Motorcyklen - forbudt for idioter!
Fra : Allan

Dato : 02-05-07 13:49

<http://blogs.dr.dk/blogs/grunwaldsblog/archive/2007/05/01/motorcyklen-forbudt-for-idioter.aspx>

Uddrag:

"Endnu en af de ulykker, hvor en motorcykelist fulstændigt har parkeret sin
hjerne derhjemme (hvis vedkommende altså er i besiddelse af en). Han
forvolder uskyldige mennesker smerte og skade. Jeg tænker på ulykken på
Amager Boulevard, hvor en motorcyklist kører ræs indenom en bus og rammer
to uskyldige passagerer. Medraceren på den anden MC kører udenom - og er
pist borte. Og endnu engang bliver de tohjulede motor-trafikanter
intimideret i al almindelighed. Du har benzin i blodet - ergo er du
hensynsløs. Det at køre motorcykel bliver sidestillet med en slags idiotisk
dødsdrift ..klip... Jeg synes, at man skal overveje at hæve grænsen for at
erhverve motorcykel-kørekort til 25 år. Eller i hvert fald kræve nogle års
kørsel i bil, før man kan få lov til at bevæge sig ud på en MC."

Det er rigtig nok, at sådan et paphoved ikke gør livet lettere for
MC'ister - men der er da masser af billister under 25 der kører med hovedet
under armen !?

mvh
Allan - nu på CBF1000
XJ600s '03 sælges

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-05-07 14:19

Allan wrote:

> [...]
> erhverve motorcykel-kørekort til 25 år. Eller i hvert fald kræve nogle års
> kørsel i bil, før man kan få lov til at bevæge sig ud på en MC."

Bare et ugennemtænkt opportunistisk opstød. Gør alder dig til idiot?
Hvordan skulle manglende kørekort havde forhindret idioterne? Er det
rigtig smart at lade idioter køre i biler i stedet, hvor
egenkonsekvensen ved idioti er langt mindre?

Hvor mange MC ulykker af den slags (parkeret hjerne) ulykker har vi
egentlig set? I forhold til bilister/traktorførere med parkeret hjerne?
I forhold til trafikaflivede fornuftige MC-ister?

> Det er rigtig nok, at sådan et paphoved ikke gør livet lettere for
> MC'ister - men der er da masser af billister under 25 der kører med hovedet
> under armen !?

Nemlig.

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 02-05-07 14:46

After serious thinking Torben Scheel wrote :
> [...]
> set? I forhold til bilister/traktorførere med parkeret hjerne? I forhold til

Det kan du jo have ret i, men problemet er at det
er motorcyklisterne der er idioter, ikke
traktorførerne eller bilisterne.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Lars Nielsen

Dato : 02-05-07 19:52

Hekto wrote:

__SNIP__

> Det kan du jo have ret i, men problemet er at det
> er motorcyklisterne der er idioter, ikke
> traktorførerne eller bilisterne.

Hmmm...
For et par weekender siden var vi på en lille motorcykeltur en god håndfuld
ældre og mellemgamle mennesker - kører rigtig pænt. Kommer til et T-kryds
hvor vi skal til højre. En bil ser de _mange!_ cykler, og bestemmer sig for
at holde tilbage for de sidste 40 cykler, smiler og vinker, med vindu'et
nede. Bagved holder så en ældre Volvo, som åbenbart beslutter sig for, at
det gider han sku' ikke vente på, så han maser sig forbi et helle-anlæg,
ridser tydeligt sin egen bil, og kører over i venstre side af vejen, så en
modkørende må klodse bremsen og sejle sidelæns ud i rabatten for at undgå
volvo'en. Bemærk endnu engang, volvo'en holdt stille FØR han besluttede sig
for at overhale bilen foran, så der på ingen måde kan være tale om en
undvigemanøvre.

- meen, der kan jo være tale om en motorcyklist der var meget frustreret
over at være buret ind i en gammel volvo, og derfor kørte med røven om
ørerne...

Lars / Viborg

--

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Fra : Max Andersen

Dato : 02-05-07 14:22

Allan wrote:
> [...]
>
> Det er rigtig nok, at sådan et paphoved ikke gør livet lettere for
> MC'ister - men der er da masser af billister under 25 der kører med hovedet

Ja, generalisering er ofte ligeså tomhjernet. Faktisk var der i
fjernsynet forleden en mere præcis, omend stadig mangelfuld beskrivelse
af personer med hang til fart og dumhed.

De var oftest unge uden videregående uddannelse.

Kan man så sige at alle unge uden en videregående uddannelse er
fartbøller og tomhjernede?

Nej, og den fragmentering skal vi nok også granske lidt dybere.
Statistik er voldsomt manipulerende.

Og m.h.t til ovenstående var MC-isten vist 29 år, så allerede der ville
det have 0 effekt med mc-kort efter 25 år, og fuldstænding værdiløs
løsning tossen kommer med. for kun en tosse kan komme med en sådan løsning.

Faktisk burde alle bilister have MC-kørekort så de forstår hvordan det
er at være mc-ist i trafikken.......(den lader jeg lige stå et
øjeblik..... )

Max

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 14:42

> [...]
>
> De var oftest unge uden videregående uddannelse.
>
> Kan man så sige at alle unge uden en videregående uddannelse er fartbøller

Folk med videregående uddannelse har ikke råd til bil. Eller bor i en storby
hvor jernhesten er at foretrække.... Når de endelig er færdig med
uddannelsen er de 30+ .. Og tænker kun på børn Økologi og VW Lupo.

/SWP

Fra : MKS - 74

Dato : 02-05-07 16:59

On Wed, 02 May 2007 15:22:15 +0200, Max Andersen <max@militant.dk>
wrote:

>Og m.h.t til ovenstående var MC-isten vist 29 år

Ikke at det gør nogen særlig forskel men 26 år....

"Lettere haltende og med højre arm i slynge mødte den 26-årige
motorcyklist, der dagen forinden havde påkørt to kvindelige
buspassagerer ved et stoppested på Amager, onsdag op i Dommervagten.

Her blev han tildelt 13 dages varetægtsfængsling, sigtet for "i grov
kådhed at have udsat andres liv for nærliggende fare".

Motorcyklisten erkendte i Dommervagten, at han ramte de to kvinder,
men han nægtede samtidig, at han skød en fart af 150-200 km/t ved
påkørslen, som politiet og vidner har anført.

Han mener, at han kørte 50 km/t, og han påpegede desuden, at han var
nødt til at overhale bussen indenom for at undgå et sammenstød.

Det fremgik desuden af retsmødet, at en anden motorcyklist var
involveret i ulykken. Ifølge politiet havde de to kørt om kap på
Langebro kort før ulykken.

De to midaldrende kvinder blev slemt tilredt ved påkørslen. Begge
pådrog sig flere benbrud, og den ene af kvinderne blev desuden indlagt
med blødninger i hovedet.

Efter sammenstødet med den fræsende motorcykel blev den ene kvinde
kastet op mod stoppestedsskiltet, mens den anden blev slynget højt op
i luften og landede på en grussti."

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Rene Hansen

Dato : 02-05-07 20:32

Max Andersen <max@militant.dk> skrev:

(SNIP)

>de forstår hvordan det
>er at være mc-ist i trafikken.......(den lader jeg lige stå et
>øjeblik..... )
>
>Max

Hmm...
Akkurat det samme har jeg sagt i årevis...
Det burde være obligatorisk med f.eks tre uger i trafikken som
motorcyklist før man kan erhverve bilkørekort.
OK, jeg ved godt at det er urealistisk og aldrig vil ske, men
man kan da drømme lidt...

Rene

Fra : Erling Christensen

Dato : 02-05-07 15:34

On Wed, 2 May 2007 14:48:53 +0200, "Allan" <allan@ingenspamher.tak>
wrote:

> [...]
>
>Det er rigtig nok, at sådan et paphoved ikke gør livet lettere for
>MC'ister - men der er da masser af billister under 25 der kører med hovedet

Hvad jeg ikke forstår, er at man tillader en ung knægt på 18 at køre i
en 200hk bil uden restriktioner andet end det Forsikringen giver
ham...

Men så snart man vil køre MC, så må man først vælge frit efter 21
eller 2 år på lille kort....

En bil slår meget lettere folk ihjel, hvor i mod en MC, er man næsten
altid den som kører der må tage skraldet...

Grundlæggende så mener jeg at det er OK med lille/stort kørekort, men
så burde det dælme også indføres på biler.... De fleste unge kunne
have godt af og komme til nogle obligatoriske kørekurser.... for den
sagsskyld kunne alle det....
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Allan

Dato : 02-05-07 19:43

Ifølge:
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Koebenhavn/2007/05/02/170642.htm?rss=true®ional

har mc'isten foreløbigt fået 13 dages varetægtsfængsling, sigtet for "i grov
kådhed at have udsat andres liv for nærliggende fare".

"Han mener, at han kørte 50 km/t, og han påpegede desuden, at han var nødt
til at overhale bussen indenom for at undgå et sammenstød." - yeah right....

mvh
Allan

Fra : Ukendt

Dato : 02-05-07 20:21

"Allan" <ingen@spam.her> wrote in message
> Ifølge:

http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Koebenhavn/2007/05/02/170642.htm?rss=t
rue&regional

> [...]
>
> "Han mener, at han kørte 50 km/t, og han påpegede desuden, at han var nødt
> til at overhale bussen indenom for at undgå et sammenstød." - yeah

Vi kender jo ikke hele sammenhængen, men det er da påfaldende som alle
MC'ister herinde, næsten er værre end ikke MCisterne ude i samfundet, til at
dømme disse MCkørere.

Det KUNNE jo også være at bussen er trukket ind foran MCen så den er blevet
klemt op på cykelstien. Det er da sket før, at en bil/bus har overset en MC.

Det er da galt nok alt alle andre hakker ned på os, skal vi nu også selv
gøre det ? Selv når en idiot i en madkasse trækker lige ud foran MCen hedder
overskriften " MC kørte ind i bil!"

Poul

Fra : MKS - 74

Dato : 02-05-07 20:50

On Wed, 2 May 2007 21:20:59 +0200, "Poul B-H" <svar_i_gruppen> wrote:

>Vi kender jo ikke hele sammenhængen, men det er da påfaldende som alle
>MC'ister herinde, næsten er værre end ikke MCisterne ude i samfundet, til at
>dømme disse MCkørere.

Tænk - Det synes jeg faktisk ikke at _alle_ gør, nogle gør, mens andre
har en mere nuanceret opfattelse, i hvert fald da når det gælder den
mere generelle problemstilling.

Principielt er jeg dog lidt enig, man skal passe på med, dels at
konkludere præmaturt, inden man har hele det forkromede overblik, men
især at dæmonisere en hel gruppe på grund af enkeltindividers opførsel
virker ret snævertsynet. For nogle er det naturligvis også et
spørgsmål om at distancere sig, i delvis frustration over
konsekvenserne (de potentielle) og så kammer det lidt over...

Fra : Bo Nielsen

Dato : 03-05-07 01:56

> Det KUNNE jo også være at bussen er trukket ind foran MCen så den er
> blevet
> klemt op på cykelstien. Det er da sket før, at en bil/bus har overset en
> MC.

Altså - bussen trækker ind foran mc'en, bremser, standser, åbner dørerne og
_to_ _ældre_ damer når at gå ud på cykelstien! Og det sker så hurtigt, at
mc'en er nødt til at foretage en undvigemanøvre? Ok at du sår tvivl om
forløbet, men ku' du ikke anvende et mere realistisk scenarie

ScooterBo
(der selv tvivler meget på om man vitterligt kan køre _op_ på en cykelsti
med 150-200 km/t uden at miste kontrollen over sin mc)

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-05-07 06:14

Bo Nielsen wrote:

> (der selv tvivler meget på om man vitterligt kan køre _op_ på en cykelsti
> med 150-200 km/t uden at miste kontrollen over sin mc)

Det samme tænkte jeg - men :

Langebro (der er en vej der et stykke af vejen er en bro) har flere
steder blot en bred linie som adskillelse af cykelsti og
busbane/vejbane. Den ene kvinde skulle være landet på en grussti,
hvilket får mig til at antage at ulykken er sket fra amagersiden mod
københavn overfor SAS hotellet - medmindre impact vitterligt _er_ sket
med 200km/t. Om der der er en flad/skrå kantsten som adskillelse dér
husker jeg ikke. Dér hedder vejen i øvrigt amager boulevard.. Måske
virker det her link :
<http://www.krak.dk/Kort/KortResultat.aspx?Road=Langebro+&City=1553+K%C3%B8benhavn+V&MapState=617527132%7C617477132%7C72493496%7C72555996%7C641300000%7C603300000%7C42750000%7C90250000%7C50000%7C50000%7C640%7C512%7C72524746%7C617502132%7C&SearchResult=cm9hZHwxODAwNDZ8MTU1Mw%3D%3D&Ortho=combi.map&Event=Click&ClickX=549&ClickY=295>

Ovenstående smøre fortæller mest om hvor svært det er at konkludere
noget uden at have været til stede. Men jeg tør godt mene at MC-isten
har begået mindst en lovovertrædelse for at kunne påkøre afstigende
buspassagerer. Og måske også at det kunne være undgået hvis ikke
adrenalinen havde suset.

MC-ist kastraktion kunne blive forårets lovforslagsprøveballonen fra en
politiker med ambitioner uden talent, nu hvor larmepotterne så at sige
er uvæsentlige i debatten.

--
vh
Torben

Fra : Lars Holst

Dato : 02-05-07 22:47

"Allan" <allan@ingenspamher.tak> said in

> [...]
>
> Det er rigtig nok, at sådan et paphoved ikke gør livet lettere for
> MC'ister - men der er da masser af billister under 25 der kører med

25% af alle motorcyklister og bilister skal sorteres fra i
køreuddannelsen og der skal indføres opfølgning på køreuddannelsen med
yderligere sortering.

Det ville være et tiltag der kunne betyde mere for den generelle
sikkerhed i den danske trafik end alle andre enkeltstående tiltag,
inklusiv fartbegrænsninger.

--
Lars Holst

Fra : Bo Nielsen

Dato : 03-05-07 01:59

> [...]
>
> Det ville være et tiltag der kunne betyde mere for den generelle
> sikkerhed i den danske trafik end alle andre enkeltstående tiltag,

Hvad skulle det hjælpe - enhver kan vel køre pænt til en prøve, hvis det er
kørekortet der er i fare?

ScooterBo

Fra : Hekto

Dato : 02-05-07 23:59

On Wed, 02 May 2007 20:52:24 +0200, Lars Nielsen wrote:

> [...]
>
> - meen, der kan jo være tale om en motorcyklist der var meget frustreret
> over at være buret ind i en gammel volvo, og derfor kørte med røven om

Ja, problemet er bare at for Hr. og Fru Jensen er det stadig
motorcyklisterne der er idioterne ... at vi andre ved bedre, hjælper ikke
på den offentlige mening.

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 03-05-07 00:03

On Wed, 02 May 2007 16:33:32 +0200, Erling Christensen wrote:

> [...]
> af og komme til nogle obligatoriske kørekurser.... for den sagsskyld kunne

Det er da logik for perlehøns!

Den slags styres af den offentlige mening, og 'velmenende' politikkere
derpå oportunistisk vis fisker stemmer i rørt vande!

Det er forsiden af Ekstrabladet der styrer den slags - ikke fornuften!

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 03-05-07 00:03

On Wed, 02 May 2007 20:42:33 +0200, Allan wrote:

> "Han mener, at han kørte 50 km/t, og han påpegede desuden, at han var nødt
> til at overhale bussen indenom for at undgå et sammenstød." - yeah
> right....

Det ville jeg også have sagt HVIS jeg var ham!

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 03-05-07 00:06

On Wed, 02 May 2007 21:20:59 +0200, Poul B-H wrote:

> [...]
> gøre det ? Selv når en idiot i en madkasse trækker lige ud foran MCen
> hedder overskriften " MC kørte ind i bil!"

Næsten ligegyldigt hvilket argument man tager i anvendelse, så er det
urimeligt svært at forklare hvorfor man lige valgte at køre inden om - på
cykelstien!

Hvis man kører de tilladte 50 Km/t kan en næsten hvilken som helst MC
stoppe på få meter - hvor lang er en bus?

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 03-05-07 00:09

On Wed, 02 May 2007 21:47:25 +0000, Lars Holst wrote:

> 25% af alle motorcyklister og bilister skal sorteres fra i køreuddannelsen
> og der skal indføres opfølgning på køreuddannelsen med yderligere
> sortering.

Aaaaah ... vi skal lige have dem alle forbi en psykiater først??? Og dem
der så ikke er egnede, kan vi lige så godt give sprøjten med det samme,
for de giver sikkert samfundet andre problemer!!!

Hmmmm ... et eller andet skurrer i mine ører!

--
/Hekto