Den klassiske: FORSIKRING???
Fra : Stephan G

Dato : 08-05-07 21:26

Vil bare spørge:

Er det normalt at man skal købe kasko for at kunne få en
helårsforsikring? Jeg skal gerne køre i vinter på min mz'er, men den
gider jeg altså ik betale for kasko på!

Evt. bud på den billigste forsikring modtages gerne ;)

Mvh Stephan (25 år, 0 års enc., KBH)

BMW f650GS 2001
MZ ETZ 251 Saxon 1996

Fra : Anders Majland

Dato : 08-05-07 21:37

> Er det normalt at man skal købe kasko for at kunne få en
> helårsforsikring? Jeg skal gerne køre i vinter på min mz'er, men den
> gider jeg altså ik betale for kasko på!

Nej det er ikke normalt - hvilket selskab er det ?
Er du sikker på at du ikke har misforstået det ?

Alle selskaber til tilbyde den lovpligtige ansvarsforsikring - men de må
selv bestemme hvad de vil have for den ....

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-05-07 07:24

Anders Majland wrote:

> Alle selskaber til tilbyde den lovpligtige ansvarsforsikring - men de må
> selv bestemme hvad de vil have for den ....

Det er ikke korrekt - prisen skal stå mål med deres risiko/udgifter.
Ellers kommer forbrugerombudsmanden efter dem. I basta (eller måske
kontant) gennemgik de bil/mc forsikringer og reglerne omkring disse -
søg tilbage i gruppen.

--
vh
Torben

Fra : Morten Pedersen

Dato : 08-05-07 21:53

Det billigste jeg har set er GF forsikring.

Hvis du har nogle års ancienitet, koster det kun omkring 1600 kr helårligt
for ansvar m/ vinterdækning.
Det er næsten ligemeget hvilken MC det er.

Man kan beregne det på deres hjemmeside

mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 23:11

> [...]
> for ansvar m/ vinterdækning.
> Det er næsten ligemeget hvilken MC det er.

GF har en lile pris fra 50-175 ccm... og en anden pris fra 175-999ccm....
Min MZer 250 ryger ind i den store kategori.. 2200.. Lige nu giver jeg 1250
for den hos Totalforsikring... (fik et års ancinitet)... Er selv 20 år...

Så når jeg har haft kortet i 2 år kan jeg købe en 999ccm mc og stadig kun
give 2200 ved GF.... (skal til at skifte til GF da min bil er billigere der,
samt selfrisiko på 1.502,- mod knap 14 gange så meget hvor jeg er nu, i
TRYG)....

/SWP

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-05-07 13:45

Morten Pedersen wrote:
> Det billigste jeg har set er GF forsikring.
>
> Hvis du har nogle års ancienitet, koster det kun omkring 1600 kr
> helårligt for ansvar m/ vinterdækning.

Popermo:
Suzuki GN 250, 710 kr

/jim

Fra : Neser

Dato : 08-05-07 21:53

> [...]
>gider jeg altså ik betale for kasko på!
>
>Evt. bud på den billigste forsikring modtages gerne ;)

Nu bytter du vel ikke om på "kasko" og "ansvar"?

Ansvar er det eneste du skal have på maskinen. Kasko skulle gerne være
valgfrit i alle selskaber.

- Neser

Fra : Stephan G

Dato : 08-05-07 22:28

Har 0 års ancenitet, eller 0,75 år, hvis det gælder,
er under 30 år, så GF går ikke...

Det er hhv. TopDK og Fair, jeg har tjekket på deres hjemmesider og når
jeg vil beregne min pris siger de, at jeg skal have kasko med for at
kunne få vintermdr.,,, Men godt at høre, at det ikke er det generelle
billede, for det er da en åndssvag regel... Giver da heller ikke
mening for dem, da risiko for (egen)ulykker og skader af egen mc da må
anses at være større når der er glat...

Vil prøve at ringe til nogle af selskaberne i morgen.
tak for input på trods af at dette emne nok er lidt slidt ;)

Mvh Stephan

Fra : Anders Majland

Dato : 08-05-07 22:37

> er under 30 år, så GF går ikke...

Det er da vist kun kasko som GF ikke tegner for unge under 30

> Det er hhv. TopDK og Fair, jeg har tjekket på deres hjemmesider og når
> jeg vil beregne min pris siger de

Jeg antager at det er fordi den lovpligtige ansvar dækker hele året, og det
kun er på kaskoen at du kan vælge en del af sæsonen

Fra : Stephan G

Dato : 13-05-07 08:46

> Codan har MC forsikringer til fair pris. Men ikke de andre
> forsikringer. MC forsikring årlig ca 700 kr ansvar. Ja der er meget
> forskel på forsikringer, ring/skriv rundt til alle, jeg har pt
> forsikringer i 3 selskaber.

Ihh, hvor fint, jeg får stadig gode råd...
Har dog bestemt mig :)
Codan kunne sætte mig op i anciennitet, da jeg er medlem af DJØF og i
forvejen har fors. der. Derfor kan jeg slippe for 1005 kr/årligt og
det er årets 12 mdr vi snakker om.
Selvrisiko er vist et par tusind hvis jeg altså smadrer ind i noget
(Gud forbyde det).
Det er sgu en go pris! Har jo ikke en gang eet års anciennitet...

Mvh Stephan

Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 13-05-07 11:38

On 13 Maj, 09:46, Stephan G <stephan...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> (Gud forbyde det).
> Det er sgu en go pris! Har jo ikke en gang eet års anciennitet...

Hmm... Lyder som om, man skulle prøve at ringe til Codan...:)

Jeppe

Fra : Stephan G

Dato : 13-05-07 20:17

> Dybt uening... de ville ha 22.000km årligt i kasko for min Bandit 1200
> selv om jeg er Elitebelist og bor på landet med egen garage osv...

Hehe, det viser bare, at det er fuldstændig umuligt at give gode råd
etc. og vejlede om, hvilken forsikring man skal tegne. Der eksisterer
åbenbart kun een generel regel: Ring til dem alle med netop dine
detaljer og hør (og forhandel) om prisen!

Mvh Stephan

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-07 21:15

2 <fuptilspam@yahoo.dk> writes:

> Codan har MC forsikringer til fair pris.

Det er ikke hvad jeg har oplevet. Jeg har ringet og fået tilbud fra
Codan to gange i forbindelse med at jeg har købt ny MC. Første gang
startede de med at sige "Har du ringet til Top Danmark". Anden gang
sagde de "Har du ringet til Fair".

Hårdt presset har de så givet et tilbud, som har været helt urimeligt
dyrt. De startede vist med at ville have 45.000 kroner om året for at
kasko forsikre en Honda CB500.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jørgen Andersen

Dato : 08-05-07 22:45

"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg har kun ansvar hos Fair og dækkende hele året. Den er så dog
i mit tilfælde begrænset til maks. 5000 km. pr. år, men det er vel
individuelt.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 09-05-07 06:29

Stephan G wrote:
> [...]
>
> Det er hhv. TopDK og Fair, jeg har tjekket på deres hjemmesider og når
> jeg vil beregne min pris siger de, at jeg skal have kasko med for at

Jeg har to cykler forsikret til vinterkørsel i Top Danmark, uden der er
krav om kasko. Jeg giver 706 kr/år for en MZ TS 150. Den anden kan jeg ikke
lige finde tallene på, men det er cirka det samme..

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Moller

Dato : 10-05-07 22:19

Stephan G skrev:
> [...]
>
> Vil prøve at ringe til nogle af selskaberne i morgen.
> tak for input på trods af at dette emne nok er lidt slidt ;)

   Jeg har min MZ hos TopSnot, med helårlig ansvar til omkring 800Kr. med
det hele, og jeg er under 30 år 1-2mdr. endnu, og jeg har haft den
forsikring hos dem siden 97 sådan ca.

   Nå, skal selv helvede igennem igen, da jeg skal finde en plads til DR'en.

--
VH
   Moller

Fra : Stephan G

Dato : 08-05-07 22:43

> Det er da vist kun kasko som GF ikke tegner for unge under 30

Du har ret, det gælder faktisk kun kaskoen. Til gengæld koster fors.
over 5k for ansvar... Det er da dyrt!

Stephan

Fra : Anders Majland

Dato : 08-05-07 22:58

> Du har ret, det gælder faktisk kun kaskoen. Til gengæld koster fors.
> over 5k for ansvar... Det er da dyrt!

Det er også den eneste lovlige måde de kan sige at de ikke ønsker dig som
kunde ... De skal tilbyde forsikringen ...

Men det er så også mere end jeg giver for kasko på min xtz750 - også hos GF,
men jeg er jo efterhånden et gammelt røvhul og har bosat mig længere ude end
kraverne vender

Fra : Stephan G

Dato : 08-05-07 23:04

> Men det er så også mere end jeg giver for kasko på min xtz750 - også hos GF,
> men jeg er jo efterhånden et gammelt røvhul og har bosat mig længere ude end
> kraverne vender

De er åbenbart til gamle røvhuller derinde hos GF, haha ;)

Go nat,
snakkes

MVh stephan

Fra : Emil

Dato : 09-05-07 09:10

On May 8, 11:43 pm, Stephan G <stephan...@yahoo.dk> wrote:
> Du har ret, det gælder faktisk kun kaskoen. Til gengæld koster fors.
> over 5k for ansvar... Det er da dyrt!

Det lyder til at du bor i en storby. Jeg tvivler på at du får en
ansvarsforsikring meget billigere noget andet sted end GF, nu mindre
du har nogle gode aftaler gennem dit arbejde eller nogle foregninger.
GF har svjv 3 takster til nye MC kørere under 30, ~5000 kr, ~2500,
~2000. Hvilket trin du bliver placeret på afhænger 100% af dit postnr.

Men under 30 år og uden ancinitet får du svært ved at forsikre din
maskine med kasko nogen som helst steder, specielt hvis det er en
model med 600 eller over ccm og et R i model navnet.

Og helt generelt, så gætter jeg lidt på at ALLE forsikringer hvor man
ikke sender sin nr. plade ind om vinteren, rent faktisk dækker
ansvarsskader hele året. Jeg mener der er noget med at det er
lovpligtigt at have en ansvarsforsikring på et køretøj, hvis det har
en nr. plade monteret. Nogen der kan bekræfte det?

Mvh.

Emil S. Hansen

Fra : flopper

Dato : 09-05-07 09:54

> [...]
> lovpligtigt at have en ansvarsforsikring på et køretøj, hvis det har
> en nr. plade monteret. Nogen der kan bekræfte det?

Jeg har ikke vinterdækning på min, og netop med samme tanke om
lovpligtighed osv. forhørte jeg mig hos mit forsikringsselskab om netop
denne problematik. Svaret var : vi dækker, men du får regningen
bagefter! (forkortet af red. )

mvh
Flopper

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-05-07 11:33

Emil wrote:

> [...]
> lovpligtigt at have en ansvarsforsikring på et køretøj, hvis det har
> en nr. plade monteret. Nogen der kan bekræfte det?

Nix. Vinterdækning koster ekstra, også på ansvar.

Indlevering af nr.plader blev afskaffet i 80-erne da
forsikringsmedarbejdere ikke er kvalificeret til fysisk arbejde - eller
noget.

--
vh
Torben

Fra : Neser

Dato : 09-05-07 21:44

> Nix. Vinterdækning koster ekstra, også på ansvar.
>
> Indlevering af nr.plader blev afskaffet i 80-erne da
> forsikringsmedarbejdere ikke er kvalificeret til fysisk arbejde - eller
> noget.

Nu kan jeg ikke lige finde forsikringsbetingelserne, men er 99% sikker på at
ansvar er helårligt og kaskoen kun er fra 1-4 til 30-11.

Hvis de fjerner ansvar i vintermånederne burde politiet vel komme dumpende
for at kræve nummerpladen indleveret da maskinen ikke opfylder kravene for
at have en nummerplade (Ingen forsikring)

- Neser

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-05-07 06:46

Neser wrote:

> Nu kan jeg ikke lige finde forsikringsbetingelserne, men er 99% sikker på at
> ansvar er helårligt og kaskoen kun er fra 1-4 til 30-11.

Ikke i mit selskab (tryg). "Vores" CB450S har fået tilkøbt vinterdækning
i anledning af den grønne vinter - den har kun ansvar. I betingelserne
står der dækningsperiode.

> Hvis de fjerner ansvar i vintermånederne burde politiet vel komme dumpende
> for at kræve nummerpladen indleveret da maskinen ikke opfylder kravene for
> at have en nummerplade (Ingen forsikring)

Måske - eller også har man indset at nummerpladen lokation ikke ændrer
MC'en eller førerens opførsel synderligt - og lavet en undtagelse til
alles fordel.

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-05-07 13:51

Torben Scheel wrote:
> [...]

Når vejret bliver for ringe udfylder jeg en tro- og love erklæring om at
pladerne er skruet af, og opbevares under lås og slå, et andet sted end
maskinen.
Fra dén dag stilles ansvar i helt i bero, og kasko koster så en tredjedel
(eller fjerdedel husker det ikke lige). Men det er vel for tyveri-delen af
kasko-dækningen.

Når det klør for meget i foråret sender jeg en mail om at nu skruer jeg
pladerne på igen. Så tæller taxameteret fra den dag af.

Jeg giver 4.800 for en ER-5

/jim

Fra : Stephan G

Dato : 10-05-07 13:30

Det var dog utroligt hvor stor forskellen er mellem
forsikringsselskaberne,
nu har jeg fået en forsikring ved at ringe rundt; 1000,- helårligt...
Andre opgav en pris på op til 5-6000.

Men en af grundene til at jeg har købt mz'eren er at jeg vil optjene
noget ancinitet, da min anden cykel ikke står i mit navn. Jeg har 9
mdr.s ancinitet hos TopDanmark, har jeg så et års om tre måneder også
hvis jeg vælger et andet selskab nu?

Ellers kan det jo godt betale sig at købe tre måneder hos TopDanmark
(selvom det koster over 2500 for 9 mdr årligt) for altså at få det års
ancinitet i kassen. Derefter ville jeg selvfølgelig skifte til dem,
der sælger den til 1000/år.

Mvh Stephan
etz 251
f650 GS

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-05-07 14:21

Stephan G wrote:
> Jeg har 9
> mdr.s ancinitet hos TopDanmark, har jeg så et års om tre måneder også
> hvis jeg vælger et andet selskab nu?

Du kan også handle om anciennitet. Det er vist endda ret almindeligt at man
kan handle sig til et år eller 2 ved skift af forsikringsselskab. Jeg tror
ikke man har "ret" til at få sin anciennitet med over til et andet selskab.
Men normalt får man det med.

/jim

Fra : OM

Dato : 10-05-07 14:19

Hvad med IF forsikring? Du har en BMW vil de ikke give dig en go' pris
på den og samtidig give dig en fornuftig pris på din MZ?
Mvh OM

Fra : Stephan G

Dato : 10-05-07 14:36

> Hvad med IF forsikring? Du har en BMW vil de ikke give dig en go' pris
> på den og samtidig give dig en fornuftig pris på din MZ?

Det er en lidt speciel situation med bmw'en, da jeg skal have
grænseplader på den og køre til udlandet, min kammerat og jeg har to,
en med afgift og en uden. Den med er indregisteret i hans navn.

> [...]
> ikke man har "ret" til at få sin anciennitet med over til et andet selskab.

Hmm, jeg får noget anciennitet, altså ryger ikk på grundtrin grundet
noget medlemsskab af DJØF. Men spørgsmålet er så: Hvad hvis nu jeg om
ni måneder vil indregistrere en dyrere mc med kasko - skal jeg så
atter starte fra 0 (medmindre selvfølgelig Codan giver mig et godt
tilbud igen)?

Mvh Stephan

Fra : 2

Dato : 13-05-07 08:07

On 10 May 2007 06:36:01 -0700, Stephan G <stephangam@yahoo.dk> wrote:

> [...]

forsikringer. MC forsikring årlig ca 700 kr ansvar. Ja der er meget
forskel på forsikringer, ring/skriv rundt til alle, jeg har pt

Og hvis jeg havde taget de dyrest havde jeg skulle betale 16-17 gange
så meget som nu. De sparede penge kan jeg jo så bruge/spare til
noget andet, evt en ekstra MC....

Torben

Fra : Moller

Dato : 13-05-07 15:12

2 skrev:

> Codan har MC forsikringer til fair pris. Men ikke de andre
> forsikringer. MC forsikring årlig ca 700 kr ansvar.

   Dybt uening... de ville ha 22.000km årligt i kasko for min Bandit 1200
selv om jeg er Elitebelist og bor på landet med egen garage osv... Tryg
skal ha ca. 7000Kr. for det samme, og da de ville spille smarte med at
de var Åh så billige fra Codan ville de lige gi et tilbud på de andre
forsikring, men da Runa blev nævnt til bilerne, så opgave de... de gad
ikke engang at give tilbudet.

--
VH
   Moller

Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 11-05-07 12:39

On 8 Maj, 22:25, Stephan G <stephan...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> gider jeg altså ik betale for kasko på!
>
> Evt. bud på den billigste forsikring modtages gerne ;)

www.etuforsikring.dk - prøv dem.

Politiken lavede for nylig et tjek på priser på bilforsikringer for
førstegangsbilkøbere på 25 år, hvor ETU forsikring var klart de
billigste. Det fik mig til at ringe og høre, hvad de kunne forsikre en
MC for. Jeg fik tilbudt en ansvarsforsikring med selvrisiko på 5k på
en Honda CB 500 (1996) for kr. 2414,-/år. Jeg har ét års anciennitet,
er 24 år, og bor København Ø.

Næstbilligst af dem, jeg har forhørt mig hos, er TopDanmark, hvis du
melder dig ind i MC Touring Club. Derved får du nemlig 20% rabat på
din mc-forsikring samtidig med, at medlemskabet hos MCTC kun koster
kr. 190,-/år.

Sidste alternativ er, at hvis du er studerende, kan du muligvis melde
dig ind i Dansk Magisterforening (pris: kr. 42,-/mnd), og derved få
adgang til at forsikre dig gennem Lærerstandens Brandforsikring. Deres
priser er også yderst rimelige.

Alle tre ovennævnte slår den pris, jeg ville kunne forsikres hos GF
for, med flere længder...

Mvh.
Jeppe

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-05-07 14:01

jbplum@gmail.com wrote:

> MC for. Jeg fik tilbudt en ansvarsforsikring med selvrisiko på 5k på
> en Honda CB 500 (1996) for kr. 2414,-/år. Jeg har ét års anciennitet,
> er 24 år, og bor København Ø.

Ansvar.. selvrisiko.. øhh.. ??..

--
vh
Torben

Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 11-05-07 14:09

On 11 Maj, 15:01, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Ansvar.. selvrisiko.. øhh.. ??..
>
> --
> vh
> Torben

Ja, det sagde han. Det er måske ikke muligt?

I så fald har han selvfølgelig bare sagt forkert, men det gør jo ikke
ligefrem tilbuddet dårligere...:)

Jeppe

Fra : Solvang

Dato : 11-05-07 15:12

<jbplum@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ansvar.. selvrisiko.. øhh.. ??..
>
> --
> vh
> Torben

Ja, det sagde han. Det er måske ikke muligt?

jo da - hvis du laver en skade på et andet kørertøj, så er der normalt en
selvrisiko....

Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 11-05-07 15:35

On 11 Maj, 16:11, "Solvang" <solv...@paradisFJERN.dk> wrote:
> [...]
>
> Ja, det sagde han. Det er måske ikke muligt?
>
> jo da - hvis du laver en skade på et andet kørertøj, så er der normalt en

Så forstår jeg ikke Torbens indlæg...

Jeppe

Fra : Moller

Dato : 11-05-07 17:21

jbplum@gmail.com skrev:

> Så forstår jeg ikke Torbens indlæg...

   Det nu simpelt, det er normalt kun Kasko der er selvrisiko på, så at du
nævner selvrisiko på en ansvars forsikring virker underligt.

--
VH
   Moller

Fra : Anders Majland

Dato : 13-05-07 15:25

> Det nu simpelt, det er normalt kun Kasko der er selvrisiko på, så at du
> nævner selvrisiko på en ansvars forsikring virker underligt.

Jeg har for knapt et halvt år siden igen checket prisniveauet på mine
forsikringer ved at et par selskaber (Det rykkede ikke noget - jeg kunne
godt få bedre dækning på indbo/hus mod en merpris) og de selskaver jeg
undersøgte havde alle selvrisiko som standard på motorcykel
ansvartsforsikringer.

Så jeg tror vi skal til at vende os til at selvrisiko er nornamlt - også på
ansvar.

Det har jeg ikke det store problem med - men jeg synes lidt det er at pisse
på "os" med en selvrisiko på 20% ved tyveri. Hvormange bilister mon ville
finde sig i en sådan selvrisiko.... Jeg vil ikke - hverken på mc eller bil

anders DOT majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998 - ansvar
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 - ansvar
Yamaha XTZ750 Super Ténéré 3LD 1993 - kasko
Citroen C5 1,6hdi 2007 - kasko

Fra : Moller

Dato : 13-05-07 16:44

Anders Majland skrev:

> Så jeg tror vi skal til at vende os til at selvrisiko er nornamlt - også på
> ansvar.

   ok, så i de tilfælde hvor det er 6-700Kr. der skiller mellem ansvar og
kasko, og begge har selvrisiko på, så vil jeg fremover vælge kasko, skal
man betale selvrisiko skal man også ha fikse sit eget udstyr :) det var
ellers grunden at jeg ikke ville ha kasko på min Mz, da den ik havde på
ansvar.

--
VH
   Moller

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-05-07 09:33

jbplum@gmail.com wrote:

> Så forstår jeg ikke Torbens indlæg...

Jeg har _aldrig_ hørt om selvrisiko på ansvar. Dit eget køretøj må du
selv udrede at få fixet, modpartens skade klarer dit forsikringsselskab.
Der kan selvf. blive tale om en præmiestigning hvis man har del i skylden.

Hvis nogen har ansvarsbetingelser liggende der specificerer selvrisiko,
kunne det være interessant at se dem.

--
vh
Torben

Fra : Orla Pedersen

Dato : 14-05-07 09:52

Torben Scheel wrote:

> Jeg har _aldrig_ hørt om selvrisiko på ansvar.

Ork-jo, jeg hostede skam lidt over kr. 8.000,- op sidste år til en
lakskade på en Carina, (guderne skal vide at jeg fandt det urimeligt at
bruge så mange penge på den antikvitet), men jeg _havde_ jo skrammet den.
:-/

> Hvis nogen har ansvarsbetingelser liggende der specificerer selvrisiko,
> kunne det være interessant at se dem.

Det er normalt i Thisted forsikring. Men så sparer jeg jo også præmie
hvert år.

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-05-07 09:58

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> lakskade på en Carina, (guderne skal vide at jeg fandt det urimeligt at
> bruge så mange penge på den antikvitet), men jeg _havde_ jo skrammet

Hm. Man lærer noget nyt hver dag. Jeg troede du kunne nøjes med at
skramme Fie

> Det er normalt i Thisted forsikring. Men så sparer jeg jo også præmie
> hvert år.

Så de sender et indbetalingskort hvis man bliver tildelt skyld? Jeg
betaler <1500kr årligt for FJ'eren - da vist nok uden selvrisiko (idet
jeg ikke troede det var i spil, har jeg ikke nærlæst policen). Jeg har
svært ved at se hvordan det kan svare sig at acceptere en selvrisiko mod
billigere præmie.

--
vh
Torben

Fra : Orla Pedersen

Dato : 14-05-07 10:55

Torben Scheel wrote:

> Jeg har
> svært ved at se hvordan det kan svare sig at acceptere en selvrisiko mod
> billigere præmie.

Også kun fordi at jeg stadig ikke vil slippe kasko'en, og selvrisiko skal
være ens for ansvar/kasko som de har lavet betingelserne.

Og jo, et bliklysglas kan pille for 8K maling af en madkasse

mvh
Orla

Fra : Anders Majland

Dato : 14-05-07 10:11

> Hvis nogen har ansvarsbetingelser liggende der specificerer selvrisiko,
> kunne det være interessant at se dem.

http://www.gf-forsikring.dk/files/10059Motorcykel.pdf

På ansvarsskader er der selvrisiko på kr. 500.

Dog er der ingen selvrisiko ved ansvarsskader

på kombineret ansvars-

og kaskoforsikring.

På kaskoskader er der selvrisiko på kr. 4.120.

Dog dobbelt selvrisiko, hvis føreren er

under 30 år.

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-05-07 11:28

Anders Majland wrote:

> [...]
> På kaskoskader er der selvrisiko på kr. 4.120.
> Dog dobbelt selvrisiko, hvis føreren er under 30 år.

Takker. OK 500kr. er også et stykke fra Orla's eksempel, men endnu en
parameter der gør det svært at sammenligne priser.

Apropos priser er det ikke svært at forstå at GF kan betale penge
tilbage - min ansvar+kasko vill koste 4293+((125000-55000)/10000)*754) =
9571.

Den årlige regning hos Runa er på 3649,- friskadeforsikring, selvrisiko
4000,- (som de forøvrigt også har på ren ansvar). Der er alm. selvrisiko
v. tyveri.

https://www.runa.dk/betingelser/motorcykel.pdf

Fruens CB og FJ'eren er ansvarsforsikret hos Tryg - jeg er så godt som
sikker på at der ikke er selvrisiko - jeg kan ikke se det online.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 14-05-07 20:02

> Takker. OK 500kr. er også et stykke fra Orla's eksempel, men endnu en
> parameter der gør det svært at sammenligne priser.

Ja det er komplet umuligt - det eneste der duer er for den enkelt at
indhente tilbud fra de selskaber man tror kan være interessante for ens
profil.

> Apropos priser er det ikke svært at forstå at GF kan betale penge
> tilbage - min ansvar+kasko vill koste 4293+((125000-55000)/10000)*754) =
> 9571.

Det er nu kun på bil forsikringen at der er overskudsdeling. De giver ikke
engang samlerabat på mcforsikringerne. En på kontoret i Viborg sagde at de
for de seneste år har sat penge til på mc forsikringerne. Men min
bilforsikring er lige under 4000kr (efter tilbagebetaling)

> Den årlige regning hos Runa er på 3649,- friskadeforsikring, selvrisiko
> 4000,- (som de forøvrigt også har på ren ansvar). Der er alm. selvrisiko
> v. tyveri.

For min xtz750'er giver jeg 3481,25 (vinter vil koste 15% mere)- men den er
så kun 50000kr værd. For en ældre "billig" mc er det en fordel at GF
beregner efter aktuel værdi og ikke den oprindelige nypris.

Runa, lærestanden, bauta & fdm er stort set samme vilkår (sammed adm
selskab) og de vil slet ikke forsikre vores hus - bare fordi vi har lidt god
plads her på landet ... Sådan et nedlagt landbrug har TopDanmark så en
atraktiv forsikring på hvor f,.eks inbo er dækket på matriklen, også selvom
det ikke er låst inde. Men den ekstra dækning er også bare for dyr. Deres mc
forsikringer er fair prissat for mig, men de 20% selvrisiko ved tyveri synes
jeg som skrevet før ikke om ...

Som jeg startede indlæget med - det er komplet umuligt at sige noget
generelt ...

/Anders Majland