Elektroniske vejr data
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 09-05-07 18:52

Hej

Kender gruppen her en kilde til dovnloade vejrdata i f.eks. GRIB format (dvs
de filer der ender med .grb og/eller .bz2)

Underforstået en kilde der leverer denne services uden beregning?

mvh
/Børge

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-05-07 21:49

Hej Børge,

Kender du denne kilde:
http://text.weatheroffice.gc.ca/grib/index_e.html

Desværre går gratistjenesten ikke ned i microvejret mellem
Dragør og Kastrup.

Det er et yderst interessant emne du bringer på bane, noget som
vi må dyrke lidt.

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 10-05-07 10:56

Hej Harding

Ganske fin side, mon man kunne få vores lokale gratistjeneste for
lystsejlere (altså DMI) til at leverer services til lystsejlere?

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet QGR6G)" <harding@QGR6Glarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11787440420.248594057067997@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-07 14:10

Hej Børge,

Jeg bliver lidt nyfikan, hvilke vejrdata er det du ønsker og
hvordan skal de præsenteres?
Hvilke programmer skal du køre dem ind i?
Jeg tror at DMI selv anvender GRID formatet. Det virker
tilsyneladende som et net (15 x 15 km maskestørrelse) og inden i
kunne det se ud som om at der bruges bitmap i felterne.
Har du prøvet wetterzentrale.de eller frv.dk for at se om deres
informationer kan være et tilstrækkeligt grundlag for at forudse
vejret?

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 10-05-07 18:28

Som jeg har forstået det.....

Man kan få tilsendt disse GRIB (ikke GRID) filer fra diverse meterologiske
instituter. Disse filer indeholder "forecasts" der ligner vi vi kan se på
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/baltsund.htm og man
vælger "animation"

Så rent teoretisk tror jeg at DMI's animation er baseret på GRIB filerne som
man kan købe for skrækkeligt mange penge hvis man er erhvervs ocean sejler.

Jeg har set hvordan det virker hvis man har maxsea, og sejler på oceanerne
med en SSB radio, men håber det er muligt at på det på "lystsejler" niveau
med GPRS/UMTS telefon forbindelse, hvis diskutionen bliver interessant nok
for de "kommercielle". (måske "3" kunne finde et nye "content" område her?)

Men vi lystsejlere har jo brug for "microvejret" omkring sund og bælt m.v.
Jeg er også overbevist om at de computergenererede vejrudsigter vi får på
internettet, også i deres grundsubstans er GRIB formater.

Så min overbevisning er at DMI ville kunne levere disse filer "gratis" til
lystsejlere, og dermed måske på lang sigt spare udsendelserne på Kalundborg
langbølge sendere mv.

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet LTG9D)" <harding@LTG9Dlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11788029000.755499468026763@dtext.news.tele.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 10-05-07 19:20

Gratis ??

På forsiden af www.MAXImalt.dk havde jeg istedet for den "ufikse" blå
firkant "Hvordan bliver vejret" en lille gif fil med en sol og et link til
www.dmi.dk. Det gav følgende reaktion fra DMI:
------

Hej webmaster.

På forsiden af jeres websites bruger i DMIs vejrvignet med link til vores
hjemmesider. Ideen er god nok, men I må desværre ikke bruge vejrvignet'en
uden aftale med DMI og en sådan aftale kan vi ikke se foreligger.

På vores hjemmeside under DMI Erhverv/Standardprodukter kan I læse om
betingelser, aftaler og priser.

Med venlig hilsen
Bent Vraae Jørgensen

------

For knap 1000 kr om året kunne jeg indgå en aftale med DMI.

Så ... gratis ... næppe ....

Bjarke

Fra : Peter

Dato : 10-05-07 20:39

"Bjarke M. Christensen" > Gratis ??
> Så ... gratis ... næppe ....
>
> Bjarke

Gratis Gribfiler - jo bestemt.
Jeg prøver lige igen - denne gang med link.

Både RayMarine og Ugrib leverer Grib-filer gratis.
RayMarine leverer 3-dages prognoser over fastlagte områder.

Hos Ugrib kan man selv frit vælge område.
Hos Ugrib skal man downloade et program, og registrere sig, herefter kan man
gratis hente Grib-filer.
Ugrib viser både vejr og (oversigts)kort, men kan naturligvis også hentes
ind i f.eks. MaxSea.

http://www.raymarine.com/raymarine/default.asp?site=1§ion=3&page=149

http://www.grib.us/

God fornøjelse. Husk dog at Grib-filer er rene computermodeller, og altså
"uberørt af meteologhænder"

Mange hilsener / Peter

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 10-05-07 22:36

Børge skrev: "DMI ville kunne levere disse filer "gratis" til lystsejlere,
"....

Hvis du kan finde gratis grib data fra dmi er jeg lutter ører ...

Bjarke

Fra : Peter

Dato : 11-05-07 08:08

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse
> Børge skrev: "DMI ville kunne levere disse filer "gratis" til lystsejlere,
> "....
>
> Hvis du kan finde gratis grib data fra dmi er jeg lutter ører ...
>
> Bjarke

- - - - - - - - - -

Hej Bjarke

"Køb dansk" er sikkert et glimrende princip, men pt er DMI ikke
leveringsdygtige i kombinationen GRIB og GRATIS.

Glæd du i stedet dine læsere med et link til "Ugrib", - det er gratis (og
lovligt)

Mange hilsener / Peter

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 13-05-07 16:03

Hej

Det som der må være diskutionen er om der overhovedet (ud over lystsejlere)
der har behov for GRIB file over de "micro områder" vi snakke om hvis vi
skal sejle fra Dragør til Helsingør, eller til Bornholm. ?????

Jeg tror vi skal lære vore omgivelser (læs alle) at skelne mellem
kommercielt brug, og fritidsbrug.

Jeg er sikker på at de animinationer der i dag ligger gratis (ja, vi betaler
jo skat) til rådigheds på DMI, er baseret på GRIB teknologi. Det må derfor
være i almindhedens interesse at vi - (ikke kommersielle medlemer af
familien Danmark) kunne få disse oplysnniger på downloaded til PC'en,
istedet for at TDC (en stor ulv i USA) m.fl. får glæde at at vi igen og igen
må se animationerne via "nettet".

mvh /Børge

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-05-07 21:35

Hej Børge,

Ja det er rigtigt at det hedder GRIB format; men det er et GRID
mønster der ligger til grund for områdeinddelingen.

Prøv at downloade det program "Ugrib" som Peter omtaler. Det er
gratis og giver lidt vejrdata. Disse vejrdata over et valgt
område modtages og lægges ned i ens file med teksten:
10052007_1200.grb hvor det første er datoen for download. Denne
fil kan så evt anvendes i andre navigationsprogrammer f.eks.
Maxsea 12 som et vektoriseret overlay.
I programmet fra Ugrib der vælges tre lag: Windbarbs,
accumulated rain og isobar.

Vi vil ikke se microvejr her med f.eks. de forskellige
vindstyrker og retninger omkring en ø.
De kunne man i tidligere visninger fra DMI. Mange af de
informationer som lå til grund for dette blev som forsøg sendt
fra SAS fly til jorden og videre til DMI for behandling og
grafisk visning. De var ikke live men tæt på.
Den sevice fra DMI savner jeg og ville gerne have den tilbage.

Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 10-05-07 09:26

> Kender gruppen her en kilde til dovnloade vejrdata i f.eks. GRIB format
> (dvs de filer der ender med .grb og/eller .bz2)
>
> Underforstået en kilde der leverer denne services uden beregning?

Og hvilke programmer er anvendelig til GRIB, som ikke koster det Hvide.

Mikkel

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 10-05-07 10:54

Hej Mikkel

Ja det er jo også et problem som der må kigges på. Er der nogle der har
ideer? MaxSea kan, men det er jo hulens dyrt.

mvh
/Børge

Fra : Christian Stidsen

Dato : 10-05-07 12:20

Børge Wedel Müller skrev:
> [...]
>
> Ja det er jo også et problem som der må kigges på. Er der nogle der har
> ideer? MaxSea kan, men det er jo hulens dyrt.

Man kan jo gøre som os der sejler som erhverv!
- træk vejrkortene og vejrmeldingerne - og så selv drage konklusionerne!

Christian

Fra : Peter

Dato : 10-05-07 13:17

RayMarine og Ugrib kan begge levere varen. Ugrib har deres eget kort med.

Mange hilsener / Peter

Fra : Kaare Schou

Dato : 13-05-07 21:19

"Morten Mikkelsen" <mikkel (-a) @FDF.dk> wrote in message

> Og hvilke programmer er anvendelig til GRIB, som ikke koster det Hvide.

wgrib ( http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/wesley/wgrib.html ) kan
udpakke GRIB filer.
Ferret ( http://ferret.wrc.noaa.gov/Ferret/ ) kan visualisere grid data.

Begge programmer er gratis.

Kombinationen anvendte jeg til en tidligere version af 'vandudsigten' på
Farvandsvæsenets hjemmeside. GRIB filerne kom fra Sveriges Meteorologiske og
Hydrografiske Institut (SMHI), som åbenbart ikke var pålagt samme
indtægtskrav som DMI :-| ..

--Kaare

Fra : Michael Larsen

Dato : 14-05-07 22:44

"Kaare Schou" <kaare.schou@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Farvandsvæsenets hjemmeside. GRIB filerne kom fra Sveriges Meteorologiske
> og Hydrografiske Institut (SMHI), som åbenbart ikke var pålagt samme

Hvor er det nu vi finder disse GRIB filer hos http://www.smhi.se/index.htm
?

venligst

--
Michael from the mellow beach at Vemmetofte.
camping@vemmetofte.dk