Yamaha XV
Fra : Ager

Dato : 30-04-07 13:00

Går og spekulerer på at købe en XV 750 fra ´81 eller ´82 (billig
forsikring).
Er der nogen der har erfaringer med sådan en fyr?
Hvad skal man passe på, bortset fra starteren?

Med venlig hilsen

Kai Agerschou

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-04-07 14:38

"Ager" <kaiager@spam.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsikring).
> Er der nogen der har erfaringer med sådan en fyr?
> Hvad skal man passe på, bortset fra starteren?

Held og lykke.
Jeg synes, at det er en go' maskine, og har ikke haft andre problemer end
dem med starteren.
--
Bo Bjerre
XV750SE (1981)

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 30-04-07 15:00

Ager skrev den 30 apr 2007 i

> Går og spekulerer på at købe en XV 750 fra ´81 eller ´82 (billig
> forsikring).
> Er der nogen der har erfaringer med sådan en fyr?
> Hvad skal man passe på, bortset fra starteren?

Ja, der er jo lige det med starteren, men det kan da fixes.

Kørestillingen måske?
De fleste vil ikke bruge en sådan MC til længere ture (og hvad er så
"længere"), man får nemt ondt i røv og ryg.

Fra : Ager

Dato : 30-04-07 19:54

Det kan vel altid være bedre en de Engelske cykler jeg har kørt (kører) på
de sidste 25 år.
MVH
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-07 22:02

On Mon, 30 Apr 2007 20:53:51 +0200, Ager wrote:

> "Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan vel altid være bedre en de Engelske cykler jeg har kørt (kører) på
> de sidste 25 år.

Ork jo, englænderne har udmærket kørestilling som regel, (ombyggede kan
være undtagelser). XV 750, og især Virago 535 er med knæene under hagen, og
elendig støtte til ryggen for alt andet end små personer, som så til
gengæld let kan nå jorden. 750'eren har et rimeligt sæde, det kan ikke
siges om 535'eren.

Problemet er at langbenede får en for spids vinkel i knæ og hofte, og det
retter rygsøjlen ud til en lige linie, som kun dårligt kan optage de stød
vejen sender op gennem sædet.

En god langturs kørestilling er ca. 30° fremadlænet, og med 90° vinkler i
hofte og knæ.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Ager

Dato : 01-05-07 13:28

Tak for kommentarerne.
Ang. de engelske, så har min Matchless G15CSR en elendig kørestilling, især
når man er et par og treds, men det er rigtigt man ikke får de stød op
gennem ryggen, til gengæld føler jeg det somom jeg sommetider får 3
adamsæbler hvis i forstår hvad jeg mener.

MVH

Kai
meddelelse news:8txilca71n88.1qg3so5xr8ok.dlg@40tude.net...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-04-07 21:13

> [...]
> De fleste vil ikke bruge en sådan MC til længere ture (og hvad er så
> "længere"), man får nemt ondt i røv og ryg.

Det er vel lissom på min Savage - du skal sidde det rigtige sted ifht sædets
runding OG sidde med rank ryg, så kan du køre et par timer i træk uden
gener.
Falder jeg sammen, så jeg tror jeg sidder behageligt får jeg let øm rø..yg
bare af de 5 km til arbejdet
Og det var faktisk det samme med en Virago 2½'er, jeg havde tidligere.

Altså: ud og prøve modellen så du får tested sædet og siddestillingen
ordentligt af.

Og forresten; rank ryg hjælper også alvorligt på alle de stød, der går
gennem affjedringen bagpå - måske det i virkeligheden er dem, der gir
ryg-problemer?

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : JimR

Dato : 02-05-07 07:38

"Ager" <kaiager@spam.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> forsikring).
> Er der nogen der har erfaringer med sådan en fyr?
> Hvad skal man passe på, bortset fra starteren?

Starteren! Skodstarter der lyder virkelig forfærdeligt og fungerer en gang
imellem...

Desuden havde de første modeller vistnok problemer med knasterne. Jeg havde
den samme model engang og den havde fået monteret knaster fra XV 1000.

En luftkølet langsliggende V motor er en dårlig konstruktion til bykørsel
hvor den bagerste cylinder ikke bliver kølet nok. Når udstødningen samtidig
går bagud bliver det endnu værre med ujævn varmefordeling => øget slid. En
kompressionstest vil nok være på sin plads på sådan en gammel cykel.

På positivlisten er en fed fed motorgang, min kunne køre om hjørner i 5.
gear ved 1200 o/m og man kunne gasse op uden huggen og rusken. Prøv lige det
på min nuværende 1 cyl SZR660, den har tomgang ved 2000 o/m og går rent fra
3500 o/m....

De gamle XV'er er også smukkere end de nye forkromede plasticshoppere. Få
monteret et sæt egerfælge og poler aluminium blank og du er rigtig
streetcool og får min respekt

JimR