Valg af ny MC: BMW F800ST, Honda CBF1000A,~
Fra : Bo Mortensen

Dato : 07-05-07 20:44

Hej i gruppen

Jeg er ved at udskifte min 11 år gamle CB500 til noget med lidt mere spræl i.
- Men hvad skal jeg vælge ???

De 3 maskiner i subj. er dem jeg har kigget mest på, og har selv et par for/imod
punkter om hver maskine. Kan nogen i gruppen hjælpe mig på vej, som ejere af
en af de 3 modeller ??
- Jeg ved godt at man som ejer af den ene maskine ikke automatisk kender de andre
modeller.
Alle 3 har ABS-bremser og overholder næste års EURO3 udstødningsnorm.

Mine rent subjektive for/imod punkter. Har kun prøvekørt F800ST'eren.

BMW F800ST:
FOR: Det er en BMW, som jeg (uden at vide det) forventer er af god kvalitet.
FOR: Meget rimelig forsikringspræmie (elite MC'ist, TopDK, MCTC rabat).
FOR (?): Vedligeholdelsesfrit bæltedrev/remtræk.
IMOD: Dyrere end andre MC'er med samme antal HK. Dyrt extraudstyr.
IMOD: Grov motorgang, specielt ved lave omdr.

Honda CBF1000A:
FOR: Der er en Honda, som har ry for at være rigtigt gode. Min egen CB500 har
ikke gjort unoder.
FOR: Det "sikre", men måske kedelige, valg.
IMOD: Den virker tung, i hvert fald på papiret. 250 kg fuldtanket.
IMOD: Noget dyrere forsikring end BMW'en (hos TopDK).

Yamaha FZ6 Fazer S2 (NY 2007-model):
FOR: Flot design med de oplagte potter.
FOR: avancerede tekniske løsninger, i hvert fald på papiret
FOR: Kan sænkes (jeg er kun 170 cm) - men er det negativt for køreegenskaberne ?
IMOD: Noget dyrere end andre med samme ccm.
IMOD (?): Er motoren pumpet for kraftigt (langtidsholdbarhed); den har mange HK
ift. andre 600 ccm. allround-maskiner.
Ukendt forsikringspræmie.

Med forventningsfulde hilsener
Bo

Fra : tp

Dato : 07-05-07 20:52

> Mine rent subjektive for/imod punkter. Har kun prøvekørt F800ST'eren.
>
> BMW F800ST:
> FOR: Det er en BMW, som jeg (uden at vide det) forventer er af god
> kvalitet.

- Som ejer af den del honda og bmw, vil jeg sige, at kvalitetmæssigt ville
jeg KLART hellere satse på en Honda! De gamle boxere og k75/100 havde godt
ry, men de nye boxere havde (har) mange problemer, såee....

> FOR: Meget rimelig forsikringspræmie (elite MC'ist, TopDK, MCTC rabat).
Direkte via bmw - kan ikke lige huske om det er if eller fair eller hvem det
nu er der står bag. Anyway - giver 2600 for helårlig kasko på en R1100 - så
DET er et stort plus

> Honda CBF1000A:
> FOR: Det "sikre", men måske kedelige, valg.
- tjae, der er også mange der køber toyata biler

Fra : Perminator

Dato : 08-05-07 21:53

> - tjae, der er også mange der køber toyata biler

Nu har min Høj-Æske lige rundet 380000 km uden at bruge en dråbe olie mellem
skiftene. Synsmanden er bekymret for oliespild, hvis bundkarret bliver
tæret udefra

Måske kedeligt, men med tanke på økonomien er det svært at tørre grinet af.

Min Honda CX opfører sig stort set ligeså, men er sjovere, og til en pris
der sagtens kan grines af.

Så er det spørgsmålet om man så skal vælge F800ST som den næste, for at få
en letkørt maskine med stort moment, eller om der er for mange børnesygdomme
til at der er noget at grine af endnu?

Honda CBF og Yamaha FZ er ikke specielle nok for mig. Jeg kan ikke få øje
på karismaen.

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Morten D

Dato : 09-05-07 08:18

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det spørgsmålet om man så skal vælge F800ST som den næste, for at få
> en letkørt maskine med stort moment, eller om der er for mange

Det med momentet var lige præcis det der skuffede mig allermest ved den BMW.
Om den er letkørt er selvfølge en smagssag, men jeg synes bestemt ikke den
var speciel letkørt.. - derfor jeg klart foretrækker Hondaen

VenligST
Morten

Fra : tp

Dato : 09-05-07 06:10

> Så er det spørgsmålet om man så skal vælge F800ST som den næste, for at få
> en letkørt maskine med stort moment, eller om der er for mange
> børnesygdomme til at der er noget at grine af endnu?

svært at sige. Men jeg er da sikker på at bmw gør hvad de kan for at beholde
deres ry, så mon ikke de har gjort sig umage denne gang

> Honda CBF og Yamaha FZ er ikke specielle nok for mig. Jeg kan ikke få øje
> på karismaen.

´Så hvis du ingen alternativer har, er det jo bimmeren du skal ha

mvh TP - BMW R1100RS

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-07 05:09

"Bo Mortensen" <bsmFJERNDETTE@brygge.dk> wrote in

> [...]
> IMOD (?): Er motoren pumpet for kraftigt (langtidsholdbarhed); den har
> mange HK ift. andre 600 ccm. allround-maskiner.

Den køre med en neddroslet R6 motor, så du skal ikke være bange for at
den er pumpet for hårdt. Jeg har selv kigge en del på fazer, da den
skulle give et fint kompromis mellem sport og touring. Hvordan de nye S2
modeller køre, har jeg dog ikke rigtigt kunne finde test om. Men mon
ikke der kommer noget.

Fra : Morten D

Dato : 08-05-07 08:56

"Bo Mortensen" <bsmFJERNDETTE@brygge.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> IMOD: Dyrere end andre MC'er med samme antal HK. Dyrt extraudstyr.
> IMOD: Grov motorgang, specielt ved lave omdr.

Har prøvet S-modellen, men afleverede den ret hurtigt igen, da motoren
skuffede.. Jeg havde ellers ret store forventninger til den, med alle de
roser den har fået i div. tests. Jeg havde ganske kort for inden prøvet en
Honda CBF1000, på hvilken jeg sad som blommen i et æg. På papiret er BMWèn
og Hondaén jo ganske jævnbyrdige, men i virkeligheden er forskellen MEGET
stor - efter min mening. Iøvrigt sad jeg ikke særlig godt på BMWèn.
Knævinklen var alt for skarp - mener dog at det er noget bedre på STéren..?

> [...]
> IMOD: Den virker tung, i hvert fald på papiret. 250 kg fuldtanket.
> IMOD: Noget dyrere forsikring end BMW'en (hos TopDK).

Se.. - det er det helt rigtig valg, efter min mening Jeg prøvede den
hele 3 gange sidste sommer - 2 gange alene og 1 gang med fruen. Hvis du har
været glad for din CB500 - hvilket jeg formoder, når du har haft den i 11
år!! - vil du blive mindst lige så glad for en CBF1000. Den har alt det du
(måske) manglede på din CB500...

Den er lydløs (et kæmpe plus i min bog), økonomisk, utrolig letkørt (husker
turen med fruen hvor vi kørte rundt på de små veje ved Sengeløse, Nybølle og
Ledøje med det helt store smil og følte os i èt med cyklen..) vægten mærkes
overhovedet ikke. Det relativt smalle bagdæk gør den utrolig svingglad og
hurtig i de små sving Motoren lyder aldrig presset og kan køres med lave
omdrejninger, da momentet er al rigeligt til hurtige accelerationer Den
er mit 1.valg overall sofar.. (hvis jeg havde pengene)

Det var godt nok en nedtur af de store at komme tilbage på min daværende
FZ6N - øv, hvor virkede den træg, træt og sløv..

> [...]
> IMOD (?): Er motoren pumpet for kraftigt (langtidsholdbarhed); den har
> mange HK ift. andre 600 ccm. allround-maskiner.

Bum-bum-bum.... - behøver jeg skrive mere..?

Prøv den CBF og du vil ikke være i tvivl mere..

Venligst,
Morten / ST1100

Fra : Western

Dato : 08-05-07 17:37

"Bo Mortensen" <bsmFJERNDETTE@brygge.dk> skrev >
> Jeg er ved at udskifte min 11 år gamle CB500 til noget med lidt mere spræl
> i.
> - Men hvad skal jeg vælge ???

Jeg prøvede en CBF1000 lige efter at have prøvet en FZ6 S da der var åbent
hus hos Mazi i Holbæk. Af de to vil jeg klart foretrække Hondaen. Den har
meget mere punch i den lave del af registret. Og den føles ikke særligt tung
når den ruller. Fazeren virkede faktisk lidt kedelig - selv om motoren går
blødt og lækkert.

Stilmæssigt foretrækker jeg Bimmeren (uden at have kørt på den).
Kørestillingen adskiller sig også en del fra de to andre, hvor man stort set
sidder ret op og ned. Det afgørende er nu nok om du er til 2 eller 4
cylindre!
--
Leif Westen

Fra : Bo Mortensen

Dato : 08-05-07 21:41

TAK FOR JERES INPUTS. Nu er jeg blot forvirret på et højere plan, men meget
hælder
mod Hondaen, også selvom der måske er lidt Toyota over dette valg, som en af jer
skrev.

Flere er naturligvis velkomne til at give deres besyv med.

/Bo

Fra : Morten D

Dato : 09-05-07 08:22

> [...]
> Hej i gruppen
>
> Jeg er ved at udskifte min 11 år gamle CB500 til noget med lidt mere spræl

Hvad var egentlig din mavefornæmmelse af BMWen?

VenligST
Morten

Fra : Bo Mortensen

Dato : 09-05-07 21:10

Hej Morten

Well, for det første var den alt for høj til mig. Det kan fixes med den lavere
sadel der findes til denne model.
Siddekomforten var virkelig god på standardsadlen (en halv times prøvekørsel).

Den var svær at få i frigear. En af mine venner, der har "S" modellen, siger at
gearet bliver bedre når maskinen
er tilkørt.

Motoren var meget grov i de lave omdrejninger. Den kom dog hurtigt op i fart, og
tallene på de små instrumenter
kunne let overses. Polisen kan derfor få en chance for at finde saksen frem hvis
man sidder på denne model
når de er ude og fange farlige forbrydere. Remtrækket virkede ikke tøvende eller
sløvt.

Kåben var ikke så vindafvisende som jeg forventede. Min gamle CB500 er uden kåbe,
så jeg har ikke noget
at sammenligne med. Spejlene virkede små. Jeg lagde faktisk ikke mærke til om de
var tydelige i høj fart.

Jeg ville gerne vælge denne model, hvis jeg kunne have prøvet den med lav sadel
inden udskrivning af check på
minimum 175.000 kr. med extraudstyr. Jeg tror at den grove motorgang er en
tilvænningssag. - Men ingen ved
jo noget om langtidsholdbarheden på dens Rotax-motor eller andre vitale
komponenter.
Specielt kan jeg godt lide dens design, og at den er væsentligt lettere end
CBF1000A som jeg har med i min
vurdering af nyt legetøj.

/Bo

Fra : tp

Dato : 09-05-07 21:45

> [...]
>
> Den var svær at få i frigear. En af mine venner, der har "S" modellen,
> siger at gearet bliver bedre når maskinen

ved ikke så meget om den, men boxernes store problem er gearkasser der går i
stykker og koster kassen at fixe (skulle være blevet bedre på modellerne med
6 gear), så når jeg læser dette, tændes et alarmsignal :-/

> [...]
> sadel inden udskrivning af check på
> minimum 175.000 kr. med extraudstyr. Jeg tror at den grove motorgang er en

Givetvis, og den ville jeg ikke bekymre mig om, udover at man naturligvis
skal kunne leve med den...

-

Fra : Morten D

Dato : 10-05-07 11:07

Hej Bo! - tak for din lille beretning. Det gav mig en lidt bedre fornemmelse
af hvad du søger i dit nye stykke legetøj... - og som jeg fornemmer det, er
du stærkt tiltrukket af det lille runde blå/hvide/sorte BMW-mærke..

Anyways - din beskrivelse af motor/gearkasse passer meget godt med min egen
oplevelse og som skrevet tidligere årsag til min store skuffelse over
modellen.
Kåbens beskyttelse kan jeg ikke udtale mig om grundet den korte tur.. - men
er ikke i tvivl om at kåben på ST beskytter bedre end den på S.

Kåbeglasset på Hondaen kan justeres op og ned og ligeså kan sædet. Med sæde
og kåbeglas i højeste position sad jeg med mine 186 cm perfekt.

Vægtforskellen på ca. 40 kg. synes jeg ikke du skal hænge dig for meget i..
Faktisk synes jeg at Hondaen med sine små 250 kg. føltes lettere end BMWens
209 kg.

Hondaen er efter min mening BMWen total overlegen men desværre også en noget
undervorderet motorcykel. Den er en slider uden avancerede løsninger modsat
BMWen som er langt mere sofistikeret og moderne.

Håber du får mulighed for at prøve en CBF1000 (præcis gearkasse, totalt blød
motorgang uden vibrationer - nærmest som en elmotor) inden du skriver under
på BMWen.

VenligST,
Morten

Fra : Bo Mortensen

Dato : 10-05-07 22:36

Hej igen

Ja, jeg er ganske tiltrukket af noget udefinerbart ved denne BMW-model. - Men
enden på
det hele er at jeg er hoppet på en CBF600SA, som MP Motorcykler i Odense har
stående.
Jeg har MÅSKE solgt min CB500 på lørdag (privat salg), og jeg SKAL bruge noget at
køre på, tirsdag i den kommende uge, da jeg skal til et træf i Tyskland.

Det er nok ikke den mest velovervejede måde at købe for 100.000 kr. legetøj på,
men som
jeg ser det, kan jeg holde CBF600'eren i et par år, mens jeg bruger tid på at
finde og afprøve
de(n) maskine(r) som jeg virkelig vil have. - Og så tage et evt. tab på Hondaen
ved indbytning.

Skulle det endelig blive BMW'en efter et par år med CBF600'eren, har modellen
kørt i et par
år mere, og måske er der kommet erfaringer frem om dens evt. børnesygdomme.

Jeg vil da ikke sige at CBF1000A er uden moderne løsninger. Den har da både
indsprøjtning,
katalysator, ABS-kombi-bremser, EURO3 norm (udstødnings-"renhed") samt
startspærre.
CBF600'eren er mere traditionel, med karburator(er), ABS, men uden de andre ting.

Tak for alle inputs i denne tråd.

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-05-07 13:19

Bo Mortensen wrote:
> Den var svær at få i frigear.

Så skal du jo have en Kawasaki istedet.

/jim (ER-5)

Fra : morten d jensen

Dato : 11-05-07 08:14

Ja, det var da en noget uventet drejning.. - men tillykke med din CBF.
Det er sgu fedt at have en sprit ny mc og den kører også rigtig
godt

VenligST,
Morten