Varm GSXR750 '90
Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 30-04-07 19:14

Hej alle.

Først lige en kort beskrivelse af mit problem, skriver en fyldestgørende
tekst længere nede.

Suzuki GSX750R fra 1990(stel) og 1988 (motor) har stået stille sidste år,
hvor den virkede fint. Den sidste uge er den begyndt at blive varm (+20g),
mere end normalt, og den begynder at motorbanke ved by kørsel. Tændrørene
var hvide så har givet nålene det sidste hak, så den fik lidt mere benzin.
Dette har desværre kun gradvist hjulpet, bykørsel er stadigvæk en dræber.

Hvad kan jeg gøre?

Og så den lange:
Hele historien fra starten, drejer det sig om en 1990 som var stortset
smadret og begyndte at falde fra hinanden. Der blev så indkøbt meget fin
mc fra tyskland, som har erstattet alle dele på 1990 udgaven (kun stel og
ledningsnet er fra original mc). karburatorene var desværre ikke blevet
tømt da den blev sat til side sidste år, men de blev gjort rene her til
foråret (med håndkraft ingen bade eller trykluft) og dyserne så fine ud,
de blev også synkroniseret ved denne lejlighed. Vi så dog der at mine nåle
var 'meget' slidte (tydelige mærker i overfladen og i toppen pile formet).
Jeg har efterhånden fået den til at stoppe med at rasle med silikone og
bedre spændbånd, og den kører faktisk som en drøm! Den sidste uges tid har
jeg kørt noget bykørsel og bemærket at motoren blev varm og begyndte at
tændingsbanke ved de høje grader.
Min erfaring fra den gamle motor (de er forøvrigt stortset ens) var at på
mit louis indkøbte olie temperatur måler som sidder i olieproppen at
middel temperaturen lå på 60-65 grader, dette uden fuldkåbe. (denne værdi
tager jeg som vejledende jeg regnede cirka med den reelle tmp. lå 20
grader over). Nu har jeg så fuldkåbe på, ny motor, og
karburator+udstødning hører til denne motor. By kørsel render den op i
godt 85 på meteret og på landevejen falder den til 70-75grader. Tændrørene
var her hvide som sne i vejsiden, hvilket jeg antod for at den kørte for
magert, og har derfor hævet nålene 1 hak, til det sidste hak, og dermed
"burde" få en lille smule mere benzin. Dette kan også ses, dog kun svagt,
på mine tændrør.
Olien på biken er en 10w40 dog ik indkøbt ved forhandleren men oprindeligt
indkøbt til en BMW bil, vi kontrollerede dog at den opfyldte kravene og
den sku være bedre. Motoren bruger INGEN olie (jubii, endelig).
Vi har snakket meget om, om olie kanalerne kan være stoppet til, men
oliekøleren bliver forfærdentligt varm, og jeg kan mærke en svag forskel
fra den ene side til den anden i temperaturen.

Nogen som har erfaring eller gode råd? Jeg er åben for alt, skiftede motor
for at få en ordentlig motor.

Mvh og på forhånd tak.
Mikael jørgensen.

Fra : Armand

Dato : 30-04-07 21:40

"Mikael "Jørgensen"" <mikjo@websigners.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> .................................... Vi så dog der at mine nåle var
> 'meget' slidte (tydelige mærker i overfladen og i toppen pile formet).
Jeg tror at det var Jes der engang skrev at 80% af det man hører på en motor
ikke forekommer og det kán være at du er fanget af dén tommelfingerregel :-/

Som jeg læser det er der en kåbe og skiftende målepunkt til forskel og de to
detaljer gør en himmelvid forskel hvorved den forekommende temperatur ikke
indikerer særligt meget - Der var bedre at finde en anden oliekølet Gix'er
at sammenligne med (ude/inde termometers sonde ned igennem oliepåfyldningen
på de varme slukkede motorer, hhv. sonde med en klat kobberfedt på
oliefilterdækslerne efter kørsel!)

Du skriver "tændingsbanken"! Tændingsbanken er en nærmest klirrende lyd ved
sejtræk og ikke deciderede bankelyde!?

--
Armand.

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 30-04-07 21:59

Armand wrote:

> [...]

> oliefilterdækslerne efter kørsel!)

> Du skriver "tændingsbanken"! Tændingsbanken er en nærmest klirrende lyd ved

Hej, tak for dit svar!

Jeg kunne forestille mig der var forskel m/u kåbe, derfor jeg skrev det,
troede bare det var den anden vej, sådan at uden kåbe blev den varmere
pga. dårligere airflow?

Jeg mærker "tændingsbanken" ved igangsætning fra 1. gear når den er varm
og den kan næsten dø, og så når den "får noget at leve af" Da jeg har kørt
meget suzuki er jeg klar over at lydene kan narre, den rasler meget! I
starten troede jeg først det var løse ventiler men dem plejer jeg kun at
kunne høre i tomgang eller lave omdrejninger men jeg kan ligge på
"autobahn" med 150km/t og høre når den banker hvis den er varm. (og ja jeg
ved godt de kvikke syntes jeg burde få en bøde, dem får jeg skam også! -Og
betaler.).

I morgen ringer jeg rundt til bl.a. mc hospitalet, rydbergs og fv motor
for at høre hvor lang ventetid de har, hvis der er længe må jeg selv ud
efter nye dyser og nåle (de var som sagt meget slidte)

Mvh.
Mikael Jørgensen.
(tudefærdig, bruger penge på ny motor for den endelig skal gå ordentligt
og så er det skrammel! -Ved det godt Tobias, sku ha kawa eller honda.)

Fra : Armand

Dato : 30-04-07 22:18

Hov!
Jeg glemte lige at komme ind på det med bensinblandingen som tydeligt virker
mager, hvilket også kan være medvirkende til større varmeopbygning; men når
dét er tilfældet til trods for din hævning af nålene og den nedslidning du
beskriver (mere slid = tyndere nåle = større spalte mellem nåle og dyser =>
mere bensin = federe blanding) tyder det på at der er en grundig mis-dysning
et sted
Det kan blive dyrt at køre videre med for mager blanding, så jeg vil
kraftigt anbefale at få en regulær vurdering v.h.a. rullefelt + CO-måling og
følgelig tilrettet dysningen derefter!!!

--
Armand.