Som nogen herinde nok ved, har jeg sat mig en mission, jeg vil ganske enkelt
udforske alle afarter af Motorcykel ræs.
Denne weekend har jeg fået snuset til en, for mig HELT ny.. og det skal bare
prøves :)
Historien er som følger:
Jeg fik for en del år siden lov at lege lidt med Rittig, Pein, PerP og Mads
Lund med flere på de Lunds´ke marker, det var min første kontakt med mudder
(altså på den sjave måde)
Nu nogle år senere har jeg så en større samling mudderscootere (KTM 250SX
Husa FE400, Husa Fe650, og Husa FS450c (Supermoto) Husa FS650e(Supermoto)
Og i den forbindelse har jeg stiftet bekendtskab med Jens Munkedal, importør
af Husaberg i Danmark, og ikke mindst er navnet Munkedal forbundet med
Speedway..
Jens har altid haft en forkærlighed for LongTrack racing (langbane speedway)
og har i en alder af 68år tilmeldt sig EM for OldBoys.
Dette fortæller han så henkastet over formiddagskaffen en dag, og jeg
(hvilket han nok havde regnet ud var selvfølgelig ikke sen til at melde mig
som mekanikker/chauffør på turen.
Klassen Jens stiller op i er 2 ventiler, en klasse præget af Godden, Jap og
JAWA som jens så har valgt at køre på..
Skidtet driller os i ugen op til afgang, den tænder, men går af helvede til,
tro sku jeg har skubbet den mellem 3 og 4 kilometer efterhånden :)
Jens har købt en tænding ude i byen da han stadig døjer med problemer efter
en øjen operation, denne tænding viser sig at være problemet, men en tur til
silkeborg op til endnu en af hans bekendtskaber med nær gude status indenfor
speedway (dem er der en del af, de gamle drenge her ved alt om speedway)
klarer problemet og Onsdag spinder den som en kat..
Et par prøvestarter oppe i gran-plantagen viser at stilen er ok..
Fredag morgen mødes vi i Kolding Kl.9 for at drage sydpå mod Marianne Lansky
(stavefejl) i Tjekkiet.
Trafikken i tyskland er som sædvanlig noget rod, og mens vi kører i kø på
A14 begynder min ellers så trofaste sprinter at gøre knuder, først vil den
ikke køre i automode(kører med sprintshift), og pludselig kan jeg ikke få
den over 3 gear...
70km/t så er der sku langt til Tjekkiet, så en opringning til MB 24H
service, og så er der booket plads til os hos MB i Halle (12km væk)
Nå men 5 timer og en ny styreboks til gearkassen senere er vi så atter på
vej mod EM, men nu er klokken 22 , og jeg har glemt at ligge øst-europa ind
i navi..
Så vi kommer frem Kl.2 om natten, havde lidt problemer med at finde speedway
arenaer, der var ingen skiltning, og hvem faen havde gættet det lå MIDT I
BYEN??
Vi får lavet plads til Jens´s seng omme bagi, jeg smider mig på min madras
henover forsæderne...
Klokken er nu 6.15 og jeg vågner MEGET brat, det viser sig der er Teknisk
kontrol kl.7 og af en eller anden grund er det STRENGT nødvendigt at varme
SAMTLIGE 150 speedway maskiner op først...
Det kan ikke beskrives med ord... gudskelov havde jeg taget mig tiden til at
få klargjort min kaffemaskine om natten, så et hurtigt tryk på knappen, og
en febrilsk famlen efter smøger, og så kunne jeg stå ud af bilen, og hvilket
syn der mødte mig..
Denne rimeligt store plads, der var øde da vi kom frem kl2, var nu et stort
menneskemylder, blandet med røg og den meget let genkendelige lugt af
forbrændt metanol..
"vores" maskine gik selvfølgelig ret igennem kontrol, alle der har stiftet
bekendtskab med Jens ved at manden er perfektionist grænsende til det
perfide..
Det med perfektionismen får jeg rimeligt hurtigt at føle, det viser sig at
trods Jens´s alder har hans ræcer instinkt ikke aftaget, og hans puls stiger
MEGET i takt med at kvalifikationen nærmer sig.
ALT skal være 110% og intet er overladt til tilfældigheder i vores lille
team, vi snakker altså om en mand der i år har 50års jubilæum på sit licens
:)
Problemet er bare, at al hans erfaring, ikke hjælper ret meget når jeg
ALDRIG har været indenfor 3m af en speedway maskine før..
Sådan et utidig kræ af en østeuropæisk ged, forsluger, forurener og afstøder
sammenlagt 300ml 50W olie på de 5 minutter der er liv i den!!! lig dertil at
den skal have smurt forkæde mens der stadig er liv i den (hvilket skal
holdes på et min. da forventet levetid på sådan en i ræs trim er 60min)
Så jeg hurtigst muligt efter kædesmørring overtage cyklen, da Jens er total
kvadret af adrenalin chok, og fysisk udmattelse (husk på han er 68)
Så skal der efterfyldes olie, sprit, og tørres hjul af, smat kontrolleres
moment på en lang række skruer og og møtrikker.
Alt dette er logik for en mand med 50års erfaring, men sku ikke for mig :)
Nå men jeg må jo lære hurtigt, og da dagen er slut (og Jens er faldet ned
igen) er der ros for veludført arbejde..
Resultatet var en 2 plads i 1´st heat, en DNF i 2 heat (han måtte ned at
ligge med 130km/t) og en 3 plads i 3 heat. Så en plads i B-finalen er
hjemme.
Jeg har medbragt grill, og rigeligt med pølser og brød, så det bliver til
nogle HotDogs og så kan vi drysse rundt at hilse på de andre kørere..
Det skal nævnes at samtidig med EM for Oldboys køres der en afd. af VM i
LongTrack så alt i alt er der som før nævnt omkring 100 Teams til stede
dernede..
Vi snakker selvf. mest med de OldBoys kørere som Jens kender, og hvilken
stemning der er, en hurtig opsummering viser at der er intet mindre en 8 EM
mestre i speedway gennem tiderne og 2VM mestre samlet til OldBoys ræs..
Alle over 60år, og det er meget muligt at de halter, ikke ser så godt, og
ellers udviser kendte skavanker for ældre mennesker der har brugt et helt
liv på motorsport.
Men så se hvad der sker når deres gamle sprit brænder skyder sin første
tænding, og de kører op til startlinien.. der var flere af de starter hvor
jeg ikke ville have været i klemme :)
Søndag morgen starter som lørdag, med en helveds larm kl.6.15 :)
Nogle snedige mennesker har så lagt finalerne for OldBoys (3 heat i alt)
efter alle løbene for tjekkisk mesterskab som åbenbart skulle køres Søndag..
Så vi havde hele dagen til at se ræs, og ellers indvie Morten(mig) i en
speedway cykels opbygning og konstruktion..
Lars, jens´s søn der selv har kørt speedway som prof i 8år, ringer på min
mobil for at høre om "den gamle" havde kvalificeret sig til en finaleplads,
her kommer det så også frem at Jens´s lettere ophidsede tilstand før et løb
var et kendt fænomen, og at det kunne jeg ligeså godt vænne mig til hvis jeg
ville hjælpe ham :)
B-finalen viser sig at blive et rigtigt hårdt heat, for alle dem der kører
rigtigt stærk i feltet, har alle en DNF enten af mekaniske årsager, eller et
styrt.. hvilket placerer dem i B-finalen..
Så da starten skal gå står jeg lettere nervøs oppe ved udgangen fra
ryttergården og ser til, Jens har været ualmindelig meget påvirket den
sidste time op til heatet, og jeg ved der bliver gået 112% til den..
Starten går, alle 6 kørere (der er 2 mere end i alm. speedway på banen)
søger ind i svinget, Jens starter på 5 position, og skærer med forhjulet
løftet tværs ind i feltet.
Det giver i sagens natur noget ballade når alle 6 mand vil derind, men
favoritten en tysker med 2 VM titler bag sig, går som forventet forrest,
skarpt forfulgt af Jens.
Tyskeren har som i de foregående heat han har kørt en del mere motorkraft
end de andre og trækker flot fra ned af langsiden, Jens med sine små 2m
sidder helt ude på bagskærmen og trækker også afstand til resten af troppen.
Tyskeren er kørt, der er INTET at gøre, Jens´s styrke er hans tidlige (eller
rettere konstante) gasgivning ud af svingene, så efter første omgang har han
lagt 50m til nr3.
Men på 3 omgang begynder nr 3 at hente ind på ham ned af 1st langside,
svinghastigheden er heller ikke så høj som normalt, og han er sku ved at
være tæt på ham den englænder(foriøvrigt en fin fyr) men ud fra sidste sving
trækker Jens fra ham igen, og går over stregen som nr 2.
Jeg spæner op i ryttergården for at være klar med kædespray som foreskrevet
:)
Det viser sig at motoren ude på langsiden var begyndt at miste krafter, og
han derfor havde sparet på den helt igennem svinget, for så at skyde den af
på det sidste stykke..
Alt i alt blev det til en imho flot 8plads, omend Jens var skuffet over ikke
at være blandt top5 pga sit styrt..
Næste afd. er i norge i starten af Juni, og der er motoren renoveret,
imorgen vil vise hvad problemet er..
En ting er sikkert, min mission for at udforske alt inden for MC motorsport
er lige blevet et STORT skridt større.. jeg er allerede på udkig efter en
Speedway maskine nu, kan i sagens natur ikke deltage i OldBoys, men ud at
køre det skal jeg prøve.. Jens har lovet mig en dag på hans maskine med en
4V motor i, og så må vi se hvad det kan blive til..
Indtil videre har jeg jo anskaffet en del mudderhoppere, som skal prøves af
i diverse træf/konkurrencer, desuden er jeg begyndt fast at træne Supermoto,
men en speedway cykel står der i garagen inden årets udgang!!
Hvis det har gruppen, eller individets interesse hvordan min videre mission
for at udfordre MC sportens mangfoldighed går, så skal jeg gerne så meget
tiden tillader det lave referater af såvel små som større
oplevelser/erfaringer :)
Her var ihvertfald en, som var så overvældende at jeg bare skulle dele den
med jer.
--
Morten Dahl
|