Mazda 323 batteri-/generatorproblem
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 23-04-07 18:23

Hej ng

Jeg har stadig problemer med strømmen på min mazda 323 fra '95.

-------fra tidligere tråd
Min ellers meget trofaste 323 fra 1995 kunne pludselig ikke starte i dag.
Der var meget lidt strøm på batteriet, slet ikke nok til at trække
starteren - den var ellers ude at køre så sent som i går aftes.

Jeg køber et 60 amp 12V batteri, og sætter det i.

Den starter fint, MEN: Efterfølgende kører jeg en tur for at lade batteriet
godt op. Efter 10 kilometer sætter motoren ud ifm. at jeg kobler ud gennem
rundkørsler og op til rødt lys. Den starter dog fint igen ved drej på
nøglen og jeg undgår for det meste at den sætter ud ved at skifte gear meget
hurtigt :o.
---------

I mellemtiden har jeg opdaget noget spøjst: hvis bilen holder i tomgang og
jeg blinker til højre, falder motorens omdrejninger meget (går dog ikke i
stå!), og idet blinklyset slås til, kommer der også en 'relæ-lyd' som ikke
plejer at være der. Når blinklyset så slås fra igen, bliver motoren ved de
for lave omdrejninger indtil jeg så prøver at blinke til venstre! Så kommer
motoren nemlig op i de rigtige omdrejninger igen

Har nogen et bud på hvad der kan være galt?

Har anskaffet et multimeter, som jeg skal ha' lært at bruge til at måle på
batteriet.

MVH

Tommy

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 23-04-07 20:35

Kan en sprunget sikring gøre at batteriet aflader?

På forhånd tak

Tommy

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-04-07 21:05

Tommy Nielsen skriver:

> Kan en sprunget sikring gøre at batteriet aflader?

Nej, tvært imod.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-04-07 21:06

Tommy Nielsen skriver:

> Har anskaffet et multimeter, som jeg skal ha' lært at bruge til at måle på
> batteriet.

Sæt det i volt DC og mål spænding hen over batteriet.

Først med bilen slukket, dernæst med bilen i frigear og motoren på 1500
omdrejninger

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 24-04-07 16:45

> [...]
> omdrejninger
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Slukket: 13 v, i tomgang 14,4 v.

Dette tyder vel på at generatoren ikke fejler noget? Som beskrevet herover
går den meget ned i omdrejn. når jeg blinker til den ene side og også når
der slås over på langt lys!

Tommy

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-04-07 21:12

Tommy Nielsen skriver:

> Slukket: 13 v, i tomgang 14,4 v.

Det var en høj spænding i tomgang

> Dette tyder vel på at generatoren ikke fejler noget? Som beskrevet herover
> går den meget ned i omdrejn. når jeg blinker til den ene side og også når
> der slås over på langt lys!

Blink til den ene side kun, ikke begge sider ?

Prøv lige at tænd for fjernlygter i 2 minutter med bilen standset, hvad
er spænding på batteri så ?

Alternativt døjer du med en dårlig stelforbindelse, eller et eller andet
der sluger en _masse_ strøm.