Hylende omdrejningstæller
Fra : OleG

Dato : 07-05-07 16:19

Min omdrejningstæller hyler !

Pga. en defekt km-tæller har jeg fundet et brugt sæt instrumenter til min
Suzuki GS 450E ('84). Det "nye" sæt er ikke præcis magen til det gamle, da
det er fra en 3 år ældre udgave af samme model, men med at par små
justeringer af ledningsnettet til instrumenterne passer de fint.

Også mht. de værdier instrumenterne viser - altså km/t og RPM - fungerer
de fint.

Problemet er at det "nye" sæts omdrejningstæller kun er lydløst ved
tomgang. Kommer omdrejningstallet over 2000, begynder det at hyle på en
højst ynkelig måde. Specielt ved langsom bykørsel er fænomenet en plage..

Jeg kan godt pille omdrejningstælleren ud af det fælles instrumenthuset,
men tilsyneladende kan man ikke komme ind til selve mekanikken. Jeg gætter
på at noget derinde enten er slidt op eller trænger til en form for
smøring.

Er der nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre?

Mvh Ole

Fra : Armand

Dato : 07-05-07 20:40

"OleG" <fuglslev@notmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> men tilsyneladende kan man ikke komme ind til selve mekanikken. Jeg gætter
> på at noget derinde enten er slidt op eller trænger til en form for

Det er ikke blot kablet der er for tørt og tvinges i et uheldigt knæk på det
nye instrument??

--
Armand.

Fra : OleG

Dato : 08-05-07 00:05

Armand wrote:

> Det er ikke blot kablet der er for tørt og tvinges i et uheldigt knæk på det
> nye instrument??

Jeg har vist fået løst problemet.. Jeg skilte det gamle speedometer ad og
kunne se at det eneste reelt roterende, er den hulaksel som kablet har fat
i. Jeg gik ud fra at det var det samme system i omdr.tælleren.

Og med lidt tålmodighed kan det smøres udefra med tynd olie. Jeg hjalp det
lidt på vej med trykluft i moderate mængder.