teaktræ
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 29-04-07 23:04

Efter at have renset soden af båden og teaktræet ser det nu næsten ud som
nyt. Det skal lige have lidt mere kemi og en gang slibning mere og så ligner
det noget på en ny Malø i Bellacenteret.

Skal jeg bare lade det blive gråt igen eller skal jeg give det noget så det
beholder den vidunderlige teakfarve ?

I shoppen så jeg alle mulige midler fra rå olie, blandinger, owatrol, voks
og alt mulig.

Hvad anbefaler I ?? Det er OK det skal have noget ekstra behandling 1-2
gange i sæsonen, men det skal jo også være anvendeligt. Det må ikke blive
glat i stormvejr men gerne se godt ud i solskin.

Bliver voks glat ? falder man ?? virker det ??
Er owatrol bedst ?? Holder det ?
Findes der et godt produkt ??

Jeg har kun teak i cockpit (bænke og dørk) og på karmene.... totalt 3-4 kvm

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-07 07:52

Min erfaring siger mig, at:

Enten bruger du lak/ædeltræsolie på teak og så er det glat og flot og
makrelmadder o.l. kan tørres af ... og skal så holdes på den måde i
fremtiden ...

Eller man kan give det lidt klar Gori eller andet, der holder alger og
diverse uønskede væsener på afstand og så holde det med
saltvand/krystalsæbe og så bliver det lyst gråt og ikke glat ... og
makrelmaden sætter sine spor - i en periode ...

Vi har prøvet en masse forskellige midler, men ikke fundet "det rigtige"
.... Det er lidt som med nyt stråtag: Det er meget flot gyldengult lige
efter det er lagt ... men tidens tand gør det gråt ...

Hvad teak på båden angår er jeg havnet i konklusionen: "If you don't get
the one you love, you'd better love the one you get" - så jeg holder
meget af lys grå teak, der skal "plejes" med saltvand og en gang mild
sæbe en gang imellem ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i
en meddelelse news:46351657$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Egon Stich

Dato : 30-04-07 07:52

> [...]
> Findes der et godt produkt ??
>
> Jeg har kun teak i cockpit (bænke og dørk) og på karmene.... totalt 3-4 kvm

Sidste år forsøgte jeg mig med behandling af teak i cokpittet.
Jeg brugte Hempels Teakolie efterfulgt af Hempel teakvoks.
I dag, siger jeg både sgu, fanden og øv--
Med andre ord, jeg fortryder det.
"Kalfatringen" har flere steder sluppet på siderne.
Den fugemasse, der er anvendt, er een af dem, der ikke forenes med olien.
Enkelte steder er der opstået revner i nogle stave, sikkert p.ga. den forøgede varmeoptagelse, der opstår når overfladen er mørkere.
Så nu har man sandelig vundet sig en restaurationsopgave

Det så ellers pænt ud i nogen tid.
Voksen blev ikke glat.
Men sidst på sæsonen så træet halvtrist og snavset ud.

Som du kan forstå, er jeg efter dette absolut tilhænger af at lade træet stå, vaske med sæbespåner, og ikke andet på bænkene.

Derimod har det på teakdørken fungeret fint med ganske gemen rå linolie.
Tyndt lag, lade suge, aftørre.
Flot farve, nem rengøring, og efterhånden som sommeren gik, blegede teaken næsten til "normal tilstand".
Ingen synlige skadevirkninger efter een sommer.
Så dørken får i år en tur til.

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-04-07 10:01

Hej Bjarke,

Min erfaring er at Owatrol får nodderne til at afgive sort farve
til bukserne når man sidder på bænkene. Til sidst slipper
fugematerialet helt. Samtidigt bliver træoverfladen mørker og
mørkere af de årlige behandlinger.

Det er også muligt at lakkere og tilsætte antiskridmiddel, se
det nye nummer af Bådnyt. Også denne behandling kræver årlig
efterbehandling.

Aftensning og behandling med Snappy Seal giver et flot resultat
men det holder ikke året til ende, så blegner det og ligner en
hjelmet ko.

Den nemmeste behandling er jævnligt at vaske med sæbespåner. Det
lukker overfladen med sæbefedt og overfladen får et pænt gråt
udseende. Fedtpletter kan ses i en periode især hvis
sæbefedtlaget iikke er jævnt dækkende.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 30-04-07 22:49

Mener I alm. sæbespåner fra en pose i matas ??

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 353EN)" <harding@353ENlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11779239710.357102852871041@dtext.news.tele.dk...

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 09-05-07 18:37

ja

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:46366459$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 09-05-07 19:16

Det er indkøbt og vil blive "applikeret" snarest. Ganske vist fra Silvan,
men det går vel nok endda ....

Så er der bare lige lidt afklaring. Da jeg stod et par timer i den nærmeste
"biks" og læste på bagsiden af den gudsvelsignelse af vidunderprodukter man
kan få, så studsede jeg over at de var uenig om man skal skrubbe på langs
eller tværs af årerne. Jeg har altid troet det var på tværs, men nogle
produkter anbefalder på langs af årene.

Hvad er ret og vrang ?

Bjarke

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 10-05-07 10:51

Jeg bruger kun at skrubbe på langs
mvh
/Børge

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:46420ff6$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 14:20

.... og jeg skrubber på tværs (og ind imellem i cirkler - sådan for
variationens skyld ... ...) - saltvand eller sæbevand ...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 10-05-07 17:59

OK, på tværs, på langs eller i cirkler.... Så det er ikke så vigtigt ??

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-07 18:54

Der skal vist flere års systematiske eksperimenter og observationer for
at nå frem til en klar konklusion ... Jo Bjarke, naturligvis er det
vigtigt! ... Det er al religion ... For de troende - altså ... ...

Jeg tror meget på Mr. Miyaki ... ham, der lærte Carate Kid at slibe og
polere ...

--

en meddelelse news:46434f48$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : john

Dato : 30-04-07 20:03

> [...]
> ligner det noget på en ny Malø i Bellacenteret.
>

> Jeg har kun teak i cockpit (bænke og dørk) og på karmene.... totalt 3-4

Personlig sværger jeg til GORI 22 i farven teak - altså vel og mærke kun til
teak i cockpittet )

Dørk og sæder får lig en tur med meget fint sandpapir her om foråret, og så
lige en gang GORI.

Det løser

- Makrelmadsproblemet
- "fugtig buksebag efter nattedug" problemet
- og giver ingen tendes til "glat i lortevejrs" problemet

I løbet af sommeren bliver det lidt kedeligt at se på, men så kan man være
flittig og energisk og give det en tur igen, eller doven og pragmatisk, og
lave med et lidt slidt udseende de sidste par måneder i sæsonen.

Derudover gør en billigt PVC cockpits pressening underværker i de 80 % tiden
hvor skuden bare ligger og keder sig og venter på at det bliver weekend -
den beskytter i øvrigt også den dyre sprayhood som kan ligge sammenfoldet
under cockpitpressiningen.

Sagde manden der nu er startet på 21. sæson med den samme sprayhood!!!

Hilsen John

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 30-04-07 22:50

Jeg er ikke så meget for faven. Vil farveløs Gori have samme effekt som du
beskriver ??

Bjarke

Fra : Ole Pagh

Dato : 01-05-07 06:47

Bjarke M. Christensen udtrykte præcist:
> Jeg er ikke så meget for faven. Vil farveløs Gori have samme effekt som du
> beskriver ??

En variant med Gori som min nabobåd har praktiseret nu på 3. sæson med
fint resultat, og som jeg prøver i år:

Farveløs Gori 22 tilsat ca. 5-10% teakfarvet Gori 44.

Udgangsmaterialet skal være godt afrenset 1. gang og derefter årlig
afvaskning med brun sæbe med en stiv børste eller med den grønne side
af en almindelig køkken skuresvamp (dem man køber i pakker af 10 stk
til ca. 10-15 kr for en pakke).

Man kan også påføre Gori'en ganske nemt med den bløde side af samme
slags køkkensvamp i stedet for at bruge pensel. Kun lige et hjørne af
svampen skal dyppes i olien inden påføring.

På grund af de algedræbende stoffer i Gori 22, har der kun været
minimal grøn algevækst på deres træværk de sidste år.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-07 09:06

Det er lige netop sådan jeg gør, men må da indrømme, at det bliver gråt
og "makrelmadderne" afsætter fortsat sine tydelige spor ...

(Såvidt jeg ved, stammer rådet fra en artikel i Bådnyt for et par
sæsoner siden, men jeg har ikke fundet artiklen ...).

Men algevækster er der til gengæld ikke noget af ...

Dog: Mange anser brun sæbe for at være lidt for voldsomt. De gode
gammeldags sæbespåner anbefales af mange i stedet ...

Og så lige én ting til: Lad børsten eller svampen arbejde på tværs af
træets årer, så man ikke over tid får etableret langsgående "kanaler"

Fra : ThomasB

Dato : 01-05-07 17:53

> [...]
>
> Skal jeg bare lade det blive gråt igen eller skal jeg give det noget så
> det beholder den vidunderlige teakfarve ?

Jo mere man behandler, skurer og sliber på et teakdæk, jo hurtigere slidt
bliver det.

Man bruger ikke teak fordi det skal se pænt ud - det er der så meget træ der
gør - men fordi det er meget holdbart.

Gori på et teakdæk er efter min mening "blasfemi" og ødelægger mere end det
gavner. Nodderne bliver bløde og slipper, farven bliver uens fordi sliddet
ikke er ens (f.eks den kistebænk hvor man træder ned i cockpittet og lige
drejer foden samtidig med sand og snavs fra land under skoen).

Hvis man synes teaken er blevet for grå, så brug saltvand og en grøn svamp.

Fra : Karin Pedersen

Dato : 01-05-07 19:42

> [...]
>"blasfemi" og ødelægger mere end det
>gavner. Nodderne bliver bløde og
>slipper, farven bliver uens fordi sliddet

Rart at se at der er en der ved hvordan man
behandler teaktræ.

Teaktræ skal verken have Gori eller olie, træet
indeholder den olie der er nødvendig,skal blot
skures med halvstiv børste eller grydesvamp et par
gange om året.
--
Hans-E