Selvlåsende bolte.... hmm
Fra : Andreas

Dato : 26-04-07 13:26

På min virago er udstødningen spændt på forreste cylinder på nogle
'self-locking nuts'. Disse er blevet skæve og da jeg skal have ny udstødning
på vil jeg gerne skifte disse.

Det store spørgsmål er.. hvordan fjerner man disse selvlåsende bolte? Der er
ikke andet end gevind at gribe om...

/Andreas

Fra : Orla Pedersen

Dato : 26-04-07 13:36

Andreas wrote:

> Det store spørgsmål er.. hvordan fjerner man disse selvlåsende bolte? Der er
> ikke andet end gevind at gribe om...

Det er ikke selvlåsende bolte, det er stag(bolte).

Hvis ikke de er groet alt for godt fast, (brug masser af VD40, eller varm
stearin ind i gevindet i toppen), så spændes to møtrikker mod hinanden på
gevindenden, og med nøglen på den inderste møtrik, skues staget ud.

Nu hvor at Du ikke skal genbruge stagene, så kan en svejseholdetang,
spændt som død og h......, bruges til at løsne med.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 26-04-07 15:46

"Andreas" <skodmail@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udstødning på vil jeg gerne skifte disse.
> Det store spørgsmål er.. hvordan fjerner man disse selvlåsende bolte? Der

"nuts" er ikke bolte men møtrikker - Altså låsemøtrikker!
Men på den varme udstødning kan man ikke bruge de almindeligt kendte á med
nylonbøsning som lås - Den smelter øjeblikkeligt væk

Omkring boltene bakker jeg Orla's udtalelser omkring stagboltene op. En
lille sidekommentar skulle være WD40/lign på sagerne mindst et døgn inden
arbejdet - Alternativt er Gruby fadder til et trick med varme + stearin +
afkøling, som er uhyre effektivt!

--
Armand.

Fra : Tommy Fer

Dato : 26-04-07 20:25

Armand skrev:
> [...]
> arbejdet - Alternativt er Gruby fadder til et trick med varme + stearin +

Man kan købe låsebolte til udstødningsmanifold på biler der er ovale, og
deraf låsende. Husker min far havde et sortiment da han havde værksted.

mvh Tommy Fer

Fra : Harald Blaatand

Dato : 28-04-07 11:42

Det lyder spændende med ovale låsebolte,normalt er det møtrikkerne der er
ovale til udstødninger

Har du fundet nøglen ?

--
Citatteknik er et emne, der er megen uenighed om

Mvh

Steen
--
Citatteknik er et emne, der er megen uenighed om

Fra : Rene Hansen

Dato : 29-04-07 10:28

Tommy Fer <NOSPAM@fernet.dk> skrev:

(SNIP)

>Man kan købe låsebolte til
>udstødningsmanifold på biler der er ovale, og
>deraf låsende. Husker min far havde et
>sortiment da han havde værksted.

>mvh Tommy Fer

DET har jeg altså ikke set før...
Altså biler der er ovale

(OK-OK, ku' al'så bare ikke lade den stå uimodsagt)

Ren
(Som sikkert får tæv nu...)

Fra : Andreas

Dato : 26-04-07 22:26

Tak for rådene. Det vil jeg forsøge mig med =)

/Andreas