Digital instrumentering - hvorfor?
Fra : KV

Dato : 25-04-07 18:03

Flere og flere nye motorcykler kommer med digital instrumentering -
speedometer, tankmåler m.v.
Dét undre jeg mig meget over, for jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor?
Er det fordi vi forbrugere efterspørger det eller er det fordi det er
billigere at producere?
Og hvorfor kan man ikke tilkøbe et nyt instrumentbrædt med analoge
instrumenter?

Personligt hader jeg digital instrumentering - det fjerner (for mig) noget
af køreoplevelsen og sjælen ved maskinen og jeg synes et LCD display er så
enormt grimt at se på. Jeg ærger mig gul og blå over, at min drømmemaskine
(CBR1100XX) kun kan købes, fra ny, med digital Så kan jeg selvfølgelig
bare købe en ældre model, men SÅ stor prisforskel er der heller ikke på en
ny og en 6 år gammel velholdt cykel og jeg vrider mig ved, at skulle give så
mange penge for en brugt (uanset stand) - der er altid noget usikkerhed i
det.

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 25-04-07 18:13

KV wrote:
> [...]
> Dét undre jeg mig meget over, for jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor?
> Er det fordi vi forbrugere efterspørger det eller er det fordi det er

Jeg tror det er her hunden ligger begravet... Det er på mange måder en
skam. Jeg læste en undersøgelse af brugergrænseflader der netop var
fortaler for de "gamle analoge" viser instrumenter til rigtig mange
ting. Simpelthen fordi man ikke har behov for at vide om der er 51 eller
49 % benzin i tanken eller om man kører 110 eller 113 km/t. Man har
behov for at vide at tanken er ca. ½ fuld og at man ikke er ved at nærme
sig et klip i kortet på motorvejen. Det andet er noget flueknepperi...

Og det er grimt!

/Magnus

Fra : tp

Dato : 25-04-07 18:20

> [...]
> at vide at tanken er ca. ½ fuld og at man ikke er ved at nærme sig et klip
> i kortet på motorvejen. Det andet er noget flueknepperi...

altså min gamle bimmer har digital benzinmåler. Den består af ca 8 sorte
blokke der kan tænde og slukke, så just præcis er den ikke Men jeg
giver dig helt ret - vi har ikke brug for den store præcision. Og specielt
på speedo vil MEGET NØDIGT ha det, da det tager for lang tid at aflæse + man
mister fornemmelsen for fart når man ikke har en viser der viser forholdet
mellem sindsigt og hurtigt og stilstand...

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 25-04-07 18:31

tp wrote:

> [...]
> at aflæse + man mister fornemmelsen for fart når man ikke har en viser
> der viser forholdet mellem sindsigt og hurtigt og stilstand...

Netop, det skal være noget man kan overskue med et hurtigt glimt... Ikke
noget man skal sidde og tage stilling til.

Og det er grimt!

/Magnus

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 26-04-07 15:46

On Wed, 25 Apr 2007 19:19:49 +0200, "tp" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> [...]
>mister fornemmelsen for fart når man ikke har en viser der viser forholdet
>mellem sindsigt og hurtigt og stilstand...

Sludder gange to.
Det er en tilvænningssag at aflæse et digital speedometer ligeså
hurtigt som et analogt instrument.

Og hvis man mister fornemmelsen for fart fordi man har et tal der
siger 230 i stedet for en viser der peger på et tal der siger 230, så
er det vist ikke instrumentet det er galt med.

Fra : Armand

Dato : 25-04-07 19:32

"Magnus Pedersen" <bofhenator@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tanken er ca. ½ fuld og at man ikke er ved at nærme sig et klip i kortet
> på motorvejen. Det andet er noget flueknepperi...

Jup!
Ligesom ure med digitalvisning, der kræver en hovedregning for at vurdere om
man når færgens afgangstid, hvor man ganske enkelt vurderer tiden ud fra
viseres stilling!
Som det er sket med arbåndsurene tænker jeg at analog visning ganske givet
vil vinde mere og mere frem med tiden!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-04-07 20:13

On Wed, 25 Apr 2007 20:31:45 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>viseres stilling!
>Som det er sket med arbåndsurene tænker jeg at analog visning ganske givet

En gammel undersøgelse viser, at hvis du spårger en person med
digitalur hvad klokken er med 5 min. mellem to spørgsmål vil han begge
gange kigge på uret.
Hvis du gør det samme med en person med ur med analoge visere vil han
kigge første gang og anden gang svare instinktivt.
Vi er vokset op med visere og hjernen har lettere ved at huske to
viseres stilling end en flok tal.

Til det oprindelige spørgsmål:
Med den tiltagende elektroniske styring af motorer er det særdeles
enkelt at anvende digitale instrumenter - Styringen til dem er så at
sige "indbygget" i anden nødvendig elektronik..
Svaret er: At anvende digitale instrumenter er at udnytte den
elektronik der allerede er nødvendig til styring, og på den måde er
det betydeligt billigere at producere.

Hvis man kigger tilbage til fortidens Smith Chronomatic speedometre,
er de indvendigt opbygget som et urværk med ballance "und alles".
De var dyre dengang, men ville koste det samme at producere som en
YamaHoKawaSuzki motor koster at producere i dag.
Delene til digitalinstrumenterne får man smidt i nakken fra
komponentproducenterne, hvorimod et digitalt instrumentbord til en MC
koster forenden af en jetjager som reservedel.
Rent røveri.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-04-07 20:18

Steen Gruby skrev:
> [...]
> kigge første gang og anden gang svare instinktivt.
> Vi er vokset op med visere og hjernen har lettere ved at huske to

Kan jeg så bruge det argument over for snupper Jensen?

.... Sidst jeg så på speedometeret viste det 45 km/t så det kan nu 5 min
senere umuligt være over 50!

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-04-07 20:39

On Wed, 25 Apr 2007 21:18:13 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej Kløve.

>Kan jeg så bruge det argument over for snupper Jensen?
>
>... Sidst jeg så på speedometeret viste det 45 km/t så det kan nu 5 min
>senere umuligt være over 50!

Det var ikke et dårligt argument.
Det må prøves

Helt ærligt omkring digitale instrumenter:
Jeg har både digitale og analoge måleinstrumenter, og jeg anvender dem
til forskellige formål.
Hvis jeg skal måle en statisk spænding og justere den til en absolut
værdi er det det digitale instrument der anvendes.
Skal jeg derimod måle og justere på noget der flukturerer tager jeg
det analoge idet viserens naturlige dæmpning gør det meget nemmere for
øjet at følge med.
De amaloge instrumenter har mange fordele og deres tid er ikke forbi.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 26-04-07 15:29

Steen Gruby explained :
> [...]
> øjet at følge med.
> De amaloge instrumenter har mange fordele og deres tid er ikke forbi.

Jeg har sat digitale instrumenter på Pantah'en.

Speedometeret fungerer upåklageligt med en meget
rolig visning - ikke nogen spring. Det krævede
blot at sensoren blev monteret klippe-stabilt!

Omdrejningstælleren er digital, med analog viser!
(motor) Har var problemet også sensoren, så jeg
måtte lave et lille simpelt kredsløb der fik den
til at vise korrekt. Den talte al støj med!

Instrumenterne er billige, og sensorerne er
universelle. De fås nu også med analog visning.

Dog har de intet til fælles med god gammel
finmekanik, der stadig er facinerende.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 21:13

On Wed, 25 Apr 2007 21:12:46 +0200, Steen Gruby wrote:

> Hvis man kigger tilbage til fortidens Smith Chronomatic speedometre,
> er de indvendigt opbygget som et urværk med ballance "und alles".

Det er simpelthen et fantastisk stykke mekanik, og som noget særligt for en
britisk stump, pålideligt

Første gang at man ser den lidt springende visning, hidrørende
"samplingen", tror man at instrumentet er i stykker.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-04-07 22:13

On Wed, 25 Apr 2007 22:13:04 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Det er simpelthen et fantastisk stykke mekanik, og som noget særligt for en
>britisk stump, pålideligt

Når man har rodet i sådan et er man virkelig ærbødig.
Skaberen har kunnet sit håndværk.

>Første gang at man ser den lidt springende visning, hidrørende
>"samplingen", tror man at instrumentet er i stykker.

Pålideligt Engelsk, fordi der hverken er strøm eller olie på ;-.)

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 25-04-07 23:55

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Delene til digitalinstrumenterne får man smidt i nakken fra
> komponentproducenterne, hvorimod et digitalt instrumentbord til en MC
> koster forenden af en jetjager som reservedel.
> Rent røveri.

Er det ikke same old story om hele digitaliseringen af elektronik-branchen?
Jeg mindes en B&O-bekendt udtale sig at den overgang til digitale tunere som
folk betalte dyrt for (á de nye modellers høje teknologi) i praksis var
dobbelt indtægt derved at selve de digitale tunere, stik imod forbrugernes
opfattelse, var billiger i anskaffelse end de hidtidige analoge!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-04-07 19:05

On Thu, 26 Apr 2007 00:55:11 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>dobbelt indtægt derved at selve de digitale tunere, stik imod forbrugernes
>opfattelse, var billiger i anskaffelse end de hidtidige analoge!

Det er faktisk helt korrekt.
En digital tuner er faktisk billigere at fremstille end en tilsvarende
analog.
Og så er den ikke et hak bedre til det den er sat i verden for -
Tværdimod.
Men den kan fjernstyres med en "fumlebox" - Det er det de unge vil
have, så glem alt om kvalitetslyd

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 21:13

On Wed, 25 Apr 2007 20:31:45 +0200, Armand wrote:

> Som det er sket med arbåndsurene tænker jeg at analog visning ganske givet
> vil vinde mere og mere frem med tiden!

Nemlig, verden er analog, og det er så småt ved at gå op for folk.

Akkurat som et digitalmultimeter er totalt værdiløs i fejlfinding i
elektroniske kredsløb. Røgen er simpelthen forlængst sluppet ud af
komponenterne, inden at hjernen har afkodet den digitale visning. Derimod
reagerer man promte på en viser, der banker mod stoppet i instrumentet.

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-07 06:13

> Nemlig, verden er analog, og det er så småt ved at gå op for folk.
Fortæl den lige til politiet når de stopper dig med og har aflæst dig på
deres møg-nøjagtige laser. At dit anologe speedometer viste kun 60 og de
målte dig til 160 :)

Digital viser i et speedometer kunne være lækkert...

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 26-04-07 15:44

On Wed, 25 Apr 2007 19:12:41 +0200, Magnus Pedersen
<bofhenator@gmail.com> wrote:

>Det andet er noget flueknepperi.

Og at gå op i om instrumentet er analogt eller digitalt er nemlig ikke
flueknepperi

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-07 18:14

> [...]
> så mange penge for en brugt (uanset stand) - der er altid noget usikkerhed

Hey KV,
Vi kan da bytte instrumentering :) ?

//Peter
CBR1100XX '98er med gammeldaws viser og karburator :) :)

Fra : Armand

Dato : 25-04-07 19:27

"KV" <nospam@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dét undre jeg mig meget over, for jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor?
> Er det fordi vi forbrugere efterspørger det eller er det fordi det er

Der vil under ingen omstændigheder blive fabriksmonteret noget der er dyrere
end hidtidige praksis :-|

> Og hvorfor kan man ikke tilkøbe et nyt instrumentbrædt med analoge
> instrumenter?

Fordi finmekanik ér dyre sager - Derfor har omdrejningstælleren forlængst
opgivet sin faste kabelforbindelse til fordel for elektrisk signal, og
sidenhen ditto for speedometerets vedkommende - Og nu senest til fordel for
lcd-visning!

> Personligt hader jeg digital instrumentering - det fjerner (for mig) noget
> af køreoplevelsen og sjælen ved maskinen og jeg synes et LCD display er så
> enormt grimt at se på.
Jeg kan godt følge dig; men efterhånden er mange instrumenteringer blevet
mere praktisk anvendelige grafisk designede frem for de tidligste (hed de?)
syv-bit digital-tal.
En anden faktor er i den forbindelse at man netop kan designe på
instrumenteringen med lcd-teknik, hvor viser-instrumentering er noget mere
fastlåst i designet; men som omkring meget andet design er der mange kiks
imellem inden at tingen lægger sig i et mere fast leje og det er måske dét
at vi er for tiden :-/

--
Armand.

Fra : Western

Dato : 25-04-07 20:04

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i

> Jeg kan godt følge dig; men efterhånden er mange instrumenteringer blevet
> mere praktisk anvendelige grafisk designede frem for de tidligste (hed
> de?) syv-bit digital-tal.

Når du nu er definitionsrevser (og det skal du ha' ros for), så bør du nok
kalde dem syv-segment-tal!

\Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 26-04-07 00:16

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i

> Når du nu er definitionsrevser (og det skal du ha' ros for), så bør du nok
> kalde dem syv-segment-tal!

Selvom jeg er (selv-)erklæret definitionsrevser, er det vist længe siden jeg
senest var udfarende dermed - Så det er på en måde forskrækkende at
konstantere at jeg med dén sag har markeret mig i en grad så jeg huskes
(omend positivt) derfor med faktiske benævnelse!

Men tak for irettesættelsen, som jeg retfærdigvis selv udbad mig á: "hed
de?".
-bit var tydeligt et vildspor i dén sammenhæng, men alligevel synes jeg
at -segment virker lige langt nok når min tunge og erindrig debatterer ordet
:-/

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-04-07 20:07

KV skrev:
> [...]
> mange penge for en brugt (uanset stand) - der er altid noget usikkerhed i

Tjaaa nu har jeg selv kombineret "analog" omdrejningsviser og digiatl
udlæst LCD visning af hastighed, trip m.m.
Der kan forresten være mange trip, i een når det er LCD display --> fordel!
Derudover er der temp. visning --> fordel (du har nu en ide om om
maskinen er "skyde af varm")
De tal der "udlæses" for hastighed er direkte sammenlignelige med
skiltningen (ingen omregning der!), der jo, som bekendt ikke er et
billede af et analog speedometer --> Fordel!
Der er mulighed for at "redigere" det digitale signal, så det viste
passer temmelig præcist til virkeligheden, nu ved du det du ser passer
--> fordel!
Altså jeg er glad for digital og LCD, i kombination med en
omdrejningstæller der er udlæst som i "de goe' gamle dage, det ville
nemlig være temmelig "trals" at skulle omsætte netop o/min inde i hovedet.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-04-07 22:08

> Altså jeg er glad for digital og LCD, i kombination med en
> omdrejningstæller der er udlæst som i "de goe' gamle dage, det ville
> nemlig være temmelig "trals" at skulle omsætte netop o/min inde i hovedet.

Jeg vil have både og ... Jeg har det fint med nøjagtige analoge visere, og
et speedometer kan nemt udformes så det er muligt at aflæse indenfor få
km/t. Så duer det bare ikke med 20% fejlvisning som på min Aprilia.

Min citroen (bil) har analoge visere til speedometer, omdrejningstæller,
olie temp, vand temp, brændstofstand og batteriet (det var vist dem alle) De
er alle enkle i designet og utroligt nemme af aflæse - Og som en
overraskelse er speedometeret faktisk nøjagtigt indenfor 1km/t (målt med GPS
mellem 40 og 140km/t). Derudover er der et større display med tripcomputer,
radio, klima osv.

Desuden er der LCD display i speedometeret der kan bruges til bla fartpilot,
maks hastighed osv. Den digitale udlæsning der passer _præcist_ med den
analoge ovenover. Som mange andre har jeg respekt for risikoen for klip i
kørekortet så jeg der skal spaseres ud af en øde jysk landeveje sætter jeg
fartpiloten så det lige præcist ikke er risiko. Det vil jo være dumt at
blive taget i at køre mindt 105km/t når det er så meget billigere at blive
taget med 103km/t ....

Mine yamaha'er har speedometre der er væsenligt mere nøjagtige end
aprilia'ens - Men der har jeg alligevel suppleret dem med et LCD display
med nøjagtig udlæsning af bla. hastighed (GPS)

Så ja tak til digital instrumentering da det giver mulighed for
tilstrækkelige nøjagtighed til en billig penge - men jeg vil helst have
analog visning og gerne kombineret med et "info" display med sekundær
information.

Jeg har flere gange rodet med ideen om en tripcomputer på mc'erne og også
købt en flowmåler til at benzinen. Jeg har bare ikke taget mig tid til
det.... Det er jo spildtid at stå og tanke så jeg kører dem helst næsten
tomme først, og i både den nuværende og den forrige bil har jeg stolet på
hvor mange km de har sagt der er tilbage i tanken. Det savner jeg på 2hjul -
F.eks når jeg er sendt på den til færgen og ved at der ikke er mange dråber
tilbage i tanken. Når en mc kan gå mellem 12 og 20km/l svinger radiusen jo
noget på 23/26 liter afhængigt af vind, og højre hånd.....

Fra : Ths

Dato : 25-04-07 22:26

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> tilstrækkelige nøjagtighed til en billig penge - men jeg vil helst have
> analog visning og gerne kombineret med et "info" display med sekundær

Enig. Digital til mig også - speedometer og omdrejningstæller med analog
visning. Jeg har også skiftet min Hermes skrivemaskine ud med en pc.

/Ths.

Fra : Armand

Dato : 26-04-07 00:07

> [...]
> tomme først, og i både den nuværende og den forrige bil har jeg stolet på
> hvor mange km de har sagt der er tilbage i tanken. Det savner jeg på
Jup - Lige min gamle kæphest: Designerne kæmper for at få så store tanke som
muligt til at se så små ud som muligt - Med en nøjagtig udlæsning af forbrug
og dermed rest-indhold bliver enhver tank pludselig omkring 2-3 liter
større, svarende til den restmængde der generelt er i bunden når vi tanker
af frygt for at løbe tør :-|

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 26-04-07 06:51

Armand skrev:
> [...]
> og dermed rest-indhold bliver enhver tank pludselig omkring 2-3 liter
> større, svarende til den restmængde der generelt er i bunden når vi tanker

.... og med en møg-forsluen V2'er med mikroskopisk tank, ville det være
aldeles nyttigt!
.... se så at komme igang - og få lagt en "how to" på nettet

Fra : Anders Majland

Dato : 26-04-07 08:45

> ... se så at komme igang - og få lagt en "how to" på nettet

Jeg kan google en til dig istedet
Possi's spritmesser der endda kan købes færdigt fra
http://www.enduro-stammtisch.de/module/spm.htm

Det er den flowmåler jeg har liggende ...

/A

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-07 16:22

On Thu, 26 Apr 2007 09:45:06 +0200, Anders Majland wrote:

> Jeg kan google en til dig istedet
> Possi's spritmesser der endda kan købes færdigt fra
> http://www.enduro-stammtisch.de/module/spm.htm
>
> Det er den flowmåler jeg har liggende ...

Ikke meget bevendt til en motor med sprøjt, og hvor pumpen sidder i tanken.

Men en smule elektronik, der integrerer dyseåbnetid, og rpm. og eller
lineariserer åbnetiderne, sårn hjem.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-04-07 23:41

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Nemlig, verden er analog, og det er så småt ved at gå op for folk.

For at være så sikker på en sag skal man vist være religiøs

> Akkurat som et digitalmultimeter er totalt værdiløs i fejlfinding i
> elektroniske kredsløb.

Jeg synes ellers at der er meget gode til rigtig mange ting. Hvorfor
kan man ikke måle en modstand med et digitalmultimeter? Overvej at
rette "totalt" til "jævnligt", så giver dit udsagn nemlig mening

Meeeen, et oscilloskop er nu det eneste rigtige _multi_meter

> Røgen er simpelthen forlængst sluppet ud af komponenterne, inden at
> hjernen har afkodet den digitale visning. Derimod reagerer man
> promte på en viser, der banker mod stoppet i instrumentet.

I sådanne situationer er det naturligvis meget nyttigt med et
viserinstrument. Af samme grund foretrækker jeg et viserspeedomenter,
selvom det tager mig længere tid at aflæse en statisk værdi på det.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Orla Pedersen

Dato : 26-04-07 07:29

Jes Vestervang wrote:

> For at være så sikker på en sag skal man vist være religiøs

Næeh, det er et faktum ! Kvantisering er noget mennesker har fundet på.

> Jeg synes ellers at der er meget gode til rigtig mange ting. Hvorfor
> kan man ikke måle en modstand med et digitalmultimeter?

Det kan man, men hvad skal Du med 3½ ciffer når at Du måler på en 5% E12
række modstand ? Det giver ingen mening i fejlfinding. Og det tager for
lang tid.

> Meeeen, et oscilloskop er nu det eneste rigtige _multi_meter

Til sine ting ja. Besværlig ved strømmålinger, (shunt).

> I sådanne situationer er det naturligvis meget nyttigt med et
> viserinstrument. Af samme grund foretrækker jeg et viserspeedomenter,
> selvom det tager mig længere tid at aflæse en statisk værdi på det.

Og det er netop hele humlen i det. Sampletid+aflæsetid er simpelthen aalt
for lang på et digitalt instrument. Kørte jeg 83 ? eller var det 88 ? På
det analoge speedometer lå nålen lige under 90, altså, jeg kørte for stærk.

mvh
Orla

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-04-07 23:45

"Armand" <kim-armand@mail.dk> writes:

> [...]
> elektrisk signal, og sidenhen ditto for speedometerets vedkommende -
> Og nu senest til fordel for lcd-visning!

Jeg tror nu ikke at en stepmotor til en viser er meget dyrere (om
overhovedet) end et lcd display.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-04-07 08:03

"at min drømmemaskine (CBR1100XX) kun kan købes, fra ny, med digital "

De "gamle" analoge på CBR1100XX var faktisk også elektroniske.... Så måske
kan det lade sig gøre at købe et gammelt og flytte over... Men jeg er langt
fra sikker, men måske værd at overveje... Man kunne jo håbe at signalerne
var de samme...

--
Mvh.
Henrik (som er glad for sin gamle "analoge" CBR1100XX...)

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-07 05:27

> De "gamle" analoge på CBR1100XX var faktisk også elektroniske.... Så måske
> kan det lade sig gøre at købe et gammelt og flytte over... Men jeg er
> langt fra sikker, men måske værd at overveje... Man kunne jo håbe at

den nye.
Hygge PD CBR1100t

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-04-07 10:47

KV wrote:
> Personligt hader jeg digital instrumentering

Det skal jo bare laves ordentligt. Som i en Mercedes taxa jeg var i den
anden nat.

Det er et LCD/Plasma/OLED-whatever display der tegner et par gode gammeldags
"analoge" visere.

Så får man det bedste fra begge verdener.

Der er sikkert nogle knapper og præ-definerede indstillinger så du kan få
vist lige præcis hvad du vil have, i det format der passer dig. Så trykker
du på "race" knappen skifter automat-gearet først ved lidt højere
omdrejninger og omdrejningstælleren bruger 80% af displayet og sædet rettes
mere op, selestrammeren spænder dig lidt bedre fast osv osv

/jim

Fra : jshansen

Dato : 27-04-07 08:10

Nogen der virkelig har brug for deres instrumenter, er piloterne i en
747.

Prøv at tælle hvor mange analoge/digitale der er ...
http://norbert-hein.net/images/-FrankundFotis-.jpg

Jan Selchau-Hansen

Fra : Rene Joergensen

Dato : 27-04-07 08:44

jshansen <selchauhansen@gmail.com> wrote:

> Nogen der virkelig har brug for deres instrumenter, er piloterne i en
> 747.
> Prøv at tælle hvor mange analoge/digitale der er ...
> http://norbert-hein.net/images/-FrankundFotis-.jpg

Det ser ud til at være en gammel 747.

--
-René

Fra : Rene Joergensen

Dato : 27-04-07 08:50

Rene Joergensen <nospam@fzr.dk> wrote:

> Det ser ud til at være en gammel 747.

Her er noget mere tidssvarende:
http://www.airliners.net/open.file?id=0122355

Og det er endda fra 2000.

--
-René

Fra : flopper

Dato : 27-04-07 13:54

Rene Joergensen har bragt dette til verden:

> Her er noget mere tidssvarende:
> http://www.airliners.net/open.file?id=0122355
>
> Og det er endda fra 2000.

jep, men bemærk de digitale imstrumenter har en grafisk visning, i
stedet for tal

flopper

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-04-07 09:25

jshansen wrote:
> Nogen der virkelig har brug for deres instrumenter, er piloterne i en
> 747.
>
> Prøv at tælle hvor mange analoge/digitale der er ...
> http://norbert-hein.net/images/-FrankundFotis-.jpg

Det er da vist ikke et fly men en simulator.

/jim

Fra : Rene Joergensen

Dato : 27-04-07 09:28

Jim Andersen <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:

> Det er da vist ikke et fly men en simulator.

Nopes. Det er skam et fly.

<http://www.airliners.net/search/photo.search?aircraft_genericsearch=Boeing%20747-400%20(AL-1)&specialsearch=cockpit&aircraftsearch=&distinct_entry=yes>

Eller en kort URL: http://shor.ter.dk/553647373

--
-René

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-04-07 12:39

o.pedersen.torsted@post.tele.dk (Orla Pedersen) writes:

> Næeh, det er et faktum ! Kvantisering er noget mennesker har fundet
> på.

Det var også mest en filosofisk betragtning - måske verden rent
faktisk er opbygget af små udelelige byggeklodser, hvilket kunne
tillade tabsfri kvantisering på et eller plan. Indtil videre er der
ikke noget der tyder på det, men alligevel

Men ja, uanset hvad giver det mening at betragte verden som værende
analog

> Det kan man, men hvad skal Du med 3½ ciffer når at Du måler på en 5%
> E12 række modstand ? Det giver ingen mening i fejlfinding. Og det
> tager for lang tid.

Arh, jeg ved nu ikke om jeg vil give dig ret i at det tager lang tid
at aflæse tre cifre, men pyt. Jeg kunne egentlig også godt tænke mig
et visermultimeter. Hvor finder man et godt til en rimelig pris (á
under 500,-)?

> Til sine ting ja. Besværlig ved strømmålinger, (shunt).

Ja, ok, det er ikke helt ideelt.

> Og det er netop hele humlen i det. Sampletid+aflæsetid er simpelthen
> aalt for lang på et digitalt instrument.

Det jeg mente var at jeg faktisk hurtigere kan aflæse et
digital-instrument ved statiske værdier. Der hvor det fejler er ved
acceleration hvor man bare har nogle flimrende tal, mens en viser
tydeligt indikerer acceleration og hastighed på een gang.

> Kørte jeg 83 ? eller var det 88 ?

Det har nu aldrig været et problem for mig, men det er nok
individuelt.

> På det analoge speedometer lå nålen lige under 90, altså, jeg kørte
> for stærk.

Mjaeh, her kan jeg nogle gange komme i tvivl om hvilket tal viseren
stod ud for. Det skyldes nok også at de normale hastigheder kun
optager et kvart viseromgang, så tallene derfor står ret tæt.c
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-07 13:47

On Fri, 27 Apr 2007 13:39:09 +0200, Jes Vestervang wrote:

> [...]
> at aflæse tre cifre, men pyt. Jeg kunne egentlig også godt tænke mig
> et visermultimeter. Hvor finder man et godt til en rimelig pris (á

Jemco US-105 til at finde defekte transistorer i kredsløb, og mc/auto
målinger på grund af den forholdsvis lave indre modstand.

BBC Goerz Metrawatt MA 3E, (ABB Metrawatt MA 3E), med FET-indgang,(10M
indgangsmodstand), og ac-strømmåling ned til 10µA.

Begge burde kunne findes brugte på E-bay. Nyt ? Glem det!

Fra : Nana & Leo Stoltze J~

Dato : 30-04-07 00:20

Hej allesammen

Der har været så mange indlæg, at jeg også syntes, at jeg vil give en lille
kommentar til "digital instrumentering".

Det oprindelige spørgsmål er vist gået lidt i glemmebogen, hvorfor jeg vover
et generelt synspunkt.

Ingen tvivl om at den digitale visning er kommet for at blive.

Argumentene for hvorfor har allerede været givet.

Der har været udsagn om, at den digitale visning er lige så hurtig at aflæse
som den analoge (viserinstrument), dette vil jeg dog sætte spørgsmåltegn
ved.

Nu har der jo også været nævnt diverse flyvende objekter.

Lad os antage at der i denne forbindelse skal aflæses: olietemperatur (90
grader), olietryk (5 Bar), generatorspænding (24 ell. 48 V), spænding fra
omformer (115 V) frekvens fra omformer (400 Hz), Hydraulisk tryk (100 Bar),
ladetryk og flere andre visninger af værdier der "altid" skal have samme
værdi.

Lad os antage at dette vises analogt på viserinstrumenter (drejespole,
blødjern, varmetråd, servo, stepmoter eller anden type) med en skala der
dækker 270 til 300 grader af en omdrejning - meget lig en alm.
omdrejningstæller eller et speedometer.

Ganske som man ofte kan se i forbindelse med diverse "køren hurtigt"
arangementer, så er instrumenterne ofte drejet således, at et givet punkt er
i "top" af visningen.
De før nævnte målinger vil derfor normalt også betyde, at instrumenterne er
drejet således, at optimal værdi er "lodret op" på instrumentet.
Jeg nævnte en 6 - 7 værdier, men det kan være mange flere. Har du 4 motorer
på et fly, kan du gange antallet med 4. Hvis disse instrumenter er samlet i
en gruppe vil jeg garantere for, at det er meget hurtigere, at se om en af
viserne ikke er i kl 12:00 fremfor, at skulle aflæse hvert enkelt (91.2
grader, 4,96 Bar, 23,98 V, 116,21 V, 398,26 Hz, 98,41 Bar osv. og så gange
4).
Du kan faktisk have 100 instrumenter eller flere, blot viseren er tydelig.
Altså en fed sort viser lodret på en hvid baggrund betyder, at du på under 1
sekund kan sikre dig at alle "statiske" værdier er OK. Derefter kan du
bekymre dig om de variable værdier. I et fly vil det være kurs, højde,
brændstof, osv.

Systemet bruges faktisk også i andre situationer.
Mange hundrede instrumenter anbringes i rækker under hinanden. Alle visere
skal pege vandret mod højre for at alt er OK (viserne kan ikke bevæge sig
længere "bagud" end 165 grader, svarende til 15 grader over vandret).
Aflæsningstid: stortset lig ingen

Derfor, har du mange værdier, der skal være en optimal værdi - så er en
analog visning langt det hurtigste at overskue (især hvis instrumenterne
lines op).
Har du værdier der har en akkumulativ vækst (km-tæller), så er du bedst
tjent med en digital visning.
Har du værdier der hele tiden vaierer, så er du bedst tjent med en analog
visning, da denne jo, grundet sin opbygning (træghed), har en "udglattende"
virkning.
Hvornår har du brug for en digital visning: øøøøhhhh - nøjagtighed måske
(+/- 10%).

Nu må vi jo ikke glemme, at digital visning også betyder en visning baseret
på binære værdier (fra "mange bit" til 1 bit: on/off - 1/0 - Hi/Lo). Dette
betyder bl.a., at de fleste er fuldt ud tilfredse med at vide, at deres
olietryk er over en forud defineret værdi (slukker olietrykslampen ved
10.500 rpm, ja så slukker den jo (måske for altid)). Dette var et eksempel
på en etbitinformation, et andet kunne være frigearsindikatoren eller
ladeindikatoren.

Jeg så lige lidt sport i TV.
Acceleration fra 0 til 500 Km/t på 5 sek. Jeg er sikker på, at det er
nemmere på en "analog dims", end en digital der vel kun viser "888". Ja,
beklager, men sådan ser 7 segment ud, hvis det går hurtigt (og ja, det kunne
være andet end 7 segment, men det ville jo ikke gøre det tydeligere -
nærmest tvært imod).

For at imødegå mine argumenter om 4 motors propelfly, vil jeg skynde mig at
sige, at dette blot var et eksempel. Min fantasi strækker langt, men hvis
jeg nævner et forkert eksempel, har jeg vel hele gruppen på nakken - så
derfor ingen nævnt, ingen glemt.

Poienten er:
Mange analoge visere i samme retning er hurtige at aflæse
Tilsvarende analoge visere i forskellige positioner er langsommere at
aflæse.
Absolute værdier vist som talværdier er langsomst at aflæse.

Og ja, ja, jeg er lidt langt ude, men det har andre indlæg vedr. dette punkt
også været.

Hilsner fra en sjælden gæst, der har såvel givet, som fået gode svar gennem
en årrække.

Leo Stoltze Jessen

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-04-07 08:57

Nana & Leo Stoltze Jessen wrote:
> Mange analoge visere i samme retning er hurtige at aflæse

Og der er ikke noget til hinder for at at du viser "normalværdier" med
grønne cifre eller på grøn baggrund, og forhøjede værdier med orange/rød.
Så er de digitale mindst ligeså hurtigt aflæst.

/jim

Fra : Nana & Leo Stoltze J~

Dato : 30-04-07 12:05

Jim Andersen wrote:
> Og der er ikke noget til hinder for at at du viser "normalværdier" med
> grønne cifre eller på grøn baggrund, og forhøjede værdier med orange/rød.
> Så er de digitale mindst ligeså hurtigt aflæst.

Du har selvfølgelig fuldstændig ret!

Har du allerede elektronikken til div udlæsninger, vil du sikkert også have
én enkelt advarsel, som er summen af alle advarsler om at en værdi er
"udenfor". Denne vil derfor være advarslen om, at nu er det tid til at
checke samtlige udlæsninger eller i hvert tilfælde, at finde ud af hvilken
værdi der er udenfor.
Denne ene indikator kan jo være lys eller lyd, vibrationer eller noget helt
andet, der fanger ens opmærksomhed.

Det virker iøvrigt fint i det daglige. Hører du sirener og horn samtidig
med, at du ser blåt blink i spejlene, er det typisk speedometeret der viser
en forhøjet værdi.

Nå, spøg til side, mit indlæg var ment som et farvel til de tider, hvor man
valgte "nye værdier" ved blot at dreje "uret" i sit montagehul, og
vurderingen af afvigelserne var op til den der aflæste dem.

mvh

Leo