Nyt forslag fra Tågehornet
Fra : Thomas Makro

Dato : 04-05-07 10:37

Så har formanden for Rådet for Større Færdselssikkerhed fremkommet med
endnu et af sine geniale forslag: Indførelse af stærekasser
(permanente foto fælder).
Kilde: <http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4389160>

Prøv også at læse lederen på JP. Den er noget mere nuanceret.
Personligt er jeg helt enig med denne leder. Se <http://www.jp.dk/
meninger/ncartikel:aid=4388072>.

Endvidere kan tilføjes begreber som Big Brother og flere penge i
statskassen.

Jeg begriber ikke at man bliver ved med at bruge pisk istedet for
gullerod. Hvis man vil have farten ned, så lav vejen om, så den ikke
indbyder til høj fart. Hvis man vil gøre en vej mere sikker, så lav
fodgængerfelter, cykelstier, rundkørsler, midterautoværn eller lign.
Men det koster jo penge, og når man er en god radikal, som nævnte
formand jo er, så går man jo ind for øget skattetryk.

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : Hans

Dato : 04-05-07 10:59

Hmmm.
Hvem er nu tågehornet ??

Det er meget meget dyrt at ombygge veje, f.eks. med rundkørsler.
Vi taler om 10-20-30 millioner når der bygges rundkørsler ved f.eks.
indfaldsvejen til de større byer.

De penge vi betaler i skat er rigtig mange penge, og alligevel har vi
elendige forhold i de fleste af vores daginstitutioner, skoler og plejehjem.
De ansatte får latterlige betalinger for deres job.

Her vil jeg personligt heller ofre nogle penge, end på trafiksaneringer, som
ikke er nødvendige, hvis folk i stedet for kunne tænke sig om og overholde
hastighedsgrænserne.

Penge til det ene eller andet er et spørgsmål om politik og økonomi, så find
en politiker der går ind for netop dit synspunkt og støt så op om ham/hende.

Jeg tror ikke du finder nogen, hverken Radikal eller ikke Radikal, der går
ind for at droppe de billigere Stærkasser frem for at pumpe millioner ind i
trakikomlægninger.
Heller ikke jeg (..der ikke er Radikal)

Tag konsekvensen som en mand, og betal din fartbøder, hvis du syntes at
loven ikke skal overholdes, og spar os for dit piveri....

Mv.
Hans

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-05-07 11:14

Hans skrev:
> Hmmm.
> Hvem er nu tågehornet ??

Det er pr. definition René LaCour

> Tag konsekvensen som en mand, og betal din fartbøder, hvis du syntes at
> loven ikke skal overholdes, og spar os for dit piveri....

Jeg læser ikke Marko's indlæg som "jeg vil ikke tage konsekvensen af
mine handlinger, jeg læser det som "nu må den evindelige overvågning
have en ende"!, og jeg er fuldstændig enig!

Det er en værre gang /&¤% at lukke ud at der bare skal overvåges mere og
mere

Hvor går grænsern for de selvretfærdiges nyfigenhed, og nysgerrighed, og
deres blanden sig i alverdens ting, og evindelige kontrol, af ethvert
tænkeligt og utænkeligt forhold?

Langt hovedparten af den kriminalitet der udøves her i landet udøves bag
lukkede døre i private hjem - skal vi nu ikke se at få stoppet det
svineri! Sæt kameraer og lytteudstyr ind i et hvert lukket rum i landet,
så er der vil ikke nogen der kan unddrage sig de selvretfærdiges kontrol
og retfærdige straf! SÅ er vi lige for loven.

Ja for der foregår vel ikke noget i jeres hjem der ikke tåler dagens
lys... vel?

Hurra for STASI de må på banen igen der var satme styr på tingene
dengang de huserede

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Henrik H

Dato : 04-05-07 12:40

Thomas Makro skrev:
> Så har formanden for Rådet for Større Færdselssikkerhed fremkommet med
> endnu et af sine geniale forslag: Indførelse af stærekasser
> [...]

Ja det ville da være rart med fast fartkontrol. Så kan det være alle
idioterne lærer at sætte hastigheden lidt ned.

Eneste problem med de stærekasser er at folk desværre for hurtigt lærer
hvor de sidder.Hvilket gør at folk bremser lige før dem, og gasser op
når de er passeret

> Prøv også at læse lederen på JP. Den er noget mere nuanceret.
> Personligt er jeg helt enig med denne leder. Se <http://www.jp.dk/
> meninger/ncartikel:aid=4388072>.

Jeg vil nu ikke kalde den mere nuanceret, personen bag er bare fortaler
for at sætte hastigheden op. Han fokuserer alene på hvordan de "gode"
trafikanter skal have det, ikke hvordan alle klaphattene skal straffes.

Han er alt for blødsøden til mig.

> Endvidere kan tilføjes begreber som Big Brother og flere penge i
> statskassen.

Flere penge i statskassen ville være en dejlig bonus, forhåbenligt kan
de bruges til at forbedre vores velfærd. Men husk nu på at der kommert
kun xtra penge hvis du stadig kører for stærkt.

> [...]
> indbyder til høj fart. Hvis man vil gøre en vej mere sikker, så lav
> fodgængerfelter, cykelstier, rundkørsler, midterautoværn eller lign.

Fordi der er masser som helt klart fortjener pisken ?!

mvh
henrik

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 04-05-07 16:56

Henrik H skrev:

> Fordi der er masser som helt klart fortjener pisken ?!

Jammen skal vi så ikke - bare for en sikkerhedsskyld - overvåge din
bopæl, ikke jeg forventer der er noget videre at komme efter (nok i
virkeligheden småting, men alligevel)- bare stuen, toilettet, gangen,
køkkenet, soveværelset - ja egentlig alle rum - det er jo hjemme
forbrydelser planlægges, diskuteres, og mange gange begås - om ikke
andet så har vi da en video af en eventuel forbryder der måtte trænge
ind på din matrikkel - og nej du må ikke se videoen - den administrerer
jeg

Den udvikling vi ser i dag er STAZI/NAZI samfundet indført af bagvejen
af selvgodhedens fanebærere

Fra : Niels Munk

Dato : 04-05-07 18:46

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message

> Den udvikling vi ser i dag er STAZI/NAZI samfundet indført af bagvejen af
> selvgodhedens fanebærere

Hørt!

/Niels Munk

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 04-05-07 18:25

On Fri, 04 May 2007 13:39:43 +0200, Henrik H
<ingenprivateemailtak@null.dk> wrote:

>Eneste problem med de stærekasser er at folk desværre for hurtigt lærer
>hvor de sidder.Hvilket gør at folk bremser lige før dem, og gasser op
>når de er passeret

Løsningen er nummerpladegenkendelse og beregning af gennemsnitsfart
fra kamera til kamera. Det er sgu' svært at omgås.

Det findes allerede, blot ikke i Danmark.

--
Per K. Nielsen
(som personligt hellere så rødtlyskameraer indført i større byer)

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 04-05-07 18:52

"Per K. Nielsen" <pkn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Løsningen er nummerpladegenkendelse og beregning af gennemsnitsfart
> fra kamera til kamera. Det er sgu' svært at omgås.

Nææh, det er da alt for besværligt. Alle motorkøretøjer skal udstyres med
en lille GPS styret chip. Den ved altid hvor du er, og kan derfor tilpasse
din hastighed efter forholdene, da den jo også har styr på alle andre
trafikanter. Jooo også fodgængere for vi fik da alle en lille operation bag
det
højre øre lige efter fødslen, ikke!!!! =

mvh Jens
Sydals

Fra : flopper

Dato : 04-05-07 19:37

> [...]
> det
> højre øre lige efter fødslen, ikke!!!! =

Set i forhold til diise drastiske overvågningsmetoder, så er
stærekassen ( som kun fotograferer, når der køres for stærkt), vel en
temmelig mild form for overvågning, idet den kun registrerer
overtrædelse af en (mere eller mindre rimelig) lov, som ikke desto
mindre er en lov, og ikke alle dem der ikke gør noget ulovligt.

mvh
Flopper
som udover sammenligningen ikke her tager stilling til om stærekasserne
er rimelige.

Fra : Bongo

Dato : 04-05-07 21:38

> [...]
> af en (mere eller mindre rimelig) lov, som ikke desto mindre er en lov, og
> ikke alle dem der ikke gør noget ulovligt.

Men det er spild af penge, GPSerne advarer mod fast installerede kameraer.
Det er en service man kan erhverve sig efter anskaffelse af GPSen. Både
Tomtom og Garmin tilbyder det, men ikke til alle GPSer.
Så kameraets eneste effekt bliver at folk sætter farten ned på en given
strækning, men det kan jo være at det er det der er ønskes.

Vh Bongo

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-05-07 15:41

On Fri, 4 May 2007 22:37:38 +0200, "Bongo" <askfor@address.com> wrote:

Hej.

> [...]
>Så kameraets eneste effekt bliver at folk sætter farten ned på en given
>strækning, men det kan jo være at det er det der er ønskes.

Den betragtning er jeg meget enig i
Og det etaten er ude efter er deres 500 mio kr pr år malkemaskine, så
det er ikke i deres interesse at installere stærekasser.
Tværdimod virker de mobile "gadekinoer" motiverende på både
ordensmagten og politikkerne.
Politikkerne vil se guld, og etaten vil have mandskab - Ikke for at
opklare forbrydelser, men for at få mere mandskab i grøftekanterne.
Gadekinoerne indikerer et højt aktivitetsniveau med deraf følgende
højt afkast.
Hvis man så brugte afkastet til at ansætte rigtige betjente der
opklarer forbrydelser og kriminalitet ville det sikkert få folkelig
opbakning.

Mht. stærekasserne kan man jo vælge den norske model.
Der er flere fuglebure end der er kameraet til, så man ved aldrig
hvilke der er "skarpladt".
Det neutraliserer i nogen grad GPS advarslerne.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 04-05-07 12:46

On Fri, 04 May 2007 11:59:24 +0200, Hans wrote:

> Tag konsekvensen som en mand, og betal din fartbøder, hvis du syntes at
> loven ikke skal overholdes, og spar os for dit piveri....

Det er vist ikke lige det der er spørgsmålet.

Spørgsmålet er om vi borgere skal finde os i at det offentlige bliver ved
med at omklamre os og fjerne selv de mindste faremomenter på vores vej
igennem livet. Det må da være en menneskeret at man selv - til en vis grad
- kan få lov til at bestemme over sit eget liv, og hvordan man vil leve
det! Det er simpelthen uhyggeligt så meget den nuværende regering forsøger
at tilrettelægge vores liv og måden vi lever det på!

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 04-05-07 14:57

On Fri, 04 May 2007 14:55:57 +0200, Henrik H wrote:

> Der er en stor forskel... Om du udsætter dig selv for fare kan vi andre
> og regeringen være ligeglad med. Men hvis den kørsel udsætter andre for
> fare, så skal de helst gribe ind hurtigst muligt og fratage dig den mulighed

Åh, ja - det er jo den slags vi har færdselsloven, straffeloven og
lignende til. Det er dog ikke det samme som at man behøver ensrette
individerne!

Flere og flere ting foreslås lagt ind under klippekort-ordningen -
sikerhedsseler f.eks. Dette r bare et hurtigt eksempel. Vores tilværelse
forsøges mikro-reguleret på mange punkter, ikke bare m.h.t. køretøjer og
færdsel.

--
/Hekto

Fra : Jørgen Winther

Dato : 05-05-07 21:51

> Mht. stærekasserne kan man jo vælge den norske model.
> Der er flere fuglebure end der er kameraet til, så man ved aldrig
> hvilke der er "skarpladt".
> Det neutraliserer i nogen grad GPS advarslerne.

Samme ting i Sverige. Men svenskerne har været så flinke at sætte
advarselsskilte op sine steder, så man ved, at der kommer "noget" (men
kan man vide, om det er skarpladt?). Et problem, jeg har bemærket i
Sverige, er at jeg bruger uforholdsmæssigt meget af min koncentration
på at kontrollere speedometeret - en koncentration, der måske kunne
have været bedre anvendt på at holde øje med vejen og dens
omgivelser...

--
Jørgen
Emmigrant på Sprint ST

Fra : Morten

Dato : 05-05-07 22:14

"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

på at kontrollere speedometeret - en koncentration, der måske kunne
have været bedre anvendt på at holde øje med vejen og dens

Stærekasserne er nu ligeglade med motorcykler.Vi fik flere til at blinke i
Norge ,men har aldrig hørt noget da de kun tager billede forfra

Morten

Fra : Jørgen Winther

Dato : 05-05-07 22:31

> Stærekasserne er nu ligeglade med motorcykler.Vi fik flere til at blinke i
> Norge ,men har aldrig hørt noget da de kun tager billede forfra
>
> Morten

Nå ja, kameraet vender jo kun én vej! Det havde jeg faktisk ikke tænkt på -
så vil jeg køre mere normalt igen ;)

--
Jørgen

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-05-07 10:03

On Sat, 5 May 2007 23:31:10 +0200, "Jørgen Winther" <jwi@condia.dk>
wrote:

Hej Jørgen.

>Nå ja, kameraet vender jo kun én vej! Det havde jeg faktisk ikke tænkt på -
>så vil jeg køre mere normalt igen ;)

Pas på du ikke bliver involveret i en anden trafikal hændelse hvor der
kommer politi på, og der efterfølgende er een der sammenligner
billeder fra stærekasserne med dem fra "hændelsen".
Jeg har den opfattelse at norsk politi har en indbyrdes konkurrence om
hvor mange udlændinge de kan ekskortere ud af landet med efterfølgende
kørselsforbud i Norge i en årrække

Norge er det eneste sted hvor jeg har haft min dieselbrænder oppe på
18 Km/l mod normalt 12 - I respekt for stærekasserne )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-05-07 17:17

Thomas Makro wrote:

> Endvidere kan tilføjes begreber som Big Brother og flere penge i
> statskassen.

Tjah - folk kan jo ikke finde ud af at overholde reglerne selv.
Køreundervisningen indbefatter så vidt jeg husker også lidt om skiltenes
betydning - forstår man det ikke burde man måske have undladt discount
kørekorttilbuddet

> [...]
> Men det koster jo penge, og når man er en god radikal, som nævnte
> formand jo er, så går man jo ind for øget skattetryk.

Jeg synes det er herligt at der er et system for frivillig indbetaling
af skat til alles bedste At man skulle etablere for mia. af kroner
forhindringsbaner som skader alle køretøjer er da det mest tågehornede
forslag af de to.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Makro

Dato : 07-05-07 15:49

On May 4, 11:59 am, "Hans" <hanse...@hotmail.com> wrote:

> Det er meget meget dyrt at ombygge veje, f.eks. med rundkørsler.
> Vi taler om 10-20-30 millioner når der bygges rundkørsler ved f.eks.
> indfaldsvejen til de større byer.
Det har du ret i. Men nu betaler trafikanterne jo så meget i skatter
og afgifter, at det dækker alt hvad trafikken koster, plus en masse
andet.

> De penge vi betaler i skat er rigtig mange penge, og alligevel har vi
> elendige forhold i de fleste af vores daginstitutioner, skoler og plejehjem.
Det har du også ret i. Vi har verdens dyreste folkeskole, men langt
fra den bedste. Vi har ligeledes et meget dyrt sundhedssystem, som
kvalitetsmæssigt er under mange andre vestlige lande. Sammenligner man
med andre lande, får vi danske skatteborgere lidt for vores penge.

> Her vil jeg personligt heller ofre nogle penge, end på trafiksaneringer, som
> ikke er nødvendige
Det er traditionel socialdemokratisk tankegang, at man blot skal smide
endnu flere penge i det sorte hul, og at tingene derefter ordner sig.
Sådan er virkeligheden altså ikke. Samfundet smider rigeligt med penge
i både skole-hullet og sundheds-hullet. Det der er brug for, er bedre
intern kontrol og fordeling af pengene. Jeg har via mine jobs haft
kontakt med forskellige offentlige instanser, og jeg er igen og igen
blevet chokeret over hvordan store beløb (fra 100.000 kr til
adskillige millioner) bliver brugt på ligegyldige ting.

>, hvis folk i stedet for kunne tænke sig om og overholde
> hastighedsgrænserne.
Åååh er vi nu ved den igen... Husk nu, at det IKKE er farten der
dræber. Bare fordi det bliver sagt igen og igen, bliver det ikke
sandt. Flere steder i verden er ulykkestal faldet, efter man øgede
hastigheds begrænsing. Men det er jo gamle nyheder...
Farten gør derimod ondt værre. Det er helt sikkert. Men farten i sig
selv dræber ikke, det gør inkompetence, sløve trafikanter (f.eks. som
følge af at de kører for langsomt), trafikanter der ikke holder
afstand, osv.
Der vil også altid være nogle af de såkaldte "røde trafikanter", som
kører som død og hel..., over for rødt, overhaler i uoverskuelige
sving, osv. Disse trafikanter vil der altid være nogle af, uanset hvor
strenge straffe man indfører. Men det er heldigvis kun nogle få...

> Tag konsekvensen som en mand, og betal din fartbøder, hvis du syntes at
> loven ikke skal overholdes, og spar os for dit piveri....
Jeg kan ikke forstå at du synes, at man bare skal betale den ene bøde
efter den anden. Når der er noget man er utilfreds med, skal man da
råbe op om det, så der kommer fokus på det, ellers ændrer tingene sig
aldrig.

Jeg kan ikke lade være med at sammenligne med modstandsfolkene under
2. verdenskrig. Siden du synes at man bare skal overholde enhver lov
uden at brokke sig, så må du jo også mene, at de skulle have undladt
at lave sabotage mv...

Fra : Thomas Makro

Dato : 07-05-07 15:57

On May 6, 6:16 pm, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Thomas Makro wrote:

> Tjah - folk kan jo ikke finde ud af at overholde reglerne selv.
Tjaaah jeg er af den opfattelse, at de fleste godt kender betydningen
af skilte, men at man overser nogle, eller bevidst vælger ikke at
overholde dem.

>At man skulle etablere for mia. af kroner
> forhindringsbaner som skader alle køretøjer er da det mest tågehornede
> forslag af de to.
Det er jo et frit land, så du har ret til at være modstander af
midterautoværn, zig-zaf chikaner og lign. Midterautoværn skader netop
ikke trafikanterne så meget, som et frontalt sammenstød gør - det er
jo derfor man har opfundet midterautoværn.
Jeg mener stadig at gullerødsmetoden til at få trafikanterne til at
køre som man ønsker, er en langt bedre strategi end bøde-strategien.
Det bliver vi to bare aldrig enige om.

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-05-07 08:27

Thomas Makro wrote:

> Tjaaah jeg er af den opfattelse, at de fleste godt kender betydningen
> af skilte, men at man overser nogle, eller bevidst vælger ikke at
> overholde dem.

Og du mener så at man skal etablere veje for de mennesker der ikke vil
holde reglerne?

> [...]
> Jeg mener stadig at gullerødsmetoden til at få trafikanterne til at
> køre som man ønsker, er en langt bedre strategi end bøde-strategien.

Min pointe er nærmere at fartbump, skildpadder og chikaner ikke har
meget med gulerod at gøre. Og der hvor jeg bor (50km/t zone - 200m fra
skole) er der nogen der, sikkert bevidst, ikke læser skiltene. Af de 2
reguleringsmetoder vil overvågning virke bedst - chikaner ville sinke og
stresse trafikken yderligere, og når der er plads ville de fungere som
en Brianudfordring (undskyld Brian). Jeg vurderer såmænd bare hvad der
ville være mest sikkert for mine børn på vej til skole, og hvad der
ville få trafikken til at glide bedst.

Jeg mindes ikke at have argumenteret mod midterautoværn - men jeg tror
ikke de er sat op for at hæve hastigheden - ejheller for at tækkes
MC-ister.

> Det bliver vi to bare aldrig enige om.

Ahr, hvis du når at blive far, så nærmer vi os nok en fredelig fadøl en
aften på MC-campen

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 08-05-07 08:45

Torben Scheel pretended :
> [...]
> de er sat op for at hæve hastigheden - ejheller for at tækkes MC-ister.

Hmmmmm .... :o/

Mine erfarringer fra den lokale lilleskole er at
man skal tage sig iagt for kvinder i berlingo'er!

De fylder deres kampvogn med unger, er altid for
sent på den, kører op overfortov m.m. uden at se
sig for og sætter ungerne af direkte på
dørtrinet.

Derefter er de stadig sent på den, men nu kan de
godt køre som sindsyge - og evt. få ram på de
stakkels unger der må gå til skole.

Hvad er den kvindelige pendant til Bri'ænder?
Louise, Trudel, Waltraut, Eva, Lisbeth eller?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-05-07 08:50

Hekto skrev:
> Torben Scheel pretended :

> Hvad er den kvindelige pendant til Bri'ænder?
> Louise, Trudel, Waltraut, Eva, Lisbeth eller?

Lonni, helt klart Lonni

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-05-07 09:54

J.C.Kløve wrote:

> Lonni, helt klart Lonni

På øen heder de Randi og går i stumpebluser

--
vh
Torben

Fra : Bongo

Dato : 09-05-07 21:24

> På øen heder de Randi og går i stumpebluser

Belinda, helt klart Belinda. Og selvfølgelig kører hun i en Belingo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-05-07 22:16

Bongo skrev:

> Belinda, helt klart Belinda. Og selvfølgelig kører hun i en Belingo

Annette!...og så ryger hun cecil! (påstod min x )
Hans
http://kortlink.dk/2rrz

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-05-07 13:22

Trunte (Anden har ikke levet forgæves)

/jim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-05-07 08:47

Torben Scheel skrev:

> Ahr, hvis du når at blive far, så nærmer vi os nok en fredelig fadøl en
> aften på MC-campen

Hø, ja det er da hyggeligt i dit selskab, det ved jeg

Men vi enes aldrig om overvågning.

--
Dun@nt - der er på campen i baren i uge 29

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-05-07 09:59

J.C.Kløve wrote:

> Hø, ja det er da hyggeligt i dit selskab, det ved jeg

Tak, og lige over. Terassen venter BTW. Vi må se at få skveezet et
ørrangement ind i kalenderen.

> Men vi enes aldrig om overvågning.

Nok ikke. Jeg véd at jeg har fået det sværere med fartidioter efter
ungerne kom - det er bare et problem der ikke løser sig selv. Optimalt
skulle der køre en reklamevogn på alle dele af vejnettet en gang i timen
- automatisk overvågning er det dårlige alternativ der dog er bedre end
at lave vejnettet til forhindringsbane pga. et mindretal udenfor
pædagogisk rækkevidde.

--
vh
Torben