For checket navigationsprogram ....
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-04-07 16:38

Læste lige Prebens note om de nye søkort på www.ankerpladsen.dk. Det er da
bare for checket !! Se evt også: http://www.nv-verlag.de/luftbilder.html

Bjarke

Fra : mit navn

Dato : 19-04-07 19:04

Det er vist dem jeg bruger. Fra Madsnedø, har jeg købt mine.
Jeg har ikke prøvet de nye.... Måske skulle jeg opdaterer...

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> skrev i en
meddelelse news:46278d12$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-04-07 19:07

Bjarke M. Christensen forklarede den 2007-04-19:
> Læste lige Prebens note om de nye søkort på www.ankerpladsen.dk. Det er da
> bare for checket !! Se evt også: http://www.nv-verlag.de/luftbilder.html

Ja det er smart, men også ganske let at lave selv, hvis man har et
navigationsprogram der understøtter Google Earth (KML filer).

Det gør mit OziExplorer, og så er det bare at hente et logget spor
(track) frem på kortet og klikke må en knap med GE ikonet, så starter
GE op og vupti er det loggede spor på GE.

Jeg har lagt et eksempel fra en sejllads sidste år i Roskilde Fjords
sydlige del op på dk.binaer.
Der er kortudsnit fra OziExplorer og Google Earth(GE).

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-07 20:10

Hej Ole,

Det er da vildt smart! God illustration! ...

Et 'dumt' spørgsmål: Hvordan kan man se, om et navigationsprogram kan
håndtere KML-filer? Eller: Har du kendskab til om f.eks. Raymarines
C-Map program - Raytech, Maptechs Navigator eller SOB - evt. andre - kan
"fås til" at gøre det samme? Eller skal programmet være "født" med disse
faciliteter? Eller kan man få en "plug-in"?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-04-07 04:18

Følgende er skrevet af Flemming Torp:
> [...]
> at gøre det samme? Eller skal programmet være "født" med disse faciliteter?

Mit bedste bud er at undersøge det i programmets specifikationer eller
søge på "Google Earth" eller "kml" i hjælpefilen.
Prøv også på fabrikanternes hjemmesider.
Det med plug in's er heller ikke umuligt. Der sidder en masse amatører/
programmører rundt omkring og lejer med Google Earth og det kan da være
de har noget der dur.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 19-04-07 22:12

Ja, det er jo bare ikke noget man skal lave hjemme. Deres løsning er "LIVE"
medens man sejler. Kan Ozi det ??

Bjarke

Fra : Ole Pagh

Dato : 20-04-07 04:12

Følgende er skrevet af Bjarke M. Christensen:
> Ja, det er jo bare ikke noget man skal lave hjemme. Deres løsning er "LIVE"
> medens man sejler. Kan Ozi det ??

Hmmm.. Nej, det tror jeg ikke det kan, med mindre man gemmer et
satellitfoto som billedfil og derefter kalibrerer det til brug i Ozi.
Der er muligvis lavet nogle værktøjer der kan dette automatisk, men det
har jeg ikke undersøgt.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 25-04-07 06:15

Ole Pagh frembragte:
> [...]
> som billedfil og derefter kalibrerer det til brug i Ozi.
> Der er muligvis lavet nogle værktøjer der kan dette automatisk, men det har

Der findes en applikation, GoogleMV, der kan generere billedfiler OG
Ozi .map filer fra Google Maps. Derved skulle det kunne bruges 'live'.
Der er en længere tråd om det på GpsPassions forum:
http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=80827

Jeg har ikke selv prøvet det (endnu). Der er nogle begrænsninger og
krumspring der skal foretages, så det kan betale sig at læse hele
debattråden.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Tage Danielsen

Dato : 20-04-07 09:09

> Jeg har lagt et eksempel fra en sejllads sidste år i Roskilde Fjords
> sydlige del op på dk.binaer.
> Der er kortudsnit fra OziExplorer og Google Earth(GE).

Hvis man kigger forbi min hjemmeside om en Polaris Drabant, så har jeg lagt
tilsvarende GPS spor til visning i Google Earth fra mine seneste sommerture
Direkte link til oversigt over mine GPS spor:
http://triton-egaa.dk/logbogen.htm
Det kræves at du har Google Earth installeret på din PC - men det har enhver
nysgerrig sejler vel Hvis ikke - så vil du blive meget imponeret hvis du
gør det.

Tage Danielsen
http://triton-egaa.dk

Fra : Lars Hansen

Dato : 20-04-07 20:20

> Læste lige Prebens note om de nye søkort på www.ankerpladsen.dk. Det er da
> bare for checket !! Se evt også: http://www.nv-verlag.de/luftbilder.html

Bare en supplerende strøtanke:
Læg lige mærke til at det altså ikke er det gratis Maptech-program i
light-udgaven fra CD'en, som følger med kortene, der vises, men Pro-udgaven
til godt et par tusind, som Preben har vist udsnit fra. Men imponerende

VH
Lars Hansen
Odense

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-04-07 22:13

Ja, men der står også på web'en at det virker i standard udgaven til
"levende søkort"-pris (100 eur)

Bjarke