Erfaringer med Nobby Yachtversicherungen
Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 19:54

Jeg skal have forsikret min Askeladden 505 / Yamaha F115 EFI og den
tidligere ejer var forsikret hos
det tyske Nobby Yachtversicherungen. Det nemmeste for mig vil nemlig være at
overtage den tidligere police.

http://nobby-yachtversicherungen.de

Jeg har ikke nogen erfaring med forsikring af mine type af båd, og vil
derfor gerne høre
om I har erfaring med nævnte selskab, og hvad en præmie burde være i ca.
pris.

Den tidligere ejer gav omkring 3.000 Dkr for en kaskodækning på ca. 135.000
Dkr.

Mvh
Martin

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 08-05-07 23:11

Vi er vist ude i noget "tys tys".
Husk at tegne en ansvarforsikring i dk !!!

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 18:35

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev

> Vi er vist ude i noget "tys tys".
Kan du uddybe det nærmere, jeg kender ikke til lovgivningen på dette område.
Og er bestemt ikke ude på lave halve løsninger, det drejer det sig om for
mange penge til.

> Husk at tegne en ansvarforsikring i dk !!!
Igen må du gerne uddybe da jeg er grøn hvad angår lovgivning og faldgruber i
maritime forsikringer.

Btw. kan du hjælpe med et svar på mit indlæg omkring High Five propellen fra
den 7/5.
Du plejer at være velbevandret på området.

/Martin

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 10-05-07 21:30

> [...]
> mange penge til.

> Igen må du gerne uddybe da jeg er grøn hvad angår lovgivning og faldgruber

Det forholder sig sådan, at en kaskoforsikring på et lystfartøj typisk
koster 1% af værdien, men staten har en afgift på kaskoforsikring af
lystfartøjer også pålydende på 1% af værdien. Så hvis du har et skiv til en
rund mil. så koster det altså 20000,- årligt.
Det undgår man ved at forsikre i udlandet. men det er ikke lovligt.
Man ansvarforsikre sig i dk for at være på den rigtige side af
dk-lovgivning.
Jeg skal lige sige at speedbåde med ph-motor eller z-drev, bare generalt er
dyre i forsikring.

> Btw. kan du hjælpe med et svar på mit indlæg omkring High Five propellen
> fra den 7/5.
> Du plejer at være velbevandret på området.

Jeg har ikke den store erfaring med High-Five, dem havde jeg ikke rigtig råd
til i mine yngre dage.
Jeg har dog prøvet et par Laser II og Mirage propeller... og en gang fortrød
jeg det også. Det kostede mig en gearkasse.
Så derfor gør jeg kun i alu. på ph-motorer og messing på faste aksler.
Og hvis man skal sejle i kystnære omgivelser og trække vandski eller fiske
på lavt vand. Så kan det blive en dyr erfærre at møde den mindste flydende
genstand i vandet når man har håndtaget i bund.
Men jo.. stål-propeller er effektive.

Vedr. de dyser !! så har jeg ingen anelse. Men udstødningen kommer jo
igennem propellen, det kunne være det bruges til at ændre flovet over
overfladerne !! Men der er lige så mange modeller propeller som der er både
i havnen...
Hvorvidt den ændre din båd sejlegenskaber kommer an på hvordan din std.
propel ser ud.
Større diameter og mindre stigning giver optræk, mindre diameter og større
stigning giver fart.
Og de ændre begge dine omdr. ved fuld gas. Husk at overholde max. forskrevet
omdr.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-07 15:56

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en rund mil. så koster det altså 20000,- årligt.
> Det undgår man ved at forsikre i udlandet. men det er ikke lovligt.

Jeg har fået et tilbud fra dem der er indeholdt 1% til DK stat.
inkl. ansvar og kasko er præmien 499 Euro årligt med 500 Euro selvrisiko.

> Man ansvarforsikre sig i dk for at være på den rigtige side af
> dk-lovgivning.

Dvs. man skal holde sig fra at ansvarsforsikre i udlandet, er det ulovligt
eller
bare ikke tilrådeligt? - hvorfor?

/Martin

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-07 17:33

"Martin Nielsen [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev i en meddelelse news:2a227$464dbe82$55dab5dd$9057@news.galnet.dk...
> "Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
>
> Dvs. man skal holde sig fra at ansvarsforsikre i udlandet, er det ulovligt
> [...]

Det er nu engang, for de fleste, lettere at have med et dansk selskab at gøre, i tilfælde af tvister.

MVH
Egon

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 18-05-07 18:00

> Jeg har fået et tilbud fra dem der er indeholdt 1% til DK stat.
> inkl. ansvar og kasko er præmien 499 Euro årligt med 500 Euro selvrisiko.

Ja så kan jeg ikke se noget problem der !!

> Dvs. man skal holde sig fra at ansvarsforsikre i udlandet, er det ulovligt
> eller
> bare ikke tilrådeligt? - hvorfor?

Jeg vil mene at man skal være 100% sikker på at der er samme dækning på
ansvar-forsikringen man tegner i udlandet, som der er på en Dansk tegnet
forsikring. Hvis der nu er forskel, og uheldet er ude og der er personskade,
så kan man komme til at sidde i gæld resten af livet.
Jeg syntes at det kan være svært, at overskue udlandske forsikringer, de er
ofte anderledes formuleret end man er vant til at se.

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-07 18:28

Ved I hvordan man står rent forsikringsmæssigt ved skade/uheld, hvis man har
tegnet en forsikring,
både ansvar og kasko, på en båd hvor motoren som er medforsikret, har flere
hk end båden er godkendt til fra producenten, (som forsikringsselskabet jo
forventeligt må have
accepteret ved at tegne forsikringen alligevel) ?

/Martin

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 19-05-07 09:56

> [...]
> forventeligt må have
> accepteret ved at tegne forsikringen alligevel) ?

Jeg tror ikke forsikringen har en dyt forstand på hvor mange hk de enkelte
både på have på hækken.
De tegner forsikringen i "god tro" om at alt er på sin plads.

Men jeg kan ikke sige det med sikkerhed. Men hvis båden forliser pga at
hækken falder af. Pga motorens størrelse, som er større end den
fabriksgodkendte størrelse, så er jeg ret sikker på at man ikke får en
krone.
Jeg tror også at det samme gør sig gældende, hvis man mister kontrollen over
båden ved høj fart.

Yderligere mener jeg også at det kun er kasko mæssigt man ikke får en krone,
hvor imod at ansvar mæssigt skal man hvis have handlet mere end groft
uforsvarligt før den ikke dækker.

Jeg har da også selv haft i tankerne, at hvis det var gået galt den gang jeg
købte min første lille jolle for 22år siden. Det var en 12fod Jante godkendt
til 7.5hk. Den blev afstivet på hækken og midtertoften, derefter fik den en
20hk med racerskrue. Og ud over bølgen det gik.
Der var næppe noget der havde dækket, hvis det var gået galt.

Det kunne være godt hvis dervar en forsikringsmand i gruppen der kunne svare
på dette.

-Leon

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-07 15:01

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev

> Jeg tror ikke forsikringen har en dyt forstand på hvor mange hk de enkelte
> både på have på hækken.

Jeg har faktisk fået den afvist et sted pga. det.

> [...]
> af. Pga motorens størrelse, som er større end den fabriksgodkendte
> størrelse, så er jeg ret sikker på at man ikke får en krone.

Og det kan man vel næppe beklage sig over.

Men jeg kan ikke se hvorfor kaskoen ikke skulle dække hvis man f.eks får
stjålet båden.

> Jeg tror også at det samme gør sig gældende, hvis man mister kontrollen
> over båden ved høj fart.

Jeg tror der er 5 knob til forskel på hastigheden med den godkendte motor og
min, så
jeg har svært ved at se de skulle kunne argumentere for det.

> Yderligere mener jeg også at det kun er kasko mæssigt man ikke får en
> krone, hvor imod at ansvar mæssigt skal man hvis have handlet mere end
> groft uforsvarligt før den ikke dækker.

Medmindre det igen sker ved høj fart eller?

> [...]
> det gik.
> Der var næppe noget der havde dækket, hvis det var gået galt.

Kan man med rimelighed sige det grænsede til det uforsvarlige

> Det kunne være godt hvis dervar en forsikringsmand i gruppen der kunne
> svare på dette.

Ja det ville være rart. for det er helt sikkert aktuelt for rigtig mange
bådejere.

/Martin