|
| Luft ud når du skifter olie!! ? Fra : Jimmi Nielsen |
Dato : 17-04-07 22:47 |
|
Jeg stødte på et tidspunkt på en tekst på en annonce for en nyere brugt mc
med total renoveret motor, hvor årsagen til renoveringen stod beskrevet som;
den tidligere ejer var dum nok til at skifte olie uden at lufte ud.
Når man læser sådan en beskrivelse, har man jo ikke lyst til at spørge; hvad
pokker skal man lufte ud, når man skifter olie? Men det gør jeg så her
istedet? Da jeg virkelig ikke aner hvad man skal lufte ud, trods jeg har
skiftet olie på temmelig mange mc'er efterhånden.
/Jimmi
Mc-løs, men skal hente terrænspiser d. 5.
| |
Armand (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-04-07 00:11 |
|
"Jimmi Nielsen" <infofjern@dette17solutions.dk> skrev i en meddelelse
news:46254038$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg stødte på et tidspunkt på en tekst på en annonce for en nyere brugt mc
> med total renoveret motor, hvor årsagen til renoveringen stod beskrevet
> som; den tidligere ejer var dum nok til at skifte olie uden at lufte ud.
>
> Når man læser sådan en beskrivelse, har man jo ikke lyst til at spørge;
> hvad pokker skal man lufte ud, når man skifter olie? Men det gør jeg så
> her istedet? Da jeg virkelig ikke aner hvad man skal lufte ud, trods jeg
> har skiftet olie på temmelig mange mc'er efterhånden.
>
Lyder mærkeligt :-/
På Yamaha's encylindrede 500/550/600/660 er der vist noget med en
udluftningsskrue på låget til oliefilteret; men ellers har jeg aldrig hørt
om, endsige selv brugt at, lufte oliesystemet ud efter olieskifte!
--
Armand.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 18-04-07 06:08 |
|
>> Når man læser sådan en beskrivelse, har man jo ikke lyst til at spørge;
>> hvad pokker skal man lufte ud, når man skifter olie? Men det gør jeg så
>> her istedet? Da jeg virkelig ikke aner hvad man skal lufte ud, trods jeg
>> har skiftet olie på temmelig mange mc'er efterhånden.
>>
> Lyder mærkeligt :-/
> På Yamaha's encylindrede 500/550/600/660 er der vist noget med en
> udluftningsskrue på låget til oliefilteret; men ellers har jeg aldrig hørt
> om, endsige selv brugt at, lufte oliesystemet ud efter olieskifte!
Måske noget med olie i stellet? på nogle KTM'er er der en olie udluftnings
bolt i stellet. Det passer også med at Jinni leder efter en supscooter.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og MZ TS 250/1
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Jimmi Nielsen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Jimmi Nielsen |
Dato : 18-04-07 19:57 |
|
> Måske noget med olie i stellet? på nogle KTM'er er der en olie udluftnings
> bolt i stellet. Det passer også med at Jinni leder efter en supscooter.
Jep, det var nemlig en KTM, ved du hvad den lufter ud den skrue?
/Jimmi
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (23-04-2007)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 23-04-07 06:39 |
|
> Jep, det var nemlig en KTM, ved du hvad den lufter ud den skrue?
Hej Jimmi
Den udlufter oliebeholdningen i stellet.
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og MZ TS 250/1
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Thomas Gulholm (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 18-04-07 08:09 |
|
Jimmi Nielsen wrote:
> Når man læser sådan en beskrivelse, har man jo ikke lyst til at spørge;
> hvad pokker skal man lufte ud, når man skifter olie? Men det gør jeg så
> her istedet? Da jeg virkelig ikke aner hvad man skal lufte ud, trods jeg
> har skiftet olie på temmelig mange mc'er efterhånden.
I topstykket på min XJ600 (og dermed andre cykler med samme motorserie)
sidder der en lille skrue, der skal løsnes et par omgange efter olieskift,
og hvis der ikke begynder at sive olie ud i løbet af kort tid efter motoren
er startet, er der "noget" galt.
I Clymer lyder det primært som en slags "kontrolfunktion", men det kan vel
også kaldes udluftning...
Eller også... manden blev så omtåget af oliedampene på værkstedet, så han
glemte at skrue bundproppen, og kørte en tur uden at opdage det... havde
han luftet ud på værkstedet, havde han været nærværende nok til i hvert
fald at opdage det inden han kørte :)
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk
| |
Ukendt (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-04-07 11:16 |
|
Tja eller mener han måske glemte at efterfylde , hvis han også har skiftet
oliefilter
--
PE
www.kvikteam.dk
| |
Thomas Gulholm (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Gulholm |
Dato : 18-04-07 11:18 |
|
Thomas Gulholm wrote:
> Eller også... manden blev så omtåget af oliedampene på værkstedet, så han
> glemte at skrue bundproppen, og kørte en tur uden at opdage det... havde
> han luftet ud på værkstedet, havde han været nærværende nok til i hvert
> fald at opdage det inden han kørte :)
Der mangler så lige et "i" efter "bundproppen"...
--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk
| |
Jim Andersen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 18-04-07 12:29 |
|
Eller også skruede han bundproppen ud, men ikke påfyldningsskruen, så der
løb kun en halv liter olie ud, inden der blev vacuum i motoren og olien ikke
kunne løbe ud. Og da den så ikke dryppede mere skruede han bundproppen i
igen, og først derefter skruede han påfyldningsskruen ud og fyldte lidt olie
på.
Ja ja... fantasien fejler da ikke noget.
/jim
| |
Armand (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-04-07 17:51 |
|
"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:462600e6$0$48959$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Eller også skruede han bundproppen ud, men ikke påfyldningsskruen, så der
> løb kun en halv liter olie ud, inden der blev vacuum i motoren og olien
> ikke kunne løbe ud. Og da den så ikke dryppede mere skruede han
> bundproppen i igen, og først derefter skruede han påfyldningsskruen ud og
> fyldte lidt olie på.
>
> Ja ja... fantasien fejler da ikke noget.
>
Næh tilsyneladende ikke - Når man kan forestille sig at der kan opstå vacuum
i en motor :-|
--
Armand.
| |
Armand (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-04-07 17:49 |
|
"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
news:4625c3e4$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> Eller også... manden blev så omtåget af oliedampene på værkstedet, så han
> glemte at skrue bundproppen, og kørte en tur uden at opdage det... havde
> han luftet ud på værkstedet, havde han været nærværende nok til i hvert
> fald at opdage det inden han kørte :)
>
GRILL
Nice twist!
--
Armand.
| |
Snusken (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Snusken |
Dato : 18-04-07 11:48 |
|
> Når man læser sådan en beskrivelse, har man jo ikke lyst til at spørge;
> hvad pokker skal man lufte ud, når man skifter olie?
Ja, så der blev, bla visse 1 cyl. med stellet som en del af olietanken.
Jeg har MZ 500 med Rotax 560 motor, luftkølet, med tørsumpsmøring og
oliereservoir i stellet. Fremgangsmåden ved olieskift er:
1. Ud med gl. olie/filter i med nyt filter.
2. ca. ½ l ny olie påfyldes (oliepåfyldning i stel )
3. Oliefilter demonteres, og den bagvedliggende olietryksventil skrues ud
4. Kickstarter bruges indtil olie flyder ud af olietryksventilens
monteringshul
5. olietryksventil og oliefilter, samt dæksel hertil monteres
6. Efterfyldning af olie ca. 3 l
7. Start og olietrykslampe skal ret hurtigt slukke !!
Systemet er velkendt fra de ældre årgange af Aprilia, KTM, BMW, MZ m.
fl., som bruger Rotax motorer med tørsumpsmøring,,
mvh Erik
| |
Hekto (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-04-07 13:12 |
|
Snusken expressed precisely :
>> Når man læser sådan en beskrivelse, har man jo ikke lyst til at spørge;
>> hvad pokker skal man lufte ud, når man skifter olie?
> Ja, så der blev, bla visse 1 cyl. med stellet som en del af olietanken.
>
> Jeg har MZ 500 med Rotax 560 motor, luftkølet, med tørsumpsmøring og
> oliereservoir i stellet. Fremgangsmåden ved olieskift er:
>
> 1. Ud med gl. olie/filter i med nyt filter.
> 2. ca. ½ l ny olie påfyldes (oliepåfyldning i stel )
> 3. Oliefilter demonteres, og den bagvedliggende olietryksventil skrues ud
> 4. Kickstarter bruges indtil olie flyder ud af olietryksventilens
> monteringshul
> 5. olietryksventil og oliefilter, samt dæksel hertil monteres
> 6. Efterfyldning af olie ca. 3 l
> 7. Start og olietrykslampe skal ret hurtigt slukke !!
>
> Systemet er velkendt fra de ældre årgange af Aprilia, KTM, BMW, MZ m.
> fl., som bruger Rotax motorer med tørsumpsmøring,,
>
> mvh Erik
Jeg kunne nu også forestille mig det var noget i
den retning.
Jeg plejer at tørne motoren med starteren - uden
tændrørshætterne på, indtil olielampen slukker.
Så tjekker jeg et par gange mere at den hurtigt
slukkes når starteren tørner motoren, og det var
så det!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Armand (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-04-07 17:57 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:mn.93547d74a2f53a59.41842@urxgb.qxROT13...
> Snusken expressed precisely :
>>>
>> Jeg har MZ 500 med Rotax 560 motor, luftkølet, med tørsumpsmøring og
>> oliereservoir i stellet. Fremgangsmåden ved olieskift er:
>>
>> 1. Ud med gl. olie/filter i med nyt filter.
>> 2. ca. ½ l ny olie påfyldes (oliepåfyldning i stel )
>> 3. Oliefilter demonteres, og den bagvedliggende olietryksventil skrues ud
>> 4. Kickstarter bruges indtil olie flyder ud af olietryksventilens
>> monteringshul
>> 5. olietryksventil og oliefilter, samt dæksel hertil monteres
>> 6. Efterfyldning af olie ca. 3 l
>> 7. Start og olietrykslampe skal ret hurtigt slukke !!
>> Systemet er velkendt fra de ældre årgange af Aprilia, KTM, BMW, MZ m.
>> fl., som bruger Rotax motorer med tørsumpsmøring,,
>>
> Jeg kunne nu også forestille mig det var noget i
> den retning.
> Jeg plejer at tørne motoren med starteren - uden
> tændrørshætterne på, indtil olielampen slukker.
> Så tjekker jeg et par gange mere at den hurtigt
> slukkes når starteren tørner motoren, og det var
> så det!
>
Mit tekniske videnbegær savner nærmere forklaring om proceduren skyldes at
pågældende motorer er specielt følsomme overfor manglende olietryk (á f.eks.
din procedures tørløbstid), eller om systemet er udlagt så der dannes
spærrende luftlommer, som ikke naturligt finder ud??
--
Armand.
| |
Snusken (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Snusken |
Dato : 18-04-07 18:30 |
|
> Mit tekniske videnbegær savner nærmere forklaring om proceduren skyldes at
> pågældende motorer er specielt følsomme overfor manglende olietryk (á f.eks.
> din procedures tørløbstid), eller om systemet er udlagt så der dannes
> spærrende luftlommer, som ikke naturligt finder ud??
Først se: http://www.mz-b.de/miraculis/aw/mz/text/mz50r/01ge.gif
Det er oliekredsløbet i de omtalte Aprilia 600 / MZ 500 Rotax motorer
Det er blot for at oliepumpen lige under "Pressure retaining valve" har
"noget at leve af", der nødvendiggør "olieudluftningsproceduren", ja
undskyld det noget høje lix.tal til forklaringsanskueliggørelsen
mvh erik
| |
Armand (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-04-07 22:32 |
|
"Snusken" <snuske@anywhere.ww> skrev i en meddelelse
news:462655d8$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Mit tekniske videnbegær savner nærmere forklaring om proceduren skyldes
>> ...
>
> Først se: http://www.mz-b.de/miraculis/aw/mz/text/mz50r/01ge.gif
> Det er oliekredsløbet i de omtalte Aprilia 600 / MZ 500 Rotax motorer
> Det er blot for at oliepumpen lige under "Pressure retaining valve" har
> "noget at leve af", der nødvendiggør "olieudluftningsproceduren".....
>
OK!
Pumpen har som mange andre pumper svært ved at suge an når den er tør.
Samtidig er tilgangen til pumpen (oppefra det højereliggende reservoir)
hæmmet af at forekommende luft stedse vil forsøge at stige opad og derved i
praksis fungerer som en prop i systemet!
Forskellen ved "normale" motorer er at oliepumpen ligger nedsunket i det
friskpåfyldte olie og derved får suget sig an uden problemer.
Men spørgsmålet er så hvorfor hulen man i det nye årtusinde vedbliver at
konstruere etcylindrede motorers smøresystem efter dén opskrift - Især
eftersom at den tydeligt har sine problemer :-/
> .... ja undskyld det noget høje lix.tal til forklaringsanskueliggørelsen
>
>
Hæ! Burde der ikke også være et tillægstal for ord der fylder halve linier?
Jeg klager ellers ikke: Jeg spørger ind til én forklaring og bliver klog på
to områder!
"Lix" var et ganske ukendt begreb for mig indtil dette indlæg, og dét til
trods for at jeg til tider kan være ganske hårdt lix-ramt
--
Armand.
| |
Snusken (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Snusken |
Dato : 19-04-07 06:11 |
|
> Men spørgsmålet er så hvorfor hulen man i det nye årtusinde vedbliver at
> konstruere etcylindrede motorers smøresystem efter dén opskrift - Især
> eftersom at den tydeligt har sine problemer :-/
"Problemer" er der ikke udover opgaven med at skifte olie korrekt.
Ulempen ved olieskiftproceduren synes jeg opvejes, da de omtalte Rotax
motorer er nogle livlige letvægts-motorer med tandremstrukket knastaksel
i en 4-ventilet top
> "Lix" var et ganske ukendt begreb for mig indtil dette indlæg, og dét til
> trods for at jeg til tider kan være ganske hårdt lix-ramt
Det med lix'en faldt mig blot ind, da tekniske forklaringer tit kræver
lidt lange ord i sætningerne.
mvh Erik
| |
Orla Pedersen (19-04-2007)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 19-04-07 07:39 |
|
Armand wrote:
> Men spørgsmålet er så hvorfor hulen man i det nye årtusinde vedbliver at
> konstruere etcylindrede motorers smøresystem efter dén opskrift - Især
> eftersom at den tydeligt har sine problemer :-/
Fordi at ingen ønsker en oliesump i en off-roader, hvor olien kunne kastes
rundt. Det er lettere at styre fra en tank.
Jeg har en enkelt gang nedbremset XJ 4,2'eren så hårdt at olien, i den
lange motor, samledes oppe omkring krumtappen forrest. Det lød s.... ikke
godt
Det er det man vil undgå med en tørsump. Men jeg har nu aldrig oplevet det
nødvendig at udlufte BSA'en ved olieskift.
mvh
Orla
| |
Jimmi Nielsen (18-04-2007)
| Kommentar Fra : Jimmi Nielsen |
Dato : 18-04-07 19:55 |
|
> Jeg har MZ 500 med Rotax 560 motor, luftkølet, med tørsumpsmøring og
> oliereservoir i stellet. Fremgangsmåden ved olieskift er:
Det lyder meget sandsynligt, ellers også noget af en omgang for hvert
olieskift.
Men tak for guiden.
Mvh
Jimmi
| |
S.G (07-05-2007)
| Kommentar Fra : S.G |
Dato : 07-05-07 16:32 |
|
On 17 Apr., 23:47, "Jimmi Nielsen" <infofj...@dette17solutions.dk>
wrote:
> Jeg stødte på et tidspunkt på en tekst på en annonce for en nyere brugt mc
> med total renoveret motor, hvor årsagen til renoveringen stod beskrevet som;
> den tidligere ejer var dum nok til at skifte olie uden at lufte ud.
>
> Når man læser sådan en beskrivelse, har man jo ikke lyst til at spørge; hvad
> pokker skal man lufte ud, når man skifter olie? Men det gør jeg så her
> istedet? Da jeg virkelig ikke aner hvad man skal lufte ud, trods jeg har
> skiftet olie på temmelig mange mc'er efterhånden.
>
> /Jimmi
> Mc-løs, men skal hente terrænspiser d. 5.
Well Det har været en KTM´er :) Måske endda den jeg solgte. :) Der var
nye stempler osv osv netop pga tidligere ejer havde været en ske
Olien er i et lukket kredsløb. Kommer der luft i den cirkulerer den
ikke. Så man skal skiffte olien på en lidt speciel måde således man
ikke får luft i systemmet :)
Det er let nok når man kender proceduren
| |
|
|