Positionslys (et i hver side) på motorbøjl~
Fra : Snusken

Dato : 25-04-07 15:39

Hej alle,

Efter at have googlet på lovligheden af 2 ekstra positionslys på
motorbøjlen, en i hver side, er spørgsmålet kastet op i luften.
Er det ligesom kørelysreglerne for biler ( afstand til vejbane mv ),,

mvh Erik

Fra : Lone Lopdrup

Dato : 27-04-07 07:50

> Er det ligesom kørelysreglerne for biler ( afstand til vejbane mv ),,

Prøv her på færdselsstyrelsens hjemmeside:

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap06.pdf

se især side 32 hvor posutionslygter til markering omtales:

6.03.031 To-hjulet motorcykel

(1) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med

a) en eller to positionslygter,

Før 01.05.77: To-hjulet motorcykel skal være forsynet med mindst en
positionslygte.

b) en eller to baglygter, og

Før 01.05.77: To-hjulet motorcykel skal være forsynet med mindst en
baglygte.

c) en eller flere nummerpladelygter.

(2) To-hjulet motorcykel kan være forsynet med:

a) En eller to tågebaglygter.

b) Sidemarkeringslygter.

(3) Positions- og baglygter skal ikke opfylde bestemmelserne om største
afstand

fra køretøjets yderste kant og om mindste indbyrdes afstand mellem lygter i
et

lygtepar.

Se også side 25 og 26

Stk 6.03.002

6.03.002 Positionslygter

E/egodkendelsesmærke

og funktionsmærke »A« anses for at have én positionslygte.

(1) Positionslygte:

a) Skal afgive lys af hvid farve. Såfremt en positionslygte er indbygget i
en

fjern- eller nærlyslygte, som afgiver lys af gullig (selektiv gul) farve,
kan

positionslys dog have denne farve.

b) Skal være anbragt foran på køretøjet.

c) Skal være rettet fremad og være tydelig synlig mindst 300 m foran
køretøjet.

Før 01.01.71: Positionslygte skal være synlig mindst 150 m foran køretøjet

uden at blænde.

d) Skal have en lysstyrke på mellem 4 cd og 60 cd målt lige forfra.
Bestemmelsen

om mindste lysstyrke anses for opfyldt, dersom lampen har et effektforbrug

på 4 W og er anbragt foran en parabol.

Før 01.01.71: Gælder ikke.

e) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant. På køretøj
med

to påbudte positionslygter skal afstanden mellem disse være mindst 0,60 m.

Før 01.05.77: Afstanden mellem positionslygter kan være mindre end

0,60 m.

f) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis
karrosseriets

form gør det påkrævet, kan positionslygte dog anbringes i en

højde af indtil 2,10 m over vejbanen.

g) Skal være synlig mindst 45° indad og 80° udad samt mindst 15° over og

under vandret. Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens

højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.

(2) På køretøj med en positionslygte skal denne være synlig mindst 80° til
hver side.

Mv

Lone

Fra : Snusken

Dato : 27-04-07 14:21

Tak Lone,

Jeg vil nærlæse lovteksten. Jeg har p.t. et par HVIDE lysdioder i
blinklyshuse på siderne af gsx1100g motorbøjlen, og skal også have
bygget lidt om på sidevognen på helårscyklen,,

mvh Erik