Kardan vs kæde?
Fra : KV

Dato : 04-05-07 11:13

Hvis jeg en dag skal have en helt ny MC, overvejer jeg lidt en CBR1100XX.
Jeg har dog en lumsk mistanke om, at den udgår i 2008 programmet, da den
ikke har været opdateret siden 2001 og grundprincipperne i motoren er
forholdsvis gamle, så den sviner sikkert mere end de nyeste modeller (nye
euro krav?). Deres CBR1200 er mere en myte end en reel afløser, så jeg tror
de holder sig til VFR som Sports/Tourer model... men nu får vi se.

Anyway, den har jo kædetræk og det er jeg ikke udelt begejstret for. Jeg går
ikke så meget op i, at trækket er 99,9999% effektivt, da jeg hellere vil
have det mest vedligeholdelsesfrie system og det antager jeg at kardan er?
Det skal ikke smøres (og sviner derfor heller ikke), men hvordan er
egenskaberne i kardan i forhold til kæde? Hvad skal man være opmærksom på og
kan man sige at det éne er bedre fremfor det andet?

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 04-05-07 11:50

KV <nospam@REMOVE.gmail.com> wrote:

> [...]
> egenskaberne i kardan i forhold til kæde? Hvad skal man være opmærksom på og
> kan man sige at det éne er bedre fremfor det andet?

Hey,

Det er jo et religionsspg Jeg har personligt haft både kæde og
kardan. Jeg nød kardan idet det var vedligeholdelsesfrit, men kører idag
kæde. Jeg nyder at mærke at cyklen sætter sig på røven når jeg giver
gas, den fornemmelse er ikke det samme på kardan cykler. Desuden har jeg
fundet en kædeolie som ligger sig som et hvidt lag hen over kæden. Det
sviner stort set ikke, så længe man giver cyklen olie ofte men meget
lidt af gangen. Sørg for at få en cykel med centralstøtteben hvis du
skal have kæde: Det gør smøringen 100 gange nemmere. Jeg har prøvet at
klare mig uden centralstøtteben og det var lidt besværligt...

Du vil helt sikkert få mange forskellige svar her i gruppen. Begge dele
har sine fordele og ulemper... så det er helt op til dig selv at finde
ud af med dig selv hvad du vægter højest...

Mvh
Anna

--
http://www.dfmc.dk/?id=672

Fra : Søren Normann Rasmus~

Dato : 04-05-07 14:51

Hejsa

Ja jeg sidder med samme overvejelse. Men overvejer pt.
den nye bmw f800 med bæltetræk, også pga at det er vedligeholdelsesfrit.
For mig er det meget vigtigt at der ikke skal laves en masse med maskinen
hele tiden, da jeg hellere vil køre end vedligeholde. Nok også derfor
jeg ikke får mig en custom == meget pudsearbejde == det bliver jeg hurtigt
træt af.

Jeg har hørt at nogle mener man skal smøre sin kæde efter hver 100 km... ak
så skal jeg
bruge tid hver dag på det. Det bliver jeg meget hurtigt træt af. Men du
bliver nok nødt
til at vælge sportmaskinerne fra hvis du vil undgå kæde.

Men skal du have fat i en ny maskine med kadan eller bælte så bliver det
hurtigt
dyrt. Og så er det at kæde bliver en mulighed.. det koster ikke så meget i
anskaffelse.

Vh Søren
Pt. uden MC

Fra : Ib Tinning

Dato : 04-05-07 16:08

">
> Jeg har hørt at nogle mener man skal smøre sin kæde efter hver 100 km...
ak så skal jegbruge tid hver dag på det. Det bliver jeg meget hurtigt træt
af. >

du kan også bare købe et kæde smører system så tager det ikke din tid .
jeg har for et par uger siden monteret en loobman og kan kun anbefale den
..et lille tryk før hver tur så er det ordnet

mvh Tinning

Fra : KV

Dato : 05-05-07 00:21

> [...]
> jeg har for et par uger siden monteret en loobman og kan kun anbefale den
> .et lille tryk før hver tur så er det ordnet

Er det noget man kan købe til alle cykler, f.eks. min nuværende CB500?
Og hvordan fungere det i praksis? Er det noget der sættes på kæden når man
har brug for det eller sidder det der hele tiden?

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-07 11:19

> Er det noget man kan købe til alle cykler, f.eks. min nuværende CB500?
> Og hvordan fungere det i praksis? Er det noget der sættes på kæden når man
> har brug for det eller sidder det der hele tiden?

Kædesmøresystemerne sidder fastmonteret på cyklen.
Loobman http://www.chainoiler.co.uk er billig, nem at montere, og så virker
det faktisk.
Satte selv en på i vinters, og siden har det bare være "tryk og kør". Det er
så nemt at man ikke engang tænker over det.
Der er billeder af monteringer på websiden, men ellers følger der en
instruktion med.

Hvis man ikke gider trykke på flasken selv er det mest udbredte nok
scott-oiler http://www.scottoiler.com/ men det er noget dyrere, og lidt mere
besværligt at montere.

Systemerne er universelle - dvs. det er samme system til alle cykler, og så
skal man selv "fifle" det på plads. Men det er ikke noget problem, omend man
skal tænke lidt kreativt somme tider.

Allan
ZRX 1200

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 04-05-07 18:27

On Fri, 4 May 2007 15:50:45 +0200, "Søren Normann Rasmussen"
<maj-123soren@oncable.dk(fjern123)> wrote:

>Men overvejer pt.
>den nye bmw f800 med bæltetræk, også pga at det er vedligeholdelsesfrit.

Det engelske blad "Ride" var meget begestrede for den. De mente den
var bedre end VFR.

Fra : Anders Houmark

Dato : 04-05-07 18:29

Søren Normann Rasmussen wrote:
> [...]
> hurtigt træt af.
>
> Jeg har hørt at nogle mener man skal smøre sin kæde efter hver 100

100km.. det er en and. Eller måske sagt om regnvejrskørsel? (men der går det
meget stærkere end 100km for at få rullerne kørt helt blanke)
Jeg kan fint køre 3-500km uden at rullerne kommer til at se blanke ud..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 04-05-07 21:23

Anders Houmark <sunsitenews@andersh.dk> wrote:

> 100km.. det er en and. Eller måske sagt om regnvejrskørsel? (men der går det
> meget stærkere end 100km for at få rullerne kørt helt blanke)
> Jeg kan fint køre 3-500km uden at rullerne kommer til at se blanke ud..

Helt enig. Jeg kører også ca.400-500 km mellem hver smøring. Jeg holder
selvfølgelig øje med rullerne. Men når man sætter cyklen på
centralstøtteben og husker at bruge et stykke bøjet pap så det ikke
sprøjter andre steder end på cykel, så tager det ikke mere end 5 min.

/Anna

--
http://www.dfmc.dk/?id=672

Fra : Armand

Dato : 04-05-07 22:14

"Anna M. Andersen" <noname@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig. Jeg kører også ca.400-500 km mellem hver smøring. Jeg holder
> selvfølgelig øje med rullerne.

Jeg har kørt 200km's hyggekørsel og 500km's motorvejskørsel på indeværende
kædesmøring - Og den skriger ikke efter smøring endnu!

--
Armand.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 04-05-07 22:14

Armand <kim-armand@mail.dk> wrote:

> Jeg har kørt 200km's hyggekørsel og 500km's motorvejskørsel på indeværende
> kædesmøring - Og den skriger ikke efter smøring endnu!

Dvs. at du ikke har smurt den siden forrige år?

--
-René

Fra : Armand

Dato : 04-05-07 23:17

"Rene Joergensen" <nospam@fzr.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. at du ikke har smurt den siden forrige år?

Hæ!
Næeh - Siden tirsdag middag.
I mellemtiden har jeg været på jomfrutur med Bøjden-Fynshav så også dén er
på porteføljen, samt t/r over Storebælt så bæltskrækkerdiplomet kan holdes
på afstand

--
Armand.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 05-05-07 06:23

Armand <kim-armand@mail.dk> wrote:

> på porteføljen, samt t/r over Storebælt så bæltskrækkerdiplomet kan holdes
> på afstand

Impressive!

--
-René

Fra : Armand

Dato : 05-05-07 10:07

> Impressive!

Nårh ja - Nu var det jo ikke alene af dén grund at jeg var på øen!

--
Armand.
(der regner med at doble op på bæltskrækker-kontoen i morgen, á

Fra : Rene Joergensen

Dato : 05-05-07 11:15

Armand <kim-armand@mail.dk> wrote:

> Nårh ja - Nu var det jo ikke alene af dén grund at jeg var på øen!

Arh, ka' det nu os' pas'?

> (der regner med at doble op på bæltskrækker-kontoen i morgen, á
> Malerklemmen)

Nåja, det er jo imorgen. Måske man skulle se om man kan få tid til at
prøvet den der klemme.

--
-René

Fra : Armand

Dato : 05-05-07 20:55

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kørt 200km's hyggekørsel og 500km's motorvejskørsel på indeværende
> kædesmøring - Og den skriger ikke efter smøring endnu!

Kun fordi jeg allerede roder i det:
Efter yderligere 270km i dag er status den samme - Jeg tror sq lige at jeg
napper de 340 t/r til 'klemmen i morgen med, for at kunne give en
(tørvejrskørsels-) status á x13 af postulerede 100km's interval - Forøvrigt
á Louis' den billigste "hvide" kædespray!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-07 22:20

Jeg tror sq lige at jeg
> napper de 340 t/r til 'klemmen i morgen med,

Så kom lidt tidligt, der er mange allerede fra kl.12.30 a'

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-07 08:37

On Fri, 4 May 2007 19:28:53 +0200, Anders Houmark wrote:

> 100km.. det er en and. Eller måske sagt om regnvejrskørsel? (men der går det
> meget stærkere end 100km for at få rullerne kørt helt blanke)
> Jeg kan fint køre 3-500km uden at rullerne kommer til at se blanke ud..

Og med lidt forbedring af kædeskærmen, så går det rimeligt godt selv i
regnvejr. http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/guard

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-07 08:37

On Fri, 4 May 2007 15:50:45 +0200, Søren Normann Rasmussen wrote:

> Hejsa
>
> Ja jeg sidder med samme overvejelse. Men overvejer pt.
> den nye bmw f800 med bæltetræk, også pga at det er vedligeholdelsesfrit.

Vedligeholdelsesfrit vel nok, men også sart for fremmedlegemer :-/ Og rem
og hjul holder ikke evigt, i praksis nok næppe længere end en vedligeholdt
kæde, og _så_ koster det kassen. Både til rem/hjul, men også til
adskillelse af mc'en, hvis at man ikke magter operationen selv. (Remme fåes
ikke med nitteled). Jeg kan ikke for nærværende huske om stellet på F800
omslutter bagsvingeren, for i så fald er det en relativt omfattende opgave
at skifte rem.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Perminator

Dato : 06-05-07 18:46

Hej!

> [...]
> omslutter bagsvingeren, for i så fald er det en relativt omfattende opgave

Hvis I kigger under min DFM-profil, findes der et billede fra Herning, der
viser BMW ST800 fra højre side - med remmen. Hjulet er som det ses på et
andet billede ensidigt ophængt.
Jeg ved ikke meget om skift af remmen, men lige umiddelbart ser det ud som
om, at der bare skal rykkes et par dæksler af. For mig at se, befinder den
ensidige bagsvinger sig helt og fuldt inden for remmens omkreds?
Jeg synes at emnet er interessant, og ser frem til mere vidende kommentarer.
Gad iøvrigt vide, hvad et remkit består af? Er det nødvendigt at skifte
begge remhjul sammen med remmen? - Og hvad koster det mon?
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-07 19:19

On Sun, 6 May 2007 19:45:56 +0200, Perminator wrote:

> Jeg ved ikke meget om skift af remmen, men lige umiddelbart ser det ud som
> om, at der bare skal rykkes et par dæksler af. For mig at se, befinder den
> ensidige bagsvinger sig helt og fuldt inden for remmens omkreds?

Jup, billedet viser at svingeren er ophængt på motoren, så remskift er ikke
helt umuligt som enkel hjemmeopgave.

> Jeg synes at emnet er interessant, og ser frem til mere vidende kommentarer.
> Gad iøvrigt vide, hvad et remkit består af? Er det nødvendigt at skifte
> begge remhjul sammen med remmen? - Og hvad koster det mon?

Væsentlig spørgsmål :-| Og man er jo helt sikkert bundet til originale
dele, og deeet kunne jo presse prisen i fejl retning.

Orla Pedersen, som ikke tror på et udvalg af uoriginale dele til de få
remtrækkere.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-07 21:53

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommentarer. Gad iøvrigt vide, hvad et remkit består af? Er det
> nødvendigt at skifte begge remhjul sammen med remmen? - Og hvad koster

På en eller anden vis forstår jeg godt din begrestring, jeg syntes selv at
ST'n ser rigtigt godt ud, men er de tasker ikke lidt til grin på en touring
cykel !,
samme tasker sidder på en K1200S !, personligt syntes jeg de er/ser
uanvendelige ud .........

Fra : Perminator

Dato : 08-05-07 22:06

Hej Dennis

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse > På en eller anden vis forstår jeg godt din begrestring, jeg
> [...]
> touring cykel !,
> samme tasker sidder på en K1200S !, personligt syntes jeg de er/ser

Jeg vil gerne give dig ret.
For mig at se er topboksen ok, men jeg kan heller ikke lide sidetaskerne.
Jeg er vant til at køre med 3 stk 45 l GIVI på CXen, og have plads til telt,
trangia og sovepose, luftmadras og beklædning mm uden at skulle surre noget
udenpå.
BMWs tasker der udvides i bredden er uskønne for mig at se. Givitaskerne er
måske også for voldsomme på så lav en cykel, men så skulle man måske finde
en løsning med nogle slankere, men lidt dybere tasker?
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-07 18:39

> [...]
> er måske også for voldsomme på så lav en cykel, men så skulle man måske
> finde en løsning med nogle slankere, men lidt dybere tasker?

Hej.

Der er måske en løsning her
http://www.motorradzubehoer-hornig.de/de/home.html Givi har lavet nogen nye
35 liter tasker der også kan "fås" til BMW'en

Fra : Perminator

Dato : 10-05-07 22:33

Hej Dennis
"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:d2a8a$4642072c$55183f7d$21422@news.arrownet.dk...

> Der er måske en løsning her
> http://www.motorradzubehoer-hornig.de/de/home.html Givi har lavet nogen
> nye 35 liter tasker der også kan "fås" til BMW'en

Det er godt fundet på nettet. Flotte tasker der kan opfylde mit behov, og
som sikkert uden videre passer på ældre wing racks.
Tak - jeg kigger videre på det
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-05-07 13:58

Som Anna skriver så er det religion.

Jeg foretrækker kæde. Men det er pga, at de,synes jeg dårlige egenskaber en
kardan har. Når du slipper gassen, vil den trække hjulet "op", og modsat ved
gasgivning. Jeg synes ikke om at køre med det. Men det er der jo masser af
andre der gør.

"da den ikke har været opdateret siden 2001 og grundprincipperne i motoren"

Øhhh, de har vist ikke været opdateret i flere årtier!!! Prøv lige at
sammenligne motorer på endnu ældre cykler... Det eneste nye (groft sagt) der
er kommet, er indsprøjtning. Så jeg er sikker på at CBR'en og alle de andre
nok skal følge dagens miljøkrav, ellers måtte de jo heller ikke sælge dem.
Men hvis du er så miljøbevist, så skal du slet ikke kigge efter en stor MC.
Jeg vil tro du kan få en 250ccm, som sviner væsentligt mindre.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : KV

Dato : 04-05-07 20:24

> Som Anna skriver så er det religion.

Okay, så man kan ikke sige specifikt at f.eks. Kawasaki ikke holder så godt
som Honda eller noget i den stil? Jeg ér nok lidt Honda skadet (har en
stabil CB500) men udseenet på ZZR1400 tiltaler mig mest.

> [...]
> en kardan har. Når du slipper gassen, vil den trække hjulet "op", og
> modsat ved gasgivning. Jeg synes ikke om at køre med det. Men det er der

Selvfølgelig skal man lige prøve begge modeller inden køb men én ting er 15
minutters prøvekørsel og en anden er, at køre på den til daglig, hvor man
først dér lære hvordan den egentligt er at køre på.

> Men hvis du er så miljøbevist, så skal du slet ikke kigge efter en stor
> MC. Jeg vil tro du kan få en 250ccm, som sviner væsentligt mindre.

Nej, det er ikke dét jeg tænker på. Det er mere at Honda sikkert opgiver
modellen, da der sikkert skal større ændringer til for at få den på højde
med dagens standard.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-05-07 20:41

"Okay, så man kan ikke sige specifikt at f.eks. Kawasaki ikke holder så godt
som Honda"

Tjaooh, hvis du tør

"Selvfølgelig skal man lige prøve begge modeller inden køb men én ting er 15
minutters prøvekørsel og en anden er, at køre på den til daglig"

Enig. Men jeg ville heller ikke nøjes med 15 min. Da jeg købte min CBR lånte
jeg den i 24timer (dog en anden lettere brugt, de havde stående). Hvis jeg
skal lægge 200kkr+, så vil jeg også være sikker i min sag.

"Nej, det er ikke dét jeg tænker på. Det er mere at Honda sikkert opgiver
modellen, da der sikkert skal større ændringer til for at få den på højde
med dagens standard"

Jeg tvivler på det er miljø der ville gøre det, mere det at modellen har
været på markedet i mange år. Men hvis din antagelse er rigtig, hvad er det
så der gør, at du mener, den bliver et dårligt køb. Alle modeller bliver jo
opgivet på et eller andet tidspunkt. Hvis det er drømmecyklen ville jeg da
bare købe, og ikke tænke på om modellen stadig kan fås året efter...

--
Mvh. (som selv er Honda fanatiker, men må leve med kærestens Kawa.... )

Fra : KV

Dato : 04-05-07 21:47

> [...]
> lånte jeg den i 24timer (dog en anden lettere brugt, de havde stående).
> Hvis jeg skal lægge 200kkr+, så vil jeg også være sikker i min sag.

Smart, men det er der vel ikke ret mange forhandlere der vil gå med til?

> [...]
> med dagens standard"
>
> Jeg tvivler på det er miljø der ville gøre det, mere det at modellen har

Ja, den trænger til fornyelse - f.eks. ABS. Hvad der var fedt for 6 år
siden, er ikke nødvendigvis også fedt nu - jeg synes den trænger til at
blive peppet op men man kan jo håbe, at 1200 VTEC XX kommer næste år, men
jeg tvivler.

> Men hvis din antagelse er rigtig, hvad er det så der gør, at du mener, den
> bliver et dårligt køb. Alle modeller bliver jo opgivet på et eller andet
> tidspunkt.

Tjooo, det er da rigtigt, men jeg vil da hellere have en kurant model med
lagerførende reservedele fremfor en udgået model.

> Hvis det er drømmecyklen ville jeg da bare købe, og ikke tænke på om
> modellen stadig kan fås året efter...

Det har længe været drømmecyklen men det er det jo kun så længe indtil man
finder noget andet Lige nu frister Kawasakien godt nok meget, da jeg
synes den ser sej ud. Jeg kender dog intet til Kawasaki.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-05-07 08:13

"Smart, men det er der vel ikke ret mange forhandlere der vil gå med til?"

Det skal jeg jo ikke kunne sige...

"Ja, den trænger til fornyelse - f.eks. ABS."

Tja, de aller nyeste ABS er vist ved at være ok. Men har du nogen sinde
prøvet Dual Brakes? Dem er jeg mest til. Ikke noget med sensore, elektronik.
Jeg synes det ville være ærgerligt hvis Honda skrottede dem, til fordel for
ABS. Jeg har dog ikke selv prøvet ABS, men flere har udtalt at det ikke er
så overbevisende på MC. På våde veje vælter man alligevel. Men jeg har ikke
selv prøvet, så om det er rigtigt ved jeg ikke. Dual har også den fordel at
uanset hvilken bremse du bruger, så virker den på begge hjul. Og den tager
højde for vægtfordelingen. Det kræver store overarme, når man bremser på
fuld effekt.

Fra : Snusken

Dato : 04-05-07 21:15

> Det skal ikke smøres (og sviner derfor heller ikke), men hvordan er
> egenskaberne i kardan i forhold til kæde?
Kædetræk giver en mere kontant kraftoverførsel, altså sportsmaskiner har
altid kædetræk. Kædetræk giver, alt andet lige, lidt lavere cykelvægt.

Kardantræk falder for nyere motorcykler i groft sagt 3 "kategorier":

1. BMW
2. Moto Guzzi
3. Diverse japaner choppere

Førend, f.eks. i 70erne, før kæderne blev langtidsholdbare, var der et
stort udvalg af kardancykler, ( jeg har begået en database til opslag af
de mest gængse kardanmodeller på: http://itet.mine.nu/kardanbase )
Tænk bare på de populære Nimbusser og Gyllepumper

Hvad skal man være opmærksom på og
> kan man sige at det éne er bedre fremfor det andet?

Ved nogle kardancykler hæver bagenden sig mærkbart ved acceleration,
derfor har ældre BMW'er tilnavnet "Gummiko" med henvisning den mekaniske
rodeotyr, som altid hæver bagenden, før man kastes af i manegen
(Det var da een fortolkningsmulighed :)

mvh Erik

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 05-05-07 04:00

"KV" <nospam@REMOVE.gmail.com> wrote in message
> [...]
og
> kan man sige at det éne er bedre fremfor det andet?

Kardan er alletiders, men jeg er også lidt forudindtaget, må jeg indrømme.
*gnæk*
Der er meget lidt vedligehold, og det kan køre i evigheder.
Spørgsmålet går vel egentlig ud på, hvor meget vedligeholdelsesarbejde du
selv ønsker at udføre. Der er med andre ord intet svineri, ingen risiko for
kædesprængning med stor risiko for styrt og/eller motorhavari til følge,
ingen kædesmøring og ingen regelmæssig udskiftning af kæde og tandhjul for
hver10.000 - 30.000 km med en kardantrækker.

Med et kardantræk skal du bare holde øje med at få olien skiftet ved hver
30-40.000 km, og lige kikke efter om der evt. måtte opstå en lækage. Lækager
er temmelig sjældne, og da jeg tillader mig at gå ud fra, at du ikke vil en
tur ud ad Kolyma-ruten i Sibirien, tror jeg heller ikke at du skal være
nervøs for det.

Jeg er bekendt med en BMW K75RT, der foreløbig har kørt 220.000 km, den har
endnu ikke haft alvorlige problemer med kardantrækket.
Til gengæld er der meget andet der er blevet skiftet på den, og jeg har hørt
via bekendte at elsystemet på den er ustabilt grundet omstilling til civil
mc.
Så hvis du vil have en mc med mindst mulig vedligeholdelsesarbejde, så nup
en kardantrækker. Og hold dig *langt væk* fra de gamle etatraketter. Det er
at købe et stort, altædende sort hul til at putte alt hvad der hedder penge,
i.
Jeg tør vædde en frisk citronhalvmånesandkage på, at du kender flere
motorcyklister der har oplevet at knække en kæde, end du kender
motorcyklister, der har havareret et kardantræk.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - næeh...

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-07 08:37

On Sat, 5 May 2007 05:00:27 +0200, Aragorn Elessar wrote:

> Kardan er alletiders, men jeg er også lidt forudindtaget, må jeg indrømme.

Det er dejligt let, og det eneste jeg savner fra XS'en.

> [...]
> ingen kædesmøring og ingen regelmæssig udskiftning af kæde og tandhjul for
> hver10.000 - 30.000 km med en kardantrækker.

Nu har jeg jo kædesprængereksamen, og ofte går det ud over motoren, og i
sjældnere tilfælde blokeres baghjulet. Derimod er et defekt kardankryds,
eller lejehaveri stortset _altid_ ensbetydende med et blokeret baghjul, såe
jeg tror ikke lige at man skal tænke så meget over den sag :-| Så bliver
man bare paranoid.

> [...]
> at købe et stort, altædende sort hul til at putte alt hvad der hedder penge,

Desværre er udvalget begrænset til en bestemt mc-type, som jeg ikke bryder
mig så meget om. Faktisk er der kun en enkelt BMW, og måske to Guzzi'er,
der tiltaler, og de er økonomisk langt uden for rækkevidde Jeg så gerne
flere "sport/touring" mc'er med stangtræk :-/

Orla Pedersen, med en Sunbeam stangtrækker i stalden, til salg i øvrigt.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-05-07 09:30

Orla Pedersen skrev:
> [...]

> der tiltaler, og de er økonomisk langt uden for rækkevidde Jeg så gerne
> flere "sport/touring" mc'er med stangtræk :-/

nej nu må I sgu holde!

Lad nu æslerne køre touring med stang, men sport og stang har da intet
med hinanden at gøre, med mindre sporten er at undlade at vedligeholde
over længere tid :-/
Det vil være som en farrai med jydekrog og trailer

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-07 14:22

On Sat, 05 May 2007 10:30:08 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Det vil være som en farrai med jydekrog og trailer

Øhh, ja. Jeg havde da tagbøjler og træk på XJ4,2'eren Den ku' sgu'
håndtere en påningsvuvn.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Hans/NTV

Dato : 06-05-07 15:50

On 4 Maj, 22:15, Snusken <snu...@anywhere.ww> wrote:

> 1. BMW
> 2. Moto Guzzi
> 3. Diverse japaner choppere
>

> mvh Erik

Hej Erik
Glemmer du ikke rejsemaskinerne fra Honda: ST1300 og GW1800 samt NT
Deauville V og så Yamaha's FJ1300. De er alle fire med kardan og
bestemt ikke choppet på noget måde - tværtom er det
luxuxsrejsemaskiner som også kan flytte sig i en vis hast og med den
rette pilot - sætte mangt en 600 raket af på de små veje....

hVh
Hans/NTV

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-05-07 08:49

Hans/NTV wrote:
> Hej Erik
> Glemmer du ikke rejsemaskinerne fra Honda: ST1300 og GW1800 samt NT
> Deauville V og så Yamaha's FJ1300.

Og Yamaha XZ 550.

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-05-07 09:03

Jim Andersen wrote:

> Og Yamaha XZ 550.

Den er vist ikke nyere - så skulle vi også have Honda VF750S med. Yamaha
XJ900 Diversion burde dog komme med i "nyere" listen.

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-05-07 10:01

Torben Scheel wrote:

> Den er vist ikke nyere

Der stod intet om nyere. Der stod post-70.

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-05-07 10:54

Jim Andersen wrote:

> Der stod intet om nyere. Der stod post-70.

Jo, men vi opfatter det måske forskelligt :

"Kardantræk falder for nyere motorcykler i groft sagt 3 "kategorier": "

Jeg er jo heller ikke gammel selvom jeg er født i 60'erne

--
vh
Torben - med nyere FJ1100 til salg