Kender nogen Shipmate RS5800 GPS?
Fra : claus b.p.

Dato : 26-04-07 22:28

Har lidt problemer med sådan en på min nye (brugte) båd. Den modtager ikke
Jeg kunne godt bruge noget teknisk info, fx. diagram på den. Og om nogen ved
hvorvidt der er elektronik i antennen, der er +5v ud gennem antennestikket.
Simrad overtog åbenbart Shipmate for år tilbage, men der er intet på deres
hjemmeside.

Mvh. Claus

Fra : Flemming

Dato : 28-04-07 17:33

Hej
Jeg har haft en lignende og sandsynligvis med samme problem. Modellen er
efterhånden så gammel at det interne backupbatteri er færdigt. Der sker så
det at hver gang GPSén slukkes glemmes alt inkl.. noget der hedder
almanakken. Skift af batteri er vist for fagfolk og koster nok 500-800 kr.
Hvis det er problemet vi l den efter 1 time eller to virke igen indtil du
slukker den. Du kan fremme opstarten ved at pege på en satellit der er på
himlen ved opstart.
MvH
Flemming Nielsen

Fra : claus b. p.

Dato : 30-04-07 09:39

"Flemming" <fnifjern@os.dk> wrote in message
> [...]
> slukker den. Du kan fremme opstarten ved at pege på en satellit der er på

Det var en god oplysning. Jeg burde måske have tænkt så langt, men jeg var
umiddelbart mere bekymret fordi navien har været udsat for overspænding. Der
sidder overspændingsbekyttelse i strømindgangen, men det er jo ikke sikkert
det har reddet den helt. Jeg har nu prøvet at skifte batteriet ud, det var
fuldstændig fladt. (Også i spændingsmæssig betydning.) Og nu har den da fået
opdateret klokken, så den har åbenbart set en satellit. Jeg har kun en
ledningsdipol antenne på her på arbejdsbordet, så forhåbentlig er den ok når
den får tilsluttet den rigtige antenne.
Foreløbig 1000 tak for hjælpen, men er der nogen der har diagram eller anden
teknisk dokumentation er jeg stadig interesseret.

Mvh. Claus

Fra : TOSB

Dato : 28-04-07 20:45

claus b.p. wrote:
> [...]
> nogen ved hvorvidt der er elektronik i antennen, der er +5v ud gennem
> antennestikket. Simrad overtog åbenbart Shipmate for år tilbage, men

Det samme her med en Magellan NAV 1200 XL - irriterende at skulle igennem
hele opsætningsproceduren hver eneste gang.

Min Magellan bliver skrottet nu.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Gunner Riising

Dato : 02-05-07 18:54

Hej Claus

Det er muligvis en Decca-navigator du har fået fat. Jeg synes at
typebetegnelsen minder mig om noget vi brugte for ca10- 15 år siden.

Decca systemet eksisterer ikke mere her i landet

mvh
Gunner

Fra : claus b. p.

Dato : 03-05-07 09:35

"Gunner Riising" <riising@webspeed.dk> wrote in message
> Hej Claus
>
> Det er muligvis en Decca-navigator du har fået fat. Jeg synes at
> typebetegnelsen minder mig om noget vi brugte for ca10- 15 år siden.
>
> Decca systemet eksisterer ikke mere her i landet

Du har ret i at typebetegnelsen minder om en deccamodtager, RS5700 er
deccabaseret, (der sidder også sådan en i båden, og den bliver afmonteret
ved lejlighed.) Men RS5800 er en GPS modtager og logger.

Mvh. Claus