"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1cdrllijlilp5$.8qq77vavbq1h$.dlg@40tude.net...
> On Sat, 21 Apr 2007 00:24:50 +0200, Armand wrote:
>
>> Og så alligevel:
>> Jeg synes mere og mere at gennemskue at DID nyder deres fabriks-udruster
>> status til at anbefale kraftigste mulighed og derved få konkurrenterne
>> til
>> at synes at halte lidt efter.
>
> Og forventningerne er større. I midtfirserne var folk imponerede af
> o-ringkæders levetid på 20.000 Km. Med kvaliteterne idag får man 50% flere
> Km. Hvis at man vælger rigtigt.
Hvis trækstyrken er tilstrækkelig gavner det vel ikke levetiden at
trækstyrken er over 50% større :-/
Levetid må afgjort have noget med slitage at gøre og derved: Tætning (á
x-ring o.lign.); brug (regn?); udskiftning af nedslidte tandhjul og
vedligeholdelse
(á både smøring og rengøring) at gøre.
Mine erfaringer omkring kædenedslidning kan sammenfattes i: Ved omkring
20.000 km vil O-ringene på en kun tilstrækkelig smurt kæde begynde at være
så slidte at der kan slippe vand ind i leddene, og typisk har en dårlig
vinterkonservering efter denne distance afstedkommet en uforholdsmæssig
hurtig nedslidning af kæden!
>> Slår man Paso750'en op på DID's hjemmeside skal den have en 525ZVM2 med
>> en trækstyrke som ikke engang 630'er-kæder havde dengang midt i 80'erne
>> da
>> Paso'en lanceredes :-|
>
> Hvor hutigt aflivede Paso'en en 525 kæde dengang mon ?
>
Dét er svært at sige derved at den er født med 520'er
Faktisk tror jeg at 525 er en nyere dimension som ihvertfald ikke hører
blandt de klassiske tomme-størrelser og at størrelsen ikke var tilgængelig i
Paso'ens midt-firsere!
Men igen: Nedlsidningen ligger primært i smøring/vedligeholdelse.
Snakken giver mig inspiration til at opfordre dig til at udvide dine
kæde-detaljer med en beregning af f.eks. Fie's max. træk i kæden i 1. gear,
til sammenligning med de angivne kæde-trækstyrker!?
--
Armand.
(der her genindsender det komplette indlæg og hár slettet tidligere
halvfærdige ditto)