At købe MC i USA ?
Fra : TheMonster

Dato : 19-04-07 11:35

Nogen der har erfaring med at købe en ny MC i USA ?

Kan jeg indregistrere den i USA og køre hjem på den ?
Og er der bøvl med at få den indregistreret og betale afgift ?

Hvad er forklaringen på at den er 75% dyrere i Tyskland end i USA ?

I DK er den 400% dyrere (incl afgift) end USA

Fra : bigOne

Dato : 19-04-07 14:12

"TheMonster" <nospam@spam.kil> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og er der bøvl med at få den indregistreret og betale afgift ?
>
> Hvad er forklaringen på at den er 75% dyrere i Tyskland end i USA ?

du skal bl.a. betale moms og told oven i din pris når du importere til
EU....

Fra : Richard

Dato : 19-04-07 16:38

TheMonster wrote:
> Nogen der har erfaring med at købe en ny MC i USA ?

Næ, men mon ikke du står dig ved at købe en pæn, nyere brugt (se nedenfor)?

> Kan jeg indregistrere den i USA og køre hjem på den ?

Kan du svømme - spøg til side, ja, hvorfor ikke køre de nødvendige
km på, så den kan indregistreres som brugt - se km-tal i anden besked
forleden - men se mere nedenfor...

> Og er der bøvl med at få den indregistreret og betale afgift ?

....ja, købt som ny og førstegangsindreg. i dag skal du have
US-forhandleren til at levere dig en Euro2-konform model - og de
importeres næppe til USA, for hvad skal de bruge dem til derovre

Derimod kan du få indregistreret en mc, der er førstegangsindreg i fx
USA inden den datao, Euro2-normen for udstødningsemissioner blev
vedtaget herhjemme, svjh 1. juli 2004, men se myriader af gamle beskeder
om samme. Derudover skal modellen være type- eller mere sandsynligt
enkeltgodkendt hetrhjemme i forvejen - hvis ikke skal du selv stå for
den papirkrig

> Hvad er forklaringen på at den er 75% dyrere i Tyskland end i USA ?

Hovedsagelig marketingstrategi vedr. prissætning samt forskel i told og
moms; men i begge lande er der plads til klækkelig rabat i
standardprisen, så se dig godt for

Grundlæggende er det også to forskellige cykler, den ene EU-konform mht.
udstyr og især udstødningsemissioner, den anden US-ditto. - ikke at det
behøver at indebære større mekaniske foskelle, men det hører med

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/?id=132

Fra : TheMonster

Dato : 19-04-07 22:02

On Thu, 19 Apr 2007 17:37:59 +0200, Richard wrote:

> Kan du svømme - spøg til side, ja, hvorfor ikke køre de nødvendige
> km på, så den kan indregistreres som brugt - se km-tal i anden besked
> forleden - men se mere nedenfor...

Jeg tænkte at få en god tur ud af det, og sejle til EU på et krydstogtsskib
sammen med MC-en. Man kan flyve derover meget billigt, så til kr.75
forleden, og så sejle hjem. Nogen der ved om krydstogtsskibene kan hyres
den ene vej og kan medtage MC-er ?

> ...ja, købt som ny og førstegangsindreg. i dag skal du have
> US-forhandleren til at levere dig en Euro2-konform model - og de
> importeres næppe til USA, for hvad skal de bruge dem til derovre

Den MC jeg har kik på, ser ens ud i USA og i EU.

> Hovedsagelig marketingstrategi vedr. prissætning samt forskel i told og
> moms; men i begge lande er der plads til klækkelig rabat i
> standardprisen, så se dig godt for

Det var da vildt, kan den mon fås endnu billigere end til USA listeprisen.

> Grundlæggende er det også to forskellige cykler, den ene EU-konform mht.
> udstyr og især udstødningsemissioner, den anden US-ditto. - ikke at det
> behøver at indebære større mekaniske foskelle, men det hører med

Jeg har en ven som er flyttet til USA for nogle år siden, og vi regner med
at tage røven på magthaverne ved at indregistrere MC-en i hans navn først
og så kører jeg hjem på den. Han er også villig til at flytte adresse til
DK i nogle dage, så den kan komme med hjem som flyttegods uden afgift.

Nogen der gjort dette selv ?

Fra : Grunnet

Dato : 20-04-07 17:36

TheMonster skrev:

> [...]
> hans navn først og så kører jeg hjem på den. Han er også villig til
> at flytte adresse til DK i nogle dage, så den kan komme med hjem som

Du slipper ikke for at betale dansk registreringsafgift hvis du vil have
danske nummerplader på den, og med udenlandske plader må du ikke køre på den
i Danmark.

Reglen om flyttegods gælder kun told og moms

Læs mere her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=134398&vID=201353#pos

Der står bl.a. følgende under registreringsafgift:
Der skal betales registreringsafgift af indførte biler såvel nye som brugte.
Det gælder, uanset om de indføres fra et EU-land eller fra andre lande. Der
skal også betales registreringsafgift af biler, der indføres told- og
momsfrit som flyttegods.

--
Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor, men Intet om
MC)

Fra : Richard

Dato : 20-04-07 20:25

TheMonster wrote:

> [...]
> sammen med MC-en. Man kan flyve derover meget billigt, så til kr.75
> forleden, og så sejle hjem. Nogen der ved om krydstogtsskibene kan hyres

Skal mc'en nødvendigvis med det samme skib? - hvorfor ikke bare aflevere
den til et af de firmaer, der pakker dem i kasser og sender, når de har
fyldt en container?

> Den MC jeg har kik på, ser ens ud i USA og i EU.

Ser ens ud? - det er papirerne, der tæller - se hvilke forureningskrav,
den overholder ihht. papirerne. Siger den ikke Euro 2 eller 3, er du lost,
med mindre du vil en omvej over indreg. nogle måneder i fx D og UK, hvor
man tilsyneladende endnu kan få indregistreret ikke-EU-cykler...

> Det var da vildt, kan den mon fås endnu billigere end til USA listeprisen.

Google er din ven - eller prøv fa. som japanspeed.de og ztk.de eller
tilsvarende

> Jeg har en ven som er flyttet til USA for nogle år siden, og vi regner med
> at tage røven på magthaverne...

...og dermed på alle os andre, ikke sandt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 19-04-07 18:18

"TheMonster" <nospam@spam.kil> skrev i en meddelelse

> Hvad er forklaringen på at den er 75% dyrere i Tyskland end i USA ?

At dollaren er så lav som aldrig før, og dét mærkes når man køber med
omveklslet valuta på den anden side af dammen.
De europæiske importører har på ingen måde nedsat deres priser i forhold til
dollarens mindre værdi og scorer tydeligt kassen i dag :-|

Typegodkendelse; Euro2-norm; shipping og toldmur gør det nærmest
uoverskuelig at udnytte dén fordel

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 19-04-07 21:38

Armand wrote:

> De europæiske importører har på ingen måde nedsat deres priser i forhold til
> dollarens mindre værdi og scorer tydeligt kassen i dag :-|

Ja, se bare H-D- og Buell-priserne som er steget år for år, mens dollaren
er faldet...

...formentlig venter de, at en prisstigning efter et kursfald med
prisnedsættelse giver større problemer med afsætningen, end hvad de taber
i goodwill på den aktuelle praksis

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : TheMonster

Dato : 19-04-07 22:02

On Thu, 19 Apr 2007 19:18:23 +0200, Armand wrote:

> At dollaren er så lav som aldrig før, og dét mærkes når man køber med
> omveklslet valuta på den anden side af dammen.

Ja det er faktisk ret billigt at købe køretøjer i USA nu.

> De europæiske importører har på ingen måde nedsat deres priser i forhold til
> dollarens mindre værdi og scorer tydeligt kassen i dag :-|

Jeps

> Typegodkendelse; Euro2-norm; shipping og toldmur gør det nærmest
> uoverskuelig at udnytte dén fordel

Men besparelsen er for mit vedkommende 2-300.000 så timelønnen er hjemme

Angående toldmure osv, kan det omgås ved at bruge transitlande. Det er det
som jeg har tænkt mig ved at køre hjem på en MC købt i USA. F.eks ved at
rejse til Australien med den først og så sejle til England og køre derfra
til Frankrig under tunnelen
Evt med falske papirer, hvor jeg agerer turist fra USA i min vens navn

Fra : Armand

Dato : 20-04-07 18:42

> Men besparelsen er for mit vedkommende 2-300.000 så timelønnen er hjemme

- - - Til at: Få sendt den over Atlanten; få Euro2 modificeret; få
enkeltgodkendt modellen; betale både moms og told á +25%+(ca?)15%???

Den tunge ende er Euro2 miljø-godkendelsen, som følger en dybtliggende
test/måling, hvilket synes umuligt for enkelt-køretøjer

> [...]
> rejse til Australien med den først og så sejle til England og køre derfra

Måske! Jeg har selv tænkt tanken om ting og sager mon ikke slipper toldfrit
til England fra commonwealth-landene.
Men du tager ikke højde for at Australien også kan have en, måske heftigere,
toldmur!

> Evt med falske papirer, hvor jeg agerer turist fra USA i min vens navn

Det er jo ikke dyre anonyme forbrugsgoder at der er tale om, men derimod et
køretøj med "dåbsattest" som i den sidste ende kommer til at mangle
toldpåstempling!
Eneste fidus ved at "købe den af en amerikaner lige udenfor din gadedør", må
være hvis du havde et dansk stel at bygge den over på :-/

--
Armand.