Automatgear
Fra : Novicen

Dato : 26-04-07 07:22

Når man skal afprøve en brugt bil med tomatgear henblik på
køb, er der så noget man skal være specielt opmærksom på,
m.h.t. gearkassen. Hvordan afprøver / checker man den bedst ?

Mvh, Novicen

Fra : Mr J..

Dato : 26-04-07 08:09

> Når man skal afprøve en brugt bil med tomatgear henblik på
> køb, er der så noget man skal være specielt opmærksom på,
> m.h.t. gearkassen. Hvordan afprøver / checker man den bedst ?

De gange jeg har købt har jeg testet den i både kold og var tilstand, og så
alt fra hård acc/deacc til jævn kørsel i forskellige hastigheder..
Simpelthen prøve at få den til at oberere på alle tænkelige spektre...

Mvh
Morten **som har haft 3 med pløreturbine**
BMW E30 325iA
Mitsubishi Galant V6 aut.
Nissan Micra 1.3 Aut.

Fra : Brian

Dato : 26-04-07 13:17

Mr J.. wrote:

> [...]
> og så alt fra hård acc/deacc til jævn kørsel i forskellige
> hastigheder.. Simpelthen prøve at få den til at oberere på alle

Er der ikke også en finte omkring, hvordan eller hvor lang tid den tager om
at hoppe i bakgear ?

/Brian

Fra : Mr J..

Dato : 26-04-07 13:23

> Er der ikke også en finte omkring, hvordan eller hvor lang tid den tager
> om at hoppe i bakgear ?

hmm det ved jeg ikke.. og husk btw og at teste kickdown i forskellige
situationer..

Mvh
Morten

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-04-07 13:55

Mr J.. wrote:

> hmm det ved jeg ikke.. og husk btw og at teste kickdown i forskellige
> situationer..

Generelt skal man huske at teste hvordan kassen skifter mellem
forskellige gear... både mellem D og P, P og R samt D og R, desuden også
at skifte fra D til 1 og 2 (og 3 hvis 4-trins) selvfølgelig med tanke om
hvad kassen egentlig gør når man skifter... ikke noget med at skifte til
1 med 100km/t. Skift mellem D, R og P skal naturligvis ske når den
holder stille.

Det man skal høre efter er om gearkassen kommer med klonk lyde og andre
underligheder. Hvis der er det mindste tvivl om gearkassens opførsel, så
skal man gå videre til næste bil... det er for dyr en komponent at
risikere en totalrenovation :-|

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-07 13:50

> Når man skal afprøve en brugt bil med tomatgear.

Tomatgear, du skulle prøve dem med æble eller pæregear de er bedre.
Undskyld jeg kunne ikke lade være

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 27-04-07 21:11

"Novicen" <No@money.dk> skrev i en meddelelse
> Når man skal afprøve en brugt bil med tomatgear henblik på
> køb, er der så noget man skal være specielt opmærksom på,
> m.h.t. gearkassen. Hvordan afprøver / checker man den bedst ?

Man kan faktisk tydeligt lugte det på gearolien hvis pladerne er veda tvære
brændt af. Den får en meget speciel lugt som man genkender hvos man først
har oplevet den.

Ellers skal den skifte blødt i alle gear, reagere på kickdown. Ikke være
utæt. Olien skal være pæn rør og ikke sort. Husk at oliestand (på næsten
alle) kontrolleres med motoren startet og gearvælgeren i N eller P. Nogle
gearkasser (px. passat) har ingen oliepind.

Hvis der er en bil til mange penge ville jeg låne den med forbi en med
speciale i automatgearkasser. Den time er givet godt ud sammenligned med
hvad det koster at skille sådan en fyr ad.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Kim S

Dato : 27-04-07 22:05

"Ole Frederiksen" <baltzer@(SLET_DETTE)mail-online.dk> skrev i meddelelsen

> Man kan faktisk tydeligt lugte det på gearolien hvis pladerne er veda
> tvære brændt af. Den får en meget speciel lugt som man genkender hvos man
> først har oplevet den.

Så hvis den ikke lugter af "almindelig lielugt" er der noget galt ?

> [...]
> alle) kontrolleres med motoren startet og gearvælgeren i N eller P. Nogle
> gearkasser (px. passat) har ingen oliepind.

Ok.. Den er jeg med på

> Hvis der er en bil til mange penge ville jeg låne den med forbi en med
> speciale i automatgearkasser. Den time er givet godt ud sammenligned med
> hvad det koster at skille sådan en fyr ad.

Det er det ikke. Det er en bil til 3000Euro. Og en forventet afgift
herhjemme
på ca. 20.000.
Med nogen år på bagen, men ikke ret mange kilometer (Efter annoncen,
altså...)

Mvh, Kim