Oliehjælp til GS450E
Fra : Benjamin

Dato : 13-05-07 20:11

Jeg er den lykkelige ejer af en GS450E fra '88, som jeg købte i
foråret. Skal på en længere tur til sommer, og ville derfor give
motoren lidt godt at drikke. I "værkstedsbogen" står der, at det skal
være 10W/40 og det er fint nok. Men skal jeg vælge en syntetisk eller
en gammeldags? Og sker der noget ved, at der fortsat er rester af en
anden olie ved skift, hvis nu den tidligere ejer har brugt en anden
type end jeg?

Olien ser stadig fin ud - let gylden (troede den blev hurtigere sort,
men det er jo fint)

Men oliepinden - når jeg skruer den fast, er oliestanden 3/4 mellem
min og max. Er det korrekt aflæst? For hvis jeg bare "dypper den ned"
uden at skrue, så er den kun lige over min.

På forhånd tak for hjælpen. Håber det gav mening.

Vh Benjamin

Fra : Stephan G

Dato : 13-05-07 20:14

> På forhånd tak for hjælpen. Håber det gav mening.

Det gjorde det ikke. Lær at formulere dig før du skriver noget
herinde!

Stephan

Fra : Benjamin

Dato : 13-05-07 20:15

Skriv nu bare din bachelor i stedet for at hænge her

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-05-07 20:17

Stephan G <stephangam@yahoo.dk> writes:

> Det gjorde det ikke. Lær at formulere dig før du skriver noget
> herinde!

Du er da lidt af en hyggespreder :-/
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Stephan G

Dato : 13-05-07 20:18

On 13 Maj, 21:14, Benjamin <skateyo...@yahoo.dk> wrote:
> Skriv nu bare din bachelor i stedet for at hænge her

OK brormand :)
Skal vi ud og trille?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-05-07 20:22

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Du er da lidt af en hyggespreder :-/

Nåda, intern humor er sgu ikke så let at gennemskue udefra
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Stephan G

Dato : 13-05-07 20:31

> Nåda, intern humor er sgu ikke så let at gennemskue udefra

Nej, det er nok også lidt dårlig stil... Det var bare første gang jeg
så min bror "herinde" :)

Håber han, trods min dårlige humor, kan få svar på sine spørgsmål !

Mvh Stephan

Fra : OleG

Dato : 13-05-07 22:09

Benjamin wrote:

> Men skal jeg vælge en syntetisk eller
> en gammeldags? Og sker der noget ved, at der fortsat er rester af en
> anden olie ved skift, hvis nu den tidligere ejer har brugt en anden
> type end jeg?

Der er frit valg, bare viskositeten passer. Hvis du skifter olien tit nok
- dvs. mindst med de intervaller der står i manualen - ser jeg ingen grund
til at vælge en fuldsyntetisk.

> Men oliepinden - når jeg skruer den fast, er oliestanden 3/4 mellem
> min og max. Er det korrekt aflæst? For hvis jeg bare "dypper den ned"
> uden at skrue, så er den kun lige over min.

Du skal _ikke_ skrue oliepinden fast for at pejle, bare dyp den så
gevindet rører overkanten af hullet. Du skal have lidt mere olie på. Hvis
ikke du ved hvornår det sidst er skiftet, så gør det nu. Det koster ikke
en herregård.

> På forhånd tak for hjælpen. Håber det gav mening.

> Vh Benjamin

Mvh OleG

Fra : Armand

Dato : 14-05-07 21:58

"OleG" <fuglslev@notmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er frit valg, bare viskositeten passer. Hvis du skifter olien tit
> nok - dvs. mindst med de intervaller der står i manualen - ser jeg ingen
> grund til at vælge en fuldsyntetisk.

På den anden side så har netop de luftkølede motorer bedre brug for en olie
der bedre tåler højere temperaturer, hvilket netop er den "renere"
raffinerede syntetiske olie frem for mineralske multigrade(*)-olier der
hurtigt brænder multigrade-kemien ud og mister evnen til at forblive
tyktflydende :-|

Da jeg for læænge siden hældte syntetisk olie på motoren for første gang,
var den umiddelbare oplevelse at motor og gearkasse tydeligvis pludselig
ikke var så kold og stiv fra morgenstunden (hvor olien ellers havde været
kold og tyk)!

- -
Armand.

(*) á olier der holder sig tyktflydende trods opvarmning

Fra : OleG

Dato : 14-05-07 23:16

Armand wrote:

> [...]
> ikke var så kold og stiv fra morgenstunden (hvor olien ellers havde været

Jeg bruger min GS'er hele året, altså også om vinteren i frostvejr. Den
starter uden vrøvl og efter et par minutters opvarmning - som jeg udnytter
til at iklæde mig polarudstyret - plejer den at køre uden synderlig
morgenstivhed. Men jeg er da frisk på at prøve en syntetisk olie når mit
lager af delsyntetisk er brugt op

Er ikke helt sikker, men tror ikke man kan få en mineralsk olie med en
viskositet på 10w/40.

Mvh Ole

Fra : Benjamin

Dato : 14-05-07 09:39

Tak for svaret, Ole!

God uge, forhåbentlig med masser af sol. Ser i hvert fald dejligt ud
nu...

Vh Benjamin

Fra : Ped

Dato : 15-05-07 13:33

Benjamin skrev:
> [...]
> en gammeldags? Og sker der noget ved, at der fortsat er rester af en
> anden olie ved skift, hvis nu den tidligere ejer har brugt en anden

Jeg havde engang en GS450'er, helt nøjagtigt fra '85 til '87. Det var en
'83 model. Jeg var meget glad for den - jeg syntes det var en kanon
motorcykel. Det første år var jeg i sydfrankrig og Andorra på den, og
det næste år i syditalien. Alt var fryd og gammen, men...

Cylindrene blev slidt alt for hurtigt. Da den havde gået bare 26.000 km
klaprede motoren, og den brugte over 1 liter olie på 1000 km. Jeg fik
cylindrene boret op og sat overstørrelse stempler i, men da jeg solgte
den ved 41.000 km, var den klar til samme omgang igen. På værkstedet
sagde mekanikeren, at cylindrene blev slidt 'bølgede' indeni, men hvad
det kom af vidste han ikke.

Jeg tror - set i bakspejlet - at det der var galt var utilstrækkelig
smøring efter forholdene. De lange og varme ture sydpå var mere end den
mineralske Castrol GTX standardolie kunne klare. Jeg husker også, at ved
kø-kørsel på motorvejene i 35 graders varme lød motoren noget metallisk,
når den ikke kunne komme af med varmen. Almindelig mineralsk olie er
sikkert fint til almindelig kørsel herhjemme, men med 130 km/t i timer i
træk og nogen gange i meget varmt vejr skal der altså mere til.

Hvis jeg skulle eje en GS450'er igen og køre sydpå med den, ville jeg
ubetinget sætte en oliekøler på, og derudover bruge den bedste olie jeg
kunne få, d.v.s. fuldsyntetisk, f.eks. 10w-50.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100 ABS

Fra : Stephan G

Dato : 15-05-07 14:34

> Hvis jeg skulle eje en GS450'er igen og køre sydpå med den, ville jeg
> ubetinget sætte en oliekøler på, og derudover bruge den bedste olie jeg
> kunne få, d.v.s. fuldsyntetisk, f.eks. 10w-50.

Det er fine råd, du kommer med. Benjamin, min bror, ville nok ikke
vide, hvordan sådan en oliekøler skaffes eller monteres. Har du nogen
kommentarer/råd ift det? Kan løfte sløret for, at vi skal sydpå til
sommer, så det ville nok være en god ide.

Stephan

Fra : Ped

Dato : 15-05-07 15:17

Stephan G skrev:

> [...]
> kommentarer/råd ift det? Kan løfte sløret for, at vi skal sydpå til
> sommer, så det ville nok være en god ide.

Desværre, jeg fik ikke selv sat en på min. Jeg tror også det er et
værkstedsjob. Jeg satte engang en større oliekøler på min GSX750ES, men
da der var en i forvejen, var det ikke så svært med fittings osv. Udover
selve køleren skal der også være en thermostat, og man skal vide hvorfra
olien skal komme og hvor den skal ledes hen. Jeg læste engang for mange
år siden en 'gør-det-selv' artikel om netop oliekølere i et MC-blad, men
jeg har forlængst glemt hvor. Men lade sig gøre - det kan det. Det
koster bare lidt.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Stephan G

Dato : 15-05-07 15:33

Men lade sig gøre - det kan det. Det
> koster bare lidt.

Det gør en ny motor vist også ;)
tak igen,

Stephan

Fra : Benjamin

Dato : 16-05-07 17:19

> Hvis jeg skulle eje en GS450'er igen og køre sydpå med den, ville jeg
> ubetinget sætte en oliekøler på, og derudover bruge den bedste olie jeg
> kunne få, d.v.s. fuldsyntetisk, f.eks. 10w-50.

Hvad er forskellen på 5W/50 og 10W/50? Kan få fat i noget
fuldsyntetisk 5W/50 der er 3 gange så dyrt som den blandede 10W/40 jeg
bruger nu, hvilket ikke gør så meget. Men det er jo en gammel cykel,
så synes måske det er lidt overkill at investere i oliekøl... Men kan
jo godt være det ville være det bedste...

Vh Benjamin

Fra : Ped

Dato : 16-05-07 20:19

Benjamin skrev:

> [...]
> så synes måske det er lidt overkill at investere i oliekøl... Men kan
> jo godt være det ville være det bedste...

Uha uha, olier er lidt et farligt spørgsmål. Nogen har det med olier
ligesom andre har det med visse religioner...

5W betyder at olien har lidt bedre egenskaber i rigtig koldt vejr end en
10W - altså at den beholder evnen til at være letflydende i koldere vejr.

Det øverste tal - 50 - betyder at olien bevarer sine egenskaber ved høj
(luft)temperatur lidt bedre end en 40. En typisk 10W-40 spænder over
temperaturforhold fra - 20 til + 25 grader C, hvor en 5W-50 spænder fra
- 30 til + 30 grader C.

Umiddelbart skulle man tro, at det allerbedste så ville være en 5W-50,
da den jo spænder over et stort temperaturspektrum. Og mange vil sikkert
nikke ja. Nogle udtrykker imidlertid skepsis over især det lave tal og
hævder, at man ikke bør bruge 5W medmindre man bor i Nordsverige el.l.
Det er bl.a. kommet til udtryk i en artikel i Touring Nyt (husker ikke
hvilket nummer), hvor der blev stillet spørgsmålstegn ved filmstyrken.
Jeg har ingen anelse om hvorvidt en 5W olie har svagere filmstyrke end
en 10W, men da der aldrig er 30 graders frost når jeg kører, har jeg
valgt ikke at bruge 5W-50 men 10W-50.

Der er noget om olier her:

http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 ABS

Fra : Benjamin

Dato : 17-05-07 14:08

Så noget i denne her stil vil være at foretrække?

http://thansen.dk/product.asp?c=917084541&n=1439342929&pn=1982310617

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-05-07 15:58

> [...]

> kommentarer/råd ift det? Kan løfte sløret for, at vi skal sydpå til
> sommer, så det ville nok være en god ide.

Så tag den lidt billigere variant. Køb et olietermometer hos Louis, og
hold øje med hvornår olien bliver lige lovlig varm, og tag så en
pause.

Er Olien 100+ grader køler den relativt hurtigt, da
temperaturforskellen til omgivelserne der er temmelig stor. Særligt
køler den hurtigt, hvis man lige kommer ud hvor der er lidt luft.
Alternativt kan man bare holde et kvarters pause og selv får en tår
vand, en ting der også er vigtigt, hvis det er varmt.

Da jeg var i Italien sidste sommer var det i øvrigt snarere mig end
min MC der blev overophedet. Min MC har vandkøling med blæser og det
hele. Olietermometeret afslørede at olien blev ca. 85 grader. Jeg blev
næsten lige så varm da blæseren startede og blæste dejlig varm luft op
på mig mens jeg sad i mit sorte MC-tøj i solen ... pyha, det var
varmt. Så er det godt at holde mange drikkepauser, og at have en deo
med.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Benjamin

Dato : 18-05-07 09:24

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Så tag den lidt billigere variant. Køb et olietermometer hos Louis, og
> hold øje med hvornår olien bliver lige lovlig varm, og tag så en
> pause.

God idé, vi skal alligevel til Louis om 14 dage - så kan jeg kigge på
et termometer der. For ved ikke om min olieadvarselslampe virker,
hehe.

Vh Benjamin