køre i campingvogn.

--
Lars Holst

Fra : Henning

Dato : 14-05-07 20:39

> Måske du egner dig bedre til at køre i campingvogn.

Du har her bevist at du ikke kan tales til fornuft, men vedbliver med din
fremturen.

EOD herfra

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-07 20:07

"Martin Rise Christensen" <martin.slet.dette.nu@rise.dk> skrev i en
meddelelse news:46472414$0$5117$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Min holdning er, at hvis man ikke kan vise sine nabosejlere det hensyn
at klapresikre sine fald og hal er man en klaptorsk (og fortjener at få
sin flagline "kuperet"), der burde ligge for svaj (et sted, hvor der
ikke er andre sejlere) og holde sig fra havne i det hele taget ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Egon Stich

Dato : 13-05-07 19:16

> [...]
> ledningsføring på indersiden af masten eller fald på ydersiden af masten,
> så skal man ligge for svaj eller holde sig fra havne i det hele taget.

Min holdning er lidt anderledes, idet jeg finder, det er ganske normal ordentlig opførsel, at sørge for, at fald ikke står og klapre.
Og at det faktisk, om nogen skal ligge for anker udenfor havnen, bør være dem, der forårsager "unødig støj til ulempe".
Forøvrigt holder påstanden om indvendige ledninger, næppe for en nærmere prøve.
Det er jo altid faldene, nogen "glemmer".

Men selvtægtsom, du beskriver, kan ikke forsvares.
Man kan jo godt "støjsikre" en andend båd, uden at ødelægge noget.

MVH
Egon

Fra : Peter D. Mortensen

Dato : 13-05-07 21:06

har selv været ude for lidt af det samme.. er spørgsmålet i virkeligheden
ikke om" det er de såkaldte fastliggere eller os andre der bestemmer hvordan
bådene efterlades"?....
Vi... dermed mener jeg dem der har båd for fritidens skyld, kan vel ikke
altid efterleve hvad de der bor fast på båden ønsker? - og måske skulle de
"fastboende" tænke lidt på at hvis de ikke ønsker at lytte til wiere der
klapre mon master... at ligge for svaj i stedet?....... er blot en tanke

Fra : Egon Stich

Dato : 14-05-07 12:37

"Peter D. Mortensen" <peter@avidedit.dk> skrev i en meddelelse news:46476f88$0$47904$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> "fastboende" tænke lidt på at hvis de ikke ønsker at lytte til wiere der
> klapre mon master... at ligge for svaj i stedet?....... er blot en tanke

Den forstår jeg slet ikke--
Er det for "vanskeligt" at udvise ordentligt sømandsskik og omtanke?
Også overfor andre mennesker?

Kan man ikke finde ud af, hvorledes fald fastgøres fornuftigt, burde man måske overveje en kajak?
Eller et "Ginpalads"?

MVH
Egon

Fra : Lars Kristensen

Dato : 14-05-07 15:20

Egon Stich wrote:

> Kan man ikke finde ud af, hvorledes fald fastgøres fornuftigt, burde man måske overveje en kajak?
> Eller et "Ginpalads"?

Eller melde sig til den lokale sejlerskole, som forhåbentlig lærer deres
elever hvorledes man gebærder sig i en havn og hvad godt sømandskab er i
den forbindelse.

- Lars

Fra : Lars Holst

Dato : 14-05-07 20:34

> Eller melde sig til den lokale sejlerskole, som forhåbentlig lærer
> deres elever hvorledes man gebærder sig i en havn og hvad godt
> sømandskab er i den forbindelse.
>
> - Lars

Jeg tror at jeg, som startede tråden, har mere søfartsuddannelse og har
"trådt" flere vande i sejlbåd end ret mange andre herinde.
Så det hjælper næppe.
Måske en stor flok egner sig bedre til campingferie end ægte sejlads.

--
Lars Holst

Fra : Henning

Dato : 14-05-07 16:13

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

Kan man ikke finde ud af, hvorledes fald fastgøres fornuftigt, burde man
måske overveje en kajak?
Eller et "Ginpalads"?

Flere af deltagerne i denne diskusion udviser en holdning der er lige så
barnlige som den - forhåbentlig i ophidselsen - uovevejede svada der blev
fyret af i det oprindelige indlæg.

Hvem der bør ligge for svej o.s.v. overskygger at det der blev begået er
selvtægt og som sådan uacceptabelt og burde medføre bortvisning.

mvh Henning

Fra : SørenH

Dato : 13-05-07 21:15

Hov, - er det ikke to forskellige diskussioner ?!:

1) Skal man sørge for at eens båd ikke siger lyde i havn ?
2) Må man gå om bord i fremmed båd og selvtægte - og i hvilket omfang ?

ad 1) Ja, - ubetinget. Så godt man nu kan!

ad 2) Ja til at gå om bord i fremmed båd når det er nødvendigt, - feks.
for at redde nattesøvnen, - eller sikre fortøjninger, - eller redde grej
som er ved at gå overbord, - eller......., men absolut nej til at øve
hærværk !!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 13-05-07 20:53

Enig i at man er yderst omhyggelig og ordentlig hvis man går på andres både.

Helt uenig i din holdning klapren. Du har forsømt alm. omtanke ved ikke at
sætte din fald ordentligt og så er det kun rimneligt at andre gør det.

Det havde jeg også gjort, hvis jeg skulle ligge og sove ved siden af. Jeg
havde dog ikke ødelagt noget, men ssv selv medbragt et stykke flagline fra
værktøjskassen.

Jeg vil gætte på at vandalismen skyldes irritation over at du aldrig sætter
din fald ordenligt (så de ikke klaprer), og så bliver små mennesker nemt
primitive. En venligt henstillen fra broens beboere havde været på sin
plads.

Fra : Lars Holst

Dato : 14-05-07 12:02

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> said in

> [...]
> sætter din fald ordenligt (så de ikke klaprer), og så bliver små
> mennesker nemt primitive. En venligt henstillen fra broens beboere

Vi har en fender hængende i faldøjet på masten til samme formål. Altid.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 14-05-07 15:06

Lars Holst wrote:

> [...]
> faldene.
> Bedre løsning end alle de bolværksmatrosagtige snoreløsninger.

Nu ved jeg ikke hvilke løsninger du hentyder til. Men det er da mere
simpelt lige at sætte storfaldet i bomnokken, fokkefald og spilerfald i
prædikestolen alle andet i nærheden eller lige føre faldene uden om
topvantet og ind på masten igen.

> Men til meget lidt nytte er det dog at klapsikre faldene, da det oftest
> er intern ledningsføring i masten der forårsager piskesmældende på
> masten. Det gør sig vist gældende i alle både.

Næh, ikke her i havnen. På de få der ind i mellem larmer, er det et fald
- og typisk fordi folk glemmer det.
Det er altså muligt at klapsikre sine kabler inde i masten.

- Lars

Fra : Lars Holst

Dato : 14-05-07 20:36

> [...]
> fald - og typisk fordi folk glemmer det.
> Det er altså muligt at klapsikre sine kabler inde i masten.

Den løsning jeg tænker på er den jeg beskriver.
Kan du læse det så kan du sikkert også forstå det hvis du anstrenger dig.
Og løsningen er ret meget mere simpel end alle de krumspring du foreslår.

--
Lars Holst

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-05-07 12:00

> [...]
> Og løsningen er ret meget mere simpel end alle de krumspring du foreslår.

Hej lars
Der er nu ikke megen "bolværksmatrosagtigt" over at kaste faldet over
sallingen eller hænge det i bomnokken og så stramme op. Det er den eneste
løsning hvor faldet kommer helt væk fra masten. Spilerfald og fokkefald
sættes på samme måde eller i prædikestolen. Din løsning med en fender er nok
mere "bolværksmatrosaktig" eller populær "BådNyts" relateret klamhuggeri.

I øvrigt bryder jeg mig ikke om din aggressive tone (men det er et
personligt problem for mig).
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Hundehandleren

Dato : 15-05-07 19:23

> Kan du læse det så kan du sikkert også forstå det hvis du anstrenger dig.

Klip

Hey Lars,

Du har selv bedt om folks mening, så må du også acceptere hvis du modtager
kritik..
Jeg synes ikke du bør anlægge en så ironisk tone som ovenfor

- Jeg synes det er helt OK at gå på fremmed båd for at afhjælpe en klapren.
Der burde ikke have været klippet af flaglinen, og kastet med bådshagen -
det ville jeg også blive irriteret over.

Jeg sætter altid mit storfald i bomnokken, og spilerfaldet i
lønningslisten/prædkestolen.

Det er rigtigt at der kan komme lidt lyd fra kabler og fald ført inden i
masten - men det er oftest meget lidt, og ikke noget der kan høres fra
omkringliggende både; Det der virkelig larmer er når et fald står og hamrer
på masten udvendigt.

- ka i huske for 15-20 år siden da alle havde wirefald - der kunne masterne
spille

Mvh.

Bent
Hinrichsen 34 "Sequoia"
DEN 383

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 14-05-07 10:28

Hej,

Selvfølgelig behandler man naboens båd med forsigtighed og omtanke, hvis det
skulle være nødvendigt at hjælpe ham med at klapsikre hans båd.

Det er dog ganske irriterende ved en overnatning i båden ikke at kunne falde
i søvn pga. af fald, der klapre mod masten på én af nabobådene.

Jeg sætter altid faldene ud i søgelænderet, når båden ikke er let. Det tager
få sekunder og er helt problemfrit.

Ledningerne inden i masten løber i et elektrikerrør, som er "lidt for langt"
og derved spændt hårdt ud mod mastens inderside.

Det gør, at der ingen lyd kommer fra masten, uanset hvor meget båden vugger.

Efter min mening bør det være en selvfølge, at man viser hensyn overfor til
de personer, som enten overnatter i nabobådene eller blot nyder at være på
bådene!

Højrøstet tale (fuldemandssnak), larmende musik fra radio og tv gider jeg
underligt nok heller ikke at lytte til.

Hilsen Preben

Fra : Lars Holst

Dato : 14-05-07 12:04

"Preben Kohl Lauritzen" <kohl@privat.dk> said in

> [...]
>
> Højrøstet tale (fuldemandssnak), larmende musik fra radio og tv gider
> jeg underligt nok heller ikke at lytte til.

Ledningerne i nye master er ganske givet trukket i rør men det gør sig
ikke gældende i ret mange ældre både.

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-05-07 12:47

Lars Holst formulerede mandag:
> [...]
> det, og det gør vi næsten altid, så sætter vi den i klemme under faldene.
> Bedre løsning end alle de bolværksmatrosagtige snoreløsninger.

Det hjælper da ikke at gentage sig selv i stædighed!

INGEN har udtrykt sympati for selvtægt og skæring i dine eksisterende
liner.
ALLE har bekræftiget at det er uacceptabelt at fald klaprer også på
nabobådene og så går man over og ordner det pænt og taler med manden
senere over f.eks. en øl.

ALLE er uenigen med dig om at det er ledninger og fald INDEN i masten
der forårsager larm og støj der kan høres over hele havnen.

Prøv at lytte til indlæggene istedet for at komme med dumsmarte
bemærkninger som "bolværksmatrosagtige snoreløsninger".

Denne nyhedsgruppe er generelt konstruktiv og der diskuteres normalt på
et lødigt niveau. Prøv at gøre det.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Lars Holst

Dato : 14-05-07 12:57

Ole Pagh <olpx@xjyllingesydx.xdk> said in

> [...]
> bemærkninger som "bolværksmatrosagtige snoreløsninger".
>
> Denne nyhedsgruppe er generelt konstruktiv og der diskuteres normalt

Jeg er ligeglad med om du er uening og påstår at ALLE er uenige i hvad
jeg konstaterer er FAKTA.

Det er de interne kabler i masten der larmer på min skude.

Hvordan kan du nogensinde erklære dig uenig i det?
Du har aldrig betrådt min skude medmindre det var dig der skar i min
flagline.

--
Lars Holst

Fra : Lars Kristensen

Dato : 14-05-07 15:08

Lars Holst wrote:

> Det er de interne kabler i masten der larmer på min skude.

Så må opfordringen herfra lyde: Gør noget ved det og blive gode venner
med dine naboer igen!

- Lars

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-05-07 17:44

Lars Holst har bragt dette til os:
> Du har aldrig betrådt min skude medmindre det var dig der skar i min
> flagline.

Suk. - Med den barnlige argumentation kan det være svært at tage dine
andre forklaringer og argumenter seriøst.

EOD.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Egon Stich

Dato : 14-05-07 21:30

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:Xns99308DFB33CBE25689lh236589@62.243.74.162...

> Jeg er ligeglad med om du er uening og påstår at ALLE er uenige i hvad
> jeg konstaterer er FAKTA.
>
> Det er de interne kabler i masten der larmer på min skude.

Så få dog lagt den mast ned, og ordnet dine kabler.
Så vi kan slippe for at høre dit selvpåførte jammer.

Egon

Fra : Henning

Dato : 14-05-07 15:55

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> Lars Holst formulerede mandag:
>
> ALLE er uenigen med dig om at det er ledninger og fald INDEN i masten der
> forårsager larm og støj der kan høres over hele havnen.

Jeg er ikke! Selvom det er en gammel historie så vil jeg lige fortælle den
alligevel.

Jeg købte i 1977 en ny Granada 24. Grunder div. uheld såsom buler i masten
så den skulle skiftes, fik vi kun prøvet båden en kort tid før vores ferie.
Det viste sig ved bestemte vindretninger og -styrker, at masten klaprede og
raslede så var den betalt derfor. Faldene var slået ud om salingen, prøvet
med såvel spænd som slæk. Fender hejst i masten for at forhindre rysteriet
o.s.v. Larmen var der stadig.

Folk med høflige kommentarer blev venligt tilbudt at hjælpe og selvom mange
prøvede, var der ikke noget der virkede. Ja nu har du sikkert gættet det,
det var ledningen til toplanternen der var den skyldige og det havde vi ikke
umiddelbart nogen mulighed for at gøre noget ved, så vi var ufrivilligt
støjende hele ferien.

Konklusion - det er ikke sikkert, men kan være tilfældet at det er
indvendige ledninger og fald der larmer.

mvh Henning

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-05-07 10:46

Hej Lars,

En båd der ligger i en havn skal sikres mod at den bliver en
støjkilde for omgivelserne.
Det gør man ved at spænde faldene ud til enten søgelænderet
eller til aladdinklamper som er fastgjort til vanterne eller
ande for for fastgørelsespunkter der er placeret således at
fladene ikke kan slå mod masten.
Det samme gælder for fastgørelse af bådshage til et vant,
bådshager kan afgive megen unødig støj om de ikke er sikret
korrekt. De skal heller ikke have anlæg mod dækket.
En bomdirk kan også frembringe lyde om den er for stramt spændt
op med storsejlfaldet.
Der er mange hensyn der skal tages.
Støjkilder fra en nabobåd er meget irriterende og når man gennem
det meste af natten har hørt på den evindelige klapren bliver
lunten nok lidt kort.
Selvfølgeligt skal en irriteret nabo ikke lave hærværk på båden
men diskret afhjælpe situationen.
I sommerferiehavnene hvor vi ofte ligger i lag er det
almindeligt at man går over bådene, her er der som regel
mennesker ombord og alle hjælper med at være hensynsfulde over
for hinanden.
Ligger båden i hjemhavn i mellem pæle er det ikke lige samme
sag. går man ombord på en sådan båd betræder man anden mands
ejendom og det er forbudt uden tilladelse.
Vi har faktisk haft en havneassistent som ofte gik ud på de
hjemhørende både uden grund. Han mistede jobbet.

Mvh/Harding

Fra : Lars Holst

Dato : 14-05-07 12:15

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> said in

> [...]
> ledningsføring på indersiden af masten eller fald på ydersiden af
> masten, så skal man ligge for svaj eller holde sig fra havne i det

Hvorfor er det at mange af de venlige besvarelser overser det faktum at
på min båd, såvel som mange andre både er den mest larmende kilde de
interne kabelføringer i masten.
En støjkilde der ikke kan elimineres på anden vis end at jeg trækker nye
kabler i fastgjorte rør.
Det har jeg ikke tænkt mig at gøre. Det er ikke billigt. Det er
besværligt. Alle de andre både larmer generelt mere end min når det
gælder mastestøj.

Det står ikke til diskussion. Det er fakta.
Mine fald larmer ikke. Det er testet. Jeg sover tit på skuden og når jeg
sejler den på ferie er det gerne mange uger nok i træk til at den ikke
kan skjule sine unoder for mig.

Ikke desto mindre har jeg næsten altid sikret faldene, mest for syns
skyld, med en støjdæmpende fender mellem mast fald som skaber nogenlunde
samme distance som hvis de bindes ud til mellemvantene.
(Min mast er ikke lang.)
At jeg glemmer det en eneste gang fordi sæsonen lige er startet og jeg er
"halvsenil" en mandag morgen kan vel ikke undskylde at en mand betræder
min båd, som er pælefortøjet, for at skære i min flagline og bruge disse
stumper på at spænde mine fald ud til mellemvantene, uagtet at der hænger
en fender til formålet.
Der hænger jo en fender i faldøjet til formålet. Er manden blind eller er
han dum?

Jeg fatter ikke holdningerne i indlæg som sympatiserer med en sådan
ugerning.

--
Lars Holst

Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-05-07 12:37

> Jeg fatter ikke holdningerne i indlæg som sympatiserer med en sådan
> ugerning.

Hej

Ingen, slet ingen, i denne tråd har udtrykt sympati for hærværket, men alle
skriver at det er ok at gå ombord og fjerne støjen, uden brug af
vold/hærværk!

Frekvensen på klaprende ledninger i masten følger vel bådens "vuggen" og er
derved ganske meget langsommere end når vinden pisker med et fald.
Pisker dine ledninger rundt i masten, skal du nok se den efter for slid og
derved undgå kortslutning.

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Lars Holst

Dato : 14-05-07 13:04

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> said in

> [...]
> og er derved ganske meget langsommere end når vinden pisker med et
> fald. Pisker dine ledninger rundt i masten, skal du nok se den efter

Nej nej.
De pisker ikke. Og det er generelt et støjniveau man ikke lægger mærke til.
Faktisk høres de interne ledninger nok mest i vindstille på efterbulerne af
en kuling når man er ankerligger.
Det beskriver nok på udemærket vis den udeblivende larm fra min mast.
Ledningerne i masten er forøvrigt trukket i zig-zag på den måde at der i
enderne af masten i den ene side er monteret en skrue med en snor som
holder kabelføringen og midt på masten sidder der så en skrue med en snor i
modsat side som holder kabelføringen. På den måde er det kun slup i
kableføringen der tæt ved skruerne med snore kan lave lyd.

Slidtage på mine fald skyldes skamfiling under brug og ikke klapren på
masten. Det ses tydeligt på slidtagens karakter.

Og for en god ordens skyld må jeg hellere nævne at vi udskifter jævnligt
slidt gear.

--
Lars Holst

Fra : Egon Stich

Dato : 14-05-07 12:48

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:Xns993086BE5F50825689lh236589@62.243.74.162...

> Hvorfor er det at mange af de venlige besvarelser overser det faktum at
> på min båd, såvel som mange andre både er den mest larmende kilde de
> interne kabelføringer i masten.

Jamen burde du så ikke se, at få gjort noget ved denne støjkilde også?
For mig at se, hviner du blot som et barn, og skyder skylden fra dig med en dårlig undskyldning.

> [...]
> Det har jeg ikke tænkt mig at gøre. Det er ikke billigt. Det er
> besværligt. Alle de andre både larmer generelt mere end min når det

Jo, ser du
Der findes faktisk indtil flere andre, og nærmest gratis, løsninger.
Exempelvis kunne du med passende mellemrum montere grydesvampe med kabelbindere på kablet.
Men selvfølgelig er der arbejde forbundet hermed.---

Angående: Alle de andre---
Den kan du ikke bruge andre steder, end i børnehaven.
Tænk, om det blev generelt for os alle, at tænke, og endnu værre, at handle, efter denne devise?
Det kunne sandelig være "interessant"---
Næ, fej for din egen dør, og gå foran som godt exempel.

> [...]
> stumper på at spænde mine fald ud til mellemvantene, uagtet at der hænger

Dette er det eneste punkt, hvor du har ret.
Altså hvad flaglinen angår.
Sådant er både dumt og utilstedeligt.

> Jeg fatter ikke holdningerne i indlæg som sympatiserer med en sådan
> ugerning.

Der er vist ingen, som ikke udtrykkeligt har fordømt "flaglinesnitteriet"?

MVH
Egon

Fra : Bent E.

Dato : 14-05-07 13:19

> Der er vist ingen, som ikke udtrykkeligt har fordømt "flaglinesnitteriet"?

Nej, man må ikke snitte i andre bådes liner.
Jeg bruger normalt kinersertråd (mit eget).
Det er vanskeligt at løse op igen.
Så kan han lære det, ka' han. .

I øvrigt har jeg i nogle havnereglementer set, at man henstiller at faldene
sikres så de ikke klaprer, og derved generer naboerne.

Med sejlerhilsen Bent E.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-05-07 13:25

Hej Lars,

Jeg tror ikke at det stormer så meget inden i masten at
ledningerne pisker rund derinde af den grund.
Der kan fære flere årsager til støjen.
Enten hænger dine ledninger og slasker derinde, dem kan du totte
op evt. med en kraftig elastik indbygget; men alternativet når
du aligevel har bund- eller topbeslaget taget af, så hvi da de
ledninger ud og put dem ind i et elektrikkerrør. Der er to
metoder for fastgørelse af røret inden i masten. Enten laves det
i overlængde således at det presses i S- form ved montering af
endebeslaget. Alternativt så placeres der et antal "klumper"
sikaflex på el-røret og når det er helt igennem vendes el-røret
og du lader masten ligge indtit sikaflexen er hærdet op. Skal du
have motorlys udtag midt på masten så opløg to el-rør, de koster
ikke mange basseører.

En anden mulighed er at din rig ikke er forspændt rigtigt erved
kan masten sættes i så kraftige svingninger at ledningerne farer
rundt derinde.

endnu en mulighed er at du sætter dine fald for hårdt, det får
også masten til at svinge.

Gør noget ved fænomenet, du kan ikke snakke dig ud af naboernes
irritationer. Et godt naboskab er at foretrække.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 14-05-07 18:58

> [...]
> Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> said in

> Jeg fatter ikke holdningerne i indlæg som sympatiserer med en sådan

Jeg har heller ikke på noget tidspunkt sympatiseret med ugerningen! Og som
jeg også har skrevet så sker det da også at jeg glemmer det, og så synes jeg
det er helt i orden, hvis andre, uden at ødelægge noget forsigtigt sætter
faldene ud.

Og så kommer det jo meget an på vindretningen om det er fald eller kabler
der larmer.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 14-05-07 14:42

Hej Gruppe,
Jeg hører til dem der synes at det er fuldstændigt uansvarligt at
efterlade en båd med klaprende fald. Mange sejlere har den helt
perverse opfattelse, at øjet på forkanten af masten er sat der for at
man kan binde fald til det. Det er det ikke, det er til at sætte
spilerstagen i. Så hvis man absolut vil bruge det øje, ja så må
faldene hele vejen uden om salingen eller på anden måde bindes ud.
I min havn (Lynæs) er hensynet også til de mennesker der har valgt at
bo i deres huse i nærheden (jeg er ikke en af dem!), og da kan den
koncert som de hensynsløse bådejere udsætter dem for være ganske
uudholdelig.

I en veldrevet havn burde det egentlig være havnefogeden som klarede
de klaprende både, og som så også efterlod en besked til ejeren om at
tage sig sammen. Men det sker desværre sjældent.

Det er da rigtigt, at der er stor forskel på folks allergi mod støj -
jeg har set nogle som kan sidde og spise frokost i en båd hvor begge
fald klaprer lystigt - det er så dem der definerer havnemiljø på den
måde. Og så er der dem der synes at det ødelægger idyllen ganske
meget, specielt når man skal sove.

En anden interessant observation er, at i en typisk transit-feriehavn
som f.eks. Odden Havn, så er det overordentlig usædvanligt at høre
klaprende fald. Men i typiske hjemhavne er det mere reglen end
undtagelsen.

Jeg har mange gange været ombord for at hjælpe en båd til stilhed. Men
aldrig lavet hærværk som tråden startede med. Men jeg har nogen gange
været tæt på - men alligevel ikke gjort det - at lave den ultimative
løsning: Hal faldet i top! - så lærer han det nok!

Hos mig er det sådan, at såvel spiler-, genua- og storsejlsfald er så
lange at de kan fastgøres væk fra masten. Spilerfaldet ud fortil (hvor
det jo skal bruges), genuafaldet (inden jeg fik rullesejl) til
rælingslisten ude fortil, og storsejlsfaldet til bomnokken. Eneste
kriminelle på min båd er spilerstageophalet, men det bliver (næsten)
holdt fri af masten ved at skulle forbi dækslys og motorlanterne.

Jeg opsender en stille bøn om en stille sejlsæson!

Med sejlerhilsen
Hans-Henrik

Fra : Henning

Dato : 14-05-07 16:04

<hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse
Klip...

løsning: Hal faldet i top! - så lærer han det nok!

....Klip

Endnu en vandal.

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-07 17:23

"Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse

> <hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Klip...
>
> løsning: Hal faldet i top! - så lærer han det nok!

> [...]

Den startende "vandal" er vel selv ude om det ... ...

Hvad er værst: At få spoleret sin nattesøvn eller at skulle en tur i
mastetoppen og hente det fald, som man ikke gider svinge en tur om
vantet eller sætte i søgelænderet, når man forlader sin båd?

Hvor svært kan det være?

Fra : Henning

Dato : 14-05-07 17:39

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> mastetoppen og hente det fald, som man ikke gider svinge en tur om vantet
> eller sætte i søgelænderet, når man forlader sin båd?

Og det er aldrig smuttet for dig?

Jeg er helt enig med alle, der er træt af larmende master, men selvtægt, der
går min grænse.

Jeg sætter altid selv mine fald så de ikke larmer og skulle jeg en enkelt
gang komme til at glemme/fejle således der forekommer støj, vil jeg ikke
have indvendinger mod, at det blev rettet på en ikke destruktiv måde. Men
sæt nu man glemte det en enkelt gang og Hr. og Fru hysterisk var på havnen
for at overnatte.

Husker du filmen med Gøg og Gogge hvor 2 biler blev splittet ad af
"selvtægtmænd", dine handlinger kan starte en glidebane du ikke selv kan
stoppe.

mvh Henning

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-07 01:26

> [...]
>
> Husker du filmen med Gøg og Gogge hvor 2 biler blev splittet ad af
> "selvtægtmænd", dine handlinger kan starte en glidebane du ikke selv

Hej Henning,

Da den oprindelige forfatter af denne tråd befinder sig trygt og godt i
mit kill-filter, er det jo helt tåbeligt af mig at kommentere på emnet
.... Men når jeg nu har trådt i spinaten - efter jeg så andres reaktion
på indlægget - må jeg da indrømme, at det aldrig kunne falde mig ind at
skære i andres flagline eller foretage mig andet, der kan sammenlignes
hermed ...

Og jeg er også bekendt med Hardings juridiske indgangsvinkel om den
private ejendomsret.

På den anden side har jeg adskillige gange, bundet en båds fald ud så de
ikke stod og klaprede, strammet en for løs fortøjning op, så båden ikke
bankede ind i broen/molen, ordnet en rullegenua, som var på vej ud i
"det fri", fordi ejeren ikke havde fået den gjort ordentlig fast, sat et
par fendere ned for at beskytte en båd, hvor de var blæst op, sat
strammerne på sprayhood'en på plads, så den ikke stod og slog, osv.

Når det er sagt, har jeg heller aldrig i den virkelige verden mødt en
repræsentant for sejlerfolket med den her præsenterede, mildt sagt
særprægede attitude til havneadfærd og almindelig sund fornuft, som
samme forfatter udviser: En sand foragt for god og hensynsfuld opførsel,
og som ovenikøbet giver sig til at "flæbe over en kuperet flagline" -
eller true med kølhaling og andre barnagtigheder ... eller med
opfordringer til at indtage beroligende præparater ...

Og utvivlsomt har jeg da sikkert også glemt at få sat alle fald og hal,
så de ikke larmer ... Det vil jeg bestemt ikke afvise - og jeg vil
naturligvis synes, at det er helt OK, at andre gør det for mig, hvis de
bliver generet af det - og jeg mener iøvrigt at også her gælder reglen:
"Det er menneskeligt at fejle, men djævelsk at fremture" ... Og som jeg
har læst tråden er det lige netop det der sker i denne situation: Det
lyder ikke som om der i denne "case" er tale om en enkelt forglemmelse,
men en - i mine øjne - infantil, selvfed attitude - som jeg heldigvis
kun har mødt i denne "virtuelle verden" ...

Hvor er jeg dog glad for mine "virkelige", hyggelige og hjælpsomme
bådnaboer på "min bro" ... De kunne aldrig drømme om - bevidst - at
forlade deres båd uden at have gjort den "klaprefri" ...

Jeg husker i den forbindelse filmen om "Naboerne" (bl.a. med John
Price/Ebbe Rohde, men har ikke set den, du nævner med Gøg og Gokke), der
tilsidst bekæmpede hinanden med buldozere, hvor uenigheden startede med
at den ene parkerede sin bil et lille stykke inde på den andens stykke

Dog mener jeg selvtægt er forståeligt (hvilket jo ikke er ensbetydende
med acceptabelt) i situationer, hvor synderen tilsyneladende er uden for
pædagogisk rækkevidde - og f.eks. konsekvent afviser at efterkomme andre
sejleres opfordringer om at gøre sig umage med at gøre båden "klaprefri"
.... om det er tilfældet i denne situation kan være vanskeligt at afgøre
.... ... Lykken er at vide, hvad der er normalt!

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-05-07 06:19

Hej Flemming.

Det var et godt og grundigt indlæg, der på glimrende vis sammenfatter
næsten alle de kommentarer der har været hidtil.

Nu kan der vist ikke koges meget mere suppe på den pølsepind.

Tak for indlægget Flemming.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Lars Holst

Dato : 14-05-07 20:37

"Henning" <anders@nd.dk> said in news:46487a55$0$15901
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> <hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Klip...
>
> løsning: Hal faldet i top! - så lærer han det nok!

> [...]

Og hvis du gjorde det på min båd ville du straks få en
vandgang.......uanset årstid.

--
Lars Holst

Fra : Lars Kristensen

Dato : 14-05-07 15:19

hhmcsv@gmail.com wrote:

> det jo skal bruges), genuafaldet (inden jeg fik rullesejl) til

Uha, Der kom lige et stikord: rulleforsejl.
En lille bøn til de der har rulleforsejl: Vil i ikke være så venlige at
enten binde jeres skøder op så man kan gå under, binde dem ned til
halsbarmen på forsejlet så man kan nem gå hen over eller helt fjerne dem
når I ligger langskibs ved en kaj? Det vil lette gangen hen over jeres
båd betragteligt og måske hjælpe på at folk ikke af vandvare snubler
eller andet og dermed "tramper" på jeres dæk.

- Lars

Fra : Lars Holst

Dato : 14-05-07 20:39

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> said in news:46486fc9$0$7609$157c6196
@dreader2.cybercity.dk:

> [...]
> båd betragteligt og måske hjælpe på at folk ikke af vandvare snubler
> eller andet og dermed "tramper" på jeres dæk.

Herre Jemeni.
Går du også i træsko på andres dæk?

--
Lars Holst

Fra : Egon Stich

Dato : 14-05-07 21:34

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse news:46486fc9$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> båd betragteligt og måske hjælpe på at folk ikke af vandvare snubler
> eller andet og dermed "tramper" på jeres dæk.

Det har du da ret i--
Aldrig tænkt over dette-

Egon

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 15-05-07 14:50

Kære gruppe,
Tid til en opsummering? - Uanset at tråden startede med og mest har
handlet om klaprende fald, er det så ikke sådan at.

- de klaprende fald der skal bindes ud er en støjkilde som alle
umiddelbart kan gøre noget ved ved lidt rettidig omhu

- de klaprende ledninger inde i nogle master kræver måske ændringer i
hardwaren, og det er måske ikke så ligetil

- og så er der faktisk en tredje støjkilde som ingen har nævnt endnu.

Nemlig den nogle gange forekommende rysten med hele masten, hvor man
nærmest har indtrykket af at en usynlig hånd har fat om salingen og
ryster hele båden. Og på min båd er det et fænomen som optræder ved
bestemte vindretninger og ofte ved ganske lave vindhastigheder. Der er
tale om et resonansfænomen udløst af vindstrømmen om mastens
aerodynamiske profil som så altså kan få masten til at stå og pumpe og
som ihvertfald inde i egen båd kan være ganske generende - men som
også kan mærkes i nabobådene.

Er der nogen der har geniale forslag? - Jeg har tidligere prøvet med
at hale fendere op i masten o.l. men uden den store succes!

Med venlig hilsen
Hans-Henrik

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-05-07 15:40

hhmcsv@gmail.com wrote:

> [...]
> aerodynamiske profil som så altså kan få masten til at stå og pumpe og
> som ihvertfald inde i egen båd kan være ganske generende - men som

Det er så noget jeg sjældent har oplevet kunne genere andre end dem der
opholdt sig i selve båden. Der er ingen tvivl om at vibrationerne kan
forplante sig til nabobådene, men jeg har nu aldrig oplevet det i praksis.
Hvad der præcist er årsagen til sådanne vibrationer, ved jeg ikke med
sikkerhed. Men jeg tror mere på at det er hulkelen der er synderen -
lidt lige som når man blæser hen over en åben flaske - frekvensen her er
blot så lav så den opleves som en vibration frem for en lyd. Men som
sagt: Det er kun gisninger.

> Er der nogen der har geniale forslag? - Jeg har tidligere prøvet med
> at hale fendere op i masten o.l. men uden den store succes!

Jeg oplever det også på spækhuggeren ind i mellem, men der er ikke
rigtig noget der hjælper på det synes jeg, så jeg lever med det.

- Lars

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-05-07 16:05

Kender godt fænomenet, men det er yderst sjældent. Jeg plejer at lege med
bakstaget, og på et tidspunkt finder jeg et stramningspunkt der passer. En
regel kan jeg ikke opstille. Det afhænger af situationen.
Hilsen
Steffen
--
"Det menneske, der ikke ikke har været omgivet af vand til alle sider, har
ikke noget begreb om verden"

Fra : Henning

Dato : 15-05-07 17:30

<hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse
klip...

[...]

....klip

Du kan evt prøve denne ide:

http://maximalt.dk/Diskussion2/0256.htm

Citat:

"Her i ferien har jeg til gengæld set en løsning som var lavet til en Impala
med samme lige tykke mastetype som min. Ejeren af båden havde delvis selv
lavet systemet der består af et plasticbånd af den type elektrikerne bruger
som afdækning når de graver el-kabler ned (således man ikke graver i
kablet). Afdækningsbåndet skal være ca. 10 cm bred og nogle få mm tyk. I
afdækningsbåndet syes et "forlig" og der slås et øje i hver ende, således at
det kan hejses op i masten i det spor hvor storsejlet normalt sættes. "Forliget"
havde han købt i en campingforretning og afdækningsbåndet havde han købt ved
en elektriker og det hele var syet sammen af en saddelmager som havde en
kraftig symaskine. Båndet skal være ca. det halve af mastens længde for at
bryde vinden og det hejses op i midten af masten. Det må endelig ikke være
hele mastens længde da man så er lige vidt med symmetri og svingninger igen.
"
mvh Henning

Fra : ThomasB

Dato : 15-05-07 19:50

<hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Er der nogen der har geniale forslag? - Jeg har tidligere prøvet med
>at hale fendere op i masten o.l. men uden den store succes!

Det plejer at bære bomdirken (eller storefaldet, hvis det går til bomnok),
der giver det problem.

Prøv at slække dit storskøde næsten gang

Fra : Egon Stich

Dato : 16-05-07 10:42

<hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse news:1179236982.935733.321550@k79g2000hse.googlegroups.com...

[...]

Den kender man altfor godt
Jeg har haft held med fendermetoden.
Maxi 87 - Seldenmast.
Men man har også hørt, at et "slips" skulle kunne fungere.
Dette bestor i et lig med påsyet smalt stykke sejldug, der hales op i sporet eller slæderne.
Ofte kan man også komme skabet til livs, ved at totte - slække agterstaget.

MVH
Egon

Fra : Lars Kristensen

Dato : 16-05-07 21:48

Egon Stich wrote:

> [...]
> Ofte kan man også komme skabet til livs, ved at totte - slække agterstaget.

Som jeg har skrevet i et indlæg andet sted, tror jeg måske det er
hulkelen der er synderen. Man kunne jo prøve at fylde den ud ved blot at
trække et stykke tov op igennem dem, hvilke det i princippet er det du
gør med "slipse-metoden".

- Lars

Fra : Egon Stich

Dato : 17-05-07 08:59

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse news:464b6e03$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> hulkelen der er synderen. Man kunne jo prøve at fylde den ud ved blot at
> trække et stykke tov op igennem dem, hvilke det i princippet er det du

Det er da absolut værd at prøve.

MVH
Egon

Fra : ThomasB

Dato : 15-05-07 20:01

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kommer ned på båden og ser at mine fald er bundet ud til
> mellemvantene.

Fint

> Den line der er brugt til dette formål er skåret af vores flagline.

Hvordan det? Har de ligefrem skåret flaglinen over, og brugt et stykke?
Forklar.

> Bådshagen er taget af og smidt på tofterne i cockpittet.

Hvordan ved du om den er smidt? Kunne den ikke være lagt forsigtigt?

> Jeg tager straks linen af mellemvantene igen.

Hvorfor gør du det straks?

> Jeg bliver opmærksom på at mange både i vores nærhed slår betydelig mere
> på
> masten end vores båd gør.

Jeg plejer at sammenligne mig med de bedste, ikke de dårligste - men sådan
er vi så forskellige

> Jeg bliver endvidere opmærksom på at det der slår ikke er fald men
> kabelføring på indersiden af masten.

Det var da en god ide at få fikset. Dit kabel bliver slidt i stykker. I
værste fald kan du risikere galvanisk tærring i din mast.

Jeg har flere gange brugt rørisolering:
http://www.hedestoker.dk/produkt/roerisolering-13-mm-godstykkelse/371
Af med mastefoden og så bare skubbe et stykke rørisolering op ad gangen (med
kablet igennem).

> Jeg tænker at det også gør sig gældende for mange andre både.

Ja, det er et problem for mange bådejere og deres nærmeste naboer (og ofte
hele havnen).

> [...]
> nerver og ikke tåler denne hyggelige havnelyd når blæsevejret gør at
> masterne bliver pisket lidt af diverse kabler og fald på forskellige både?

Ja, det er helt normalt at man går ombord på andres både for, at hjælpe med
at skåne mast og fald for piskesmæld
Hvis du i forvejen er upopulær i havnen, eller blandt naboer, så er det nok
derfor der ligefrem er skåret i din flagline.

> Min holdning er at hvis man ikke kan tåle den lyd af piskesmæld fra
> ledningsføring på indersiden af masten eller fald på ydersiden af masten,
> så skal man ligge for svaj eller holde sig fra havne i det hele taget.

Der skal vel være plads til os alle, så var det ikke bedst at du fik fikset
fejlene på dit skiv?