Hvordan drejer Bimota?
Fra : 2

Dato : 24-04-07 11:13

Hej stødte på denne MC med en noget anderledes forgaffel (eller hvad
en bagsvinger nu hedder når den sidder foran, måske en forsvinger?)

Nå men hvordan drejer bimota forhjulet, for forgaflen sidder da fast,
men på forhjulsnav ser det ud til at kunne tilte og dreje på den måde,
men hvordan?

http://www.bimota.it/scheda_tesi2d_1_ita.htm

Hvordan er så køreegenskaberne mon?

Torben

Fra : Hekto

Dato : 24-04-07 11:45

2 pretended :
> [...]
>
> Nå men hvordan drejer bimota forhjulet, for forgaflen sidder da fast,
> men på forhjulsnav ser det ud til at kunne tilte og dreje på den måde,

Den 'drejer' fint!

Typisk bremser de ind lidt senere end cykler med
konventionel forgaffel, nå der køres klub-race i
Assen. Til gengæld koster vedligeholdelsen af
navcenterstyringen. Selve navet kan både køre
rundt og forhjulet kan dreje omkring det.

www.ducati.dk i 'Fotoalbum' er der fra de
sidste år billeder af Tesi'er på Assen. På nogle
af dem kan man se detaljerne rimeligt godt.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 24-04-07 18:18

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nå men hvordan drejer bimota forhjulet, for forgaflen sidder da fast,
> men på forhjulsnav ser det ud til at kunne tilte og dreje på den måde,

Hvis du lige kigger på kronrørets hældning på en konventionel forende, så
"tilter og drejer" et almindeligt forhjul også. På Tesi'en er bevægelsen
blot lagt helt ned i navet.
Fordelen ligger i at styregeometrien ikke ændres under indfjedring og at
bremse-momentet støtter den langsgående "forsvinger" så forenden ikke synker
sammen under opbremsning sådan som næsten alle andre motorcykler gør.
BMW's Telelever er konstrueret ud fra samme funktion, men på Tesi'en (og
Elf road-raceren,
http://www.tonyfoale.com/gallery/FrontEnd/images/Elf01_jpg.jpg
som konstruktionen trådte sine barnesko på) har man valgt at lægge styringen
helt ned i navet istedet.
Et koriusitum er at den første Bimota Tesi havde hydraulisk betjening af det
styrende nav

Forøvrigt er mekanikken ikke så eksotisk igen: Yamaha har i flere år forsøgt
at få princippet til at slå igennem med deres GTS 1000:

http://www.bma-magazin.de/Rubriken/Archiv/Fahrberichte/Yamaha/GTS1000/GTS3.jpg

http://www.motorvrienden-avelgem.be/images/bestuur_philip.jpg

På førstnævnte link (á Elf . . ) kan man forøvrigt fiske sig frem til en
grundig indføring i principperne for alternative mc-forender!

--
Armand.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 25-04-07 00:29

> Forøvrigt er mekanikken ikke så eksotisk igen: Yamaha har i flere år
> forsøgt at få princippet til at slå igennem med deres GTS 1000:

> [...]

- og som politiet vist forsøgte sig med en overgang. Mener da at have set en
i "uniform" her i Ålborg for nogen år siden.

ScooterBo

Fra : Veset

Dato : 25-04-07 11:23

On Wed, 25 Apr 2007 01:28:36 +0200, "Bo Nielsen"
<bonielsen@stofanet.dk> wrote:

>- og som politiet vist forsøgte sig med en overgang. Mener da at have set en
>i "uniform" her i Ålborg for nogen år siden.

Den er god nok, der kørte en æggeskal rundt på sådan én, her på
Bornholm sidste år.

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : 2

Dato : 26-04-07 10:54

> [...]
>
>Forøvrigt er mekanikken ikke så eksotisk igen: Yamaha har i flere år forsøgt
>at få princippet til at slå igennem med deres GTS 1000:

Ok tak men så jer som har set sådan en Bimota eller yamaha gts1000
køre, er det så forbedret kørestil/køreegenskaber, eller bare en anden
måde at designe på, som har svært ved at slå igennem? For når Yamaha
GTS1000 startede ca 1994, og så vel er gået væk fra det igen, er der
måske ikke nok at hente på princippet, eller ikke er udviklet nok?

Hvordan er forhjuls navet lavet, er det næsten på samme måde man
styrer rotorblade på en helikopter?

Torben

Fra : Orla Pedersen

Dato : 26-04-07 11:50

2 wrote:

> Ok tak men så jer som har set sådan en Bimota eller yamaha gts1000
> køre, er det så forbedret kørestil/køreegenskaber, eller bare en anden
> måde at designe på, som har svært ved at slå igennem?

Designet er åbenbart imod, også derfor BMW lagde ud med en halv løsning á
telelever.

> Hvordan er forhjuls navet lavet, er det næsten på samme måde man
> styrer rotorblade på en helikopter?

På GTS er det nøjagtigt som en bil, altså kugleled i midten af hjulet,
bærende en aksel med lejer, og en meget hvælvet fælg.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 06-05-07 22:47

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> På GTS er det nøjagtigt som en bil, altså kugleled i midten af hjulet,
> bærende en aksel med lejer, og en meget hvælvet fælg.

Jeg syntes at sidevogns-forhjulsophæng var nævnt i tråden; men kan ikke
finde det at referere til nu.
Sagen er den at jeg stod overfor sådan en sidevognsekvipage da vi 1.maj var
forbi Sønderhav-træfpunktet og jeg har lagt et par foto's af teknikken på:

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=15541&m=full
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=15542&m=full
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=15540&m=full

Puds brillerne og kig grundigt på sagerne!

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 07-05-07 08:32

On Sun, 6 May 2007 23:46:53 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:

> [...]
>http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=15540&m=full
>
>Puds brillerne og kig grundigt på sagerne!

Men linkene virker ikke hos mig???

Og jeg var også til noget MC træf igår og netop så et MC med sidevogn
en Yamaha, og det lignende meget som det på GTS. Den kørte iøvrigt med
bildæk på.

Torben

Fra : Armand

Dato : 07-05-07 15:30

> Men linkene virker ikke hos mig???
> Og jeg var også til noget MC træf igår og netop så et MC med sidevogn
> en Yamaha, og det lignende meget som det på GTS. Den kørte iøvrigt med
> bildæk på.

Det er nok tæt på det samme så.
Desværre er sitet nede et par dage jvf. Tony

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 26-04-07 14:43

2 has brought this to us :

> [...]
> måske ikke nok at hente på princippet, eller ikke er udviklet nok?
>
> Hvordan er forhjuls navet lavet, er det næsten på samme måde man

Vedr. konstruktionen kan jeg kun henvise til de
tidligere omtalte billeder. Alternativet er at
atge til Assen i juni og se dem live i pitten til
Ducati Club Races!

OP hænget er ikkke som på en helikopter. Det skal
jo være stabilt i det lodrette plan.

M.h.t. at slå igennem, så er der dels
serviceproblemerne/levetiden og for Bimota's
vedkommende problemer med prisen!

Fra : Armand

Dato : 26-04-07 15:41

> ..... er det så forbedret kørestil/køreegenskaber, eller bare en anden
> måde at designe på, som har svært ved at slå igennem?

Tjaeh :-/
Efter sigende skulle det være noget af en hurdle at vænne sig til ikke at
have fysisk fast i forhjulet på de første hydrauliske Tesi'er
Men at man gik fra dét var ligesåvel p.g.a. at hydraulikken var svær at få
fast nok!

Jeg tror nok at det er for fremmedt og teknisk for den almindelige
forburger, men måske vil man udråbe Yamaha for deres fremsynethed når alle
kører med et om 25 år :-/

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 27-04-07 14:19

Armand used his keyboard to write :
> [...]
> men måske vil man udråbe Yamaha for deres fremsynethed når alle kører med et

Bimota Tesis hedder jo netop sådan fordi den blev
konstrueret i forbindelse med en doctoafhandling
(Tessis - på flere andre sprog). Sådanne
afhandlinger tager jo ofte afsæt i fantasiens
verden.

Bimota besluttede at lave nogle modeller, og med
lidt modifikationer eksisterer den så den dag i
dag. Det mest spændende på den er efter min
mening rammen, ikke navcenterstyringen.

Fra : 2

Dato : 07-05-07 08:41

> [...]
>
>Bimota besluttede at lave nogle modeller, og med
>lidt modifikationer eksisterer den så den dag i
>dag. Det mest spændende på den er efter min

Jeg synes nu at navcenterstyringen er interresant, for at jeg muligvis
kan bruge princippet i en anden konstruktion.
Og så at jeg så på :
http://www.advrider.com/forums/
En BMW så havde kørt terræn kørsel et sted i afrika og kørt ned i et
hul på vejen, og knækket begge forgaffelrør. Tænkte så at forgaffel
som Bimota ville langt bedre have klaret sådan et hul og rammen havde
optaget krafterne.
Jer der så har set Bimota køre på bane, ser det anderledes ud, kan
tage kurver og nedbremsninger bedre?
Jeg kan ihvertfald tænkte mig at se en køre og se teknikken tættere
på.

Torben

Fra : Hekto

Dato : 07-05-07 09:14

2 wrote on 07-05-2007 :

> [...]
> tage kurver og nedbremsninger bedre?
> Jeg kan ihvertfald tænkte mig at se en køre og se teknikken tættere

Hvis det var verdens bedste årfråvd-affjedring
havde den nok fundet vej ti Paris-Dakar - vil jeg
tro.

Som sagt kan Tesi'en ses på Assen og Oschersleben
i løbet af sommeren.