3 batterier og 1 lader
Fra : wod

Dato : 19-04-07 07:39

Hej,

Så kan jeg godt bruge lidt hjælp igen

Er nu ved at indbygge køleanlæg og har derfor anskaffet mig en rimelig
batterilader Ctek XS25000 på 25 amp. og diverse automatiske
programmer...

Mit problem består i at jeg jo gerne vil installere laderen lidt
permanent men da jeg har 3 batterier kunne det være smart med en form
for manuel switch hvor jeg skifter således lader kan betjene alle
batterier (på skift selvfølgelig).

Er det muligt ? Findes der egentlig kontakter til det og hvor tykke
skal ledninger til batterier evt. være ?

Mvh
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-07 09:47

Med alle de elektriske og elektroniske "dimser" man kan sætte i båden
stiger behovet for øget batterikapacitet nærmest "eksponentielt" ...

I min situation har jeg sat et antal ens batterier (der er vigtigt, at
de har samme specifikationer!) i parallelforbindelse. Hvis du vil kunne
styre opladningen individiduelt, kan du anbringe en afbryder og en
sikring imellem "plussen" og hvert enkelt batteri. Da jeg spurgte i en
anden gruppe anbefalede man mig at sætte ensrettere imellem batterierne,
således at "et sygt" batteri ikke "æder" de raske ... Det har jeg nu
ikke gjort. (Var ikke sikker på, at jeg kunne finde ud af det!) ... I
min installation er det ene batteri et startbatteri og imellem
lader/generator er der et relæ, der sørger for at startbatteriet oplades
først, når motoren kører.

Som fødeledning brugte jeg 35 kvadrat på plus og minussiden. Det er
måske et "overkill" i din nuværende situation ... Men en dag vil du
måske gerne udvide? ... En tommelfingerregel siger, at et batteri højest
kan modtage ca. 25% af sin samlede kapacitet. F.eks. hvis du har et
100Ah batteri kan det højest modtage 25A ... Umiddelbart kan jeg ikke
se, at du ikke skulle kunne lade på alle tre batterier samtidigt istedet
for som du skriver: "På skift selvfølgelig", med mindre batterierne har
meget forskellige specifikationer ... En anden tommelfingerregel siger,
at 1 mm2 kobberkabel kan "klare" ca. 3A strøm ... Men det afhænger
naturligvis af ledningens længde ...

Jeg har opdelt mit system i flere "batteribanker" og min lader kan
håndtere to uafhængige banker plus en tredie, som den lader med 3A =
typisk startbatteriet.

Fra generatoren til batteribankerne har jeg installeret en omskifter
(det er nogle "store runde/grimme sager") som har fire instillinger: (1)
Til terminal 1, (2) Til terminal 2, (3) Til begge, (4) Afbrudt. På den
måde kan man vælge om der skal lades på den ene, den anden eller begge
batteribanker og med individueller afbrydere imellem plus og
batterierne, kan du styre opladningen helt, som du vil. ...

Der er sikkert andre og smartere måder at gøre det på, men jeg er ikke
ekspert og har valgt, hvad jeg kunne finde i den lokale
bådudstyrsforetning ... og det virker. Husk sikringer imellem
lader/generator og batterierne!

Som ekstra "sikkerhed" har jeg installeret en batterimåler, så jeg (uden
at skulle hive mit voltmeter (eller mit nye tangamperemeter) frem og
løfte hynderne) nemt kan følge status på de enkelte batteribanker -
typisk den aktuelle spænding og strømforbruget samt restkapaciteten ...

Lad mig afslutningsvis slå et lille slag for en lille grå bog, der
hedder: El om Bord. Udover den hjælp, jeg har fået fra gruppen her, har
den været mig en tro følgesvend i mine bestræbelser på at gøre
el-arbejdet i båden rigtigt.

God arbejdslyst!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Michael Larsen

Dato : 19-04-07 22:04

Hejsa

Hvad med at bruge en septor og bruge det ene batteri som startbatteri og de
to andre parallel forbundene som forbrugsbatterier.

Prøv at se her http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm

Venlig hilsen

--
Michael from the mellow beach at Vemmetofte.
camping@vemmetofte.dk