SÅ er der moment til touringmaskinen :)
Fra : tp

Dato : 20-04-07 19:22

Så nederst side 14 i seneste touring nyt :

MC med sidevogn ... og en Peugeot HDI motor.. Sådan en sag yder da en halv
røv i moment. Hvordan mon det er på en mc Og så diesel, SÅ kan de bare
komme med deres miljøafgift til mc. Selv med sidevogn kan sådan en fætter
da ikke veje i nærheden af en bil (den har dog nok vindmodstanden i mod sig,
men det er en anden sag)

pris 40.000 euro + afgift...

Fra : Armand

Dato : 20-04-07 22:20

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Selv med sidevogn kan sådan en fætter da ikke veje i nærheden af en bil
> (den har dog nok vindmodstanden i mod sig,
Min Pu'gøjt har sådan en 1,4'er og efter anskaffelsen var min første
skuffelse at jeg i den skulle arbejde omend mere med gaspedalen ved bakke-op
hhv. bakke-ned, end min tidligere 1,9 bensin (og, om jeg husker ret, min
forrige 1,1 bensin)
Men sagen er egentlig ganske ligetil: Turbo-dieselen kan(!) levere et endog
meget stort drejningsmoment hvilken man jo ikke bruger under "vandret"
kørsel med fast hastighed, og eftersom at det er en turbo der står for
kraft-opbygningen skal der trampes i pedalen for at få den til at snurre ved
bakke-op. Ved bakke-ned må det modsat være stigende omdrejninger der
forstærker virkningen af at køre nedaf: Dé får turboen til at rotere mere og
derved give mere gas

Hvis man med en traditionel motorcykelmotor kan klare forekommende
stigninger uden nedgearinger, og det kan man vel selv med sidevogn (?), kan
jeg ikke se nogen moment-fordel ved en HDI-konvertering :-|

--
Armand.

Fra : tp

Dato : 21-04-07 11:57

> Hvis man med en traditionel motorcykelmotor kan klare forekommende
> stigninger uden nedgearinger, og det kan man vel selv med sidevogn (?),
> kan jeg ikke se nogen moment-fordel ved en HDI-konvertering :-|

hmm, at ligge ved 2000omdr og 80km/t og ville overhale. nul moment : 2
gear ned, en masse omdrejninger og vræl, og forbi det gik
masser af moment, drej på håndtaget, ingen vræl og forbi det gik

Her kommer noget med smag og behag, men jeg foretrækker den sidste

Mvh TP - 1100cm boxer med noget moment, men slet ikke nok

Fra : Armand

Dato : 21-04-07 16:59

> [...]
> masser af moment, drej på håndtaget, ingen vræl og forbi det gik
> Her kommer noget med smag og behag, men jeg foretrækker den sidste

Jo tak! Jég mener nu at moment-halløjet og bundtræk-snakken er stærkt
overvurderet, og personligt er et par nedgearinger før en overhaling en
meget stor del af det at køre motorcykel.

På fire hjul er jeg derimod tilfreds og ligefrem imponeret over
højgears-accelerationen når blot man er over 80km/t; men dét er en helt
anden ting!

--
Armand.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-04-07 23:21

og personligt er et par nedgearinger før en overhaling en
> meget stor del af det at køre motorcykel.

ja, det er sand nydelse at høre motoren spinne op og mærke rykket når den
slippes løs efter nedgearingen
Det er sgu dejligt.

Thomas Jensen
Honda CBR1000F ´94 & DT125 ´88