"E Henrichsen" <erik@henrichsen.invalid> skrev i en meddelelse
news:462b874b$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:462b5f86$0$52112$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>
>>> Der sidder muligvis nogle gummitætninger under boltene. De bliver med
>>> tiden hårde og ufleksible (= utætte).
>>>
>> - - - - Og eftersom at bolten har et bredt bryst, som begrænser
>> iskrunings-dybden kan man ikke merspænde bolthovedets pres på
>> gummipakningen!
>>
> ................Ved nærmere eftersyn ser det ud til at det er den omtalte
> gummiskive under boltene, da der kommer enkelte små bobler herfra.
Ligefrem bobler?
Næste gang du ligefrem ser bobler dér, så prøv at løsne eller udskru
oliepåfyldnings-låget og se om bobleriet fortager sig!
Det opstår stedse tryk inde i motoren p.g.a. det, omend begrænsede,
forbrændingstryk der fiser forbi stempelringene og dette ovetryk skal(!)
kunne slippe ud. Dertil findes der en såkaldt gearkasseudluftning et sted på
motorblokken eller ventildækslet, og som udgøres af en gummislange som (bør)
gå over i luftfilterkassen. Hvis denne slange er spærret p.g.a. "mayonaisse"
eller et uheldigt knæk, endsige bevidst blokeret, vil overtrykket finde
andre veje ud, og derved typisk få pakninger til at svede og pakdåser til at
lække. Hvis du ved at åbne til motoren (á oliepåfyldningen) får fjernet
bobleriet ved ventildækselbolten tyder det på at der er et overtryk som ikke
kan slippe ud andet end ved pågældende bolt (samt nogle oversete pakdåser?)
og den afskruede oliepåfyldnings-prop - Ergo: Du har et problem med
gearkasseudluftningen :-|
Check it out!
--
Armand.