kørsel med slidt kæde
Fra : Jayhawk

Dato : 04-07-01 15:45

Har oplevet en del kæderaslen (i går og i dag) og kiggede på kæden. Mit
falkeblik opdagede snart at kæden var slap, så frem med skruenøglerne og
stramme stramme.
Stolt over min bedrift drejer jeg hjulet rundt, mens jeg fryder mig over den
perfekt strammede kæde. Så *damm* opdager jeg at nej nu er kæden jo alt for
stram.. hey vent! nu er den alt for løs.. nej.. nu er den perfekt igen.
Argh! Slidt kæde.
Nu varierer den mellem rimelig stram og halvslap, og jeg kan først komme til
hos min mc pusher om 16 dage.. :-/
Har et kreditbevis til en billigere service der, og den skal alligevel til
12.000 km nu, så jeg gider næsten ikke smutte ind til en anden.
Spørgsmålet er nu.. er det helt fy fy at køre med en kæde i sådan en stand?
Den er ellers fin og smurt.. bare uens strukket.

Går det an at tage over to uger med blandet kørsel med den?

Og nej jeg kan og vil ikke skifte den selv.. godt nok har jeg to
skruenøgler, men jeg plejer altså ikke at få sorte fingre

Fra : Michael K.S.

Dato : 04-07-01 16:14

On Wed, 4 Jul 2001 16:45:14 +0200, "Jayhawk" <no@mail.today> wrote:

>Går det an at tage over to uger med blandet kørsel med den?

Forventer du et kvalificeret svar på det ?

En ting du jo kunne gøre,var at du målte på den der hvor den er mest
slidt over 5-10 ruller og se om den er udover slidmålet for den
pågældende kæde ved at ekstrapolere

Altså du tager en risiko af udefinerbar størrelse,sandsynligvis holder
den,men måske gør den ikke....time will tell

Det værste er vel også næsten at nu ved du det,så det ligger i
baghovedet hele tiden,har selv kørt en uge med en sådan kæde på en
CBR600 og det tog en god del af glæden må jeg sige.

En af den slags ting hvor man selv må afgøre om man vil satse eller
ej,jeg ville nok ikke gøre det....mere

-M

Fra : Jayhawk

Dato : 04-07-01 16:50

> Forventer du et kvalificeret svar på det ?

Yah!

> En ting du jo kunne gøre,var at du målte på den der hvor den er mest
> slidt over 5-10 ruller og se om den er udover slidmålet for den
> pågældende kæde ved at ekstrapolere

Vil en ekstrapolering ikke netop være fejlagtig, da den er uans slidt?
Hvis den bare var lile strukket hele vejen rundt, så ville den jo ikke
rasle.. kun i værste fald springe med tiden, men de ryk der er nu, dem slap
man så for.. så er en uens slitage ikke værre end en jævn? hvilket så igen
betyder at en ekstrapolering måske vil vise at alt er ok, mens den i praksis
hakker for meget..?

> [...]
> den,men måske gør den ikke....time will tell
>
> En af den slags ting hvor man selv må afgøre om man vil satse eller

Nah tror egentlig heller ikke jeg vil. Særligt da jeg kom i tanke om at der
er ferietur om en uge, så der skal den sgu være i orden.. tænk at man kan
glemme sin egen ferie.. wierd

Fra : Michael K.S.

Dato : 04-07-01 16:59

On Wed, 4 Jul 2001 17:49:43 +0200, "Jayhawk" <no@mail.today> wrote:

>Vil en ekstrapolering ikke netop være fejlagtig, da den er uans slidt?

Kommer an på hvad du mener,men meningen er jo netop at du måler der
hvor den er mest slidt og ekstrapolerer til en hel kæde ligger det så
væsentligt over slidmålet for en hel kæde så er den jo gal ik'.Men det
er selvsagt kun en ting man kan bruge til negativ bekræftelse.Men er
det så galt med den kæde som du beskiver tror jeg nu også at den test
falder negativt ud

>Hvis den bare var lile strukket hele vejen rundt, så ville den jo ikke
>rasle..

En kæde bliver faktisk ikke strakt,den slides i de enkelte dele og
forlænges derved

> kun i værste fald springe med tiden, men de ryk der er nu, dem slap
>man så for.. så er en uens slitage ikke værre end en jævn?

På sin vis jow,ryk i en kæde der måske er meget slidt i nogle led er
selvsagt ikke godt

>hvilket så igen
>betyder at en ekstrapolering måske vil vise at alt er ok, mens den i praksis
>hakker for meget..?

Kan faktisk godt være tilfældet ja.

>Nah tror egentlig heller ikke jeg vil. Særligt da jeg kom i tanke om at der
>er ferietur om en uge, så der skal den sgu være i orden.. tænk at man kan
>glemme sin egen ferie.. wierd

U have chosen wisely my son

-M

Fra : Per Pedersen

Dato : 06-07-01 12:04

Jayhawk <no@mail.today> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b432c80$0$50757$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Og nej jeg kan og vil ikke skifte den selv.. godt nok har jeg to
> skruenøgler, men jeg plejer altså ikke at få sorte fingre

Hvilken type kæde er det??
Det skulle vel ikke være en Regina!!

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen