Bil-annoncer
Fra : dpl

Dato : 29-04-07 16:14

Vi er på jagt efter en ældre stationcar, og kigger annoncer på nettet
rundt omkring. Jeg er faldet over et par ting... Udtryk som
"afhentningstilbud", "som beset", "kun til eksport" og "gerne til
udenlandsk køber", lyder for mig alt sammen pænt suspekt. Er jeg
paranoid, eller er det forhandlere man bør gå udenom?

Vi overvejer meget at købe privat, men det har jo også sin risiko. I den
prisklasse vi søger(20-25 k) er ulykken dog til at overse, så skal vi
bare hoppe ud i det, og springe forhandleren over? Erfaringer modtages
gerne.

Hilsen Dorthe

Fra : Stop op og læs nu!

Dato : 29-04-07 17:10

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hoppe ud i det, og springe forhandleren over? Erfaringer modtages gerne.

Vær altid forsigtig, hvis nogen prøver at fjerne dine forbrugerrettigheder -
så er der nok køer på isen, hvis noget skal laves efter handlen. Hvis 20-25
K er et beløb som I kan tåle at miste - i værste fald - er der jo ingen
grund til at forære forhandleren hans fortjeneste. Den kan i jo lige så godt
dele med en (privat) sælger.
Har I ikke selv forstand på bilers stand, så find en ven som har lidt
mekanikererfaring - han vil sikkert kunne fortælle Jer om en given bil er
pilrådden eller er i en fornuftig stand i forhold til alder og pris.

Knud

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 29-04-07 18:54

Efter mange tanker skrev Stop op og læs nu!:

> [...]
> mekanikererfaring - han vil sikkert kunne fortælle Jer om en given bil er
> pilrådden eller er i en fornuftig stand i forhold til alder og pris.

Jeps, jeg ville have skrevet nogenlunde det samme som Knud.
Kai

Fra : dpl

Dato : 01-05-07 11:09

Stop op og læs nu! skrev:

> [...]
> mekanikererfaring - han vil sikkert kunne fortælle Jer om en given bil er
> pilrådden eller er i en fornuftig stand i forhold til alder og pris.

Ja se, det var jo også det vi tænkte, så hælder mere og mere til privat
køb. Tak for dit svar.
Hilsen Dorthe

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-07 19:02

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> udenlandsk køber", lyder for mig alt sammen pænt suspekt. Er jeg
> paranoid, eller er det forhandlere man bør gå udenom?

Hvis i kan komme til det: gå i en lang bue udenom.

> [...]
> prisklasse vi søger(20-25 k) er ulykken dog til at overse, så skal vi
> bare hoppe ud i det, og springe forhandleren over? Erfaringer modtages

Hvis I kan få bilen gennemgået af en der kender til det: Ja, DM kan bruges
til det.

Hvis I ikke bliver forskrækkede over franske biler, er et af de bedste bud i
prisklassen: Citroen Xantia 1.8 i men hold jer til en der er ca. 8 år.
fra 1996 er prisen omkring 25.000-30.000,-
I bliver måske nødt til at skifte hydraulik kugler på sådan en, men det er
meget billiger og lettere end at skifte støddæmpere på en alm. bil.
Xantia går for at være en af de bedste biler Citroen har lavet, om det er
rigtig ved jeg ikke, jeg har ikke prøvet dem alle

Jeg købte en for 3 år siden: pris : 27.000,-
reparationer:
nye drivmanchet: 70r,-
nye kugler: 5 stk. ca, 1250,-
Nye bremseskiver: ca: for, 2 stk ca. 350
Ny udstødning: 1000,-
Skarringsstykke til kat: 100,-

Arbejdsløn: eget arbejde

Men der er selvfølgelig også mange andre, men p.g.a. manges angst for
franske biler, kan man gøre et godt køb her, og Xantia er et godt køb.
--
Møller
"Bag enhver mand står der en kvinde med himmelvendte øjne"

Fra : dpl

Dato : 01-05-07 11:11

Møller skrev:

> [...]
> Xantia går for at være en af de bedste biler Citroen har lavet, om det er
> rigtig ved jeg ikke, jeg har ikke prøvet dem alle

Tak for tippet, det vil vi kigge på. Er ikke specielt
fransker-forskrækket *smil*.
Hilsen Dorthe

Fra : claus b.p.

Dato : 29-04-07 20:10

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi overvejer meget at købe privat, men det har jo også sin risiko.

Det er heller ikke uden risiko at købe hos en forhandler, selv om man får
evt. garanti og reklamationsret. Nogle forhandlere er seriøse, andre er
ikke.
I alle tilfælde kan pengene til et FDM brugtbilscheck vise sig at være givet
godt ud, med mindre man selvfølgelig kender en der har meget forstand på
biler, og kan hjælpe med at undersøge den.
Undersøg for en god ordens skyld hvad bilen bør koste på nettets bilbaser,
og check om der er restgæld, hvornår den sidst er synet og hvornår
tandremmen er skiftet, og spørg om den har haft større skader og om den er
rustbeskyttet/efterbehandlet.. Prisen afhænger bl.a. af disse ting.
Man kan da sagtens risikere at gøre en god handel privat, ligesom man også
kan få en mandagsmodel hos en forhandler.
Brugt bil er altid lidt gambling.

/Claus

Fra : dpl

Dato : 01-05-07 11:12

claus b.p. skrev:
> Brugt bil er altid lidt gambling.

Ja, det er jo det der er lidt skræmmende, men vi prøver at sætte os
bedst muligt ind i tingene, og så ellers bare springe... *smil*.
Dorthe

Fra : alexbo

Dato : 29-04-07 20:14

"dpl" skrev

> [...]
> udenlandsk køber", lyder for mig alt sammen pænt suspekt. Er jeg paranoid,
> eller er det forhandlere man bør gå udenom?

Det er et håndværkertilbud, det betyder at bilen sælges uden
reklamationsret, du skal selv indreg.
På en eller anden måde skal forhandlerne jo af med de gamle biler de får
ind, man kan godt gøre et godt køb med sådanne biler.

Køb privat som andre har skrevet, og lige som Møller mener jeg at en Xantia
er et godt køb.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 29-04-07 20:59

On Sun, 29 Apr 2007 21:14:23 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"dpl" skrev

>Det er et håndværkertilbud, det betyder at bilen sælges uden
>reklamationsret, du skal selv indreg.
Problemet er bare, at den ikke holder i byretten. Forhandleren kan
ikke løbe fra de to års reklamationsret, med mindre han skriver alle
kendte fejl ned på slutsedlen. Og det vil nok skræmme de fleste købere
væk?

Fra : Leonard

Dato : 29-04-07 21:08

On Sun, 29 Apr 2007 21:58:35 +0200, Henning wrote:

> [...]
> ikke løbe fra de to års reklamationsret, med mindre han skriver alle
> kendte fejl ned på slutsedlen. Og det vil nok skræmme de fleste købere

Om det holder i byretten eller ej, så er det møgbesværligt at få 25 øre
ud af en forhandler, der forsøger sig med den slags formuleringer.
Der er kun et godt råd om den slags forhandlere, hold dig væk.
Der findes helt sikkert en tilsvarende bil et andet sted.

--
Leonard
http://vw.leonard.dk/

Fra : alexbo

Dato : 29-04-07 21:12

"Henning" skrev i

> Problemet er bare, at den ikke holder i byretten.

Hvis du køber en bil hos en ophugger, til reservedelsbrug eller export,
mener du så du
har 2 års reklamationsret på de fejl der ikke er noteret?

Hvis du køber en sådan bil hos en bilhandler?

mvh
Alex Christensen

Fra : dpl

Dato : 01-05-07 11:13

alexbo skrev:

> [...]
> ind, man kan godt gøre et godt køb med sådanne biler.
>
> Køb privat som andre har skrevet, og lige som Møller mener jeg at en Xantia

Tak. Det hælder bestemt mod privat køb, og vil lige kigge på Xantia'en.
Hilsen Dorthe

Fra : Anders Majland

Dato : 01-05-07 17:50

> Tak. Det hælder bestemt mod privat køb, og vil lige kigge på Xantia'en.

Jo billigere bil jo større grund til at kigge privat.

Jeg var lidt overrasker over at en forhandlere "ville" have 30kkr i forskel
mellem købs og salgspris på vores fabia. Eller vendt rundt er det en avance
på 35%.. Den er endnu ikke 3år gammel og havde kun gået 69000km så risikoen
for reklamationer skulle da være til at overse, og selvom en proff
rengøring/klargøring og et par bilkabuler koster lidt synes kan det da ikke
være en skidt forretning

Jeg endte med at sælge den privat da den forhandler jeg købte den nye reelt
helst var fri for at tage den ind. Jeg solgte den på 2dage til en pris midt
mellem forhandlernes køb og salgspris...... 100.000kr ligeud som fast pris.

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 30-04-07 07:42

> Hvis du køber en bil hos en ophugger, til reservedelsbrug eller export,
> mener du så du
> har 2 års reklamationsret på de fejl der ikke er noteret?
>
> Hvis du køber en sådan bil hos en bilhandler?

Hvis sælger skriver "Bilen kan ikke bruges til at køre i, kun til
reservedele" eller du køber en bil hos en ophugger, så må det
forventes, at der er fejl på bilen.

Derfor kan du ikke reklamere, hvis du finder nogen. (Eller det vil
sige: du kan reklamere, men en domstol vil ikke give dig ret i din
klage)